Om det yter 1000 eller 300 watt kontinuerlig i 8 ohm er vel egentlig irrelevant, da 300 er mer enn tilstrekkelig i de aller fleste oppsett

Så får heller de med ekstreme effektbehov tilpasse seg deretter. Er dog tilhenger av ærlige spesifikasjoner/annonsering.
Her er jeg uenig. Jeg mener helt afgjort, at mange watt har meget at sige. Det giver ro og overblik. Forstærkeren bliver ikke presset når musikken bliver voldsom med mange instrumenter. Nu er der selvfølgelig mange ting der påvirker lydkvalitet, men effekt er en del af det.
Billedet viser en klasse D forstærker , der hedder E-labs Extreme og er på 400 watt i 4 ohm. Vedkomne bygherre ville gerne sammenligne med mine ICEpower 2000AS. Den lød da rigtig godt, og stor respekt om det, men mine har altså 2000 watt, og det er ikke sådan, at der blev spillet særligt højt, men mine ICEpower 2000AS er altså oppe i en anden liga.
Jeg syntes, at der var stor forskel på lyden i ICEpower 2000AS favør. Lydens renhed. Dynamik. Det store overblik som mine har. Dybde, bredde og højde.
Der var en
dansk afdeling af Hifisentralen, der desværre er lukket ned. Her var der stor viden om klasse D forstærkere i en tråd om dette. Det var rigtig øv. Og desværre er de mange fine indlæg væk. Jeg opdagede det desværre for sent. Men fik læst med interesse om hvad f.eks. folk gjorde forkert med klasse D, når der blev bygget. Det var vist i den tråd, at Mark Levinson blev rakket ned for deres første og eneste klasse D forstærker. At man er god til at konstruere klasse AB, betyder IKKE, at man er god til at bygge klasse D. Stor trafo og en masse lyttere er rigtig godt til klasse AB, men...
Jeg havde for år tilbage en klasse D med stor trafo og en masse lyttere. 132.000 mikrofarad. Den var super god til at spille dyb rå bas, men den blev bygget om med Holton 800 moduler.
Min egen til sammenligning. Bygget af Andreas Knedahl og har de bedste stumper. Det hævede prisen meget, men er samme standard som Andreas Knedahls egen.