Diverse Anmeldelse av Amir (Audio Science Review)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Virker som om positive tilbakemeldinger betyr veldig mye for Amir, hva er vel mer egnet da enn et eget forum. Så kan han bare hive ut de som ikke deltar i lovprisingen. 😏
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.606
    Antall liker
    3.199
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har lest noen av testene til Amir, og har hatt nytte av det, på tross av at de ikke forteller den hele og fulle sannheten. Det er jo grunn til å tro at Amir har lært noe underveis, slik at han i dag burde se at noen av hans tidligere resultater eller påstander burde modifiseres. Det å være lukket for kritikk slår kun negativt ut for han selv. Dersom hensikten er å framstå som en mest mulig kompetent tester - og med en mest mulig komplett test-oversikt, så er man også nødt til å ta til seg kommentarer og forslag som kommer fra andre nettbrukere. Det er ofte kjedelig å bli kritisert eller innse at man har gjort noe upresist eller feil, men vil man bli best så må man innse at man ikke allerede er best. Som nett-debattant er en av ressursene man får gratis tilgang på er kommentarer og innsikt gitt av med-debattanter. Noen av disse er definitivt verdt å ta inn over seg.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så har Danny fra GR-Research postet en video om oppgraderingskitet som faktisk fikk positiv omtale av Amir.
    Her blir Amir korrigert på at alt ikke kan fikses med litt EQ.

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Det er nettopp typer som Danny og andre løker som gjør at jeg forsvarer Amir. Det er så mye bullshit der ute og Amir har et mye mer edruelig forhold til virkeligheten enn mange andre.
    Danny er jo bare helt borti natta på noen av sine "forklaringer" her. Det er "timingforskjeller" i sølvkabler og tullprat om hvordan designet av en høyttalerterminal liksom skal kunne forandre lyden.
    Riktignok har han rett i at en DSP ikke kan rette opp i feil som er tilført av en spole med jernkjerne. Men hvor stor er egentlig denne feilen i utgangspunktet?
    Grunnen til at han er så sur er nok denne videoen av Amir der han med rette slakter en svært dårlig høyttaler utviklet av Danny:
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er nettopp typer som Danny og andre løker som gjør at jeg forsvarer Amir. Det er så mye bullshit der ute og Amir har et mye mer edruelig forhold til virkeligheten enn mange andre.
    Danny er jo bare helt borti natta på noen av sine "forklaringer" her. Det er "timingforskjeller" i sølvkabler og tullprat om hvordan designet av en høyttalerterminal liksom skal kunne forandre lyden.
    Riktignok har han rett i at en DSP ikke kan rette opp i feil som er tilført av en spole med jernkjerne. Men hvor stor er egentlig denne feilen i utgangspunktet?
    Mange på forumet her med mye kunnskap, interesse, fornuft og mere til. Om du tåler litt skryt; innenfor «kombinasjons-øvelsen» kunnskap og fornuft er det ingen som så mye som rekker deg til knærne :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er nettopp typer som Danny og andre løker som gjør at jeg forsvarer Amir.
    Løk over løk!

    Synes i grunn de fleste som prøver å skape et navn for seg selv i dag fremstår som temmelig løkete.

    De beste bøkene er alt skrevet og disse karakterene som ønsker å være noe mer en simple hobbyister, har enten lest noen av disse bøkene eller prøver seg med noe "new age" tøv. Felles for begge er at de som regel trekker til sosiale medier der det er lett å samle på seg en gjeng blankøyde munnpustere/kunder, på søken etter en retning og en helt.

    Jeg opplever at alle som bruker div forum/youtube eller andre plattformer for enten å selge sitt budskap eller middelmådige, 15 på dusinet produkter er temmelig patetiske.

    Selvfølgelig kraftig overforenklet fremstilling, men begge typer irriterer meg like mye i grunn. Vel, om jeg skal være mer presis er det vel egentlig sykofantene som svermer rundt dem som irriterer meg mest.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være greit å bestemme seg hva man skal la seg irritere seg over😊
    PederP postet nettopp en glimrende kommentar til det i en helt annen tråd:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Det er nettopp typer som Danny og andre løker som gjør at jeg forsvarer Amir. Det er så mye bullshit der ute og Amir har et mye mer edruelig forhold til virkeligheten enn mange andre.
    Litt usikker på om jeg er helt enig med deg der. Det er vel strengt tatt bare snakk om samme feil gjort på en annen måte.

    Begge er kritiske til alle kritikere.
    Begge har justert virkelighetsbildet til noe som passer dem selv og den virksomheten de driver.
    Begge har et klart moment av fornuft, pragmatisme og målinger.
    Begge har et mål om opplysning og kunnskapsspredning.
    Begge feiler i å nå målet fordi de har disse kompromissene som ingen skal få lov til å snakke om.

    Jeg liker ydmykheten til Erin Hardison, og jeg må tilstå at jeg har sansen for Stereophile sin metode selv om de subjektive testene kan bli litt vel mye astrologi.

    Men jeg finner det interessant at ASR har så mange besøkende. Kan det rett og slett skyldes at mange dumper innom fra hele verden via ymse googlesøk? Det er ikke sikkert den statistikken er veldig representativ for hvor mye tid de besøkende bruker på å lese noe som helst.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er nettopp typer som Danny og andre løker som gjør at jeg forsvarer Amir. Det er så mye bullshit der ute og Amir har et mye mer edruelig forhold til virkeligheten enn mange andre.
    Danny er jo bare helt borti natta på noen av sine "forklaringer" her. Det er "timingforskjeller" i sølvkabler og tullprat om hvordan designet av en høyttalerterminal liksom skal kunne forandre lyden.
    Riktignok har han rett i at en DSP ikke kan rette opp i feil som er tilført av en spole med jernkjerne. Men hvor stor er egentlig denne feilen i utgangspunktet?
    Grunnen til at han er så sur er nok denne videoen av Amir der han med rette slakter en svært dårlig høyttaler utviklet av Danny:
    «…Amir har et mye mer edruelig forhold til virkeligheten enn mange andre».

    Får jeg minne om Amirs forhold til MQA?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes dette med ydmykhet er et greit stikkord jeg. For vi vet jo at ingen kan vite alt og det forventer vel ingen heller. Når man da blir utsatt for relativt kunnskapsrike gapatroster er det noe som får meg, i hvert fall, til å sette piggene ut.

    Finnes flere av dem, men de fleste er merkelig nok bosatt i Junaiten eller Danmark. Tilfeldig? :unsure:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Wait… Danny fra GR research er en løk? Jeg syns han virker relativt saklig med målingene sine osv. Litt minus for kabelsnakk, og han pitcher helt åpenbart produkter. Men syns det er interessant når han tar fra hverandre høyttalere og bedømmer kvaliteten.

    Men jeg har ingen kunnskap, og er sikkert temmelig lettlurt.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jeg synes Danny har noen lyse momenter innimellom, men så går det litt galt når han forklarer at:

    - vi har faseskift i kabler som består av to ulike legeringer
    - at han sikrer en høyttaler å være "in-time" fasekorrekt med et passivt minimumfasefilter
    - det er superenkelt å høre forskell på plugger

    Synes derfor både Danny og Amir feiler, når de faller for fristelsen ved å framstå som omnipotent kunnskapsrike når de i stedet burde være litt mer reflekterte
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Sikkert ikke helt feil, det. Man bør vel uansett ikke stole blindt på noen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Danny sier mye som er både fornuftig og riktig, også er det ispedd en del fjas og ren diktning. Sistnevnte bygges oppå det mer fornuftige og dokumenterbare som for å gjøre det sant. Uten sammenlikning forøvrig, jeg kan komme på noen kabelselgere som bruker akkurat den metoden. Inspirert av en boktittel er det fristende å kalle det "broken science spoken perfectly".
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det absolutt mest usmakelige som finnes er de som vet bedre, men lyger og villeder for å selge. Derfor er Amir tusenvis av ganger bedre enn Danny i mine øyne.

    Finnes flere av dem, men de fleste er merkelig nok bosatt i Junaiten eller Danmark. Tilfeldig? :unsure:
    Nei, det er ikke tilfeldig. Det er fordi du er rasist! 😁
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Det absolutt mest usmakelige som finnes er de som vet bedre, men lyger og villeder for å selge. Derfor er Amir tusenvis av ganger bedre enn Danny i mine øyne.

    Nei, det er ikke tilfeldig. Det er fordi du er rasist! 😁
    Men er du sikker på at Danny juger når han sier at f.eks. de derre tube connectorene gir bedre lyd? Kanskje han helt oppriktig er overbevist om at han hører en forskjell i positiv favør?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men er du sikker på at Danny juger når han sier at f.eks. de derre tube connectorene gir bedre lyd? Kanskje han helt oppriktig er overbevist om at han hører en forskjell i positiv favør?
    Nei, når kan man være sikker på om folk lurer deg eller bare er sprut sprø?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det absolutt mest usmakelige som finnes er de som vet bedre, men lyger og villeder for å selge. Derfor er Amir tusenvis av ganger bedre enn Danny i mine øyne.
    Ja, og Pol Pot var trivelig sammenlignet med Hitler om vi dømmer etter dødstallene. Vet ikke hvem denne Danny er jeg, er han berømt?

    Nei, det er ikke tilfeldig. Det er fordi du er rasist! 😁
    Nei, ikke rasist, men ja vurderer kulturer mot ukulturer. Er en kulturist da kanskje?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ja, og Pol Pot var trivelig sammenlignet med Hitler om vi dømmer etter dødstallene. Vet ikke hvem denne Danny er jeg, er han berømt?



    Nei, ikke rasist, men ja vurderer kulturer mot ukulturer. Er en kulturist da kanskje?
    Ikke berømt, men han er litt på youtube. Minner lite om verken Pol Pot eller Hitler.

     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gidder ikke diskutere Youtubere med færre en 100k subs. Ser ut som han har reddet mange Klipsch eiere fra den sikre tonedød da. Hva har Amir gjort, reddet Kinesisk hifi-industri?

    Nope, @coolio foretrekker Dannyboy.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Gidder ikke diskutere Youtubere med færre en 100k subs. Ser ut som han har reddet mange Klipsch eiere fra den sikre tonedød da. Hva har Amir gjort, reddet Kinesisk hifi-industri?

    Nope, @coolio foretrekker Dannyboy.
    Vanskelig å si uten å ha hørt noe av det, men syns det er kult at han lager ugrade kits til kommersielle høyttalere. Som til Klipsch, som du sier selv.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Det er nettopp typer som Danny og andre løker som gjør at jeg forsvarer Amir. Det er så mye bullshit der ute og Amir har et mye mer edruelig forhold til virkeligheten enn mange andre.
    Danny er jo bare helt borti natta på noen av sine "forklaringer" her. Det er "timingforskjeller" i sølvkabler og tullprat om hvordan designet av en høyttalerterminal liksom skal kunne forandre lyden.
    Riktignok har han rett i at en DSP ikke kan rette opp i feil som er tilført av en spole med jernkjerne. Men hvor stor er egentlig denne feilen i utgangspunktet?
    Grunnen til at han er så sur er nok denne videoen av Amir der han med rette slakter en svært dårlig høyttaler utviklet av Danny:
    Dette er denne videoen Danny hos GR Research reagerte på:


    En video der Amir faktisk gir en positiv omtale av oppgraderingen fra GR Research og anerkjenner at oppgraderingen retter opp feilen i frekvensgang,
    men mener at man kan fikse problemet (billigere) med equalisering. Det er selvfølgelig ikke tilfelle da de originale Klipsch-høyttalerne har alvorlige
    problemer ikke bare med frekvensgangen - men også med fasegang ( "timingforskjeller" ) og kabinettresonanser.
    Jeg er enig med Danny på alle punkter - med unntak av påstandene om "timingforskjeller" i sølvkabler som selvfølgelig bare er tull. Jeg er også enig
    med "tullpratet" hans om at høyttalerterminaler med magnetiske (jern) komponenter har en negativ innvirkning på lyden. Noe jeg trodde også du ville
    vært enig i, all den tid da du anerkjenner at spoler med jernkjerne er dårligere enn luftspoler. Magnetisk jern som et dielektrikum er aldri en god ting,
    men desverre en nødvendighet i spoler med høye (mH) verdier...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Jeg er også enig med "tullpratet" hans om at høyttalerterminaler med magnetiske (jern) komponenter har en negativ innvirkning på lyden. Noe jeg trodde også du ville vært enig i, all den tid da du anerkjenner at spoler med jernkjerne er dårligere enn luftspoler. Magnetisk jern som et dielektrikum er aldri en god ting, men desverre en nødvendighet i spoler med høye (mH) verdier...
    Det som gjør en slik ide litt utfordrende er at man har så liten kobling mellom lederen og stålet, og at stålmassen er svært liten. En spole med 200 viklinger der hver vikling går 180 rundt stålkjernen. Selv ett tørn rundt stålkjernen ville gitt mange ganger mer kobling enn når man bare kjører kabelen rett gjennom.

    Det som skjer i stålkjernen er at vi beveger oss i hystereseområdet, altså i området mellom BH-kurven for økning og BH-kurven for reduksjon av magnetisk flux. Grunnen til at dette skaper forvrengning er at induktansen varierer. Med andre ord, for at det skal kunne skape noen forvrengning må induktansen til å begynne med være stor nok til å kunne skape et spenningsfall. Hvis ikke dette skjer finnes det heller ikke noe punkt der forvrengning kan oppstå. Man kan selvsagt argumentere for at det er spenningsfall i alle elektriske ledere, men vi snakker her om at vi må ha et signifikant induktivt spenningsfall, og ikke lederens resistans. Dersom dette for eksempel er på 0,1% av signalspenningen og hysteresen utgjør på sin side kanskje 0,1% av denne fraksjonen ved for eksempel 20kHz. Vi snakker da om 0,01mV ved 10V på driveren (som er ganske høyt), og videre synker dette kraftig nedover i frekvens. Man kan med andre ord regne seg frem til at dette er i nedre del av fluefis-skalaen. Her bør man være forsiktig med hva man påstår om man ikke har planer om å ta seg bryet med en seriøs blindtest.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det er selvfølgelig ikke tilfelle da de originale Klipsch-høyttalerne har alvorlige
    problemer ikke bare med frekvensgangen - men også med fasegang ( "timingforskjeller" ) og kabinettresonanser.
    Thanks God - trodde jeg var aldeles aleine på denne kloden vedr. fokus på (sjenerende) kabinettresonanser :ROFLMAO:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og Pol Pot var trivelig sammenlignet med Hitler om vi dømmer etter dødstallene. Vet ikke hvem denne Danny er jeg, er han berømt?
    Han er iallefall i ferd med å bli det nå som vi tenker på ham. Mitt problem med karen er rett og slett bare at han er en flink fyr som skor seg på å mislede folk. Et av problemene er å støtte oppunder sine egne mesterligheter (og produsentenes ubrukelighet) ved å vise målinger med så dårlig oppløsning at de er helt intetsigende.
    Utover det har jeg ikke så mye å tilføye. Videoene hans er så kjedelige at jeg aldri har fullført en eneste en.

    Nei, ikke rasist, men ja vurderer kulturer mot ukulturer. Er en kulturist da kanskje?
    Tja, kanskje? Så omfattende definisjon som rasist-begrepet har fått er man visst rasist for å ytre diskriminerende holdninger mot folk på bakgrunn av tilhørighet til gruppe, nasjonalitet, kultur etc.
    Men jeg tøysa bare, fikk en alvorligere undertone enn jeg mente.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hva John Mulcahy skaper av blest rundt egen person? Er det en som virkelig har betydd noe for oss audiofile må det vel være ham?
    Fulgte dessverre ikke med på roing på starten av 1900 tallet, så jeg står svar skyldig :(
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ah, han burde vært stoppet ut og tatt plassen til Jesus i Rio de Janeiro. For en folkehelt :love:

    Point taken, sånne folk liker jeg, de som bare gjør det de bør og ikke poster nebbet sitt i alle retninger for oppmerksomhet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Syns iallfall det er mer sympatisk med folk som kan innrømme at de har tatt feil, og beklage det. Det er jo noen som aldri tar feil i noe som helst, og alltid skylder på andre.

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du den nye tonen handler om ydmykhet eller om potensiale for mersalg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn