Anthems venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Så moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Så moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
    Den minner meg litt om min gamle Sim Audio P-5 som var fantastisk. Blir en ro over presentasjonen og musikken for mer flyt og føltes mer virkelighetnært, samtidig blir den jo ikke varm og det er en fordel i min bok. For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn også :)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja dette høres jo imponerende ut det @Authentic :)
    Med slike prestasjoner allerede før du har fått tatt siste finpussen med RK , så lover det unektelig bra :)
    Og førsteinntrykket er at du synes ikke ARC står noe tilbake for dirac også til stereo bruk ?

    Ja Anthem er nok et merker som skal være med i vurderingen ved neste korsvei kan det se ut til :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Ja dette høres jo imponerende ut det @Authentic :)
    Med slike prestasjoner allerede før du har fått tatt siste finpussen med RK , så lover det unektelig bra :)
    Og førsteinntrykket er at du synes ikke ARC står noe tilbake for dirac også til stereo bruk ?

    Ja Anthem er nok et merker som skal være med i vurderingen ved neste korsvei kan det se ut til :)

    Marantz 8801/Dirac kan ikke sammenlignes i stereo, Anthem er i en annen liga. I Surround er forskjellene mindre men Anthem trekker det lengste strået men sin eksplosive væremåte og måten den sømløst intergrerer alle kanalene. I stereo korrigerer jeg bare opp til 250hz da jeg syntes AS blir bedre uten korrigeringen videre oppover. I surround har jeg lagt meg på 5000khz med en økning i roomgain.
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Så moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
    Den minner meg litt om min gamle Sim Audio P-5 som var fantastisk. Blir en ro over presentasjonen og musikken for mer flyt og føltes mer virkelighetnært, samtidig blir den jo ikke varm og det er en fordel i min bok. For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn også :)
    Hvilke effektforsterkere bruker du i dag?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Skal vi toppe det med test av ATI AT542NC?:cool: (min AT542NC)


    Så moro at AVM60 falt i smak til stereobruk også. Etter vår mening er det kanskje en av produktets sterkeste sider.
    Den minner meg litt om min gamle Sim Audio P-5 som var fantastisk. Blir en ro over presentasjonen og musikken for mer flyt og føltes mer virkelighetnært, samtidig blir den jo ikke varm og det er en fordel i min bok. For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn også :)
     
    Sist redigert:

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    For meg til å bli nysjerrig på Anthem sine effektrinn også :)
    Bare til informasjon så designer Anthem sine effekttrinn med en filosofi om at de skal være så nært "wire with gain" som mulig. Det brukers derfor ingen tid på "voicing" eller noe som kan skrytes av. Det er veldig nøkterne konstruksjoner slik sett. Det gjør nok at de ofte faller litt utenfor og blir glemt.
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Nå har jeg endelig fått til ARC på en tilfredstillende måte. Nå skal jeg sette opp en stor plakat her hjemme, hvor jeg må minne meg selv på å ikke røre høyttalere eller innstillinger! hehe.

    Før jeg impulskontrollen min kapitulerte, og gikk til innkjøp av Persona 3F og Anthem, hadde jeg Dali Epicon på Devialet, med SAM aktivert. Det var en kjempe fin match, hvor spesielt dypbassen var imponerende. Men, jeg manglet kraft og moro faktor. Rommet kjentes ut som det var utsatt for jordskjelv, men det var ikke et kraftig jordskjelv, og jeg manglet punch i mellombassen.
    Devialet på Persona er ikke verdt å nevne noe om, da det falt helt igjennom uten SAM.

    Nå over til Anthem og Persona. Lyden har hele tiden vært veldig bra, men jeg har ikke hatt dypbassen slik jeg hadde med Dali og Devialet, og en romnode jeg ikke har lagt så mye merke til tidligere, har vært veldig framtreden. I starten fikk jeg ikke til ARC, pga. noe så bagatellmessig som Room Gain, som visst er "hemmeligheten" bak ARC.
    Jeg drev bare å hevet bassen i menyen på STR for å få det mer levelig. Romnoden forsvant, men det ble et mye fattigere lydbilde.
    Men nå er det andre boller! Virkningen av romnoden er vekk, dypbassen er den beste jeg har hatt, mellombassen er kjempe bra, lydbilde er stort og flott.

    Det er til tider så kraftig, at jeg må bort å se på elementene for og se om de ikke løper løpsk, men det gjør de ikke. STR effekten har full kontroll hele tiden, og det føles bare lett og uanstrengt. Jeg tror dette er så bra det blir i stua mi/håpløse lytterom. Nå låter det bare riktig, uten å låte kjedelig.
    Et testalbum for det jeg snakker om, er feks. Starboy med The Weeknd i Tidal Master versjon.

    Nå sitter jeg å hører på album som er mikset i Q-Sound, som feks. Amused to Death og The Immaculate Collection med Madonna (Dette albumet mest for opplevelsen av effektene). Det låter så stort og 3D aktig at jeg blir nesten sjøsyk. Personaene tegner jo et greit holografisk lydbilde som det er uten Q-Sound miksing:D

    Og til dere som er skeptiske til Anthem STR og ARC: Test selv og bli imponert!
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Så, dette er hvorfor vi bruker så mye penger på denne hobbyen..

    Men la oss først se litt bakover.

    I løpet av de siste årene har jeg hatt et utall med recievere og det har også blitt noen prosessorer. De fleste japanske produsenter har vært innom og favoritten i mine ører har vært Marantz.

    Av diverse årsaker tilbrakte jeg det siste året med en Marantz av7010 i påvente av en avklaring rundt bruk av diverse rom her i huset.

    På forsommeren 2018 ble jeg og madammen enige om at vi skal ta i bruk i et rom i kjelleren til dedikert kino og jeg var naturligvis ikke sein om å bestille meg en Marantz av7704. Endelig en dedikert surroundprosessor ikke sant?

    Vel, skuffelsen var til å ta og føle på når den ble koblet opp. Rett ut av esken og etter en runde med audyssey låt den riktignok bedre enn 7010, men ikke “wow for en oppgradering”-bedre.

    Etter et par uker med innspilling så var inntrykket det samme og for å være føltes det som å ha oppgradert uten å egentlig ha oppgradert.

    Nå kunne strengt tatt budsjett strekkes til en av8805, men samtidig satt jeg med en gnagende følelse av mye av problemet låt i Marantz sin lydsignatur og Audyssey.

    Resultatet av denne frustrasjon - og ikke minst alle skribleriene signert Authentic her på hfs - fyrte jeg avgårde en mail til Glenn på Lydcompagniet og det endte jo som det måtte; en avm60 ble sendt min vei.

    Denne ble mottatt bare en uke før min egen ferieavvikling og det ble dermed foretatt en enkel grunnkalibrering samtidig som den første uken hovedsakelig handlet om innspilling.

    Etter ferien har jeg hatt en uke til med å se film og en grundigere kalibrering vil bli foretatt i løpet av neste uke.

    Men noen førsteinntrykk er på sin plass:

    - Servicen hos Lydcompagniet er helt superb! Fullstendig ukjent med ARCkan det tenkes at det ble noen mailer til Glenn og svarene kom alltid kjapt samtidig som de ga svar på alt jeg lurte på og mer til. Vet, google funker alltid, men jeg har savnet en butikk som vet hva kundeservice handler om.


    - ARC er helt fantastisk! Dagens rom har en del lydmessige utfordringer og Marantz/audyssey sitt auto-oppsett løste det på en særdeles dårlig måte som resulterte i veldig mye jobb i etterkant. Med ARC sitter det overraskende bra her selv med grunnkalibreringen og jeg gleder meg rått til å leike meg mer med ARC!


    - Anthem avm60 på film: den blåste Marantz av7704 fullstendig av banen. Selv bare med en grunnleggende kalibrering er det så mye mer dynamikk, punch, drønn, luftighet og ikke minst “naturlighet”i presentasjonen av stemmer at jeg sitter og gliser under enhver film. Nå har jeg riktignok bare 4.1 i skrivende stund, men den sømløsheten mellom front og surround er upåklagelig mens lydbildet er nydelig oppløst med det resultat at alt av detaljer kommer tydelig frem. Og integreringen av subben? Det har aldri vært så moro å se John Wick som det er nå!!

    Foreløpig konklusjon:

    Jeg har alltid vært skeptisk til å kjøpe de dyreste surround-boksene for det kommer gjerne en ny utgave neste år og selv om den ikke overdrevent mye bedre så gjøre det noe med bruktprisen samtidig som at det koster en formue om man skal holde seg oppdatert.

    Anthem avm60 på sin side er et kroneksempel på hvorfor man bør gå et - kanskje to - steg over det man egentlig hadde tenkt. Den spiller i en helt annen liga enn recieverne og prosessorene rundt 20k, og jeg gruer meg vilt til den dagen Anthem lanserer en etterfølger til avm60 for dette satte en ny standard hos meg og det er fullstendig uaktuelt å noen gang å nedgradere...

    OBS: Jeg har ikke rukket å sette meg ned med musikken så der vil jeg ikke uttale meg enda.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Så, dette er hvorfor vi bruker så mye penger på denne hobbyen..

    Men la oss først se litt bakover.

    I løpet av de siste årene har jeg hatt et utall med recievere og det har også blitt noen prosessorer. De fleste japanske produsenter har vært innom og favoritten i mine ører har vært Marantz.

    Av diverse årsaker tilbrakte jeg det siste året med en Marantz av7010 i påvente av en avklaring rundt bruk av diverse rom her i huset.

    På forsommeren 2018 ble jeg og madammen enige om at vi skal ta i bruk i et rom i kjelleren til dedikert kino og jeg var naturligvis ikke sein om å bestille meg en Marantz av7704. Endelig en dedikert surroundprosessor ikke sant?

    Vel, skuffelsen var til å ta og føle på når den ble koblet opp. Rett ut av esken og etter en runde med audyssey låt den riktignok bedre enn 7010, men ikke “wow for en oppgradering”-bedre.

    Etter et par uker med innspilling så var inntrykket det samme og for å være føltes det som å ha oppgradert uten å egentlig ha oppgradert.

    Nå kunne strengt tatt budsjett strekkes til en av8805, men samtidig satt jeg med en gnagende følelse av mye av problemet låt i Marantz sin lydsignatur og Audyssey.

    Resultatet av denne frustrasjon - og ikke minst alle skribleriene signert Authentic her på hfs - fyrte jeg avgårde en mail til Glenn på Lydcompagniet og det endte jo som det måtte; en avm60 ble sendt min vei.

    Denne ble mottatt bare en uke før min egen ferieavvikling og det ble dermed foretatt en enkel grunnkalibrering samtidig som den første uken hovedsakelig handlet om innspilling.

    Etter ferien har jeg hatt en uke til med å se film og en grundigere kalibrering vil bli foretatt i løpet av neste uke.

    Men noen førsteinntrykk er på sin plass:

    - Servicen hos Lydcompagniet er helt superb! Fullstendig ukjent med ARCkan det tenkes at det ble noen mailer til Glenn og svarene kom alltid kjapt samtidig som de ga svar på alt jeg lurte på og mer til. Vet, google funker alltid, men jeg har savnet en butikk som vet hva kundeservice handler om.


    - ARC er helt fantastisk! Dagens rom har en del lydmessige utfordringer og Marantz/audyssey sitt auto-oppsett løste det på en særdeles dårlig måte som resulterte i veldig mye jobb i etterkant. Med ARC sitter det overraskende bra her selv med grunnkalibreringen og jeg gleder meg rått til å leike meg mer med ARC!


    - Anthem avm60 på film: den blåste Marantz av7704 fullstendig av banen. Selv bare med en grunnleggende kalibrering er det så mye mer dynamikk, punch, drønn, luftighet og ikke minst “naturlighet”i presentasjonen av stemmer at jeg sitter og gliser under enhver film. Nå har jeg riktignok bare 4.1 i skrivende stund, men den sømløsheten mellom front og surround er upåklagelig mens lydbildet er nydelig oppløst med det resultat at alt av detaljer kommer tydelig frem. Og integreringen av subben? Det har aldri vært så moro å se John Wick som det er nå!!

    Foreløpig konklusjon:

    Jeg har alltid vært skeptisk til å kjøpe de dyreste surround-boksene for det kommer gjerne en ny utgave neste år og selv om den ikke overdrevent mye bedre så gjøre det noe med bruktprisen samtidig som at det koster en formue om man skal holde seg oppdatert.

    Anthem avm60 på sin side er et kroneksempel på hvorfor man bør gå et - kanskje to - steg over det man egentlig hadde tenkt. Den spiller i en helt annen liga enn recieverne og prosessorene rundt 20k, og jeg gruer meg vilt til den dagen Anthem lanserer en etterfølger til avm60 for dette satte en ny standard hos meg og det er fullstendig uaktuelt å noen gang å nedgradere...

    OBS: Jeg har ikke rukket å sette meg ned med musikken så der vil jeg ikke uttale meg enda.
    På en måte skjer det lite, og langsomt, innenfor hobbyen vår.

    Dette apparaturet du her hat fått i hus, må vel tilhøre kategorien "store fremskritt" - i forhold til hva den gjør med tilpasning til lytterommet, til ekstern sub, hva den byr på av det jeg kaller for go'lyd, ikke minst også hva den har av krefter under panseret og til sist prisen.

    Spennende, høre videre hva du mener om den i øvelse; ren musikkavspilling. Herav integrering til sub, om det funker like bra her.
    Oppgi gjerne størrelse på rommet ditt, og hvilke høyttalere du har, når du kommer så langt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Så, dette er hvorfor vi bruker så mye penger på denne hobbyen..

    OBS: Jeg har ikke rukket å sette meg ned med musikken så der vil jeg ikke uttale meg enda.
    I min bok gjør den stereo pre som om det var "bare" dette den skulle ha som oppgave. Jeg sammeligner den med min gamle Moon P-5 pre som var fantastisk på alle måter. Min Marantz 8801 var tragisk iforhold. kort forklart hva som skjer som er bedre.


    ✔ Luftighet

    ✔ Dynamikk

    ✔ Stemmer (helt rått)

    ✔ Bedre opplevd rom

    ✔ Mer detaljer

    ✔ Naturlig lyd

    Og som du sier så er det i noen tilfeller lurt å gå noen knepp opp på stigen og med Anthem er det kun lyd og lite andre fasiliteter som følger med, nå med noen måneders bruk vil jeg også trekke fram menystyringen og fjernkontrollen med layouten som er meget bra/enkel i bruk. Minuset må være litt plastikkfølelse av fjernkontrollen og litt dårlig respons mot prosessoren om du ikke holder i rett linje mot enheten.

    Edit, med ARC fikk jeg bedre resultater med minimum 60cm mellom målepunktene, har prøvd noen med snevrere avstand men dette funket ikke like bra. Har også ett tykt teppe som dekker hele setet jeg recliner ned. Syntes jeg for bedre diskantgjengivelse målt slik. Måler med boom-stang bak reclinerne.
     
    Sist redigert:

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    @Dobytor: Den høres spennende ut på forumet og på papiret. I virkeligheten høres den helt fantastisk ut :) Nå har jeg null erfaring med Onkyo'en din så jeg skal absolutt ikke påstå noe i hverken den ene eller andre retningen her, men Avm60 ble på mange måter en åpenbaring i mitt anlegg.

    @Authentic: Sier meg lett enig i alt du skriver :) Det er faktisk litt befriende å endelig kunne bruke et produkt som prioriterer lyden og gjør alt annet så enkelt som overhodet mulig.

    @MusicBear: Klipsch rf7 mk3 med ATI AT6002 som effekt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Mulighet å gjøre ett auksjonskupp på Anthem AV60 ser jeg :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Sitter her og vurderer om jeg har vært snill eller kjempesnill i år med tanke på hvor mye innhog i hifibudsjettet Anthem skal stå for nå i disse juletider :)

    AVM60 er bestilt og vurderer om jeg har vært snill nok til om jeg også skal kjøpe STR Pre/Power. Finner ikke så mye omtale her til lands av Pre/Power, er det noen som kan dele noe erfaring?? Evt også iforhold til STR Integrert, regner med den også er relaitvt lik?

    PRE virker jo til å ha det meste, bortsett fra at den ikke ser ut til å ha noe innebygd streaming mulighet!?
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Sitter her og vurderer om jeg har vært snill eller kjempesnill i år med tanke på hvor mye innhog i hifibudsjettet Anthem skal stå for nå i disse juletider :)

    AVM60 er bestilt og vurderer om jeg har vært snill nok til om jeg også skal kjøpe STR Pre/Power. Finner ikke så mye omtale her til lands av Pre/Power, er det noen som kan dele noe erfaring?? Evt også iforhold til STR Integrert, regner med den også er relaitvt lik?

    PRE virker jo til å ha det meste, bortsett fra at den ikke ser ut til å ha noe innebygd streaming mulighet!?
    Gratulerer med AVM 60:cool:

    Jeg har hatt den integrerte, og har nå STR pre og power. Pre og power spiller absolutt bedre, med mer kontroll.
    Men den integrerte er nok det beste kjøpet, da den er under halvparten av prisen. Den er absolutt den beste integrerte jeg har hatt, sammenliknet med H360 og Devialet 200. Og man trenger jo ikke lete lenge for å finne tester på alle STR produktene som roser de opp i skyene.

    Usikker på om du trenger Pre`n, da du nå har kjøpt en kjempebra prosessor, som garantert ikke gjør seg bort i 2 kanals. ARC - romkorreksjon har jo absolutt den også.

    STR effekt derimot kan jeg da varmt anbefale. Les Audioholics test av den. Målingene de har gjort av den er fantastiske.
    Kom en ny test nå for et par dager siden i Home Theater review også... Tror det er den rette julegaven til en forhåpentligvis snill gutt;)

    https://hometheaterreview.com/anthem-str-stereo-power-amplifier-reviewed/
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Det er to forskjellige oppsett, AVM60 skal uansett i hjemmekinoen, STR er evt til stueoppsett. Tviler ikke på at det er bra men endel peng så må vurdere (og diskutere) littebitt i romjula :)

    Tror nok også INT gir mer for pengene så det er noe å tenke på det også... får se hva ender opp med!
     

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Det er to forskjellige oppsett, AVM60 skal uansett i hjemmekinoen, STR er evt til stueoppsett. Tviler ikke på at det er bra men endel peng så må vurdere (og diskutere) littebitt i romjula :)

    Tror nok også INT gir mer for pengene så det er noe å tenke på det også... får se hva ender opp med!
    Sånn å forstå;) Spørs litt på høyttalerne, men pre og effekt er et steg opp, naturlig nok. Men jeg hadde levd godt med den integrerte. Og til den prisen den ligger på, mener jeg den er et kupp.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Første Anthem produkt kom inn døra idag :)

    002CD7C9-8E0D-4FD2-B272-DD746CC4305E.jpg


    Har dog ikke fått koblet opp men plassert pent og pyntelig over sine amerikanske samarbeidspartnere i hjemmekinoen

    D8FC1CA4-083D-4298-8641-97490CE3EA6B.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    AVM 60 er en nytelse å bruke å høre :) Godt valg det der!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får vel melde meg inn i denne venneklubben her siden jeg har bestillt en Anthem STR integrert. Blir spennende møte med denne. Jeg er svært spent påfølgende hvordan, dac, riaa og bass manegment er på den. Samt lyd kvalitet og hvordan den matcher de nye høyttalere.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.799
    Antall liker
    2.784
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å se hva du mener om STR, det er virkelig en lekker serie med produkter. Og med en del funksjoner som vekker nysgjerrigheten.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir spennende å se hva du mener om STR, det er virkelig en lekker serie med produkter. Og med en del funksjoner som vekker nysgjerrigheten.
    Testene på www er jo svært gode, så man håper jo på at det skal bli fullklaff.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Fikk AVM60 tidligere i uka og venter på pre/Power så får håpe jeg blir god venn med Anthem i tida som kommer :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Fikk AVM60 tidligere i uka og venter på pre/Power så får håpe jeg blir god venn med Anthem i tida som kommer :)
    Gratulerer Baldrick. Tror det er en uhyre god kombinasjon til musikk og film. Håper du får orden på bassen i rommet ditt snart. Hadde du ikke bodd så langt unna så skulle jeg ha kommet en tur å sett om jeg kunne ha hatt noen ideer out of the box. For du har vel snart gjort alt som er inne i boxen...
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmekinoen er og blir en utfordring, selv om nå bakveggen er fyllt opp med 60cm isolasjon som bassfelle så er der ikke noe trøkk fra fronthøyttalerne. Heldigvis ser det ut til at subene som delvis er satt opp som SBA ser ut til å kunne fungere greit, men det irriterer meg sinnsykt at jeg ikke får noenlunde lyd fra frontene :( Hjemmekinoen er ikke koblet opp igjen enda så har derfor bare så vidt fått lyd i AVM60en, håper kanskje å få ordnet dette ila uka så jeg får testet det skikkelig.

    STR Pre/Power skal brukes i stua på JBL 4365, der er det i utgangspunktet langt bedre lyd og det meste fungerer noenlunde, men håper jo at både STR forsterkerne generelt og også ARC kan gi det ett greit løft!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Leste nylig testen av det store settet - forforsterker og effektforsterker - i svenske Hifi & Musik.

    For å si det sånn; hadde jeg ikke fulgt med på dette bladet og samtlige journalister - nesten alt de har testet - et par tiårs tid eller mer. Så ville jeg trodd testen var noe overdrevet - så bra kom dette settet ut av testen. Som er grundig gjort, som alt annet dette bladet gjør, og med målinger som viser at effektforsterkeren gir nesten 2 x 1000 watt i 4 Ohm. Dog ikke like strømsterk som en typisk blytunge og noe større forsterker, jamnført med nesten 1000 watt ut på de begge. Ikke bare "monster-effekt," hele settet fikk skussmål for lyden langt over pengene det koster.

    For de som lurer på hva man skal med så mange watt? Prøv - prøv gjerne på mindre monitorer og gjerne på lavt volum - som å råkjøre med masse energi tilgjengelig eller like gjerne kruse på tomgang med en stor V8 bensinmotor med 5 - 6 liters slagvolum.

    En annen ting, ved løsninger som dette her, hvor forforsterkeren har sub utganger, mener jeg muliggjør bruk av langt billigere høyttalere dersom man ønsker god bass. Store bassrike høyttalere (les, dyp bass/mye bass/kvalitets bass) er ofte grisedyre, mens man her kan kjøre råbra subber (hvor det ser ut til at priskonkurransen er større) parret til til gode hovedhøyttalere. Av prinsipp er det heller ingen bakdel om den aller dypeste og mest slagkraftige bass foregår fra sitt eget kabinett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hjemmekinoen er og blir en utfordring, selv om nå bakveggen er fyllt opp med 60cm isolasjon som bassfelle så er der ikke noe trøkk fra fronthøyttalerne. Heldigvis ser det ut til at subene som delvis er satt opp som SBA ser ut til å kunne fungere greit, men det irriterer meg sinnsykt at jeg ikke får noenlunde lyd fra frontene :( Hjemmekinoen er ikke koblet opp igjen enda så har derfor bare så vidt fått lyd i AVM60en, håper kanskje å få ordnet dette ila uka så jeg får testet det skikkelig.

    STR Pre/Power skal brukes i stua på JBL 4365, der er det i utgangspunktet langt bedre lyd og det meste fungerer noenlunde, men håper jo at både STR forsterkerne generelt og også ARC kan gi det ett greit løft!
    Krysser fingrene for det ja.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Leste nylig testen av det store settet - forforsterker og effektforsterker - i svenske Hifi & Musik.

    For å si det sånn; hadde jeg ikke fulgt med på dette bladet og samtlige journalister - nesten alt de har testet - et par tiårs tid eller mer. Så ville jeg trodd testen var noe overdrevet - så bra kom dette settet ut av testen. Som er grundig gjort, som alt annet dette bladet gjør, og med målinger som viser at effektforsterkeren gir nesten 2 x 1000 watt i 4 Ohm. Dog ikke like strømsterk som en typisk blytunge og noe større forsterker, jamnført med nesten 1000 watt ut på de begge. Ikke bare "monster-effekt," hele settet fikk skussmål for lyden langt over pengene det koster.

    For de som lurer på hva man skal med så mange watt? Prøv - prøv gjerne på mindre monitorer og gjerne på lavt volum - som å råkjøre med masse energi tilgjengelig eller like gjerne kruse på tomgang med en stor V8 bensinmotor med 5 - 6 liters slagvolum.

    En annen ting, ved løsninger som dette her, hvor forforsterkeren har sub utganger, mener jeg muliggjør bruk av langt billigere høyttalere dersom man ønsker god bass. Store bassrike høyttalere (les, dyp bass/mye bass/kvalitets bass) er ofte grisedyre, mens man her kan kjøre råbra subber (hvor det ser ut til at priskonkurransen er større) parret til til gode hovedhøyttalere. Av prinsipp er det heller ingen bakdel om den aller dypeste og mest slagkraftige bass foregår fra sitt eget kabinett.
    Skulle gjerne ha bestilt str pre/power settet selv. Men kronene strakk ikke til det. Håper og tror den integrerte kan ha mye av den samme lyden. Så får man se da ettethvert. Treffer Anthem på Ø så er det jo ikke umulig at man kan oppgradere senere. :)
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tipper det ikke er noen vanvittig forskjell fra Integrert til Pre/Power, men forhåpentligvis noe mer enn kun mer effekt for å rettferdiggjør økt pris.

    Det eneste jeg kommer på som STR mangler er innebygd streaming mulighet, det virker for meg snodig at de ikke har dette når de ellers er såpass moderne og fleksible. Hadde de om ikke annet hatt airplay2, Spotify Connect eller lignende så hadde det hjulpet mye. AVM60 har DTS Play-Fi som jeg riktignok ikke har testet, men det er nå i hvert fall noe.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tipper det ikke er noen vanvittig forskjell fra Integrert til Pre/Power, men forhåpentligvis noe mer enn kun mer effekt for å rettferdiggjør økt pris.

    Det eneste jeg kommer på som STR mangler er innebygd streaming mulighet, det virker for meg snodig at de ikke har dette når de ellers er såpass moderne og fleksible. Hadde de om ikke annet hatt airplay2, Spotify Connect eller lignende så hadde det hjulpet mye. AVM60 har DTS Play-Fi som jeg riktignok ikke har testet, men det er nå i hvert fall noe.
    Er enig Baldrick. Spotify connect og Tidal synes jeg mangler. Men kan løses på andre måter. Men ja, burde ha hatt det.
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    For å komme på banen med litt info:

    Forskjellene mellom STR Int. og Pre/Power er følgende:
    - Høyere effekt (åpenbart), med de økede kostnadene det medfører.
    - Mer påkostet DAC
    - Mer påkostet RIAA
    - Mer avansert preamp

    Streamer:

    Streamer ble diskutert, men det ble vurdert at mange kunder som handler i denne prisklassen velger separat streamer. En fullfunksjon streaming løsning, app etc ville også dratt prisen noe opp. Derfor ble det, i denne omgang, droppet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For å komme på banen med litt info:

    Forskjellene mellom STR Int. og Pre/Power er følgende:
    - Høyere effekt (åpenbart), med de økede kostnadene det medfører.
    - Mer påkostet DAC
    - Mer påkostet RIAA
    - Mer avansert preamp

    Streamer:

    Streamer ble diskutert, men det ble vurdert at mange kunder som handler i denne prisklassen velger separat streamer. En fullfunksjon streaming løsning, app etc ville også dratt prisen noe opp. Derfor ble det, i denne omgang, droppet.
    Som sagt.. Man må ha noe å ønske seg. Er spent på STR integrert. Og blir det bra, så er det jo bare å spare en stund.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Streamer:

    Streamer ble diskutert, men det ble vurdert at mange kunder som handler i denne prisklassen velger separat streamer. En fullfunksjon streaming løsning, app etc ville også dratt prisen noe opp. Derfor ble det, i denne omgang, droppet.
    Henger meg på det du sier sist; "i denne omgang." For streameren er oppfunnet. Handelsvare hos mange OEM produsenter. Og burde være like viktig som en iboende enhet som DAC = en sixpack på at de kommer med dette :)

    Som importør:
    - Hva er produsentens filosofi bak "himla" mange watt, men strømstyrke som kanskje ikke holder samme "himla" høye nivå?
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Vel MusikkBjørn; Filosofien til Anthem er å lage så forvrengningsfrie og stabile forsterkere som mulig innenfor tildelte rammer. Noe de også har vist seg å være, og evnen til å trekke vanskelige laster vet jeg de fokuserer på. Tror ikke det foreligger noe konkret filosofi i den retningen du her fremsetter.

    I forhold til det første du skriver, så ligger det vel i kortene at noe kommer på et eller annet tidspunkt uten at jeg vet hvor det kommer først, om det blir i nye revisjoner, eller rimeligere produkter.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vel MusikkBjørn; Filosofien til Anthem er å lage så forvrengningsfrie og stabile forsterkere som mulig innenfor tildelte rammer. Noe de også har vist seg å være, og evnen til å trekke vanskelige laster vet jeg de fokuserer på. Tror ikke det foreligger noe konkret filosofi i den retningen du her fremsetter.

    I forhold til det første du skriver, så ligger det vel i kortene at noe kommer på et eller annet tidspunkt uten at jeg vet hvor det kommer først, om det blir i nye revisjoner, eller rimeligere produkter.
    Bevares, for all del, dn kneler ikke ved noen høyttalere - med målt rett under 950 Watt i 2 Ohm. Mitt spørrende, var den lille FORSKJELLEN mellom målt effekt i 4 og 2 Ohm - kun noen få Watt, ellers "like normale forskjeller" mellom 4 og 8 Ohm. Uansett, bare Amtrack og noen få andre over dammen som har mer futt i seg enn ampene du importerer :)

    Tør innrømme jeg glatt hadde kjøpt dette Anthem settet - usett og uhørt - etter testomtalene de fikk i Sverige, den var rett og slett sjeldent bra! Også anmelderne av Hifi & Musik, de er bra, i form av sin holdning om å opplyse publikum best mulig om ha det bor i de ulike produktene, mens andre har mer fokus på karakterer & velklingende ord for ordene sin del.
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Bevares, for all del, dn kneler ikke ved noen høyttalere - med målt rett under 950 Watt i 2 Ohm. Mitt spørrende, var den lille FORSKJELLEN mellom målt effekt i 4 og 2 Ohm - kun noen få Watt, ellers "like normale forskjeller" mellom 4 og 8 Ohm. Uansett, bare Amtrack og noen få andre over dammen som har mer futt i seg enn ampene du importerer :)

    Tør innrømme jeg glatt hadde kjøpt dette Anthem settet - usett og uhørt - etter testomtalene de fikk i Sverige, den var rett og slett sjeldent bra! Også anmelderne av Hifi & Musik, de er bra, i form av sin holdning om å opplyse publikum best mulig om ha det bor i de ulike produktene, mens andre har mer fokus på karakterer & velklingende ord for ordene sin del.
    Jeg tipper det handler om en regulering av strømforsyningen. Alle Anthem forsterkere har en sikringkrets som overvåker stabiliteten. Skulle de hentet ut mer, måtte strømforsyningen økes, og det hadde medført en økning i kostnader, og påfølgende utsalgspris.

    Det er fort litt gambling for en produsent som Anthem når de velger å gå inn i prisklassen her. Blir det sammen som når søstermerket Paradigm lanserte Persona. Du kan raskt bli avfeiet av kundegruppen som handler i disse klassene pga manglende "track record" i klassen, samtidig som at følgere som forventer rimeligere produkter kan konkludere med at det nå kun handler om å dra mest mulig penger ut av kundene. Produktene MÅ derfor fungere. Du må ta med noe håndfast til bordet. Med et mer "anerkjent" boutique High End merkenavn bak STR, skal du ikke se bort i fra at prisene fort kunne ha blitt det doble.

    STR har kommet for å bli, og jeg vet det diskuteres internt både rimeligere produkter og enda mer påkostede.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Bevares, for all del, dn kneler ikke ved noen høyttalere - med målt rett under 950 Watt i 2 Ohm. Mitt spørrende, var den lille FORSKJELLEN mellom målt effekt i 4 og 2 Ohm - kun noen få Watt, ellers "like normale forskjeller" mellom 4 og 8 Ohm. Uansett, bare Amtrack og noen få andre over dammen som har mer futt i seg enn ampene du importerer :)

    Tør innrømme jeg glatt hadde kjøpt dette Anthem settet - usett og uhørt - etter testomtalene de fikk i Sverige, den var rett og slett sjeldent bra! Også anmelderne av Hifi & Musik, de er bra, i form av sin holdning om å opplyse publikum best mulig om ha det bor i de ulike produktene, mens andre har mer fokus på karakterer & velklingende ord for ordene sin del.
    Jeg tipper det handler om en regulering av strømforsyningen. Alle Anthem forsterkere har en sikringkrets som overvåker stabiliteten. Skulle de hentet ut mer, måtte strømforsyningen økes, og det hadde medført en økning i kostnader, og påfølgende utsalgspris.

    Det er fort litt gambling for en produsent som Anthem når de velger å gå inn i prisklassen her. Blir det sammen som når søstermerket Paradigm lanserte Persona. Du kan raskt bli avfeiet av kundegruppen som handler i disse klassene pga manglende "track record" i klassen, samtidig som at følgere som forventer rimeligere produkter kan konkludere med at det nå kun handler om å dra mest mulig penger ut av kundene. Produktene MÅ derfor fungere. Du må ta med noe håndfast til bordet. Med et mer "anerkjent" boutique High End merkenavn bak STR, skal du ikke se bort i fra at prisene fort kunne ha blitt det doble.

    STR har kommet for å bli, og jeg vet det diskuteres internt både rimeligere produkter og enda mer påkostede.
    Dette her, er jo en usedvanlig god forklaring, som jeg kanskje egentlig etterspurte i "første forsøk" :)

    Er vel flere enn meg, vil jeg tro, som ser dette som Mercedes til Skoda pris.
    Selv kjører jeg bil fra "Anthem-land" med 6.2 L V8 bensin "strømforsyning" :)
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Dette her, er jo en usedvanlig god forklaring, som jeg kanskje egentlig etterspurte i "første forsøk" :)

    Er vel flere enn meg, vil jeg tro, som ser dette som Mercedes til Skoda pris.
    Selv kjører jeg bil fra "Anthem-land" med 6.2 L V8 bensin "strømforsyning" :)
    Mange Hifi-produsenter har ulike filosofier rundt ulike aspekter ved deres produkter. Det var her jeg feiltolket ditt spørsmål i første instans.

    Nå kjenner jeg ikke til så mange bilprodusenter i fra Canada da hehe :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette her, er jo en usedvanlig god forklaring, som jeg kanskje egentlig etterspurte i "første forsøk" :)

    Er vel flere enn meg, vil jeg tro, som ser dette som Mercedes til Skoda pris.
    Selv kjører jeg bil fra "Anthem-land" med 6.2 L V8 bensin "strømforsyning" :)
    Mange Hifi-produsenter har ulike filosofier rundt ulike aspekter ved deres produkter. Det var her jeg feiltolket ditt spørsmål i første instans.

    Nå kjenner jeg ikke til så mange bilprodusenter i fra Canada da hehe :)
    Hehe, Canada og USA er samme greie, i en entusiasts øyne :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn