AT-OC9-serien

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Ragwo: Den passer på en bråte andre klassiske spillere også..OC9 er imo ATs ikon👍 Langt bedre - i mine ører- enn f eks PTG2. PK hadde 30% på en ny da jeg var innom sist. Men det var en rimeligere , ny type..La det være sagt at jeg ikke selv gir en SL en OC som standard, men jeg setter heller ikke en OC på hva som helst..det er den altfor god til. På en Oracle av klasse skal det MYE til for å slå OC9. Såfremt den sitter i en arm fra SME❤
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Balle Clorin @JMM
    Hehehe. Det er et svært eksklusivt SME RULSCH (Ragwos Ultra Light Slow Corroded Headshell) edition. Hele historien finner dere her: Mye tant og fjas i mellom oppdateringene, så her er historien i kortform.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var.....interessant. 😁 Dagens finish er i alle fall en forbedring i forhold til den første, grønne. Utover det avstår jeg fra videre kommentar.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Det var.....interessant. 😁 Dagens finish er i alle fall en forbedring i forhold til den første, grønne. Utover det avstår jeg fra videre kommentar.
    I disse klimatider tenkte jeg at et grønnvasket/-lakket headshell var tingen, men det ble for mye selv for en treklemmer som meg, så den usminkede sannheten ble foretrukket. Litt i overkant rustikt, nesten på grensen til home and cottage.
    Nå har jeg forøvrig finjustert AT-OC(D)9/III og det begynner å låte fugl!
    Screenshot_20220724-205050.png
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Javel? Vet ikke om jeg har hørt henne faktisk. Har sikkert det, en snutt på TV eller noe, men kan ikke si jeg vet hvordan hun låter.

    Rebekka Due har jeg imidlertid sans for.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Marion Ravn er både flink, hyggelig og pen, og fin stemme,

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt Ok det der, bare litt sånn 13 på dusinet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    om noen bruker en Step-up trafo på ATOC9 her så er dette en sammenligning med og uten step up trafo. identisk resultat med Xindak Step up.Testplaten er ikke helt frekvens flat, bry dere ikke om det, selv om resonnanspeaken er reell nok
    3E04EA37-A563-4349-9930-C77E2D51D620.png
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg forøvrig finjustert AT-OC(D)9/III og det begynner å låte fugl!

    Om du skulle komme over en OC10, OC30 eller AT33ML som ser tilforlatelig ut til en billig penge så anbefaler jeg å slå til, om så bare for å ha testet dem. Disse (og flere, men det er de jeg har erfaring med) har alle syltynne beryllium nålefaner og Micro Line nål og jeg synes de er mer eller mindre uovertrufne når det gjelder å hente ut detaljer og kommunisere små variasjoner i tempo og artikulasjon. Kolibrien er kanskje vel så god, men så er prisen også litt annerledes.

    Spørs litt hva du spiller selvsagt: går det mest i Rammstein og Purple så er det gjerne ikke så mye poeng i å kaste bort penger og energi på å se etter dem.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Om du skulle komme over en OC10, OC30 eller AT33ML som ser tilforlatelig ut til en billig penge så anbefaler jeg å slå til, om så bare for å ha testet dem. Disse (og flere, men det er de jeg har erfaring med) har alle syltynne beryllium nålefaner og Micro Line nål og jeg synes de er mer eller mindre uovertrufne når det gjelder å hente ut detaljer og kommunisere små variasjoner i tempo og artikulasjon. Kolibrien er kanskje vel så god, men så er prisen også litt annerledes.

    Spørs litt hva du spiller selvsagt: går det mest i Rammstein og Purple så er det gjerne ikke så mye poeng i å kaste bort penger og energi på å se etter dem.
    Takk for tipset, det går dessverre/heldigvis lite i tysk metall og dets like her i huset. Jeg skal være på utkikk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er det forresten noen her som har testet AT-OC9ML/II opp mot AT-OC9/III?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg husker riktig så var det en god del kommentarer rundt om som gikk på at II låt "skarpere" enn I, så kanskje hadde den en hevning i diskanten? Ikke vet jeg, jeg bare husker det ble skrevet en del om det på div fora. Versjon III ble vel ganske universalt mottatt som den beste av de tre.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @JMM og @Evo III
    Takker! Var litt triggerhappy da en AT-OC9ML/II dukket opp på finn.no til en hyggelig pris, så jeg får muligheten til å sjekke om jeg er enig med resten av internett.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Spent på resultatet, på papiret fra AT er ML/II bedre enn alle de nye OC9xxx( mht kanalbalanse og separasjon)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    På papiret blir det bedre jo lenger tilbake du går, inntil et punkt. Sent 70- til sent 80-tall var nok Peak Pickup. Siden er det stort sett en formidabel økning i hype og stillstand eller lett tilbakegang i faktisk ytelse.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nå har jeg knotet litt med OC9/III også, og funnet ut at kanalseparasjonen er noen dB lavere. Videre er bassen mer framtredende, noe som kan gå på bekostning av detaljer på visse innspillinger. Stereoperspektivet er ca like bredt som ML/II. Diskanten er muligens litt mer tilbaketrukket, men fortsatt detaljert og fin. Foreløpig er ML/II en nålefane foran III.
    PXL_20220810_101927745.jpg

    Alle mine observasjoner bør tas med en klype salt, da audiohukommelsen min er minst like røten som all annen hukommelse jeg (ikke) besitter.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    And the winner is
    PXL_20220810_112040957.jpg

    Da var det oppe og avgjort for min del. Synes til og med at denne er enklere å sette opp enn OC9/III, noe som strengt tatt ikke kan stemme. Eneste ankepunktet er at ML/II er litt slank i bunnen. Det kan kompensere for med Puffin hvis det trengs. @Valentino Var det slik at du tilførte litt masse til headshellet med effekt på bassresponsen?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    OC10 og Well Tempered V arm (10,5 g trur eg), ingen tilført masse. I følge Vinyl Engines database er compliance så lav som 9 (v/100 Hz) og da tenker jeg at det ikke har noe for seg å en gang prøve den i min SME 3009 Improved. Denon DL-301II som jeg har lagt 2,5 g masse til (egenvekt 6 g) har oppgitt compliance på 13 (v/100Hz). Den ser ut til å fungere bedre og bedre ettersom timetallet nærmer seg 50.
    Om jeg har noe erfaring så er det at pickuper trives best under 10 Hz egenresonans, altså i nedre del av "det grønne" resonansområdet. De bør også være godt innenfor Korfs grønne akselerasjonsfelt, tangering slanker bassen..
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    OC10 og Well Tempered V arm (10,5 g trur eg), ingen tilført masse. I følge Vinyl Engines database er compliance så lav som 9 (v/100 Hz) og da tenker jeg at det ikke har noe for seg å en gang prøve den i min SME 3009 Improved. Denon DL-301II som jeg har lagt 2,5 g masse til (egenvekt 6 g) har oppgitt compliance på 13 ( v/100Hz). Den ser ut til å fungere bedre og bedre ettersom timetallet nærmer seg 50.
    Om jeg har noe erfaring så er det at pickuper trives best under 10 Hz egenresonans, altså i nedre del av "det grønne".
    Takker for utfyllende og oppklarende svar. Da var det jeg som hadde litt rot i arkivet angående Audio-Technica og Denon.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (Denonen er fin i en lettvektsarm med gode lagre. Vil også fungere bra i en middelstung arm med gode lagre og et lett og stivt (les resonansfritt) hode. SME-armer er ypperlig med f.eks. hode fra A-T mens Regahoder trenger hjelp.)

    Beholder som før nevnt OC10-en i tilfelle tonearm.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke noe særlig sammenligningsgrunnlag, men min OC9ML/ II er bra nok for meg.
    Riktig satt opp Azimuth osv gir den kanalbalanse <0.5 dB og kanal separasjon 35 og 36db. ( bedre enn spec) Ikke mange som kan måle seg med det. Min lå i skuffen i 10 år, og er kanskje ikke helt representativ, men min målte vertikal compliance er 16 cu , mens horisontal er 26, vil tro vertikal er det som teller mest mht ujevne plater … frekvensgangen er flat med det sedvanlige løfter ved 10-12k, men uten noen senkning under 10khz. Sporer 70um med glans på 1.5g VTF , klarer 80um om den får litt mer antiskate. Låter flott og oppløst synes jeg, ingen problemer med bassen her, skiller mellom bassgitar og basstrommer ,og gitar pling er ikke slitsomt. Hør på hvordan trommeanslaget flytter seg fra venstre mot høyre her.. «walking» Dire Straits debut er genial på så mange vis, savner Pick Withers.

    B946A242-C8B7-4233-9AEE-0DC48A5F254B.png

    Har lett etter min neste PU, men dataene på de nye OC9 er dårligere, og mange dyre PU har spec som ligger godt under AT. Dyre EMT og Ortofon med 25dB separasjon og kanalbalanse på 1db til priser som er 3x-10x en vanlig AT er ikke særlig konkurransedyktig . Min neste PU blir veien AT PTG/II da når det ikke finnes betalbare alternativ på samme tekniske nivå.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    @Balle Clorin
    Jeg har ingen problemer med definisjonen i bunn, det er bare litt mindre bass enn jeg er vant til. PTG/II er svært interessant, satser på å få testen en etterhvert.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Heldiggris…Valemtino sin,? , jeg var for sen på avtrekkern der….
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Heldiggris…Valemtino sin,? , jeg var for sen på avtrekkern der….
    Føler meg som en av de heldigste grisene! Nå har jeg i løpet av kort tid fått anledningen til å teste mye spennende fra Audio-Technica sin portefølje. Vet strengt tatt ikke hva Valentino heter i den virkelige verden, men tror ikke det var ham jeg handlet av. Var det deg @Valentino?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vedkommende som kjøpte min PTG/II skulle ha den på en RB330.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser frem til en snarlig kommende vurdering mot OC9 og ART9.
    Kjapt etter dårlig audiohukommelse; PTG/II er litt fyldigere i bunn og muligens i nedre mellomtone enn ML/II. Ellers ingenting som stikker seg ut umiddelbart. ART9 aner jeg ikke hvordan låter lengre, har blitt alt for mye testing av resten av AT-familien i det siste. Det tar ca alt for lang tid å bytte pickup med headshellet integrert i armen, så det blir 90% fikling og justering og 8% musikk. Resten er kaffedrikking. Det vil løse seg etterhvert med flere armbord så hele armen blir byttet ut, med ferdigmontert pickup.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kjapt etter dårlig audiohukommelse; PTG/II er litt fyldigere i bunn og muligens i nedre mellomtone enn ML/II.

    Som antatt da. Personlig liker jeg 33-serien bedre enn OC9-serien, men med liten margin. Litt fyldigere lyd, som du sier.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Min siste måling av frekvensgang og forvregning på min gamle AT-OC9II/ML, Gammel men lite brukt, ca 60 timer i følge Parks Audio Puffins logg. (Ja den logger timer spilt per pickup om man vil.)
    Må si dette ser bra ut, ganske lik og samme forvregning i begge kanaler, omtrent samme forvregingsforløp som AT-OC9SXH

    1671951684038.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    AT-OC9XML
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn