Ønsker anbefaling Anbefalinger av Klasse D mono....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Svar fra byggeren av min 2000as2, da jeg spurte om varme.

    "Tviler på at den blir over 50. Kabinettet blir nokk varmt men alt over 40 er ubehagelig å ta på. Testet mine kjøleløsninger med den innebygde temp måleren å det er egentlig nokk å bare montere direkte mot en passelig stor monteringsplate for 1200as, 2000as kommer alle med kjølemoduler og kjøles da mer enn nokk. De modulene skal holde 45c for optimal drift temperatur.
    Å de er laget for og tåle langt høyere temp enn det, trotteling skjer ved 85"
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.459
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Langt på vei de fleste produsenter av kl.D forsterkere har gått i den fella med å lage kabinettene minst mulig. Dumt, ser billigere ut og setter ned kjøpslysten hos de som vil ha litt volum på sakene for troverdighetens og forventningsbiasens skyld... pluss det faktum at kl.D konstruksjoner utvikler varme de også. Og gi meg et større kabinett any day heller enn en liten boks med vifte.
    Jo er jo enig i det, men fint for oss om ikke liker digre amper, bare store ht😆😅
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Jo er jo enig i det, men fint for oss om ikke liker digre amper, bare store ht😆😅

    Ikke digre - misforstå meg rett, men hensiktsmessige kabinetter. Og de trenger ikke være digre som sådan bare de har fornuftig plassert innmat og god naturlig ventilasjon. Her er et eksempel på kabinett med suverene temperaturforhold selv under full effekt drift..

    Husker ikke målene i farta men 16 cm. brede og rundt 30 cm. høye.
    Vekt kanskje 4-5 kg., 1.200W effekt.

    SLOBamps  04.png



    NCASE-M1-reviews.jpg


    Chassis med PSU powermodul og softstart 02 1.png
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.140
    Antall liker
    1.898
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Ikke digre - misforstå meg rett, men hensiktsmessige kabinetter. Og de trenger ikke være digre som sådan bare de har fornuftig plassert innmat og god naturlig ventilasjon. Her er et eksempel på kabinett med suverene temperaturforhold selv under full effekt drift..

    Husker ikke målene i farta men 16 cm. brede og rundt 30 cm. høye.
    Vekt kanskje 4-5 kg., 1.200W effekt.

    Vis vedlegget 953200


    Vis vedlegget 953199

    Vis vedlegget 953201
    Ser luftig og veldig flott ut det der.
    Knedahlˋs 1200/2000 moduler er også montert i et ganske luftig kabinett. Til tross for det blir min med 3 moduler/6 kanaler ganske varm ved pådrag over tid på krevende Quad elektrostater. Har målt 60 grader C etter timer med relativ høy musikk i stua.

    IMG20230920161257.jpg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.984
    Antall liker
    3.858
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ikke digre - misforstå meg rett, men hensiktsmessige kabinetter. Og de trenger ikke være digre som sådan bare de har fornuftig plassert innmat og god naturlig ventilasjon. Her er et eksempel på kabinett med suverene temperaturforhold selv under full effekt drift..

    Husker ikke målene i farta men 16 cm. brede og rundt 30 cm. høye.
    Vekt kanskje 4-5 kg., 1.200W effekt.


    Egentlig en god idé å bruke midi tower kabinett.

    Har litt sansen for denne

    IMG_6303.jpeg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.577
    Antall liker
    103.036
    Torget vurderinger
    23
    Ja, valgte et slikt kabinett p.g.a. formatet (jeg ville ha elektronikken på høykant p.g.a. skorsteinseffekten ved varmeledning) og helt annen luftgjennomstrømning enn typisk benyttede "hifi" kabinetter. Anbefales. Think outside the box, INSIDE the box :LOL: :LOL:
    Dessverre produseres ikke dette kabinettet lenger men det finnes sikkert andre som er like godt egnet.
    Her blir det nye fronter i hel alu/glass så snart en del detaljer blir avklart med DSP og diverse indikatorer.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Har målt 60 grader C etter timer med relativ høy musikk i stua
    Hvor måler dere?
    Min 1200 AS2 måler 42 grader på topplokk, 38 grader på siden og 36 grader på fronten av kabinettet ved idle. (det minste Galaxy kabinettet fra Knedahl)
    Jeg har ikke åpnet lokket og målt på selve modulen. Hvis jeg skulle hatt 3 moduler i samme kabinett, ville jeg nok følt på behovet for vifte.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.806
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Andreas Knedahl Icepower 2000AS.jpg


    Andreas Knedahl ICEpower 2000AS2. Der er en i hver side monteret på kølepladerne. Altså 2 i hver kasse.
    Jeg har haft mine stående tændt i nogle måneder konstant.
    Jeg har lagt et termometer ovenpå køleribberne og det viser 34 grader.
    Ovenpå låget viser det 29 grader. Det er uden musik.
    Efter afspilning af 1 cd vises der 35 grader på køleribberne.

    Andreas Knedahl indmad.jpg


    Her ser man placeringen af print.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 953242

    Andreas Knedahl ICEpower 2000AS2. Der er en i hver side monteret på kølepladerne. Altså 2 i hver kasse.
    Jeg har haft mine stående tændt i nogle måneder konstant.
    Jeg har lagt et termometer ovenpå køleribberne og det viser 34 grader.
    Ovenpå låget viser det 29 grader. Det er uden musik.
    Efter afspilning af 1 cd vises der 35 grader på køleribberne.

    Vis vedlegget 953251

    Her ser man placeringen af print.
    De temperaturene der var jo ikke gale. Et åpenbart bedre design med sidemontering av modulene.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvor måler dere?
    Min 1200 AS2 måler 42 grader på topplokk, 38 grader på siden og 36 grader på fronten av kabinettet ved idle. (det minste Galaxy kabinettet fra Knedahl)
    Jeg har ikke åpnet lokket og målt på selve modulen. Hvis jeg skulle hatt 3 moduler i samme kabinett, ville jeg nok følt på behovet for vifte.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Denne her kan nok ikke gi 12 000w kontinuerlig, men fungerer nok ypperlig på musikksignaler;
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Tiden for klasse-d har kommet for å bli, de fleste som ikke liker dem har nok heller ikke testet disse de siste årene. Jeg hørte på noen mange år tilbake og har vært skeptisk til dem, helt til jeg hørte de igjen for noen måneder siden. Jeg oppfattet klasse-d for livløst og kaldt, noe de nå slett ikke er.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.901
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Om det yter 1000 eller 300 watt kontinuerlig i 8 ohm er vel egentlig irrelevant, da 300 er mer enn tilstrekkelig i de aller fleste oppsett :)
    Så får heller de med ekstreme effektbehov tilpasse seg deretter. Er dog tilhenger av ærlige spesifikasjoner/annonsering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.859
    Antall liker
    21.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hypex nCore-opplegget mitt (To NC252MP+NC100HF, altså tre forsterkerkanaler per side) drar i underkant av 50 W på omgang, og den samlede effekten i 4 Ohm er oppgitt til 1200 W. Sulamitten slås av og på med triggerstyring, og timeout er 4 timer for de andre i husstanden har ikke vett til å slå av etter å ha hørt to låter fra Spotify.
    Jeg har kommet fram til at det billige stålkabinettet greiene er montert i ikke holder kjølemessig og kommer til å montere modulene på kjøleribbene i et ordentlig effektforsterkerkabinett i løpet av et par uker. Kjøleribbene (300*120*50 mm) har en antatt spec på < 0,4 K/W.

    1695275681541.png

    Monteringen blir liknende den @Sven_Palvig viser.
     
    Sist redigert:

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.901
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ser NAD kjører kabinett på ca 13,5 cm høyde og 40 cm i dybden på sin M23.
    Fratrekk for føtter og bunn/topplate gir vel en innvendig takhøyde på ca 10 cm




    Oppgitte spesifikasjoner virker reelle og ikke blåst opp:
    1695278206704.png
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    For max effekt kontinuerlig, peak eller idle?
    Man må ta i utgangspunkt i både peak og kontinuerlig med crestfaktor.

    En del komponenter kan kjøles bra direkte montert til tilstrekkelig heatsink. Men en del komponenter blir ikke kjølt godt på den måten, og det var f.eks en årsak til at vi brukte en vifte i tillegg til VA P400/1000.

    Og måle på toppen av kabinettet vil ikke nødvendigvis gi noe god indikasjon på utvikling av varme på diverse komponenter. Man kan faktisk kjøre åpent topplokk og det kan allikevel være komponenter som blir svært varme. Kondensatorene er som mange vet ofte det første som ryker.

    Kjølingen i flere av dagens klasse D forsterkere som selges er ofte altfor dårlig og det vil påvirke levetiden. Men det hjelper selvsagt svært mye og slå forsterkeren av hver gang den ikke brukes.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Man må ta i utgangspunkt i både peak og kontinuerlig med crestfaktor.

    En del komponenter kan kjøles bra direkte montert til tilstrekkelig heatsink. Men en del komponenter blir ikke kjølt godt på den måten, og det var f.eks en årsak til at vi brukte en vifte i tillegg til VA P400/1000.

    Og måle på toppen av kabinettet vil ikke nødvendigvis gi noe god indikasjon på utvikling av varme på diverse komponenter. Man kan faktisk kjøre åpent topplokk og det kan allikevel være komponenter som blir svært varme. Kondensatorene er som mange vet ofte det første som ryker.

    Kjølingen i flere av dagens klasse D forsterkere som selges er ofte altfor dårlig og det vil påvirke levetiden. Men det hjelper selvsagt svært mye og slå forsterkeren av hver gang den ikke brukes.
    Andreas Knedahl viser til andre klasse-d som har (i motsetning til hans) dårlig med kjøling.


    Knedahl sier at han skrur aldri av sine bokser.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Andreas Knedahl viser til andre klasse-d som har (i motsetning til hans) dårlig med kjøling.

    Ser ikke noe grunn til å kommentere spesifikke forsterkere. Kommer an på hvor varm de ulike delene blir. Men vi hadde nok neppe lansert en 2-kanals forsterker med ICEpower 2000AS2 HV uten både solide kjøleribber og en temperaturstyrt vifte.
    Knedahl sier at han skrur aldri av sine bokser.
    Det er ganske hårreisende kommentar da levetiden åpenbart går ned og forvrengning dessuten stiger.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske hårreisende kommentar da levetiden åpenbart går ned og forvrengning dessuten stiger.
    Tja, ut i fra (som jeg skrev før) han påstår at hans icepower ikke blir så varme som du påstår så mener han at det ikke er nødvendig.


    Nå har jeg knapp på framsiden, så jeg skrur den av hver natt uansett.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye snakk om Knedahls forsterkere, ingenting galt med det og jeg har selv en av disse. Men det bør kanskje nevnes at det ikke er noe eget design ute å går. Ice Power modulene som kjøpes inn er komplette med inngangsbuffer og strømforsyning. Alt som trengs å gjøres er å montere (og lodde terminaler) de i et kabinett. Men han har veldig hyggelige priser, så jeg så egentlig ikke noen grunn til å gjøre det selv.
    Den eneste lille bekymringen jeg har er om kjølingen er adekvat. (1200 AS2 i det minste kabinettet og uten ekstra kjølemoduler)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye snakk om Knedahls forsterkere, ingenting galt med det og jeg har selv en av disse. Men det bør kanskje nevnes at det ikke er noe eget design ute å går. Ice Power modulene som kjøpes inn er komplette med inngangsbuffer og strømforsyning. Alt som trengs å gjøres er å montere (og lodde terminaler) de i et kabinett. Men han har veldig hyggelige priser, så jeg så egentlig ikke noen grunn til å gjøre det selv.
    Den eneste lille bekymringen jeg har er om kjølingen er adekvat. (1200 AS2 i det minste kabinettet og uten ekstra kjølemoduler)
    Han "kjører" vel kjøleribber på alle - gjør han ikke?
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Han "kjører" vel kjøleribber på alle - gjør han ikke?
    Det er en kjøleplate under selve kortet. 2000AS og flerkanals-ampene har vel noen vertikale ribber i tillegg?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Kondensatorene som brukes på de fleste klasse D modulene er for øvrig som regel midt på treet i forhold til levetid/temperatur. De er ikke nærheten av de beste, men heller ikke av de dårligste. Men da blir kjølingen ganske vesentlig for at apparatene skal overleve lenge under ulike forhold.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er en kjøleplate under selve kortet. 2000AS og flerkanals-ampene har vel noen vertikale ribber i tillegg?

    Alle icepower AS serien kommer ferdig montert på en aluplate. Denne er direkte i kontakt med transistorene og fordeler varmen derfra.

    Du ser den under modulen der. Knedal har fått laget noen ekstra som monteres inn. Om de har noe effekt inni et kabinett som gjerne ikke har perforert topplokk er jeg litt usikker på.

    Montering i bunn i et godt medium størrelse chassis, Perforert topplokk og autosense montert. Problem solved. Skal de kjøres hardt over veldig lang tid og gjerne være påskrudd 24/7, så kan en aktiv kjøleløsning være smart
     

    KMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Innlegg
    212
    Antall liker
    185
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Det er en kjøleplate under selve kortet. 2000AS og flerkanals-ampene har vel noen vertikale ribber i tillegg?
    Jeg har samme som deg, minste galaxy med 1200as2, med vanlig kjøle plate under, men fikk han til å sende meg den ekstra kjøle modulen som jeg skal prøve å montere selv etterhvært 🙂
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Spørsmålet "to fan or not to fan" i en kasse kan jo være koblet sammen med hvor tett kassen er pakket? :unsure:

    Bilde av VA P400/1000 fra hjemmesiden:
    Inside-overview2-Stor.jpg


    Så lånt bilde av Hoj sin amp:
    PSX_20230920_191414.jpg
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    869
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg vurderer en vifte. Men det vil jo også medføre at den trekker inn støv. Tror jeg må bli flinkere til å skru den av når den ikke er i bruk.

    edit: De ekstra kjøleribbene, har de noen funksjon i forhold til kondisene?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.744
    Antall liker
    7.901
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Selv «gamle gubber» kan endre sine meninger. Med undertittelen - Class D done right 👍🏻

     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.566
    Antall liker
    35.509
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er en kjøleplate under selve kortet. 2000AS og flerkanals-ampene har vel noen vertikale ribber i tillegg?
    Stemmer, jeg ser på bildene hans nå at kjøleribbe ikke er standar - noe jeg trodde. Beklager.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.691
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du kobler signal inn, (høyre eller venstre) til et par punkter på selve modulet. (husker ikke punktene men det står i manualen) Da starter den automatisk ved signal (mener det var noen millivolt, husker ikke helt) og skrur seg av automatisk etter 13 minutter uten signal.

    Tesla Audio said:
    How to enable/connect SignalSense feature in 1200as2?
    On P102 connector:
    Ground on pin 20
    Signal sense+ on pin 21
    Signal sense- on pin 22

    I have it connected to a spare output of my unbalanced pre so I just connected 20 and 21.
    Make sure you have Stby connected and enabled.
    Works really nice.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.175
    Antall liker
    4.363
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet "to fan or not to fan" i en kasse kan jo være koblet sammen med hvor tett kassen er pakket? :unsure:

    Bilde av VA P400/1000 fra hjemmesiden:
    Vis vedlegget 953992

    Så lånt bilde av Hoj sin amp:
    Vis vedlegget 953993
    For lokale «hot spots» så hjelper det ikke så mye med mer tomrom i boksen. For å avhjelpe dem så må en gjerne ha litt bevegelse i luften.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn