Diverse Anmeldelse av Amir (Audio Science Review)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    NY REKORD

    En høyttaler som måler langt fra perfekt - og kunne vært brukt som eksempel på en høyttaler som gjør grunnleggende ting helt feil - anbefales av Amir.


    Harman-høyttaleren får en skår så vidt over null, som gjør den til den fjerde dårligste høyttaleren på en liste over nesten 200 høyttalere med objektiv skår.

    37 prosent av ASR-medlemmene mener denne høyttaleren - som de ikke har hørt - er helt ok. Det store mindretall, bare 24 prosent mener den er regelrett dårlig.

    Da jeg lagde denne tråden for litt over et halvt år siden, var motbøren stor blant mange. Men med det siste eksemplet er det vel eventyr som «Keiserens nye klær» og «Rottefangeren fra Hameln» som best fanger opp hva kritikken mot ASR og Amir går ut på.

    2533D717-FE2E-4487-9876-CDBB5F24DFD0.jpeg
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Uavhengig av resultatet skjønner jeg ikke helt hvorfor han bruker tid på å måle høyttalere som har vært ute av produksjon i 13 år..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hvor vil du med all denne kveruleringen? Hvorfor er Amir's greie så mye mer å stole på enn alt annet??
    ASR seiler opp som verdens største nettsted for lyd. Det betyr stor innflytelse, mye større enn Stereophile og andre gamle travere.

    Samtidig bygges opp betydelige finansielle verdier.

    Et kritisk blikk på «makta» er derfor berettiget, slik jeg ser det.

    At du får det til å bli kverulering når jeg påpeker at en av de aller dårligst målte høyttalerne anbefales på dette nettstedet - som smykker seg med begreper som «forskning» og «objektiv» - synes jeg er rart.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.342
    Torget vurderinger
    23
    Tenkte mest på innlegget før, med nettsiden til lydogakustikk..... jeg har ikke sett noen ting om høyttalere/JBL der på det jeg kan huske!
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg skjønner i allefall ikke hva den medlemsavstemminga (som jeg forøvrig aldri har sett) skal være godt for. Jeg ser stort sett bare på målingene på ASR. Gidder ikke alt dillet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser stort sett bare på målingene på ASR.
    Tja, begynner å lure på om ikke målingene er en del av dillet også. Klart langt fra alle målinger er på bærtur, men det begynner å bli temmelig tydelig at kvalitetssikring og en viss redaksjonell integritet ikke er en topp-prioritering.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.342
    Torget vurderinger
    23
    ASR seiler opp som verdens største nettsted for lyd. Det betyr stor innflytelse, mye større enn Stereophile og andre gamle travere.

    Samtidig bygges opp betydelige finansielle verdier.

    Et kritisk blikk på «makta» er derfor berettiget, slik jeg ser det.

    At du får det til å bli kverulering når jeg påpeker at en av de aller dårligst målte høyttalerne anbefales på dette nettstedet - som smykker seg med begreper som «forskning» og «objektiv» - synes jeg er rart.

    Alle tidligere s.k. "autoriteter" i hifisammenheng, det være seg kommersielle magasiner eller uhildete instanser type blogs, fora etc. har alltid vist seg å ha vikarierende motiver. Ligger i menneskets natur. Noen ganger med gode (entusiastiske) hensikter, andre ganger mer kyniske. Hvorfor må folk klamre seg til slikt? Finne helter å følge hele tiden? Helten har vi inni oss selv bare vi tør stole på den. Store ord herfra nå men hvorfor se seg blind på slike anbefalinger og vareprat i en så subjektiv sak som opplevd lyd/kvalitet.. Underholdning? Ja vel - sikkert vel og bra. Deilig å se på alt fancy utstyr, det innrømmer jeg gjerne selv. Orientering i utstyrsjungelen? Joda - bare en tar høyde for at svart ikke alltid er hvitt og at evige sannheter kanskje ikke er sanne - for alle.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte mest på innlegget før, med nettsiden til lydogakustikk..... jeg har ikke sett noen ting om høyttalere/JBL der på det jeg kan huske!
    Da er du i feil tråd😅 Den bemerkningen var i tråden om perfekt forsterker.

    (La meg likevel kaste lys over diskusjonen med Lyd&akustikk: Med helt ny iPhone og ny iPad klarte jeg å finne og skjermdumpe informasjon som Lyd&akustikk sa ikke fantes eller bare kunne finnes i en gammel cache på min nettleser).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Alle tidligere s.k. "autoriteter" i hifisammenheng, det være seg kommersielle magasiner eller uhildete instanser type blogs, fora etc. har alltid vist seg å ha vikarierende motiver. Ligger i menneskets natur. Noen ganger med gode (entusiastiske) hensikter, andre ganger mer kyniske. Hvorfor må folk klamre seg til slikt? Finne helter å følge hele tiden? Helten har vi inni oss selv bare vi tør stole på den. Store ord herfra nå men hvorfor se seg blind på slike anbefalinger og vareprat i en så subjektiv sak som opplevd lyd/kvalitet.. Underholdning? Ja vel - sikkert vel og bra. Deilig å se på alt fancy utstyr, det innrømmer jeg gjerne selv. Orientering i utstyrsjungelen? Joda - bare en tar høyde for at svart ikke alltid er hvitt og at evige sannheter kanskje ikke er sanne - for alle.
    Hater å si det, men vakkert skrevet!
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tja, begynner å lure på om ikke målingene er en del av dillet også. Klart langt fra alle målinger er på bærtur, men det begynner å bli temmelig tydelig at kvalitetssikring og en viss redaksjonell integritet ikke er en topp-prioritering.
    «Målingene er en del av dillet».

    Nettopp!

    Godt sagt👍🏻
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.335
    Sted
    Under stjernene
    Da er du i feil tråd😅 Den bemerkningen var i tråden om perfekt forsterker.

    (La meg likevel kaste lys over diskusjonen med Lyd&akustikk: Med helt ny iPhone og ny iPad klarte jeg å finne og skjermdumpe informasjon som Lyd&akustikk sa ikke fantes eller bare kunne finnes i en gammel cache på min nettleser).
    Men bestemt jeg så JBL høyttalere på hjemmesida foe 1 mnd. siden.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tja, begynner å lure på om ikke målingene er en del av dillet også. Klart langt fra alle målinger er på bærtur, men det begynner å bli temmelig tydelig at kvalitetssikring og en viss redaksjonell integritet ikke er en topp-prioritering.
    Man må selvfølgelig være bevisst på hva som måles, og under hvilke forutsetninger. Det er jo ikke alltid det mest relevante som måles, men hva som egner seg best for sammenligning.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    NY REKORD

    En høyttaler som måler langt fra perfekt - og kunne vært brukt som eksempel på en høyttaler som gjør grunnleggende ting helt feil - anbefales av Amir.


    Harman-høyttaleren får en skår så vidt over null, som gjør den til den fjerde dårligste høyttaleren på en liste over nesten 200 høyttalere med objektiv skår.

    37 prosent av ASR-medlemmene mener denne høyttaleren - som de ikke har hørt - er helt ok. Det store mindretall, bare 24 prosent mener den er regelrett dårlig.

    Da jeg lagde denne tråden for litt over et halvt år siden, var motbøren stor blant mange. Men med det siste eksemplet er det vel eventyr som «Keiserens nye klær» og «Rottefangeren fra Hameln» som best fanger opp hva kritikken mot ASR og Amir går ut på.

    Vis vedlegget 771315
    Ja men når det gjaldt noen Klipsch stativer så trengte han ikke lytte pga dårlige målinger 🙈
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Dønn enig med Sluket.
    Amirs "tone" og skråsikkerhet er nok ikke like lett å svelge for alle, men drit i det. Han kjører produktene gjennom en ganske avansert kvern som måler mange parametere under samme forutsetninger. Så får det være opp til hver enkelt og tolke målingene og hva man vil bruke pengene på.
    En fordel med ASR er den åpne debatten som følger hver eneste test. Amirs testing blir der satt under lupen av alle som vil, og eventuelle målefeil kan påpekes.
    Forøvrig helt enig i at Amir kunne vært mer ydmyk i de tilfellene slike ting har oppstått.

    Jeg vet ikke om jeg er like godt fornøyd med hvordan Atkinson hos Stereophile skrives sine konklusjoner heller. I motsetning til Amir skal det rimelig mye til før han klarer å lire av seg noe som helst kritisk selv i de tilfellene der det helt klart er ting å plukke på.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Tenkte mest på innlegget før, med nettsiden til lydogakustikk..... jeg har ikke sett noen ting om høyttalere/JBL der på det jeg kan huske!
    De ble fjernet fra menyen for lenge siden. Menyen har vært slik som under lenge nå uten høyttalere.
    meny.jpg


    Cache er nevnt som er årsak. Eller det kan tenkes at man har funnet de hvis man gikk helt til bunnen av nettsiden. Der lå alle kategorier og høyttalere var der fremdeles ved en feiltakelse. Jeg vet derimot ikke om den linken var aktiv eller ikke. Nå er kategorien fjernet helt.
    kategorier.jpg



    Uansett så fremstår det som et dårlig og skjult angrep. Vi snakker tross alt om billige studiomonitorer, og har aldri skrevet at det er snakk om noe høykvalitets design. Dyrere M2 hadde vi f.eks aldri på nettsiden. De rimeligste JBL studiomonitorene der med innebygget elektronikk koster nesten ingenting som man kan se i linken under.

    Det jeg skrev rent teknisk om svakheter av høyttalere som fikk høy score i testen hos ASR er to the point til de grader. Enten forstår ikke svart-hvitt det når han kaller slikt FUD eller så er det skrevet i anfektelse. Å kalle slike gullkorn for FUD er egentlig hårreisende. ;)
    Skal man angripe tester, så krever det at man vet hva man snakker om.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Dønn enig med Sluket.
    Amirs "tone" og skråsikkerhet er nok ikke like lett å svelge for alle, men drit i det. Han kjører produktene gjennom en ganske avansert kvern som måler mange parametere under samme forutsetninger. Så får det være opp til hver enkelt og tolke målingene og hva man vil bruke pengene på.
    En fordel med ASR er den åpne debatten som følger hver eneste test. Amirs testing blir der satt under lupen av alle som vil, og eventuelle målefeil kan påpekes.
    Forøvrig helt enig i at Amir kunne vært mer ydmyk i de tilfellene slike ting har oppstått.

    Jeg vet ikke om jeg er like godt fornøyd med hvordan Atkinson hos Stereophile skrives sine konklusjoner heller. I motsetning til Amir skal det rimelig mye til før han klarer å lire av seg noe som helst kritisk selv i de tilfellene der det helt klart er ting å plukke på.
    Amir står for et usunt fokus på irrelevante spesifikasjoner. Er det noe verden ikke trenger, er det søppelplasser som fylles opp av enda mer skrot fra lavkostland. Det er ikke bærekraftig!

    Amir står samtidig for en påfallende neglisjering av relevante spesifikasjoner, som når han anbefaler høyttalere med ujevn og langt fra flat anekoisk respons. Det betyr manglende integritet.

    Han vil ikke kritisere MQA, en metode for å vannmerke og innføre et fordyrende DRM-basert filsystem som erstatning for dagens velfungerende, åpne standarder. Han tok på seg Microsoft Executive Suite Level-hatten da han sablet ned sine meningsmotstandere med spådommen om at det er svært liten sannsynlighet for at MQA blir utbredt. Nå er det nesten bare MQA på TIDAL. Amir har tidligere anbefalt Roon, og TIDAL er én av to strømmetjeneste som Roon aksepterer. Så hans spådommer på et område han faktisk er kompetent på, består heller ikke tidens dom.

    Er det ikke åpenbart at målingene på ASR bare «er en del av dillet»? Jeg ser ikke beviser for at Amir står på forbrukernes side, men bevisene for det motsatte tårner seg opp.

    I åpningsinnlegget mitt brukte jeg enkel statistikk og kombinatorikk for å underbygge påstanden om at «sannhet» eller «forskning» neppe styrer på ASR. Det vi derimot vet, er at trafikken på ASR er så høy at Amir bygger betydelige finansielle verdier.

    ASR har sine pappenheimere og rævdiltere. Jeg er åpenbart ikke en av dem.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Amirs "tone" og skråsikkerhet er nok ikke like lett å svelge for alle, men drit i det.
    Ja så lenge man gir kommentarer som lovpriser hans tester og konklusjoner så er han en kul fyr. Så det kunne vært værre :cool:
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    NY REKORD

    En høyttaler som måler langt fra perfekt - og kunne vært brukt som eksempel på en høyttaler som gjør grunnleggende ting helt feil - anbefales av Amir.


    Harman-høyttaleren får en skår så vidt over null, som gjør den til den fjerde dårligste høyttaleren på en liste over nesten 200 høyttalere med objektiv skår.

    37 prosent av ASR-medlemmene mener denne høyttaleren - som de ikke har hørt - er helt ok. Det store mindretall, bare 24 prosent mener den er regelrett dårlig.

    Da jeg lagde denne tråden for litt over et halvt år siden, var motbøren stor blant mange. Men med det siste eksemplet er det vel eventyr som «Keiserens nye klær» og «Rottefangeren fra Hameln» som best fanger opp hva kritikken mot ASR og Amir går ut på.

    Vis vedlegget 771315
    Jeg har kost meg med å kommentere denne i hele kveld. Men ja, 42% som sier dette er "Fine" eller "Great" er ganske nedslående for meg som liker hjemmekino...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har kost meg med å kommentere denne i hele kveld. Men ja, 42% som sier dette er "Fine" eller "Great" er ganske nedslående for meg som liker hjemmekino...
    Virker som målingene på ASR er en distraksjon for hovedbegivenheten, nemlig trafikk og et omfattende bibliotek for målinger og anmeldelser for å bygge finansiell verdi.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Amir viser seg jo og være motstrebende mot seg selv i flere tester/omtaler og hadde dette hvert Fidelity med Rognlien i spissen etc så hadde de nok fått så hatten hadde passet et eller annet sted! mulig fyren har noe kostbart måleutstyr osv men fyren er jo totalt gal! men igjen så ser jeg et par målemafia guruet her inne som sammen med Amir forgudet MQA som nå viser seg og være en eneste stor bløff men det er vist innenfor 👍🙈😂😱
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Amir viser seg jo og være motstrebende mot seg selv i flere tester/omtaler og hadde dette hvert Fidelity med Rognlien i spissen etc så hadde de nok fått så hatten hadde passet et eller annet sted! mulig fyren har noe kostbart måleutstyr osv men fyren er jo totalt gal! men igjen så ser jeg et par målemafia guruet her inne som sammen med Amir forgudet MQA som nå viser seg og være en eneste stor bløff men det er vist innenfor 👍🙈😂😱
    Hvilke «målemafia guruet her inne» mener du har «forgudet MQA»? En link til slike utsagn ville vært fint. Så langt jeg kan se har de fleste noenlunde teknisk oppegående her inne slaktet MQA fra begynnelse til slutt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    men igjen så ser jeg et par målemafia guruet her inne som sammen med Amir forgudet MQA
    Nå er det vel rosemalerne, drømmerne og blårussen som har lagt sin elsk på MQA. Plasser Amir i en av disse gruppene du, vi vil ikke ha ham!

    regards
    Don Tosken
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Artig dette korstoget hvor man må bruke en test av en lydplanke som har vært ute av produksjon i 13 år for å illustrere poenget.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Artig dette korstoget hvor man må bruke en test av en lydplanke som har vært ute av produksjon i 13 år for å illustrere poenget.
    Les åpningsinnlegget hvor jeg bruker statistikk og kombinatorikk for å illustrere samme poeng.

    Ofte virker konkrete eksempler bedre enn tung (?) statistikk.

    Det er altså ikke en arbeidsulykke at Amir anbefaler en høyttaler med ultra-høye avvik fra det nøytrale. Det er en del av et større mønster.

    I tillegg kommer at folk på ASR følger Amirs subjektive mening, ikke målingene.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Altså da jeg viste ASR nettsiden for en stund siden til det som kanskje er en av verdens dyktigste småroms akustikere, og som var med i utviklingen av både LEDE og RFZ designet, har deltatt på en rekke lyttestudier relatert til psykoakustikk, har stor kunnskap om høyttalerdesign, psykoakusikk og generell god kunnskap om elektronikk, så lo vedkommende av navnet Audio Science Review og sa noe sånt som "audio science up my ass!". Flere av artiklene som er skrevet på nettsiden om akustikk og psykoakustikk er definitivt feil og viser en manglende forståelse av mye grunnleggende.

    Tolkningen av høyttalermålingene er også meget diskutable slik både han og mange andre kunnskapsrike ser det. Vi ser høyttalere som egentlig ikke måler spesielt godt nå de plasseres i et vanlig rom (dvs. sammenlignet med hva som er mulig å oppnå) får høy score, som komprimerer med ulinær forvrengning, måler dårlig i tidsdomenet osv.

    Så det er definitivt mye man kan sette fingeren. Men så er heller ikke det et fagblad, det er nettsted for lyd og man må se det i det lyset. Å bedømme det etter 100% objektive kriterier tror jeg blir litt bom når vi snakker om et nettsted for audiofile. At man faktisk får målinger av masse produkter er fantastisk og langt bedre enn hva vi har hatt tidligere med tester i hifi blader hvor det i beste fall er kun et veldig overfladiske målinger. Målingene kan man alltid tolke selv.

    Så er det selvsagt uheldig en del blir forledet av svake høyttalertolkninger og diverse artikler og skriverier. Det er ikke ideelt eller en bra utvikling. Vi får en gruppe som hevder objektivitet og sannhet, uten at det er det. Men desinformasjon florerer nå på alle forum og det finnes muligheter til å diskutere og si seg uenig. På sikt tror jeg f.eks at mange vil se at høyttaler-scorene som er gitt ikke var spesielt representativt for hva som er mulig. Baren vil reises når og hvis man får en bedre høyttalerdesign til test eller flere av forummedlemmene får oppleve det kombinert med målinger og noe formidling av teknisk kunnskap.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kontekst er nøkkelordet som ignoreres.

    I begynnelsen slaktet Amir alle og enhver AVR fordi de aldri var i nærheten av stereo-dingser på rene målinger. Etterhvert som det ble tydelig at de aldri ville nå opp, ble AVR en egen kategori og dømt opp mot hverandre i stedet. En kontekst kom på plass som følge av erfaring og økt kunnskap.

    Preferanse-score er ikke del av Amirs anmeldelser eller vurderinger, så man tar ting ut av kontekst når man bruker en predikasjonsmodell utviklet for et spesifikt datagrunnlag om andre typer produkter for å bedømme Amirs kontekstbaserte vurdering.

    Så lenge man fullstendig ignorerer alt som har med kontekst å gjøre når man kritiserer, så er det ikke kritikk, det er sverte-propaganda.

    Har du flere slike tråder som dette spredd rundt på forskjellige nettsteder, svart-hvitt?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kontekst er nøkkelordet som ignoreres.

    I begynnelsen slaktet Amir alle og enhver AVR fordi de aldri var i nærheten av stereo-dingser på rene målinger. Etterhvert som det ble tydelig at de aldri ville nå opp, ble AVR en egen kategori og dømt opp mot hverandre i stedet. En kontekst kom på plass som følge av erfaring og økt kunnskap.

    Preferanse-score er ikke del av Amirs anmeldelser eller vurderinger, så man tar ting ut av kontekst når man bruker en predikasjonsmodell utviklet for et spesifikt datagrunnlag om andre typer produkter for å bedømme Amirs kontekstbaserte vurdering.

    Så lenge man fullstendig ignorerer alt som har med kontekst å gjøre når man kritiserer, så er det ikke kritikk, det er sverte-propaganda.

    Har du flere slike tråder som dette spredd rundt på forskjellige nettsteder, svart-hvitt?
    Jeg har ytret meg kritisk om Amir og ASR på Gearspace. Did I woke you up ;)
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømme at jeg blir påvirket av han, Asbjørn,Is ol. Han sier vel at jbl 4309 ikke måler perfekt, men fyf de synger
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kontekst er nøkkelordet som ignoreres.
    Hei, der var jaggu du tilbake i action igjen. 😁 Rede og oppvarmet til å forsvare sin herre!

    Heldigvis for @svart-hvitt og oss, er ikke han den eneste som kritiserer Amirs virke og flere av dem er til og med langt mer kompetente enn den samlede hjernehopen her inne. Synes du skal være takknemlig for at du får se den vitenskapelig metode in action. For den overlever kun om dens metoder og applikasjoner er under konstant kritikk.

    Selv oss mindre begavede har lov å være med.(y)
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Falsk beskjedenhet Makk, du er dritsmart
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Tolkningen av høyttalermålingene er også meget diskutable slik både han og mange andre kunnskapsrike ser det. Vi ser høyttalere som egentlig ikke måler spesielt godt nå de plasseres i et vanlig rom (dvs. sammenlignet med hva som er mulig å oppnå) får høy score, som komprimerer med ulinær forvrengning, måler dårlig i tidsdomenet osv.
    Enig. Derfor ser jeg på dataene og tolker selv. Jeg har selv en høyttaler som har fått ganske bra score hos ASR, men mangelen på å kunne spille høyt nok uten forvrenging gjør at det i mine ører er langt unna hi fi. Samtidig har jeg noen hjemmebygde greier som ville fått slakt i en spinoramamåling, men som i rommet måler og låter langt bedre enn kjøpeskoeskene. Gode data lyver ikke, men må ses og tolkes i riktig kontekst.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Enig. Derfor ser jeg på dataene og tolker selv. Jeg har selv en høyttaler som har fått ganske bra score hos ASR, men mangelen på å kunne spille høyt nok uten forvrenging gjør at det i mine ører er langt unna hi fi. Samtidig har jeg noen hjemmebygde greier som ville fått slakt i en spinoramamåling, men som i rommet måler og låter langt bedre enn kjøpeskoeskene. Gode data lyver ikke, men må ses og tolkes i riktig kontekst.
    Dette svaret er også ment som replikk til @coolio sin kommentar om kontekst ovenfor:

    Jeg har aldri fått med meg at svært store avvik fra en flat og jevn anekoisk respons er i orden i visse kontekster.

    Det er en åpenbar grunn til at flat og jevn anekoisk respons gjelder uansett bruksområde for en høyttaler.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Enig. Derfor ser jeg på dataene og tolker selv. Jeg har selv en høyttaler som har fått ganske bra score hos ASR, men mangelen på å kunne spille høyt nok uten forvrenging gjør at det i mine ører er langt unna hi fi. Samtidig har jeg noen hjemmebygde greier som ville fått slakt i en spinoramamåling, men som i rommet måler og låter langt bedre enn kjøpeskoeskene. Gode data lyver ikke, men må ses og tolkes i riktig kontekst.
    Ja. Tolkning og kontekts er et must.Det er flere høyttalere som vil få dårlig score i en slik test, men som egentlig måler mye jevnere enn høytscorende når de plasseres i et lite rom. Flere høyttalere kan dessuten ikke måles i nærfelt med Klippel riggen og vil da gi helt feilt inntrykk. Ekstrem fokus på bittesmå avvik on-axis og overseelse av direktivitet og dens innvirkning på resultatet er egentlig helt bak mål. Forståelsen av høyttalerdesign ser nesten uten til og ha gått tilbake siden 70 tallet med folk som Richard Heyser, Don Davis, Don Keele, Paul Klipsch og andre.

    Virkelige gode og bøse høyttalerkonstruksjoner vil få noen av disse toppscore Spinorama høyttalerne til og nærmest bli minianlegg i sammenligning.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Artig dette korstoget hvor man må bruke en test av en lydplanke som har vært ute av produksjon i 13 år for å illustrere poenget.
    Synes det er svært besynderlig at folk som i alle andre sammenhenger ønsker saklig diskusjon her viser at de også sliter med det samme som resten av den subjektive bermen.

    Jeg har stor respekt for intelligente personer, men ikke luringer. Jeg har for lengst forstått at det ikke er en del av Amirs forretningsplan å la kritikerne få adressere ham lokalt. Han ønsker dem spredd for de syv vinder og følge dem på armlengs avstand, mens han finpusser sitt eget ekkokammer. Og Amir følger med, det vet vi.

    Jeg er faktisk oppriktig skuffet over flere av dere, ikke fordi dere forsvarer noe dere har tro på, men måten dere velger å gjøre det på.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    Artig dette korstoget hvor man må bruke en test av en lydplanke som har vært ute av produksjon i 13 år for å illustrere poenget.
    Hell hath no fury like a woman scorned
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er på ingen måte noen fan av Amir, men svertepropaganda som helt bevisst unnlater fakta for å illustrere et poeng er smakløst.
    Vært på ferie og slasket meg på Granca og har ladet batteriene opp igjen slik at jeg med friskt mot kan ta det motsatte standpunkt i alle diskusjoner igjen 🤗

    Jeg reagerte jo på Amirs tommel opp av den der Revel C10 saken som alle andre og uttalte meg om det i tråden på ASR også. Men jeg innså jo at min kritikk mot produktet kanskje mangler kontekst, for alt jeg vet er at C10 plassert fritt måler drit. Hvordan måler den plassert på vegg som den er designet for?
    Hva er alternativene i prisklassen? Ergo gikk jeg i fella selv, jeg glemte kontekst.


    Det er en åpenbar grunn til at flat og jevn anekoisk respons gjelder uansett bruksområde for en høyttaler.
    En jevn og flat anekoisk respons frittstående vil ikke være optimalt for en in-wall eller on-wall høyttaler. Slike produkter var aldri del av forskningen og ergo kan man ikke bruke kriterier for frittstående saker og ekstrapolere det til helt andre typer andre produkter.
    For min del er det viktig å erkjenne at designformålet til produktet bestemmer hva man skal legge vekt på i målinger, men mange ignorerer det helt fullstendig.

    Min største kritikk av Amir når det kommer til ren testing og ikke personligheten er at han er inkonsekvent på dette området. Noen ganger er han flink til å sette ting i kontekst og andre ganger er han det ikke. Et eksempel på det er minste Genelec hvor han trakk høyttaleren for at den ikke hadde kapasitet til å bryte fysikkens lover. Det er tåpelig.

    På samme måte er det tåpelig å kritisere en god anmeldelse av en liten to-veis for å ha kollapsende spredning. Da forstår man ikke konseptet av kontekst.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synes det er svært besynderlig at folk som i alle andre sammenhenger ønsker saklig diskusjon her viser at de også sliter med det samme som resten av den subjektive bermen.

    Jeg har stor respekt for intelligente personer, men ikke luringer. Jeg har for lengst forstått at det ikke er en del av Amirs forretningsplan å la kritikerne få adressere ham lokalt. Han ønsker dem spredd for de syv vinder og følge dem på armlengs avstand, mens han finpusser sitt eget ekkokammer. Og Amir følger med, det vet vi.

    Jeg er faktisk oppriktig skuffet over flere av dere, ikke fordi dere forsvarer noe dere har tro på, men måten dere velger å gjøre det på.
    Greit det.

    Jeg synes dette korstoget går litt i ring uten at de helt store avsløringene kommer. Når disse egne tolkningene av pantere setter opp i store tabeller, det kommer kritikk av at siden heter noe med "Science" uten at det foregår forskning etter vitenskapelig metode og nå en en knusende avsløring om en 15 år gammel senterhøyttaler/lydplanke. Når man ser hvordan SH driver cherrypicking av data, lengde og intensiteten av kritikken, antydninger om skjulte agendaer osv. så skjønner jeg godt at en moderator blokket ham. Forrige runde diskuterte vi vel litt andre ting også - og da ble det tydelig for meg at SH var ganske bombastisk på ting som var feil, og slengte ut bombastiske påstander i alle retninger. Det blir mye storm i vannglass.

    For min del er høyttalermålingene til ASR helt uinteressant. Men jeg liker målingene på DAC/prosessor/forsterkere. Mitt inntrykk er vel at ASR gjør en mer objektiv jobb enn de fleste andre når det kommer til Review av hifiutstyr (og da mener jeg review i betydning "test" og ikke fagfellevurdering av forskning - en presisering som normalt ikke er nødvendig) og ASR har vel egenhendig løftet frem feks Topping/Matrix og en del andre billig kvalitetsleverandører.


    Revel C10 Review Center Home Theater Speaker.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn