Amatør trenger råd til High End anlegg

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.169
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det var ikke småtteri du hadde på listen for "en amatør".  Når det gjelder Montana er det det eneste jeg utfra egen erfaring kan anbefale.
Har selv Montana XP (customversjon), og med den prisen disse produktene har i Norge skal det hardt la seg gjøre å finne noe bedre til prisen !
XP i standardversjon har blitt sammenlignet med høyttalere til over 3 x prisen.

Forøvrig vil jeg anbefale å starte med høyttalere, da disse nok vil være mest avgjørende for helheten, ikke minst i forhold til rommet osv.
Så finner du en forsterker som samspiller med valgte høyttaler - og til slutt en signalkilde som gir den signaturen du ønsker. Lykke til !
(Når det gjelder høyttalere har jeg eid både Martin Logan,Quad,Wilson og JMLab....Montana ER så bra som jeg påstår ;)

T

timc

Gjest
Forøvrig vil jeg anbefale å starte med høyttalere, da disse nok vil være mest avgjørende for helheten, ikke minst i forhold til rommet osv.
Så finner du en forsterker som samspiller med valgte høyttaler - og til slutt en signalkilde som gir den signaturen du ønsker. Lykke til !
Enig i første del her. Finn en høyttaler du liker og som passer til rommet ditt. Andre del er jeg ikke så enig i. Jeg mener at i denne klassen bør du satse på å kjøpe elektronikken samlet, ellers vil du ende opp i en evig runddans med prøving. Kjøp ialfall pre/power samlet.

Mvh

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
vil bare kaste inn en liten kommentar til disse montana-ht. jeg blir skuffet hver eneste gang jeg hører dem. for all del, hør på noe annet før du evt investerer i disse.

dernest; cabasse baltic (med kjempesuben) og accuphase riggen hos lyric er blant mine absolutte favoritter. dette finner du hos lyric og det låter meget godt.... ;D

christian

B

Back_Door

Gjest
vil bare kaste inn en liten kommentar til disse montana-ht. jeg blir skuffet hver eneste gang jeg hører dem. for all del, hør på noe annet før du evt investerer i disse.

dernest; cabasse baltic (med kjempesuben) og accuphase riggen hos lyric er blant mine absolutte favoritter. dette finner du hos lyric og det låter meget godt.... ;D

christian
Sammenligner jeg din kommentar om Montana med det som "Soundscape" skriver, ser det ut som dere lever i to forskjellige verdener. Spørsmålet om troverdighet dykker opp. Når noen oppfatter et produkt, som over hele verden lovprises, som skuffende, spør jeg meg om hva vedkommende prioriterer og leter etter.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.035
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette gir deg vel en god grunn til å teste ut selv.
Det er tross alt DU som skal leve lenge(forhåpentligvis) med anlegget. ;)

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Du etterlyser våre lytte-erfaringer med Montana.....vel det jeg har er fra messe, så ta mine betraktninger i henhold til dette...

Jeg kom inn i et ganske stort demorom hvor det bles spilt høyt, veldig høyt.  Satte meg ned i tilnærmet sweetspot og lyttet....
Førsteintrykket var;
Kontrollert flott bass...imponerende
Glatt og behagelig med bra oppløsning

Etter en tids lytting ble jeg sittende med følelsen av at musikken ble "pumpet" på meg.  Jeg savnet noe luftighet.

Om mitt inntrykk kan tilskrives mine preferanser eller om høytalerne vil prestere anderledes med annet forsterkeri, vet jeg ikke, men slik var i alle fall mitt møte med Montana. "Not my cup of tea"!

Det ble byttet mellom to store høytalermodeller som jeg ikke husker navnet på.  Øvrig anlegg var EMC1 up som signalkilde og Highend's eget PBN forsterkeri.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.169
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Sammenligner jeg din kommentar om Montana med det som "Soundscape" skriver, ser det ut som dere lever i to forskjellige verdener. Spørsmålet om troverdighet dykker opp. Når noen oppfatter et produkt, som over hele verden lovprises, som skuffende, spør jeg meg om hva vedkommende prioriterer og leter etter.

Nå er det vel forskjell på å ha hørt en høyttaler noen minutter på en messe, og på å ha de i egen stue over et år. Ikke for å forsvare min smak når det gjelder lyd,men kunne vært interessant å høre hvilken Montana høyttaler det siktes til og i hvilken forbindelse.

B

Back_Door

Gjest
Dette gir deg vel en god grunn til å teste ut selv.
Det er tross alt DU som skal leve lenge(forhåpentligvis) med anlegget.  ;)
Selvfølgelig skal jeg ut og lytte. Kan jo ikke kjøpe slikt utstyr bare basert på tekniske data..
Poenget mitt i denne fase, er å finne ut hva jeg egentlig søker. Deretter studere tester og andres erfaringer for så å kunne få et utvalg og system for egne lyttetester. Skulle jeg bare reist rundt til alle aktuelle leverandører og hørt "på alt", kunne det hele blitt en ganske drøy og forvirrende affære(?) ::)

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
angående mine kommentar når det gjelder montana:

har kun hørt ht på messer, og hver gang oppfatter jeg, og den jeg stort sett går på messer sammen med, at denne ht er blant de dårligere "high end" ht.

lyttetrettheten kommer nær sagt umiddelbart. dette vil jeg tilskrive "toppen" som absolutt ikke er blant mine favoritter. det blir for "pistrete" og "tynt" (sterilt)for meg. andre vil kanskje beskrive dette som nyansert, detaljrikt og friskt. jeg kunne aldri levd med denne ht. den er sikkert meget god på "karunesh" (husker ikke stavemåten) men i det lange løp blir det for slitsomt å høre på. akkurat som jeg i sin tid forelsket meg i ap tempo 3, men etter en uke ble denne forelskelsen snudd til frustrasjon. diskanten ble for slitsom, og det er en stor kamel å svelge et utlegg på nærmere 30k for en ung student.

lydprefereansen er pr dags dato annerledes enn den var da hifigalskapen begynte. har også et inntrykk at flere andre her på sentralen ønsker en noe "varmere" klang enn hva man gjorde for noen år siden.

de ht som imponerer voldsomt ved første (korte) seanse imponerer sjelden meg etter lengre lytting. denne erfaringen hører jeg også andre meddele fra tid til annen.

med dette i bakhodet anser jeg det som en smule overilt å "kaste" såpass mye penger ut av vinduet - i alle fall ved et nykjøp.'

"rimeligere" anlegg som nødvendigvis ikke spiller så fordømt "hifi" fungerer ofte veldig bra i mine ører. jo dyrere komponentene er jo vanskeligere er det ofte til å få det til å funke (se bare på janhellas utskiftningshastiget). det hører man jo ofte på messer. de fleste stuer bærer vel heller ikke preg av å egne seg meget godt til god lydgjengivelse.

dyrt behøver nødvendigvis ikke bety bra i alle sammenhenger i denne bransjen. nevner i forbifarten en demonstrasjon av "godt" utstyr på en messe i horten som ikke imponerte mange....

ble i overkant dette her. nå vet man kanskje hvor jeg står i mylderet av tanker omkring valg av komponenter... ???

du kan jo høre om baltic-thor er klar for en demo av anlegget sitt. prislappen på dette er etter hva jeg har forstått under 100k og jeg tror dette spiller virkelig bra.

hilsen christian

B

Back_Door

Gjest
Re Salvatore:

Svaret bekrefter langt på din troverdighet. :)

Likevel kommer du med påstander som for meg virker underlige. Har også sett påstandene fra andre på dette forum. At dyrere utstyr i mange tilfeller er dårligere utstyr. Påstanden faller vel nærmest på sin egen urimelighet? Med dette mener jeg selvfølgelig ikke at det er en form for automatikk direkte mellom pris og kvalitet. Bare en generell sammenheng. At dyrt utstyr i bestemte omgivelser ikke kommer til sin rett, det kan jeg lettere forstå. At man derfor kan klare seg med rimeligere utstyr. Spørsmålet kan også bli: Er det selve virkeligheten (den opprinnelige innspilte lyd) som du føler blir slitsom? Søker du derfor et annet lydbilde? Eller påstår du at Montana ikke klarer å gjenskape den opprinnelige lyd, sett i forhold til dine egne utvalgte høyttalere? Poengterer at dette er teoretiske utlegninger fra min side. Jeg har enda ikke hørt noen av disse høyttalere. Det er bare et slikt utrolig paradoks at to så tilsynelatende oppegående "hi-fi personer" som du og "Soundscape" skal ha så forskjellig oppfatning av realisme. En av dere tar uansett feil i forhold til virkeligheten. Det betyr ikke det samme som at den smaken som ikke er i forhold til virkeligheten ikke er respektabel og akseptabel ;)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.169
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det viser litt hvor mangelfullt inntrykk et kort messebesøk ofte gir.
Jeg har nå hatt Montana XP i drøyt et år, og har bl.annet hatt elektrostater i hele 17 år. Jeg liker det "luftige"perspektivet en elektrostat har,men savner dynamikken og muligheten til å "dra på "litt. Montana synes jeg har i pose og sekk, og jeg opplever den som alt annet en slitsom i toppen. Har ikke hørt noen høyttaler som er mer homogen i hele freksvensområdet. Men som alt annet topputstyr så er de kresne på hva man matcher de med, de legger slett ikke sjul på det hvis elektronikken ikke er i samme klasse.
skal ikke påstå det er en høyttaler for alle,men jeg har i alle fall Slått meg til ro med disse etter å ha oppgradert siden konfirmasjonen for snart 34 år siden !

B

Back_Door

Gjest
Det er også et tankekors at nå uttaler en del seg om Montana, som om det dreide seg om bare en utgave. Poenget er at Montana lager flere høyttalere med ulik klang og størrelse. Kan ellers ikke fri meg fra ideen om at på messer dominerer "imponatoreffekteriet." Kanskje det blir litt for stort volum i for lang tid? Dette kan som kjent bli slitsomt med en stor høyttaler som flytter mye luft. En slik høttaler kan i disse omgivelser og betingelser føles som om lyden "kastes på deg".

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Re Salvatore:

Svaret bekrefter langt på din troverdighet. :)

Likevel kommer du med påstander som for meg virker underlige. Har også sett påstandene fra andre på dette forum. At dyrere utstyr i mange tilfeller er dårligere utstyr. Påstanden faller vel nærmest på sin egen urimelighet? Med dette mener jeg selvfølgelig ikke at det er en form for automatikk direkte mellom pris og kvalitet. Bare en generell sammenheng. At dyrt utstyr i bestemte omgivelser ikke kommer til sin rett, det kan jeg lettere forstå. At man derfor kan klare seg med rimeligere utstyr. Spørsmålet kan også bli: Er det selve virkeligheten (den opprinnelige innspilte lyd) som du føler blir slitsom? Søker du derfor et annet lydbilde? Eller påstår du at Montana ikke klarer å gjenskape den opprinnelige lyd, sett i forhold til dine egne utvalgte høyttalere? Poengterer at dette er teoretiske utlegninger fra min side. Jeg har enda ikke hørt noen av disse høyttalere. Det er bare et slikt utrolig paradoks at to så tilsynelatende oppegående "hi-fi personer" som du og "Soundscape" skal ha så forskjellig oppfatning av realisme. En av dere tar uansett feil i forhold til virkeligheten. Det betyr ikke det samme som at den smaken som ikke er i forhold til virkeligheten ikke er respektabel og akseptabel ;)

hei igjen.

du har mange gode poenger i responsen din og jeg har intet problem med å akseptere din undring når det gjelder motsetninger innad på forumet. jeg har heller ikke noe problem med å forstå at noen kan legge sin elsk på omtalte høyttaler. det er store muligheter for at jeg ikke har hørt de aktuelle modeller og mine lytteinntrykk kommer fra andre modeller fra samme fabrikat. mener også å huske at det var svært så fordelaktige priser på montana-høyttalere (i forhold til usa sett i forhold til avansen enkelte butikker opererer med i dette landet) den gang jeg selv vurderte dette merket.

til syvende og sist spiller det jo ingen rolle hva jeg evt måtte mene om det du evt måtte ende opp med til slutt. nå vet jeg ikke hva du har hørt på av diverse utstyr, men hvis det sier deg noe foretrekker jeg lydsignaturen til respons og cabasse fremfor b&w og audio physic (+montane...?). (uten at noen avdisse trenger og sammenliknes noe videre.) man kan vel konkludere med at jeg liker en organisk lyd fremfor den sterile gjengivelsen jeg får eksem av.

når det gjelder prissettingen og kvalitet på hifiutstyr er jeg ikke motstander av å kjøpe dyrt hvis du skulle få inntrykk av det. problemet er bare at jeg til stadighet blir skuffet over de meget høyt prisede anleggene jeg har hørt på. som det står nevnt i denne tråden eller en annen jeg leste nylig hvor man tok opp hvorfor samtlige utstillere av dyrere anlegg alltid skylder på rommet grunnet "dårlig lyd" får meg til å humre litt. regner med at geipen henger hvis man investerer i dyre dommer for et anlegg og det viser seg at konfirmasjonsanlegget er mer behagelig å høre på i lengden.

når det gjelder lyttetretthet og montana (og andre ht) kan dette muligens stå i samsvar med den musikken jeg spiller mest. det være seg i hovedsak rock og pop. jazz og klassisk spilles aldri hjemme hos meg. (har jeg fulgt dårlig med, eller har du ikke sagt hvilke sjangre du foretrekker)

når det gjelder min "motparts" begeistring for å "dra på" deler jeg hans kjærlighet for nettopp dette. på dette punktet sviktet også nevnte ht da jeg lyttet til den. (det gjorde vondt - da foretrekker jeg heller en farging av lyden...)

avslutter med å si at jeg ikke er fremmed for å lytte til montana-ht igjen, og skulle det vise seg at de gjør mine kommentarer i denne tråden til skamme er jeg den første til å komme med en aldri så liten dementi. (liten kommentar til egne anlegg; hvor mange er det egentlig som har evnen til å se svakheter i disse og evt klarer å dele de med omverdenen?)

gleder meg til å høre dine kommentarer etter en evt lytteseanse ;)

hilsen christian

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Tror kanskje det kan være lurt og fortelle i hvilket området du bor, og spørre om å bli invitert hjem til noen som har ålreit anlegg. På denne måten får du lyttet til anlegg som er godt matchet.

Når det gjelder pris. Vi må jo anta at hvis du skal bruke 100 000,- på et anlegg, så velger du det anlegget som gir best lyd for pengene. Hvis du i så fall skal ha bedre lyd, så må du velge en dyrere løsning. De som til stadighet hevder at dyrt ikke er bra, forutsetter jo at folk kjøper noe som ikke gir optimal kvalitet for prisen. Og den muligheten foreligger i aller høyeste grad også for billig utstyr.

Lykke til!

Mvh
OMF

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Syns det var litt morsomt på Horten-messa i fjor(tror jeg), hvor NAT spillte på Aurum Cantus til 10-12 tusen og en liten rør-sak på 2x8 watt. Mange syntes at dette var noe av det som spillte best på messa.
Jeg mener at dyrt ikke alltid er best, men mener at du kommer langt med rett match av komponenter. Og det krever litt erfaring.
Det å foreslå et anlegg for noen som sier de er amatør, synes jeg er kjempeskummelt. Blir nesten som å foreslå kjøp av en bil til noen som har hatt lappen i 2 dager, og som ikke vet hva slags kjøreopplevelse de vil ha. "Jeg har så mye penger, hva skal jeg kjøpe?"
Lykke til med kjøp, uansett. Tror jeg ville gått litt rundt...

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.169
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det er også et tankekors at nå uttaler en del seg om Montana, som om det dreide seg om bare en utgave. Poenget er at Montana lager flere høyttalere med ulik klang og størrelse. Kan ellers ikke fri meg fra ideen om at på messer dominerer "imponatoreffekteriet." Kanskje det blir litt for stort volum i for lang tid? Dette kan som kjent bli slitsomt med en stor høyttaler som flytter mye luft. En slik høttaler kan i disse omgivelser og betingelser føles som om lyden "kastes på deg".

Grunnet til at XP ble samtale-emne var vel at det er den jeg har hjemme. Har faktisk ikke hørt så mye på andre modeller, bortsett fra modellen under, som også hørtes lovende ut i mine ører, selvom det ble spilt i andre omgivelser og på annen elektronikk .

Vi må ikke glemme å ta med en svært avgjørende faktor når det gjelder en høyttalers tonale balanse - nemlig rommet ! Jeg ser bare hvor hårfine justeringer jeg gjør hjemme for å forandre lydbildet og den tonale balansen i systemet.

Men når det er sagt så er det helt klart at man også har forskjellig smak når det gjelder lyd, det som er perfekt for meg behøver ikke låte like bra i andres ører. Sånn vil det alltid være. God lyd kan diskuteres, uten av vi behøver å bli enige, det er allikevel alltid interessant å høre andres meninger og ikke minst andre anlegg.

Til slutt henviser jeg til en ny tråd lagt ut av importøren her, ang. Montana KAS (modellen over mine XP) som tydeligvis gjorde inntrykk under CES i Las Vegas og ble plassert i en av de 6 beste high-end systemer på messen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Takker for respekten! Setter ellers pris på alle velmente råd, selv om det kan bli litt vel mye skolemestertakter fra enkelte. Som kanskje de fleste har forstått, så er jeg amatør innen dette segment i forhold til majoriteten på dette forum. Det vil likevel ikke si det samme som at jeg er født i går.. Jeg var 17 år da jeg kjøpte mine berømmelige høyttalere i 1975. At det fortsatt kan påstås at de har en meget god lydgjengivelse, kan kanskje være tema i en annen topic. Det skal nemlig i teorien ikke være mulig å påstå noe slikt.
Noen spm:

1) Hva slags musikk ønsker du skal låte bra? Det er stor forskjell på blues og opera.

2) Hvor viktig er dyp bass?

3) Hvor viktig er høyt lydtrykk?

4) Hvordan er akustikken i stua, og hvilke frihetsgrader har du mht. høyttalerplassering, møblering og akustikkbehandling?

5) Hva slags lyd liker du?

6) Hva er det du ikke ønsker å høre i anlegget?

B

Back_Door

Gjest
Noen spm:

1) Hva slags musikk ønsker du skal låte bra? Det er stor forskjell på blues og opera.

2) Hvor viktig er dyp bass?

3) Hvor viktig er høyt lydtrykk?

4) Hvordan er akustikken i stua, og hvilke frihetsgrader har du mht. høyttalerplassering, møblering og akustikkbehandling?

5) Hva slags lyd liker du?

6) Hva er det du ikke ønsker å høre i anlegget?
For å si det enkelt: Jeg ønsker å få i pose og sekk. Litt mer seriøst: Min musikksmak er svært variert, men tenderer nok mest mot litt "tyngre" saker. Hørte en gang på noen svenske kjempehøyttalere som imponerte med å få gardinene til å flagre. Det var dog det eneste som imponerte meg... Det var hos noen slektninger som var stolte over et nytt anlegg til 250 000kr, men som tydeligvis ikke hadde peiling på musikk..
En for meg ideell høyttaler skal klare å spille kraftig bass på høyt volum, men uten at sammenhengen i musikken lider. Dermed stilles klare krav til mellomtonen. Diskanten liker jeg oppløst men ikke for spiss. Min stue er som sagt ca 55 kvm. Det er en vinkelstue med parkett og to løse tepper. Oppfatter akusstikken som rimelig bra. Det er i hvert fall mindre grad av "betonglyd". Problemet er å finne optimal plassering av anlegget i forhold til størst mulig del av rommet. Hva jeg ikke ønsker å høre? Vanskelig spørsmål for en "amatør" Skal vi bare si: Vikingarna?? :-/

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
For å si det enkelt: Jeg ønsker å få i pose og sekk. Litt mer seriøst: Min musikksmak er svært variert, men tenderer nok mest mot litt "tyngre" saker. Hørte en gang på noen svenske kjempehøyttalere som imponerte med å få gardinene til å flagre. Det var dog det eneste som imponerte meg... Det var hos noen slektninger som var stolte over et nytt anlegg til 250 000kr, men som tydeligvis ikke hadde peiling på musikk..
En for meg ideell høyttaler skal klare å spille kraftig bass på høyt volum, men uten at sammenhengen i musikken lider. Dermed stilles klare krav til mellomtonen. Diskanten liker jeg oppløst men ikke for spiss. Min stue er som sagt ca 55 kvm. Det er en vinkelstue med parkett og to løse tepper. Oppfatter akusstikken som rimelig bra. Det er i hvert fall mindre grad av "betonglyd". Problemet er å finne optimal plassering av anlegget i forhold til størst mulig del av rommet. Hva jeg ikke ønsker å høre? Vanskelig spørsmål for en "amatør" Skal vi bare si: Vikingarna?? :-/
Tyngre klassisk musikk eller tyngre heavy metall?

Du ønsker mest mulig uniform lyd i store deler av stua (og prioriterer dette framfor en perfekt sweet spot for en person)?

B

Back_Door

Gjest
Tyngre klassisk musikk eller tyngre heavy metall?

Du ønsker mest mulig uniform lyd i store deler av stua (og prioriterer dette framfor en perfekt sweet spot for en person)?
Min hovedsmak innen musiik er blues-rock og jass-rock.
Har likevel også en bra samling klassisk.
En perfekt sweet spot er selvsagt det viktigste. Likevel er det av og til hyggelig at eventuelle gjester som sitter i salongen slipper å høre musikk "rundt hjørnet".

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Min hovedsmak innen musiik er blues-rock og jass-rock.
Har likevel også en bra samling klassisk.
En perfekt sweet spot er selvsagt det viktigste. Likevel er det av og til hyggelig at eventuelle gjester som sitter i salongen slipper å høre musikk "rundt hjørnet".
Høyttalere: Tre alternativer knyttet til off-axis response:

Hvis du skal ha høttalere som låter bra ulike steder i stua, er det viktig med en forholdsvis jevn og bred off-axis respons. I praksis en mellomtone med liten diameter (3-4") og en ditto diskant - helst kone. Ikke kjerring altså, men konisk utformet.

Revel kan nok være verdt å ta en kikk på hvis dette er din vei.

Dersom man går får en smaler strålingskarakteristikk kan det være enklere å få til sweet-spoten. Disse er nok enklest å plassere, men lydbildet vil variere mer enn de ovenfor.

Dersom man prioriterer power, vil større mellomtone-elementer være å foretrekke, men disse kan bli litt laid-back i presensområdet grunnet ujevn power respons. Jer har knappest hørt høyttalere med en slik konfigurasjon som jeg synes har nok fraspark i øvre mellomtone.

Array-høyttalere med mange små elementer gir god horisontal spredning og begrenser den vertikale spredningen.

På kompleks musikk er det viktig å holde harmonisk og intermodulasjonsforvrengning nede.

Høyttalerelementer fra Seas Excel serien, Accuton og enkelte andre med harde membraner er ofte de beste her.

Det finnes mange gode transistorforsterkere som har prestasjoner i dette henseendet - samt strømreserver som også er viktig. Jeg har Dynamic Presicion og synes den er svært god til å holde styr på lydbildet når det skjer mye på en gang. Også en hvis IM måling framgår i den beste forsterkeren-tråden.

Forøvrig - hvis du skal ha renest og dypest mulig bass - så er en 2.2 konfigurasjon med toveis høyttalere og to basser i hvert sitt hjørne og digital x-over/romkorreksjon en god vei. Tact, Lyngdorf og Deqx kan være verdt å ta en kikk på. Eller en PC med DRC+Brutefir(Linux)/Foobar(Microsoft), mikrofon, lydkort og litt pågangsmot. Så kan du også runde av diskanten litt i toppen hvis det låter for hardt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
En for meg ideell høyttaler skal klare å spille kraftig bass på høyt volum, men uten at sammenhengen i musikken lider. Dermed stilles klare krav til mellomtonen. Diskanten liker jeg oppløst men ikke for spiss. :-/
Der beskrev du vel faktisk patos symphonc 4. For en høyttaler det er blitt. Hadde jeg bare hatt plass så....
Lykke til.
:)

afsaft

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
0
Hei hei, lest meg gjennom denne diskusjonen som "amatørsøkeren" har generet med sitt ønske. Først og fremst vil jeg si til Back_door, uten å mene å være for kritisk, at når du søker råd her inne, så burde du framstå som litt mer ydmyk i forhold til de ulike tilbakemeldingene du får. Kanskje bare akseptere at folk som ikke gir deg de svarene du søker faktisk mener å gi deg noen velmenende råd på veien? Utifra hvordan jeg opplever deg må jeg dessverre si at jeg for min del håper at produktene du ønsker å kjøpe kun er ønsketenking fra din side, og ikke i samsvar med din lommebok/bankkonto. Dessverre opplever jeg vel sjeldent at verden er som jeg ønsker, og sikkert ikke det denne gangen heller. Beklager at dette ble et negativt innlegg, men følte det var på sin plass. Hilsen Rune

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Hei jeg spiller på XP selv og er godt fornøyd, men "sliter" med et litt for lite rom.
Som mange her inne nevner vil det være lurt å bruke litt tid på så store innkjøp det her er snakk om.

Noen sier de ikke klarer lyden fra XP/montana, men nå er det vel rundt ti år siden den orginale XP kom ut på markede.

XPS er det jo ingen som har hørt ennå. Mulig Morten( http://www.highend.no/ ) har fått inn et par. Den beste måten å finne ut om du liker lyden er jo å ta en tur innom han. ( bor i tønsberg )

Jeg ser du vurderer Gryphon Diablo 2 x 250W. Vet ikke hva den koster, men hvis du vurderer PBN produkter ville jeg hørt på PBN Olympia AX 2 x 220 ( http://www.highend.no/olympia-ax.html ) Den har jeg hørt hjemme hos Morten på EPS2 ( http://www.highend.no/eps2.html ) tror jeg det var. For meg var det en stor opplevelse.

Uansett hva du går for må du ha lykke til på jakte. Den er ikke lett.

B

Back_Door

Gjest
Hei hei, lest meg gjennom denne diskusjonen som "amatørsøkeren" har generet med sitt ønske. Først og fremst vil jeg si til Back_door, uten å mene å være for kritisk, at når du søker råd her inne, så burde du framstå som litt mer ydmyk i forhold til de ulike tilbakemeldingene du får. Kanskje bare akseptere at folk som ikke gir deg de svarene du søker faktisk mener å gi deg noen velmenende råd på veien? Utifra hvordan jeg opplever deg må jeg dessverre si at jeg for min del håper at produktene du ønsker å kjøpe kun er ønsketenking fra din side, og ikke i samsvar med din lommebok/bankkonto. Dessverre opplever jeg vel sjeldent at verden er som jeg ønsker, og sikkert ikke det denne gangen heller. Beklager at dette ble et negativt innlegg, men følte det var på sin plass. Hilsen Rune
Dette var da en sørgelig oppfattelse av meg? Har aldri ment å virke lite ydmyk. Jeg trodde ikke at det å teste ut egne meninger, selv om jeg er amatør i forhold til de fleste her, skulle oppfattes som om jeg er frekk og lite ydmyk? Kanskje jeg ikke har noe på dette forum å gjøre? Jeg beklager uansett og ber om undskyldning til de som jeg måtte ha såret. At du er blitt så forbannet på meg at du til og med ønsker at jeg ikke skal være i stand til å kjøpe det først nevnte utstyr, har jeg problemer med å forstå..

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Dette var da en sørgelig oppfattelse av meg? Har aldri ment å virke lite ydmyk. Jeg trodde ikke at det å teste ut egne meninger, selv om jeg er amatør i forhold til de fleste her, skulle oppfattes som om jeg er frekk og lite ydmyk? Kanskje jeg ikke har noe på dette forum å gjøre? Jeg beklager uansett og ber om undskyldning til de som jeg måtte ha såret. At du er blitt så forbannet på meg at du til og med ønsker at jeg ikke skal være i stand til å kjøpe det først nevnte utstyr, har jeg problemer med å forstå..
Hvis det er noe trøst så oppfatter ikke jeg deg som frekk og lite ydmyk. Meningen med et forum som dette er nettopp å diskutere erfaringer og meninger.
Håper du blir strålende fornøyd med det du ender opp med
:)

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
1
Essensen av de rådene som gis i denne tråden er meget viktig. Disse kan spare en for årevis med prøving og feiling. Å oppnå en naturlig lyd som i tillegg svarer til egne preferanser følger ikke nødvendigvis produktenes pris eller fremtoning. Ikke dermed sagt at man ikke skal kjøpe dyrt og fint. Jeg har tro på at elektronikk fra samme produsent ofte er et stykke på vei. Gryphon ser jo flott ut. Samme med McIntosh - et merke jeg tror det er lett å bli fornøyd med. http://www.mcintoshlabs.com/

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Nei jeg oppfatter deg på ingen måte som frekk eller lite ydmyk "Back Door".

Hjertelig velkommen på forumet forresten:)

Du vil sikkert oppleve at det tidvis diskuteres heftig her. Ikke alle er like flinke til å pakke inn sine meninger i "bomull". Jeg har lært meg at det betyr ikke at de er dine fiender. I neste tråd kan samme person gi deg uverderlige råd eller hjelp. Skulle du komme med en kritisk bemerkning (om ikke annet enn en personlig oppfatning) av et stykke utstyr, så ruller en eller annen ut gjeipen og legger seg i skyttergrav med en kasse usikrede granater.

Slik jeg oppfatter deg i denne tråden så forventer du få få en god slump penger mellom hendene i løpet av kort tid, og har tenkt å bruke noen av disse på et særiøst tokanals oppsett. Du har funnet noe utstyr som har imponert deg, og som du mer eller mindre har bestemt deg for.......men du har også lyst til å høre vår mening om dette utstyret. Men jeg tviler på at du hadde forventet såpass delte meninger om, spesielt de meget dyre Montana-høytalerne.
Slik jeg leser tråden, så har du fått med deg et par av Montana's disipler også..... fine greier.........

En del andre i tråden råder deg til å lytte mer før du velger....disse anbefalingene slutter jeg meg til.

Har du sittet i sweetspot foran et hornoppsett som f.eks Khorn, Lowther eller Avantgarde og skikkelig rørforsterere, og hørt et rått liveopptak der det føles som du kjenner pusten fra vokalisten ?

Har du hørt elektrostater sammen med tilpasset elektronikk når de gjengir f.. eks store orkester?

Som jeg skrev tidligere....Montana er flotte og imponerende høytalere, men ikke helt min preferanse......er du sikker på at det er din?

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Hei Back_door

Hiver meg med da emne er ganske morsomt i om med at du skal kjøpe komplett anlegg og sier du er "amatør"

Utgangspunktet for deg er vel å få tips til noen komplette anlegg som du selv kan vurdere.

Som du sier hører du på forskjellig type musikk, og ønsker å få dette til å "klaffe" i anlegget på alle lydnivåer. Et slik anlegg er vel det mange søker men ikke er så enkelt å få til (innen rimelighetens rammer).

I og med at du ikke har "hi-fi komponenter" som hobby (ennå ;)), vil jeg som et tidligere innlegg anbefale elektronikk fra samme produsent.

Før jeg gir noe forslag, lurer jeg på følgende:
Hva er reelt budsjett? fint om du ikke bommer med mer en 50K
Og hvordan du har plukket ut produktene i det første innlegget ditt (hørt på messer, butikker eller kun lest om)?  

Morsomt :D

Mvh
KAS

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
PS "Back Door;

Om du kan svare ja på de to første spørsmålene på slutten av mitt forrige innlegg, først da bør du svare ja på det siste ;)

imho Erland

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det beste rådet har du allerede fått: Gå noen runder hos forhandlere og sjekk gjerne noen messer. Få litt bakgrunn for egen mening og smak.
Noe av det verste jeg vet er folk som ikke har egene meninger, men som på liv og død må dilte i andres spor.
Kjøper du brukt, blir det ikke noe stort tap om du ikke opplever nirvana i første omgang. Kom deg ut!

B

Back_Door

Gjest
Det beste rådet har du allerede fått: Gå noen runder hos forhandlere og sjekk gjerne noen messer. Få litt bakgrunn for egen mening og smak.
Noe av det verste jeg vet er folk som ikke har egene meninger, men som på liv og død må dilte i andres spor.
Kjøper du brukt, blir det ikke noe stort tap om du ikke opplever nirvana i første omgang. Kom deg ut!
Ok, dette var ikke å enkelt. Mener du at det var feil i utgangspunktet å spørre "ekspertene" i dette forum om råd mht spesifikt utstyr? Er det feil å trekke på andres erfaring? Jeg har jo tidligere forsikret at jeg selvfølgelig selv skal følge opp med å lytte til aktuelt utstyr når tiden er moden for det.
Ser man da din kommentar i sammenheng med hva "afsaft" (egentlig) skriver, nemlig at jeg ikke burde kommet med kritiske motspørsmål på de svar jeg fikk her, blir det hele ganske komplisert. Den ene sier at jeg er for lite ydmyk, og den andre at han ikke klarer personer uten egen mening ???

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
hei hei

tror det er like greit å lære seg å overse det en selv opplever som urimeligheter på dette forum. de kommer i alle tråder til alle tenkelige og utenkelige spm... ;)

dessuten forekommer det ikke sjelden at misforståelser er ute og går heller...

i all hovedsak mener jeg du blir tatt på alvor i denne tråden og jeg er i alle fall spent på å høre dine første lytteinntrykk når tiden er moden for det. spesielt med tanke på montana.

har jeg nevnt at jeg falt pladask for cabasse baltic? 8)

christian

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.273
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Tror i alle fall at du ikke vil bli skuffet hvis du velger Gradient-høytalerne. Det er i mine ører i alle fall blant de 5 beste høytalerne jeg noensinne har hørt, uansett pris

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.757
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har sagt de før, og jeg gjentar det igjen.

Inviter deg hjem til noen med skikkelig anlegg her på forumet!

I den prisklassen du operer, kan man få virkelig gromlyd. Og, jeg har vært i en del butikker, men ikke hørt noe som er i nærheten av et skikkelig hjemmeoppsett.

Det er også et generellt problem at folk sine meninger er til de grader subjektive. Dårlig matching, dårlig rom, manglende kunnskap og ikke minst manglende referanser. Resultatet er at det kan være vanskelig å forholde seg til hva folk sier, uten å vite noe mer om hvordan anlegget dere spiller og hvilke erfaringer de har. For å eksemplifisere dette (på generellt grunnlag). Så kan noen hevde at den CD spilleren er utrolig uoppløst. Noe som kanskje ikke skyldtes cd-spilleren men dårlig match med preampen. På samme måte kan noen hevde at en en forsterker har en varm klangbalanse, men det kan kanskje skyldes at forsterken det ble sammenlignet var utrolig kald. Og til slutt - er det jo alltid noen som er elleville av beigestring for lyden i eget oppsett, men hvis man ikke har noen virkelig referanse betyr jo dette bare at det bedre enn det man har hatt selv. Jeg kjenner noen tilfeller hvor eier har vært helt i ekstase, mens andre har vært mer "det spiller ålreit, men..".

Og for ordens skyld - jeg kjenner meg veldig igjen i en del av uttalelsene. Så mitt råd er å komme deg ut, og lytte på noen anlegg. Bor du i Bergen, så kan du jo ta deg en tur å høre på hva jeg har fått til.....og jeg er for tiden i ekstase, for de spiller jævlig bra, bedre enn noe annet jeg har hørt!   ;D ;D ;D

Mvh
OMF

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Hei Back_Door!

Når du ser mitt anlegg under blir det kanskje litt unødvendig å legge ut mye skryt av det....er vel itt inhabil. Uansett, jeg er så "bitt av basillen" av det jeg hører at jeg sitter timesvis hver eneste dag.

Det jeg ville si er at veldig ofte når man spør om råd om hva man skal velge av utstyr etc er det desverre endel som absolutt skal rakke ned på div produkter i steden for å gi nyanserte innspill den ene eller andre veien. Et godt eksempel er B&W på sist messe i Horten. De låt overhode ikke bra der, men for de med litt erfaring vet man hva B&W er gode for og at messelyd som oftest lyver i forhold til hvor godt produktene egentlig låter i rett oppsett og i en vanlig stue. Det er helt greit at noen er kritiske, men på en skikkelig og nyansert måte. Alle har forskjellige preferanser og smak så det skulle jo bare mangle.... Det kan også gjelde andre veien, uhemmet skryt av et produkt. Jeg har lært å la være å høre på ytterpunktene og heller "samle" seriøse innpill som ligger midt i mellom å bruke disse som råd i de valgene som skal tas....OG bruke god tid på å lytte selv, helst låne med hjem. Det er tross alt hjemme du skal ha dem stående og ikke på ei messe.
Jeg anbefaler deg derfor å bruke tiden på låne og lytte. Det er nok lurt når man skal bruke en anseelig sum på utstyr.
Skulle du ha kjøpt HT til 10-20' spiller det ikke så mye rolle spør du meg.

Og igjen, mine favoritter er JM LAb, Montana, Wilson, Sonus Faber, Gradient og B&W. Sikkert mange, menge flere der ute som er i samme klasse men disse har jeg hørt i forskjellige oppsett med meget positive inntrykk.

PS - lytte tips.....sitter å hører på Minor Minority....fikk den i dag. Meget flott skive - ANBEFALES!!

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Til OMF

Flott anlegg, det låter sikkert meget bra, MEN TV'en står vel ikke i stil til resten, eller..... :)

B

Back_Door

Gjest
Vil gjerne få takke for alle den positive respons jeg har fått! :) Vet samtidig gjennom erfaring fra andre forum at man skal være litt hardhudet og ikke bry seg så svært om surmagede innlegg. Enkelte leser tydeligvis andres innlegg som "fanden leser bibelen", og det er ikke lett å la vær å bli provosert når noen danner seg et bilde av deg som du selv ikke kjenner igjen. ???
I det store og hele har jeg fått et inntrykk av at dette forum har svært mange dyktige, hjelpsomme og hyggelige medlemmer. Håper for alles del at den gode tone får dominere videre!
Forstår samtidig at de fleste av de ivrigste skribenter har en enorm kunnskap om emnet som er mitt eget nivå totalt overlegent. Dette blir kanskje som en religion for noen?? Ser samtidig faren for virkelig å bli bitt av basillen og ende opp med større interesse for teknikken bak utstyret enn for musikken ::) Lurer samtidig på en ting: Er flertallet her ugift? Det kan ikke være lett å kombinere en slik interesse i forhold til interiør og pengebruk med en ektefelle? ;D
Hva er så mitt eget utgangspunkt? Vel, jeg har hittil hatt større interesse for musikken enn for teknikken. Det bevises vel med at jeg har beholdt mine høyttalere fra 1975? Kanskje kan det sammenlignes med høns i bur: De verper jo egg og trives bare fordi de ikke vet om noe bedre? ::)
I den kategori utstyr jeg sikter til nå, sitter jeg igjen med et inntrykk av at alt i slike prisklasser er hver for seg enormt bra. Det som da blir det vesentligste er din egen oppfattelse av sammenligninger, og at det man kjøper passer sammen. Dermed er det mest vesentlige ved kjøp i en slik klasse at man reiser rundt og lytter. Nå er imidlertid jeg ikke så sikker på at jeg klarer å høre de samme forskjeller mellom topp utstyr som dere tydeligvis klarer. Å virkelig høre forskjeller fordrer vel ofte å kunne skifte mellom utstyr som står i samme rom? Reiser man fra sted til sted og hører på utstyr i 100 000 kr klassen, kan det vel ofte være vanskelig å huske forskjellene?
Noen gir meg råd om å matche utstyr fra samme leverandør/produsent. Også det tror jeg er et godt råd. Går nemlig ut fra at en leverandør har brukt en del tid selv på å finne en forsterkerkombinasjon som passer best mulig til en gitt høyttalerkombinasjon?
Før jeg har vært ute og lyttet, og dermed antagelig skiftet mening flere ganger, er det Gradient Revolution Active som interesserer meg mest. Dette fordi jeg innbiller meg at denne høyttaler har en fordel m.h.t plasseringsvennlighet i en stue samtidig som den gir mye av de samme kvaliteter som jeg trodde og tror at Montana gir. Montana XPS skal jeg med stor sannsynlighet også teste ut når den kommer til landet.
Mitt antatte budsjett blir på 2- til 300 000kr. Det betyr ikke at jeg er en rik mann i dag. For å være ærlig så betyr det at jeg har stor grunn til å forvente suksess mht en konkret investering i løpet av de nærmeste måneder. Et konkret prosjekt jeg eier en større andel i er i ferd med å gå fra en drøm til virkelighet. Det er samtidig grunnen til at jeg på det nåværende tidspunkt konsentrerer meg om å lese og høre andres meninger fremfor å reise rundt på lyttetester. Ingen ting er tross alt sikkert før pengene begynner å komme på konto. Overfor kona argumenterer jeg med at når en så musikkinteressert mann har beholdt høyttalerne sine helt siden 1975, da har han fortjent å endelig få bruke litt penger på nytt utstyr. Selv om jeg bruker f.eks. 250 000 kr, blir det ikke mye fordelt på alle de år jeg har nøyd meg med mitt nåværende utstyr? Dette har "sjefen" akseptert ;)

Topp Bunn