Forsterkere ANAVIEW forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Dåbbel J

    Gjest
    Er det noen som har erfaringer med den nye AMS serien ?

    Hva ligger til grunn for at det ble valgt Anaview fremfor andre.. bygge erfaringer... lyd .. ja det meste. ??
    Og gjerne hva slags bruk forsterkeren er tiltenkt, hvilke høyttalere osv...

    Håper denne tråden kan bidra til erfaringer.


    Jan Robert
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Kanske finner du något användbart runt ablatec/anaview här.

    Bernt Jansson, som deltar i ovan tråd, spelar for övrigt på hornsystem modell "Catacomb".

    DSC_0489_zpsf6d3b27e.jpg


    Mer info på Bernt och hans äventyr finner de intresserade här.


    /Suomela
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må nesten le litt når det sies i den linken at ALC1000 spiller ringer rundt Ncore i øvre frekvensområdet.
    Forvrengningen til ALC1000 er langt høyere og den er ikke i nærheten av renheten og åpenheten til Ncore. Til bassbruk er den derimot super, men gainen er for høy IMO. Støyer selv på mine JBL 2226 basser.

    Venter på at AMS skal komme på lager.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Kort rapport for å sparke litt liv i denne tråden: har spilt på Anaview AMS 0100 nå i en måned på diskanten i et aktivt delt hornoppsett.
    Hvis en starter fra skrætsj med aktiv deling, begrenset budsjett og en dullion kanaler, anbefales de på det sterkeste.
    Faller ikke lyden på plass med det første, er det høyst sannsynlig noe med ratting av DSP eller en eller annen uoverensstemmelse et annet sted i kjeden.
    I mine ører låter disse modulene kliss nøytralt med dynamikk, luft og holografi. De er små, kalde og billige. De pakkes greit sammen i et kompakt kabinett, og kan bygges av en enarmet blind mann med parkinsons.

    Faller de fortsatt ikke i god jord er de jo billige og små nok til å bruke i et do- eller kjøkkenanlegg eller gi bort til en musikkglad grandtante. I verste fall er man er en erfaring rikere.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Troor det er en slik en jeg fikk med meg under armen fra ob-bb,.. Latterlig billig og spiller bra, selv jeg kanskje ikke klarer å dele entusiasmen like mye da. Et godt kjøp som ikke koster noe og holder absolutt følge med mye annet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har du amputert ene armen og skadet et øye? :cool:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Uansett tror jeg ikke det finnes en billigere inngangsbillett til et aktivt oppsett. For en fireveis med lettdrevne saker koster hele forsterkeriet det samme som en skikkelig klasse A sak brukt og hardt prutet. Terskelen for et helaktivt oppsett er på høyde med en fotsopp når inngangsbilletten er så rimelig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    prosaiske hjørnet i dag?
    apropos sopp.....plukket mye fleinsopp i det siste?:rolleyes:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Må nesten le litt når det sies i den linken at ALC1000 spiller ringer rundt Ncore i øvre frekvensområdet.
    Forvrengningen til ALC1000 er langt høyere og den er ikke i nærheten av renheten og åpenheten til Ncore. Til bassbruk er den derimot super, men gainen er for høy IMO. Støyer selv på mine JBL 2226 basser.

    Venter på at AMS skal komme på lager.
    Det var rart, mine er helt tyst med følsomhet godt over de hundre....
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Spennende greier. Blir morro å teste.. Null egenlyd er jo absolutt å foretrekke
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Må nesten le litt når det sies i den linken at ALC1000 spiller ringer rundt Ncore i øvre frekvensområdet.
    Forvrengningen til ALC1000 er langt høyere og den er ikke i nærheten av renheten og åpenheten til Ncore. Til bassbruk er den derimot super, men gainen er for høy IMO. Støyer selv på mine JBL 2226 basser.

    Venter på at AMS skal komme på lager.
    Det var rart, mine er helt tyst med følsomhet godt over de hundre....
    Har kilde mer mindre støy nå, og da støyer den ikke lengre på 2226. Hvis du unngår støy med ALC1000-1300 med gainen fra fabrkk (33,5 dB) med høyttalere med følsomhet på over 100, så må du virkelig ha en støyfri kilde. Eller kanskje en annen modul du sikter til? ALC1000-1300 er nå gått ut av produksjon og erstatteren (AMS1000-2600) har lavere gain. Å bruke ALC1000-1300 med 2x600W i 8 ohm til noe med følsomhet på over 100 dB høres merkelig ut.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Det er snakk om alc1000-1300 ja. Brukes på slob med 8x16"...
    Kilde er groundsound, og den er som kjent meget tyst. Likevel sikker på at du ikke har gjort noe feil med internwiring? Jeg er veldig nøye med layout og har maks avstand mellom ac inn, høyttalerutgang og signal inn, skjermet helt inn til kortet...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er snakk om alc1000-1300 ja. Brukes på slob med 8x16"...
    Kilde er groundsound, og den er som kjent meget tyst. Likevel sikker på at du ikke har gjort noe feil med internwiring? Jeg er veldig nøye med layout og har maks avstand mellom ac inn, høyttalerutgang og signal inn, skjermet helt inn til kortet...
    Skjønner. Da er det greit med litt watt.
    Groundsound er nok tystere enn min DLCP. Nå er det så og si helt tyst til JBL 2226 etter at jeg skiftet kilde foran DLCP. Kobler jeg den derimot opp til hornet med ca. 110 dB følsomhet så støyer det godt ja.

    Skal se på internkablingen om det er noe og hente der. Må nok uansett senke gainen for matching til resten av systemet. Må bare få plass midbasshornet først.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har spilt på Anaview en stund nå, og de blir værende i oppsettet. Fler moduler på vei!

    Det eneste som pirrer mine audionevroser er den lave impedansen modulene har. Noen som har erfaring med å legge til et buffertrinn ala disse?:

    Sjöström Audio - SSB01 Sjöström Super Buffer - Diamond buffer

    Jeg merker ikke til manglende dynamikk og andre symptomer som tilsier at den er for lav, men hadde vært interessant å prøve.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hvor varme blir disse? Er det noe man kunne montert bak på en høytaller i en plastkapsling f.eks eller er dette lite lurt?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Knapt et lunk. Kjenner ingenting på 1U kabinettene mine sitter i med minimal lufting. Men for godfølelsen bør de nok ha en liten luftespalte.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    I mangel på bedre ordforråd etter roadtrip til ølbryggesjappa på høylandet og ei god styrkeøkt... Sweet :)
    Gleder med til fortsettelsen.
    Mvh.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Riktig god hælj, kåken for meg selv i hælja og skal nyte litt kramgoa låtar etter egen smak. Blir desverre ikke single malt eller øl i helga, må nesten passe levra oppe i all jernoverskudd og diverse steroider og antibiotika.
    Men hælja skal brukes på hvile og stell av egen helse
    :-D
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Har spilt på Anaview en stund nå, og de blir værende i oppsettet. Fler moduler på vei!

    Det eneste som pirrer mine audionevroser er den lave impedansen modulene har. Noen som har erfaring med å legge til et buffertrinn ala disse?:

    Sjöström Audio - SSB01 Sjöström Super Buffer - Diamond buffer

    Jeg merker ikke til manglende dynamikk og andre symptomer som tilsier at den er for lav, men hadde vært interessant å prøve.
    har du blitt noe klokere mtp buffer?

    det foregår en diskusjon rundt dette her: http://www.hifisentralen.no/forumet...rkere-etc/79686-impedansmatch-forsterker.html
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Nei jeg har ikke prøvd et buffertrinn ennå. For mange variabler i oppsettet ennå, og ville være vanskelig å gjøre en fornuftig sammenligning.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Gjort noen endringerJoHoo?

    Hva med Marten sin versjon? Med en stor kondensatorbank? Er det noen på " gjør det sjæl sidene " som har prøvd dete?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ikke noen flere endringer enn sjonglering med forsterkere, vingling med delefrekvenser og beryllium på diskantene. Er ikke helt bestemt for kabinett til anaview og ams 1000 er fortsatt installert i en skoeske
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    sitter og klør meg i hodet og kikker litt i manualen til anaview ams1000. det er første gang jeg plukker på noe sånt som dette.

    slik jeg har forstått det.

    strøm kobles til ved å hekte på ledninger terminert med kabelsko.
    con3 er for høyttalere, greit.
    con2 er for ting jeg ikke trenger? fulgte ikke med noe kabel til den i kabelkittet.
    con1 har mulighet for standbyknapp, powerknapp, eventuelt signal for termostatstyrt vifte, og ikke minst, inngangssignalet.

    vil i første omgang bare ha denne opp å gå for å lytte til den, så kan man heller bli fancy etterhvert.

    spørsmålet er om jeg kan sette en bryter på strømmen inn, altså ac, slik at den fungerer som en av- og påknapp
    koble et par xlr-innganger på con1
    koble htt på con3

    tut og kjør?

    burde jeg ha sikring på ac-inngangen? hvor stor?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Har du fått lyd Hutsefruts?
    Jeg fant ut av dette ved å finlese manualen og studerte det som står på printet. AMS1000 står fortsatt i en skoeske, men spiller glimrende.

    Sliter litt med gainstruktur i anlegget, og må enten dempe alt for å matche AMS0100 på diskant med ca 6dB, eller bytte til AMS1000 og få perfekt match.
    Har litt baktanker med å koble 180W på berylliumsmembraner, og vurderer en DC felle av ett eller annet slag. Noen som har erfaringer med DC feller (ferdige kort) som kan drives av AUX på mellom 9 og 17V? Har et knippe Holton kort, men de trenger 25V
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    her er der ingen lyd ennu, venter på speakon og xlr som forhåpentligvis kommer i morgen. gleder meg veldig.

    har ikke chassis enda selv, vil prøvesmake først for å se om dette er noe for meg. har veldig tro på dette, og tar en tur innom denne før testing av nc400. ser noen foretrekker ams1000 over nc400 rent subjektivt, selv om nc400 presterer bedre på papiret.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    About a millon dollares :rolleyes:

    Jo dyrere jo bedre - husk det- det er jo den regelen som gjelder inne haifai... ingen tror på billig ampus digitalis vøtt :cool:
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    slettet et par innlegg da det viste seg at prisen på anaviewmoduler er lik som før, men at den utgår fra dollarkursen, og siden euroen har svekket seg mot dollar så har modulene har blitt dyrere i euro, men ikke i dollar.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Da vil jeg ... Etter og ha testet dem mot DIY Dali Menuett si at Anaview leverer.
    Var utrolig spent på om dem var gode nok... Nå bare gleder jeg meg til å koble opp på hønn systemet.
    Masse dynamikk, luftig i toppen og sender stjernestøv rundt i stua titt og ofte.
    Plassering av instrumenter er fenomenal. ..
    Tror dem er et røverkjøp. ... vil anta at dem kan grisedenge mang en stor amp....
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    happy som tusan med ams1000 selv. har du gjort noen kjappe vurderinger av ams0100 kontra ams1000? er ams0100 bedre for toppdrift, slik målingene kan tyde på?

    første jeg tenkte da jeg hørte ams1000 var at det låt som en rett der alt tilbehør er distinkt og smaker forskjellig, men hvor kombinasjonen er utrolig god, ikke noe lapskausfaktor her.

    må også si meg svært nysgjerrig på både ucdhg med hxr og ncore. spesielt ncore. vanskelig å få has på brukt, tross mange solgte moduler, så det tyder jo på at det er bra saker.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Har hatt en session her ifra ca 06 idag tidlig til nå (09+) Og jeg har prøvd AMS 1000 som stereomodul og som "mono-amps"
    Mer trøkk på en liten rakker med 87-88 db (u)følsomhet... Og toppen har jeg vel neppe hatt bedre her med disse høyttalerne.. og sist jeg brukte dem var med Aragon Palladium 1K.... Det er enn masse dynamikk... og dem maler opp et stort og fyldig lydbilde, med en masse detaljer.

    Ikke kjørt direkte mellom 0100 og 1000 enda...

    Men at disse modulene er som skapt for DSP styring og store systemer er fakta :cool:

    Mesa like
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    happy som tusan med ams1000 selv. har du gjort noen kjappe vurderinger av ams0100 kontra ams1000? er ams0100 bedre for toppdrift, slik målingene kan tyde på?
    Jeg har prøvd begge i toppen. Endte opp med AMS1000, som burde være tilstrekkelig på en kompresjonsdriver med 110dB pluss følsomhet ;). Grunnen er at jeg trengte mer gain. Ellers ingen nevneverdig forskjell.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Bra nå J.. men vent til du flytter og skal ha skoa oppi igjen 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn