Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Simulert blir jo flat etter korrigeringer
    Tok også med korreksjons filter.
    Det blir altfor mye korreksjon i toppen.

    1669321528107.png
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Det blir for mye korreksjon pga AL ikke måler korrekt i høye frekvenser på runde horn.
    Er det ingen andre som har dette problemet ?

    Kan det være andre årsaker? Ampene ?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Det blir for mye korreksjon pga AL ikke måler korrekt i høye frekvenser på runde horn.
    Er det ingen andre som har dette problemet ?

    Kan det være andre årsaker? Ampene ?
    Som sagt ser riktig ut de målingene,er kanskje GS målinger etter korreksjon?
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Skulle ikke tro det, siden det er samme mic jeg har brukt tidligere.
    Men kan ikke utelukke noe.
    Hvilken bruker du ?
    Jeg har en Sonarworks XREF 20
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Bruker kalibreringsfila fra Sonarworks såklart.

    Edit: Så faktisk at det var lagt ut nye kalibreringsfiler nå i november.
    Skal teste disse før jeg klager mer :sneaky:
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Bruker kalibreringsfila fra Sonarworks såklart.

    Edit: Så faktisk at det var lagt ut nye kalibreringsfiler nå i november.
    Skal teste disse før jeg klager mer :sneaky:
    Er dette generiske filer da siden det er kommet "Nye" ?
    Bør ha en individuelt kalibrert mic....
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    0
    Det blir for mye korreksjon pga AL ikke måler korrekt i høye frekvenser på runde horn.
    Er det ingen andre som har dette problemet ?

    Kan det være andre årsaker? Ampene ?
    Jeg kjenner ikke til at ikke AL måler korrekt på runde horn. Det jeg kjenner til er at det kan være utfordrende å for horn generelt å spille et rent nok signal for at tidskorreksjonen fungerer optimalt. Dette resulterer i at det kan oppstå feilkorreksjon som høres.
    Jeg mener jeg har endt med partial correction på alle horn jeg har kalibrert i øvre frekvensområde og oftest latt diskanthornet være urørt av EQ de øverste oktavene så lenge nivået ellers er riktig. Man ønsker jo gjerne å beholde signaturen til hornet man har valgt.
    Er bare å lytte seg frem.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Jeg har brukt Audiolense i ca to år nå sammen med diverse lydkort fra Echo, Steinberg og RME (FF 400). Softwaren til alle disse (gamle) kortene har vært stabil, syns ikke RME har vært verken bedre eller verre sammenlignet med de andre mht stabilitet.Alle disse kortene har en masse funksjoner som har vært overflødige til mitt bruk så jeg kjøpte en Topping DM7 da den kom.
    Den har fungert helt topp og jeg innbiller meg at lyden kanskje ble litt bedre.
    Jeg bruker Audiolense til å måle via en Umik 1 og det går helt fint.
    Min anbefaling er at du kjøper deg et kort med 8 kanaler selv om du bare har behov for 6 nå, det gir litt flere muligheter.

    mvh
    Fungerer fjernkontrollen når du bruker den som Dac i 8 kanaler ? Synes det står
    bruksanvisningen at den ikke virket i Dag mode ??


    Topping Vol.png
    i
     

    Steinar_R

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    53
    Antall liker
    14
    Fungerer fjernkontrollen når du bruker den som Dac i 8 kanaler ? Synes det står
    bruksanvisningen at den ikke virket i Dag mode ??


    Vis vedlegget 871317 i
    Du kan velge fast nivå ut fra dacen (da fungerer volumkontrollen ikke) eller regulere volum via fjernkontrollen.Den virker på alle 8 kanaler og du kan også justere nivå pr kanal via fjernkontrollen.

    Mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg kjenner ikke til at ikke AL måler korrekt på runde horn. Det jeg kjenner til er at det kan være utfordrende å for horn generelt å spille et rent nok signal for at tidskorreksjonen fungerer optimalt. Dette resulterer i at det kan oppstå feilkorreksjon som høres.
    Jeg mener jeg har endt med partial correction på alle horn jeg har kalibrert i øvre frekvensområde og oftest latt diskanthornet være urørt av EQ de øverste oktavene så lenge nivået ellers er riktig. Man ønsker jo gjerne å beholde signaturen til hornet man har valgt.
    Er bare å lytte seg frem.
    Ja, det er det jeg går for også. En detaljert korreksjon vil gi uforholdsmessig mye korreksjonsaktivitet, noe som ofte er ugunstig uansett. I tillegg vil det være ganske betydelige lokale variasjoner i tids og frekvensrespons så høyt oppe i frekvens ... når impulsresponsen er så uryddig som den er i en del horndiskanter. Konvensjonelle diskanter spiller såpass pent og rent i toppen at man får presis korreksjon uten å korrigere for mye. De har ikke de dynamiske egenskapene til hornene ... og dessuten er vi ikke veldig følsomme for frekvensvariasjoner så høyt opp frekvens. Det låter bra hvis det generelle nivået er OK oktav for oktav.


    En tillnærming med begrenset og bredbåndet korreksjon er det beste på enkelte horndiskanter uansett hva man bruker for å korrigere ... noe som nærmer seg bredbåndet eq.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg kjenner ikke til at ikke AL måler korrekt på runde horn. Det jeg kjenner til er at det kan være utfordrende å for horn generelt å spille et rent nok signal for at tidskorreksjonen fungerer optimalt. Dette resulterer i at det kan oppstå feilkorreksjon som høres.
    Jeg mener jeg har endt med partial correction på alle horn jeg har kalibrert i øvre frekvensområde og oftest latt diskanthornet være urørt av EQ de øverste oktavene så lenge nivået ellers er riktig. Man ønsker jo gjerne å beholde signaturen til hornet man har valgt.
    Er bare å lytte seg frem.
    Det eneste AL ikke måler er harmonisk forvrengning. Dvs, det fanges opp av målesignalet, men er ikke med i impulsresponsen.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg kjenner ikke til at ikke AL måler korrekt på runde horn. Det jeg kjenner til er at det kan være utfordrende å for horn generelt å spille et rent nok signal for at tidskorreksjonen fungerer optimalt. Dette resulterer i at det kan oppstå feilkorreksjon som høres.
    Jeg mener jeg har endt med partial correction på alle horn jeg har kalibrert i øvre frekvensområde og oftest latt diskanthornet være urørt av EQ de øverste oktavene så lenge nivået ellers er riktig. Man ønsker jo gjerne å beholde signaturen til hornet man har valgt.
    Er bare å lytte seg frem.
    Har du noen flere detaljer om hva som skjer helt konkret?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    0
    Har du noen flere detaljer om hva som skjer helt konkret?
    Er litt usikker på hvilke detaljer du spør etter.

    Hvis du mener med målingen så kan jeg ikke se noe som tilsier at det skal bli utfordringer, men jeg mistenker at BX kan se dette og svare.
    Lydmessig høres det ved at lyden blir unaturlig. Problemene kan oppstå mellom 800-6.000hz.
    Jeg tror det skyldes diffraksjonselementer som kommer for tett på hovedsignalet.

    Er ikke hornladning egentlig en skog av diffraksjonselementer?😄
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Er litt usikker på hvilke detaljer du spør etter.

    Hvis du mener med målingen så kan jeg ikke se noe som tilsier at det skal bli utfordringer, men jeg mistenker at BX kan se dette og svare.
    Lydmessig høres det ved at lyden blir unaturlig. Problemene kan oppstå mellom 800-6.000hz.
    Jeg tror det skyldes diffraksjonselementer som kommer for tett på hovedsignalet.

    Er ikke hornladning egentlig en skog av diffraksjonselementer?😄
    Egentlig er jeg vel ute etter om man enten har kommet til bunns i hvorfor dette enten ikke virker eller er mindre forutsigbart, eller om man har funnet ut nok til at det går an å komme til bunns i det. Jeg går ut i fra at det som skjer er mer universelt enn å begrense seg til bare AL, men det virker å være en konsensus her rundt at det skjer "noe" så kan det eksistere en del sammenfallende dokumentasjon eller kompetanse på dette.

    Hornlading har i seg selv ikke noe med diffraksjon å gjøre, men mange horn har også diffraksjoner. Det er heller ikke gitt at diffraksjoner er et problem, det kommer an på hvor de ligger i forhold til aksen for direktelyd og dermed tidsdomenet. Det finnes plenty med eksempler på positiv integrering av diffraksjoner selv om det finnes langt flere eksempler på problemer.

    For eksempel JMLC skal være helt frie for diffraksjoner og heller ikke bidra med egne resonanser. Diffraksjonshorn og enkelte CD-horn på sin side kan være nærmest rake motsetningen. Men JMLC er vanligvis runde. Av øvrige runde horn er Tractrix med ganske generøs roundover, samt sfæriske horn relativt vanlige. Dette er horn som ikke er særlig plaget med diffraksjoner. Koniske horn, noen CD-horn, og diffraksjonshorn kan være svært plaget med diffraksjoner, men de er sjeldent runde.

    Med andre ord, det er vanskelig å finne en logisk link mellom at hornet er rundt og at det er spesielt utfordrende å gjøre pålitelig korreksjon.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Interessant Snickers-is.

    Som de fleste vet, er jeg skikkelig amatør når det gjelder DSP, aktiv deling....og lyd generelt.
    Men... jeg kjenner jo kun AL i denne sjangeren (bittelitt erfaring med 2x4hd, positiv)

    Og nå tenker jeg litt høyt her.
    ....POB nevner runde horn, og skavanker i korreksjon.

    Kan det ha noe å gjøre med...JMLC's brede spredningsmønster i rom med nakne/harde flater å gjøre?
    Jeg aner ikke.

    Et typisk stort JMLC horn vil vel ha ganske bred spredning i sitt virke område, i motsetning til et CD horn?

    Hvordan vil AL korrigere oppover i frekvensområde her vs.vs.vs....osv.osv.

    Partial korreksjon... ja, men hva med den ultimate korreksjon for de øverste oktaver for oss med det eneste riktige....HØNN.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg gjetter på at mine nevroser ender på analoge aktive delinger
    ...om 20 år, med en Haglund kvasi-setup.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Interessant Snickers-is.

    Som de fleste vet, er jeg skikkelig amatør når det gjelder DSP, aktiv deling....og lyd generelt.
    Men... jeg kjenner jo kun AL i denne sjangeren (bittelitt erfaring med 2x4hd, positiv)

    Og nå tenker jeg litt høyt her.
    ....POB nevner runde horn, og skavanker i korreksjon.

    Kan det ha noe å gjøre med...JMLC's brede spredningsmønster i rom med nakne/harde flater å gjøre?
    Jeg aner ikke.

    Et typisk stort JMLC horn vil vel ha ganske bred spredning i sitt virke område, i motsetning til et CD horn?

    Hvordan vil AL korrigere oppover i frekvensområde her vs.vs.vs....osv.osv.

    Partial korreksjon... ja, men hva med den ultimate korreksjon for de øverste oktaver for oss med det eneste riktige....HØNN.
    Det du kan gjøre i Audiolense i toppen kan muligens gjøres mer brukervennlig. Men jeg ser ikke muligheten for en annen teknisk løsning som er fundamentalt bedre.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Appropo fjernstyring....

    Har funnet to programmer som kanskje kan brukes ....

    Det første er for RME kort og er opp å kjører hos meg ,relativt enkelt å sette opp med Windows MCE (Windows Mediacenter fjernkontroll)
    som får for lite penger på Ebay.

    Software :
    TotalMix Volume Control


    Eksempel på fjernkontroll:




    Software nr 2

    Elephant for MS Surface Dial fjernkontroll.


    Egentlig Midi software men mer eller mindre alle lydkort har Midi og det er standard protokoller til å styre f.eks vol ...
    Har akkurat lastet inn og begynt å se på denne , men folk som kan mer om dette enn meg bør ta en titt om denne kan gjøre saker litt enklere
    med å lage oppsett for Surface Dial på flere lydkort.
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Lynx har en app som kan regulere volum via fjernkontroll dersom PC-en er satt opp med mottaker. Fjellstø driver forøvrig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Har kjøpt Topping dacen og som Steinar_R nevnte funker Umik. Holder det med 1 eller bør jeg kjøpe 2?


    However, the UMIK-2 is also a significant upgrade in performance and functionality. A larger 1/2-inch microphone capsule provides lower noise and lower distortion, which is preserved by the 32-bit ADC (analog-to-digital convertor) built into the microphone shell. Furthermore, sample rates are selectable from 44.1 to 192 kHz for compatibility with the widest possible range of measurement and recording software

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Done

    På tilbud hos AV-shop nå. Flaks :)


    Ikke nok med det, Topping dacen var også på tilbud.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Da er alt av hardwareshopping unnagjort, lydkort, kabler, topping dac, Umik-2, ny stillig laptop :)

    (takk skal du ha Emo for småfrekt utfordrende innlegg hehe, da havnet jeg ut på galeien gitt)



    Jeg dropper CD spiller og går heller for skikkelig orden på privat hardisk. Mestparten er gammel apple lossless rip for 15 år siden. Har diverse ekstra hardisker samt en raid nas som bråker litt. (er vel på tredje nas løsning ila 16 år ish.

    Har også en CD samling på 1500 CDer ca. Men jeg gidder jo ikke å rippe Rick Astley og Duran Duran.

    Noen spørsmål:


    Streaming:

    Er fornøyd med Tidal og har ikke lyst på noe annet? Grensensittet er helt greit og det kan jeg vel styre fra laptopen?


    Fjernstyring fra lyttestolen:

    Topping DACen har jo volumkontroll som ser normal ut, tommel opp.

    Hva med styring av Tidal? Her skjønner jeg at et nettbrett kan fjernstyre det som er oppe på laptopen? Blir det knot, at ting henger? Hvilke muligheter finnes?

    Hva med avspilling fra hardisk? Jeg har også en ekstra SSD liggende med en high res samling. Her har jeg brukt J-River og koblet til Groundsound via USB før og spilt fra laptop men egenlig aldri giddet da Sonos med Tidal og NAS i samme grensesnitt har vært så superenkelt.

    Ønsker ting enkelt og rimelig.


    Eller hva med å ha laptopen på et sidebord inntil veggen med lang USB kabel som ligger diskret plassert på gulvet langs veggen rundt bak racket?


    Egen hardisk:

    NAS? Jeg har ikke behov for NAS på sonossystemet i resten av huset. Der gjør Tidal en hederlig jobb pluss radiostasjoner

    Kan jeg ha en ekstern USB hardisk bak racket?

    Andre løsninger?



    Andre ting å tenke på?
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Da er alt av hardwareshopping unnagjort, lydkort, kabler, topping dac, Umik-2, ny stillig laptop :)

    (takk skal du ha Emo for småfrekt utfordrende innlegg hehe, da havnet jeg ut på galeien gitt)



    Jeg dropper CD spiller og går heller for skikkelig orden på privat hardisk. Mestparten er gammel apple lossless rip for 15 år siden. Har diverse ekstra hardisker samt en raid nas som bråker litt. (er vel på tredje nas løsning ila 16 år ish.

    Har også en CD samling på 1500 CDer ca. Men jeg gidder jo ikke å rippe Rick Astley og Duran Duran.

    Noen spørsmål:


    Streaming:

    Er fornøyd med Tidal og har ikke lyst på noe annet? Grensensittet er helt greit og det kan jeg vel styre fra laptopen?


    Fjernstyring fra lyttestolen:

    Topping DACen har jo volumkontroll som ser normal ut, tommel opp.

    Hva med styring av Tidal? Her skjønner jeg at et nettbrett kan fjernstyre det som er oppe på laptopen? Blir det knot, at ting henger? Hvilke muligheter finnes?

    Hva med avspilling fra hardisk? Jeg har også en ekstra SSD liggende med en high res samling. Her har jeg brukt J-River og koblet til Groundsound via USB før og spilt fra laptop men egenlig aldri giddet da Sonos med Tidal og NAS i samme grensesnitt har vært så superenkelt.

    Ønsker ting enkelt og rimelig.


    Eller hva med å ha laptopen på et sidebord inntil veggen med lang USB kabel som ligger diskret plassert på gulvet langs veggen rundt bak racket?


    Egen hardisk:

    NAS? Jeg har ikke behov for NAS på sonossystemet i resten av huset. Der gjør Tidal en hederlig jobb pluss radiostasjoner

    Kan jeg ha en ekstern USB hardisk bak racket?

    Andre løsninger?



    Andre ting å tenke på?
    Da skal du med andre ord kun strømme.... Fra HD og Tidal ... Da er min anbefaling ROON !!! Et grensesnitt for egen musikk,tidal og en plass å legge inn AL fila ..
    Da har du mobilen som musikkontroll og Topping volum kontroll !
    I Roon kan du og legge inn flere filter og smake til med BBC dip osv. (Eq) og enkelt skifte fra telefonen.
    Ett grensesnitt og kun det ... Blir ikke bedre...
    Pc sjekkes sånn av og til normalt sett,sett strøm på Topping så amp .....Spill musikk..
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.320
    Torget vurderinger
    0
    Har nevnt Roon for deg i tråden din tidligere @Hornlyd. Du bør vurdere det. Det kan være du får til å få JRiver til å fungere like sømløst og stabilt, men jeg synes Roon gjør brukeropplevelsen enklere og flottere.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Ser det koster 1200,- pr år for Roon

    Jeg har ikke problem med å bruke to «apper». Tidal pluss en for filavspilling fra HD.

    Hva finnes av gratis/billig filavspillingsapper til pc?
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Dyrt? Lisens?
    Trenger jeg ekstra hardware?
    Kan jeg plugge inn en SSD usb disk i laptopen og droppe NAS?
    Roon koster fra 10$ i måneden og ja du setter HD direkte i laptop så kan droppe Nas.

    Jriver har vel ikke en fjernkontroll som jeg fant stabil og langt i fra samme opplevelse som Roon...
    Men begge kan prøves gratis 👍

    Men der er Foobar og Audirvana som alternativer...
    Foobar har jeg ikke prøvd og Audirvana var ikke så bra som Roon i min bok...
    Jo enklere jo bedre...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.566
    Torget vurderinger
    10
    Så fordelen med Roon er at en app på telefonen styrer laptopen i racket og at jeg har tilgang på Tidal og harddisken i samme app.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn