Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    prøver å komme i gang med convolveren, men får det ikke helt til å funke.
    noen som forstår hva denne feilmeldingen betyr?
    eksporterte korreksjonsfilen som "audiolense convolver" format.
    Screenshot 2023-01-31 at 19.49.18.png


    ser output channel havner på -1 så kanskje det er problemet, men hvorfor skjer det?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg anbefaler jriver her. Har et virtuell lydkort som er rimelig stabilt. Det jeg bruker, men bare i stereo.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Jeg anbefaler jriver her. Har et virtuell lydkort som er rimelig stabilt. Det jeg bruker, men bare i stereo.
    ja det var det jeg brukte før, men tenkte kanskje at convolveren hadde sin egen variant som kunne brukes.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    ja det var det jeg brukte før, men tenkte kanskje at convolveren hadde sin egen variant som kunne brukes.
    Konvolveren støtter kun Asio-streaming, så det trengs en overgang fra Windows Audio til Asio.
     

    Skyline

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2016
    Innlegg
    43
    Antall liker
    60
    Sted
    Kr.sand
    Tenk at 2 av kablene var kleine 🤣🤣
    Greit at det er dårlig kontakt i en, men begge.. Nydelig 💥
    Au. Fikk ikke noe stabilt signal inn på målingen....
    Ble noen timer i bil den dagen også, frem og tilbake fra Andebu /Kristiansand.
    Takk for hyggelig besøk Arne!
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Kjører roon - topping dm7 og tre utganger for venstre/høyre/sub
    Med pc direkte i topping for audiolense måling fungerte sub, men med nytt filter i roon ser det ikke ut til å være lyd fra sub. Får bare 2 kanaler.
    Må jeg gjøre noe på roon/mac?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Kjører roon - topping dm7 og tre utganger for venstre/høyre/sub
    Med pc direkte i topping for audiolense måling fungerte sub, men med nytt filter i roon ser det ikke ut til å være lyd fra sub. Får bare 2 kanaler.
    Må jeg gjøre noe på roon/mac?
    Du må inn i oppsett av enhet å sette 5.1 i stedet for 2.0
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Kan du vise vinduet som kommer opp når ny måling skal tas. Der står tidsforskjellene på målingen din. Den kan noen ganger her hjemme bli rett og slett helt koko. og da gjør programmet mye rart..
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.800
    Antall liker
    3.444
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hadde restartet programmet og prøvd igjen.
    Som Shy sier, noen ganger sker det rare ting.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hvorfor skjer dette når jeg velger TTD Correction per driver:
    Vis vedlegget 894800

    Vis vedlegget 894801
    Når du kjører TTD per driver så øker kompleksiteten i korreksjonen. Noen ganger til det bedre, like ofte til det verre. Og noen ganger oppstår utilsiktede effekter, som her.

    Du kan prøve et annet ttd-vindu. 6-4 fungerer ofte bedre enn 5-3. Men det er godt mulig at TTD per driver ikke er optimalt hos deg uansett.

    Det som shy nevner er også verdt å sjekke it.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Har tidligere alltid hatt problemer når jeg har huket av for TTD per driver. Måtte ned å prøve på den siste målingen og kalibreringsprosedyren siden det ikke var prøvd før. Ble jo aldri bra så sluttet å prøve denne innstillingen.....men har du sett, denne siste måling/prosedyre gjorde godt av TTD per driver. Ennå litt stammere simuleringer, og det sier jo ikke lite
    Om det lille tilsier bedre lyd tviler jeg på, men før har det jo mer eller mindre gått helt galt. Får ikke lyttet på dette, siden anlegget er nede for telling akkurat nå. Reiser seg før det er telt til 8.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Når du kjører TTD per driver så øker kompleksiteten i korreksjonen. Noen ganger til det bedre, like ofte til det verre. Og noen ganger oppstår utilsiktede effekter, som her.

    Du kan prøve et annet ttd-vindu. 6-4 fungerer ofte bedre enn 5-3. Men det er godt mulig at TTD per driver ikke er optimalt hos deg uansett.

    Det som shy nevner er også verdt å sjekke it.
    Regner med at det holder med den samme målingen. Setter prosedyren slik og "filtrerer målingen" på nytt og "genererer correction filter". Sånn blir det med 6/4. Blir noe bedre en 5/3.
    1676981904291.png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    NY måling med med 6/4: :) :) "Filtrerer målingen" på nytt og "genererer correction filter"
    1676982908218.png
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Når du kjører TTD per driver så øker kompleksiteten i korreksjonen. Noen ganger til det bedre, like ofte til det verre. Og noen ganger oppstår utilsiktede effekter, som her.

    Du kan prøve et annet ttd-vindu. 6-4 fungerer ofte bedre enn 5-3. Men det er godt mulig at TTD per driver ikke er optimalt hos deg uansett.

    Det som shy nevner er også verdt å sjekke it.
    Settes det opp et tidsvindu for hver driver, eller defineres det bare et absolutt nullpunkt, også vil drivere som eventuelt har lenger løpetid havne mot slutten av et felles tidsvindu?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Settes det opp et tidsvindu for hver driver, eller defineres det bare et absolutt nullpunkt, også vil drivere som eventuelt har lenger løpetid havne mot slutten av et felles tidsvindu?
    Det settes opp et tidsvindu per driver.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    I dag forsvant en av mine XTZ ut av huset og jeg koblet anlegget opp uten Coral tweeterne.

    Jeg får veldig dårlig lyd i forhold. Virker som at "alt" er ute av fase. Mister fokus og tyngde. Jeg hadde steinbra lyd med 3-veis. Kan ikke huske at jeg hadde så dårlig lyd før med 2-veis.

    Måling i Audiolense kommer også dårlig ut. Venstre kanal er forskjell fra høyre tidsmessig. Mic står i senter som før. Ikke tenk på at dette er et toveis og uten tweetere. Her er noe alvorlig galt. Hva må jeg sjekke ut?

    En annen ting er at jeg blit hevet ut av AL veldig ofte nå. Hadde en OS-oppdatering nettopp:
    1677445530301.png


    1677442537495.png
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Ut fra hva du sier, så er ikke målingen bra. Da må msn snu alle stener. Jeg kan ta en kikk på målingen hvis du sender den til meg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    @Zerostat,

    Jeg har kikket på målingen din, ingen ting som jeg kan se som tyder på at det er noe galt med den. Hvis det har vært noen glitcher i lydstrømmen så kan jeg ikke se det her, da må man evt ta en kikk på fila "sweepmeasurement.wav" og lete etter brudd i kurveformene.

    Det er 0.5 ms tidsforskjell mellom de to diskantene. Det tilsvarer vel ca 17 cm. Dette kan tyde på at det er en timingfeil i målingen.

    Jeg vet dessverre ikke hva det kan skyldes, men kanskje henger det sammen med at du blir hevet ut av Audiolense. Det siste kan indikere at PC-en har ett eller annet pusteproblem ett sted. Tror jeg ville startet der.

    Forøvrig: Målingen er trolig korrekt i frekvensdomenet. Du kan forsøke med en ren frekvenskorreksjon. Hvis den har større klarhet enn en TTD-korreksjon så er det rimelig sikkert at det er timing-feil i målingen.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    I dag forsvant en av mine XTZ ut av huset og jeg koblet anlegget opp uten Coral tweeterne.

    Jeg får veldig dårlig lyd i forhold. Virker som at "alt" er ute av fase. Mister fokus og tyngde. Jeg hadde steinbra lyd med 3-veis. Kan ikke huske at jeg hadde så dårlig lyd før med 2-veis.

    Måling i Audiolense kommer også dårlig ut. Venstre kanal er forskjell fra høyre tidsmessig. Mic står i senter som før. Ikke tenk på at dette er et toveis og uten tweetere. Her er noe alvorlig galt. Hva må jeg sjekke ut?

    En annen ting er at jeg blit hevet ut av AL veldig ofte nå. Hadde en OS-oppdatering nettopp:
    Vis vedlegget 896781

    Vis vedlegget 896770
    Ved problemer begynn med en restart og mål på nytt... Det kan løse at det er fasefeil, mic er ute av senter så lenge forskjellen er lik i ms. på driverne.
    Du må nok ha en ganske annen target for å få tilnærmet likt nivå i diskanten uten H105.,
    Jeg prøvde det når jeg hadde horna dine og det krevde en god del 😜 Bra i toppen tror jeg ikke jeg fikk det...
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Alt dette er gjort. Avstanden til drivere er korrekt. Når jeg tar av "Clock Drift Correction" får jeg like verdier her, men litt annerledes en hva jeg er vant med fra før.
    Target stemmer stort sett ifm rett "frekvensgang" og betoning,

    1677495196333.png
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.038
    Antall liker
    2.253
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Alt dette er gjort. Avstanden til drivere er korrekt. Når jeg tar av "Clock Drift Correction" får jeg like verdier her, men litt annerledes en hva jeg er vant med fra før.
    Target stemmer stort sett ifm rett "frekvensgang" og betoning,

    Vis vedlegget 896898
    Clock drift er ikke nødvendig hvis du ikke har flere da konvertere eller separat måle og lyd kort.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    OK, er det ikke utfordringene mellom to klokker, som feks med DA kort og USB basert målemic.

    Jeg anbefaler å måle igjen hvis du har avvik på avstanden til måle mic som ikke ser ut til å stemme.
    I tillegg så anbefaler jeg å lage korreksjonsfilteret på nytt fra bunnen av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn