Amatør trenger råd til High End anlegg

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hei igjen BD.
Jeg synes du har tatt en god innfallsvinkel.  Å spørre et samlet "eksperpanel", om enn selvoppnevnte, vil gi mange gode råd.  Din oppgave blir jo å la alle disse velmenende rådene synke inn.

Jeg vil gjerne gi det et eksempel;

For ca 16 år siden valgte jeg et par høytalere som jeg var sikker på var det jeg virkelig ville ha.  De var krevende med tanke på forsterkeri.  Spilte flott på alt, men trengte skikkelig go'saker for å blomstre.
Når jeg begynte å nærme meg målet, eller i allefall trodde jeg det, fikk jeg høre noe helt annet. Noe som representerte alt det jeg ikke fikk til med utstyret jeg hadde. Da forsto jeg at alle disse årene hadde jeg dradd i feil retning.  Bare fordi jeg ikke hadde tatt meg tid til å utforske mer før jeg valgte.  Opp gjennom årene har jeg flere ganger hatt mulighet til å skaffe meg det utstyret jeg nå ønsker meg, og til og med til hyggelige priser på bruktmarkedet.  Men det er først de to tre siste årene at jeg har funnet ut at det er den veien jeg vil.

Vær klar over at når du pakker ut ditt nye utstyr til la oss si 250K, så er verdien allerede nede i ca 125K.  Slik er nå en gang annenhåndsverdien på hifi.  Det er dyrt å angre seg, så mine råd er i aller høyeste grad velmenende.  Å "fylle på" hifi kontoen med 125K til om et års tid slår ikke alltid like godt ut hos resten av familien.  Derfor er jeg som deg, utstyret jeg anskaffer blir stående lenge i stua.  Nå satser jeg på å, sette sammen et oppsett som tåler sammenligning over tid.  

Lytt og lær.  Det krever også trening i å lytte.  Sitt gjeren sammen med noen som kan forklare litt....

Skulle du bo i nærheten av Vestfold, er du hjertelig velkommen til å høre hvilken retning jeg har valgt å gå.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Nåvel, leser du et par-tre andre tråder, vil du nok være enig med meg i at din tråd her er en blomstereng i sammenlikning.

Tips: Sett av minimum 10k av ditt ikke så beskjedne budsjett til akustikktiltak. Du hører ikke forskjell på et anlegg til 50k og et til 300k dersom akustikken i lytterommet suger. ;)

Er det forresten restriksjoner på innredning av lytterom/stue? Kan du gi en kort beskrivelse av lytterommet (størrelse, materialer i vegger, tak, gulv, generell innredning etc.)?

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Før jeg har vært ute og lyttet, og dermed antagelig skiftet mening flere ganger, er det Gradient Revolution Active som interesserer meg mest. Dette fordi jeg innbiller meg at denne høyttaler har en fordel m.h.t plasseringsvennlighet i en stue
Er enig med deg i at Gradienten er ett bra valg. Sikkert det best av alternativene dine. Men du må passe på å gi den minst en meter til bakvegg, slik at bassen får litt pusterom. Ellers blir det ikke så bra. :)

Mvh
Bjørn

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hver gang jeg har hørt Gradient'ene har de gitt meg go'følelsen. Anbefalingen støttes!

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Etter å ha sett prisnivået på Gradient Revolution og lest litt om dem på nettet (jeg kjenner overhodet ikke til disse fra før) høres det ut som om Gallo Reference 3 kanskje også kan være et interesant alternativ for deg? Mange her på sentralen liker å anbefale ting vi selv har, noe som ikke akkurat kan betegnes som objektive råd, og det er akkurat det jeg gjør nå..... Du får ta det for det det er verdt ;)

Et par tester
Six Moons
http://www.sixmoons.com/audioreviews/gallo/ref3.html
http://www.sixmoons.com/audioreviews/gallo5/ref31.html

The Absolute Sound
http://www.avguide.com/index.jsp
(Krever registrering, gratis)

Produsent
http://www.roundsound.com/reference-3-speakers.htm

Det er Norsk Audio Teknikk som forhandler disse. Prisen ligger på 30 000 + evt. ca. 10 000 hvis man ønsker den dedikerte bassforsterkeren i tillegg.

B

Back_Door

Gjest
Her strømmer det fortsatt inn med forslag :)

Mitt svar på de seneste henvendelser:

Ser poenget i å bruke tid og event. penger på akustikktiltak. Har beskrevet en del av stuen tidligere.

Jeg forventer ikke at jeg, etter å ha tatt mitt valg, skal være forsikret mot at det ikke kan finnes andre sammensetninger innen samme pris som kanskje vil kunne lyde bedre i gitte sammenhenger. Jeg kommer uansett ikke til å jage og stresse etter det heller. Jeg forventer at mitt valg i en slik klasse som dette vil være godt nok for meg til å nyte min musikk med full tilfredsstillelse i lang, lang tid ;)
Det gjelder dog kun viss jeg unngår å bli "audiofil"... ;D

Når det gjelder forslaget om Gallo: Ser ut til å være et gunstig alternativ mht forhold pris/kvalitet? Men et visst forhold mellom pris og kvalitet, sett i forhold til f.eks Montana, må det vel tross alt være? Dermed kan jeg heller ikke forstå at de kan være likeverdige med Gradient?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Når det gjelder forslaget om Gallo: Ser ut til å være et gunstig alternativ mht forhold pris/kvalitet? Men et visst forhold mellom pris og kvalitet, sett i forhold til f.eks Montana, må det vel tross alt være? Dermed kan jeg heller ikke forstå at de kan være likeverdige med Gradient?
Jeg så at Pm Audio selger Gradient Revolution for 34 900.-, sånn sett er de jo mer eller mindre prismessig direkte sammmenlignbare med Gallo. Når det gjelder sammenheng mellom kvalitet og pris er jo det generelt et veldig vanskelig spørsmål. Gallo Reference blir av de fleste anmeldere (som har uttalt seg om prisspørsmålet) betraktet som en høyttaler som spiller så bra at den tåler sammenligning med konkurrenter som koster $5-10 000. Siden du uansett har Gryphon på listen din, kan du sikkert ta en prat med Morten på NAT (Som importerer/forhandler både Gallo og Gryphon i Norge)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Tror i alle fall at du ikke vil bli skuffet hvis du velger Gradient-høytalerne. Det er i mine ører i alle fall blant de 5 beste høytalerne jeg noensinne har hørt, uansett pris
Støttes

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Har vært mye fokus på høyttalere her, men jeg tenkte å nevne at et potensiellt forsterker alternativ for deg kan være ASR Emitter II. Denne har en startpris som ligger i samme landskap som Diablo og kan spesialsys etter kundens ønsker. Harry Pearson i TAS har lovprist den til den store gullmedaljen og Stereofil er forhandler. Har ikke hørt denne selv, men hvis det er "verdens beste integrerte" du er på jakt etter, vil nok denne kunne være en kandidat.

http://www.stereofil.no/produkter/stereo/asr_emitter_ii.html

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
finnes en rekke spennende integrerte løsninger på markedet for tiden. vurderte selv asr emitter i sin tid og likte det jeg hørte. en forsterker med fantastisk kontroll.
dog tror jeg accuphase ligger mitt hjerte et hakk eller to nærmere. absolutt verdt å høre på asr!

christian

Topp Bunn