Vil gjerne få takke for alle den positive respons jeg har fått!

Vet samtidig gjennom erfaring fra andre forum at man skal være litt hardhudet og ikke bry seg så svært om surmagede innlegg. Enkelte leser tydeligvis andres innlegg som "fanden leser bibelen", og det er ikke lett å la vær å bli provosert når noen danner seg et bilde av deg som du selv ikke kjenner igjen. ???
I det store og hele har jeg fått et inntrykk av at dette forum har svært mange dyktige, hjelpsomme og hyggelige medlemmer. Håper for alles del at den gode tone får dominere videre!
Forstår samtidig at de fleste av de ivrigste skribenter har en enorm kunnskap om emnet som er mitt eget nivå totalt overlegent. Dette blir kanskje som en religion for noen?? Ser samtidig faren for virkelig å bli bitt av basillen og ende opp med større interesse for teknikken bak utstyret enn for musikken :

Lurer samtidig på en ting: Er flertallet her ugift? Det kan ikke være lett å kombinere en slik interesse i forhold til interiør og pengebruk med en ektefelle? ;D
Hva er så mitt eget utgangspunkt? Vel, jeg har hittil hatt større interesse for musikken enn for teknikken. Det bevises vel med at jeg har beholdt mine høyttalere fra 1975? Kanskje kan det sammenlignes med høns i bur: De verper jo egg og trives bare fordi de ikke vet om noe bedre? :
I den kategori utstyr jeg sikter til nå, sitter jeg igjen med et inntrykk av at alt i slike prisklasser er hver for seg enormt bra. Det som da blir det vesentligste er din egen oppfattelse av sammenligninger, og at det man kjøper passer sammen. Dermed er det mest vesentlige ved kjøp i en slik klasse at man reiser rundt og lytter. Nå er imidlertid jeg ikke så sikker på at jeg klarer å høre de samme forskjeller mellom topp utstyr som dere tydeligvis klarer. Å virkelig høre forskjeller fordrer vel ofte å kunne skifte mellom utstyr som står i samme rom? Reiser man fra sted til sted og hører på utstyr i 100 000 kr klassen, kan det vel ofte være vanskelig å huske forskjellene?
Noen gir meg råd om å matche utstyr fra samme leverandør/produsent. Også det tror jeg er et godt råd. Går nemlig ut fra at en leverandør har brukt en del tid selv på å finne en forsterkerkombinasjon som passer best mulig til en gitt høyttalerkombinasjon?
Før jeg har vært ute og lyttet, og dermed antagelig skiftet mening flere ganger, er det Gradient Revolution Active som interesserer meg mest. Dette fordi jeg innbiller meg at denne høyttaler har en fordel m.h.t plasseringsvennlighet i en stue samtidig som den gir mye av de samme kvaliteter som jeg trodde og tror at Montana gir. Montana XPS skal jeg med stor sannsynlighet også teste ut når den kommer til landet.
Mitt antatte budsjett blir på 2- til 300 000kr. Det betyr ikke at jeg er en rik mann i dag. For å være ærlig så betyr det at jeg har stor grunn til å forvente suksess mht en konkret investering i løpet av de nærmeste måneder. Et konkret prosjekt jeg eier en større andel i er i ferd med å gå fra en drøm til virkelighet. Det er samtidig grunnen til at jeg på det nåværende tidspunkt konsentrerer meg om å lese og høre andres meninger fremfor å reise rundt på lyttetester. Ingen ting er tross alt sikkert før pengene begynner å komme på konto. Overfor kona argumenterer jeg med at når en så musikkinteressert mann har beholdt høyttalerne sine helt siden 1975, da har han fortjent å endelig få bruke litt penger på nytt utstyr. Selv om jeg bruker f.eks. 250 000 kr, blir det ikke mye fordelt på alle de år jeg har nøyd meg med mitt nåværende utstyr? Dette har "sjefen" akseptert