Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Tromsø er en herlig by, fine folk, gode reker å få på brygga og i solrike dager kan du se sporene etter han idioten som ikke kjøpte strandtomt til 150.000,. på Sommarøy en gang i tiden.... Sluket het han visst 😖
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er fine dager her nå. Og Senja? Som turist, eller har du forbindelser dit? Ikke det, Senja er verdt besøket uansett grunn.😊
    Fru Lagga studerte et år i Tromsø (medisin grunnfag), og har (litt fjern) slekt på Lonkan. I tillegg kommer en god venninne av oss fra Senja,
    hun flyttet tilbake dit for en stund siden, men bor i Tromsø nå. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Her i nordområdene går det på det jevne. Er meldt snø i høyere strøk, så tror det ser dårlig ut for ananas i år….

    DE5EBBE9-BABC-4600-8DB8-C032DC4B3346.jpeg


    Godt da at man har fått litt høstmusikk inn døra for å kose seg med. Porcupine Tree trenger neppe noen nærmere introduksjon, men har også kjøpt to album med The White Birch. Flott, norsk høstmusikk som jeg har hørt mye på. Meget god innspilling og lyd på begge. 😊

    85C77739-01EA-412D-A042-6B5F43F6CE9C.jpeg



    En stk plate med Vola er også ankommet. Progmetall ispedd litt nordisk melankoli og med en gjennomført utforming av cover og plate. 😊

    F5F13F7E-C8C3-40E1-BDF6-B46B51FC7CDB.jpeg


     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så langt har jeg overrasket meg selv med virkelig å like vinyl, selv etter at den første rusen har lagt seg. Låter ikke nødvendigvis så mye bedre enn streaming, hvis man dissekerer lyden, men jeg bare liker lyden bedre. Som om ting henger langt bedre sammen og rominformasjonen er faktisk ganske så mye bedre, selv med en moderat pickup. Borger for at det er et ganske stort potensiale som fortsatt ligger begravet i rillene.

    Det klør også litt i forhold til et brukt Performance DC drivverk som jeg har los på. Med arm og pickup - som selges litt her og litt der - vil bli et mellomlegg på røffli 8’, selv om jeg må selge Concept med litt tap. Kan vel kanskje være verdt det(?)

    Jeg får se…. Blir nå litt styr og er jo alltids platespillere å få kjøpt senere. 😊

    7C79FC51-B68E-4862-8912-697BF5E73661.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ute og hamstrer litt musikk. Kate Bush er en av de få damer jeg hører på og kom over to versjoner; en japanpressing til 70 €, en remaster til 26 €. Siden jeg har ca. null erfaring med japanpressinger; er de generelt av en langt bedre kvalitet, eller sorterer de mer under kuriosa?

    87775B65-DC2A-42A2-8BF2-E8E0BB87ACB0.jpeg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    I min erfaring er remaster ikke nødvendigvis et kvalitetstegn. Vanligvis er bare lyden gjennomgående høyere, og diskanten mer uttalt.

    mvh
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Har en Japan utgave fra litt tilbake i tid. Kan ikke si om denne er noe bedre enn andre versjoner, men er god lyd på den.
    Kjøpte den kun fordi jeg ikke fikk tak i platen her
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, remaster er ikke noe kvalitetstegn i seg selv, men den originale «Hounds of love« husker jeg som noe tynn og med noe medioker lydkvalitet på. Borger jo for at remasteren kan være bedre. Er jo fristende med den japanske versjonen, men er nå en jævla pris….
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Velger alltid Japan-pressing når jeg kommer over de. Kvaliteten er uovertruffen.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    ….og de kalte ham bare «Kontroll». Jeg kom jo på at jeg allerede hadde "Hounds of Love", så da ble det litt voldsomt med 700,- for en versjon til av denne, men skal sjekke ut japanpressinger senere.

    Ellers ventet det en stiftvekt hjemme. Tror den kostet 80,- kroner, eller noe i den duren, på e-bay. Er ikke noen stor fan av å kjøpe det kjipeste fra Kina for å spare norn skarve kroner og støtter gjerne lokale pushere, men det ble nå litt teit å betale oppunder 1.000,- kroner for tilnærmet samme greia med et merkestempel på. Ser nå ut til å gjøre den jobben den skal. Futteral i ekte kunstlær hadde den også, så den blir grei å flashe i sosiale lag…. 😊

    63FD371E-E70E-4C9D-873B-956A137C6EC6.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, litt kjipt å ikke kunne bruke «vil du være med hjem å se på stiftvekta mi?» når mulighetene er der. Men får vel bare lære meg å leve med det. 😉
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.216
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, litt kjipt å ikke kunne bruke «vil du være med hjem å se på stiftvekta mi?» når mulighetene er der. Men får vel bare lære meg å leve med det. 😉
    Bra du ikke har kjøpt RIAAen jeg har til overs. Da tror jeg ikke du hadde klart å holde damene unna, selv om du gjemte deg innendørs 😄
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg heldigvis - som person - en utrolig aura rundt meg, så det ville nok ville blitt litt i overkant med en på stereobenken også. Selv for damene. 😉
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har kjøpt noen nye plater og noen kommer med mer forseggjorte innercover. Dere som har mer erfaring med dette; bør jeg bytte ut slike som disse med andre innercover? Virker jo som gode nok i utgangspunktet…..

    F7C4F242-49BE-4665-B65F-C24867872CAE.jpeg
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte min vekt fra Dealextreme, kostet ca en hundrings og har fungert upåklagelig de fem årene jeg har hatt den.
    Er enig i å støtte lokalt, men når prisforskjellen er typ 7 - 10 ganger dyrere for den samme vekta, med et hifimerke på - blir det litt for dumt.

    Angående innercover, de du viser på bildet er helt fine, enig med Jørgen!

    Jeg var med på et fellesinnkjøp av denne typen innercover her på HFS for en tid tilbake, men jeg har supplert med noe som er enda
    smartere; "japanske innercover". Dette er bare foringen, og sparer plass i platehyllene, med tanke på at de fleste nyutgivelser har innercover
    i i tykt stivt papir, med trykk på. De vil jeg ikke ha plater i, men når de fores med denne typen innercover, er det ingen problemer. 😏

    innercover.jpg


    /Morten
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjøpte min vekt fra Dealextreme, kostet ca en hundrings og har fungert upåklagelig de fem årene jeg har hatt den.
    Er enig i å støtte lokalt, men når prisforskjellen er typ 7 - 10 ganger dyrere for den samme vekta, med et hifimerke på - blir det litt for dumt.

    Angående innercover, de du viser på bildet er helt fine, enig med Jørgen!

    Jeg var med på et fellesinnkjøp av denne typen innercover her på HFS for en tid tilbake, men jeg har supplert med noe som er enda
    smartere; "japanske innercover". Dette er bare foringen, og sparer plass i platehyllene med tanke på at de fleste nyutgivelser har innercover
    i i tykt, stivt, papir med trykk på. De vil jeg ikke ha plater i, men når de fores med denne typen innercover, er det ingen problemer. 😏

    Vis vedlegget 751415

    /Morten
    Ja, kjøpte noen mer standard innercover og erfarer at det blir trangt om saligheten om man samtidig skal få plass til originalene. Hvor får man tak i disse japanske?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Noe ny musikk innkommet i dag via Discogs.

    Peder af Ugglas «Autumn shuffle» er vel den jeg har sett mest fram til å få i hus. Fantastisk artist - etter min ringe mening - og den eneste av hans album som er gitt ut på vinyl etter jeg har kunnet finne. Glimrende innspillinger på streaming og har høye forventninger til denne.

    4E1220A5-66ED-4625-B40F-BB19E58886CC.jpeg


    Har jo tilnærmet alle av Japans album fra før, men noen av dem er litt herpa, så dublerer med noen nypressinger. «Tin Drum» og «Quiet life» skal også inn, så har jeg de tre beste av Japan på god kvalitet.

    D8CB0CB2-8418-448E-A0AE-3573D5F9FEB5.jpeg


    Og fleska til med The Cure «Mixed up» også. Ganske høy hipsterfaktor på utformingen av cover og plate, men tror neppe en plate hjelper stort om jeg skulle ha hatt ambisjoner i den retningen…😉


    174C4E23-D67E-4652-ADB5-2EC066C37CC6.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Chroma Key og plata «Dead air for radios» er en gjennomført god plate. Over 20 år gammel, men tåler tiden godt 😊

     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Syns Tremonti sin nye plate var fin høstmusikk.. akkurat not fart til å bli litt happy før snøen å driten kommer.. også holder musikken seg til våren kommer ;)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tøft :cool: Hadde brukt trommestikker før han :)

    mvh
    Ja, er tøft å se. 😊 Har ikke gått en stor trommeslager tapt i meg, men synes det er interessant å se videoene hvor man fokuserer på slagverket. At man kan spille høyt, fort og teknisk er ikke så interessant, mer de som kan spille melodisk og bygge opp sangen med trommespillet. Carter Beauford er glimrende. Har sett Dave Matthews Band live flere ganger og Beauford er halve moroa. 😊

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Her har det skjedd radikale endringer i oppsettet siden sist. Godt å få mer avstand mellom komponentene og har flyttet streameren til venstre. Opplever nå lydbildet som mer luftig og med langt større avstand mellom utøverne…. Særlig. 😉

    74C777A6-FB25-4DF2-80C6-A46A6DD77D26.jpeg


    Jeg må si at jeg er ufattelig fornøyd med lyden slik den er nå. Fremover blir det å nyte musikken (det er vel derfor vi er her) og kun foreta noen mindre justeringer:
    - ny, diger, dual-mono forsterker som dobler,
    - ny DAC, dersom forsterker byttes
    - oppgradering av platespilleren til boretårnklassen,
    - ny pickup,
    - ny RIAA,
    - kabler til RIAA
    - strømkabler,
    - strømrenser,
    - vibrasjonsplattformer,
    - Gaia her og der,
    - rør i kjeden,
    - Degritter,
    - akustikktiltak,
    - dedikert lytterom,
    - kul lampe til platespilleren,
    - sånn gongbjelle mellom høyttalerne,
    - noe DSP-greier, som kan produsere grafer,
    - og sist, men ikke minst: ny og oppgradert musikksmak.

    Deilig å gå helgen i møte med følelsen av å være tilnærmet i mål! 😍
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fantastic... Må humre godt da jeg leste. Jeg tror at "produksjon" av grafer må være den ultimate form for musikknytekse... :rolleyes:
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, skal jo ikke stille spørsmål ved de som stiller spørsmål, men tenkte at grafer jo kan være siste en siste touch… 😉
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.267
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjøpte min vekt fra Dealextreme, kostet ca en hundrings og har fungert upåklagelig de fem årene jeg har hatt den.
    Er enig i å støtte lokalt, men når prisforskjellen er typ 7 - 10 ganger dyrere for den samme vekta, med et hifimerke på - blir det litt for dumt.

    Angående innercover, de du viser på bildet er helt fine, enig med Jørgen!

    Jeg var med på et fellesinnkjøp av denne typen innercover her på HFS for en tid tilbake, men jeg har supplert med noe som er enda
    smartere; "japanske innercover". Dette er bare foringen, og sparer plass i platehyllene, med tanke på at de fleste nyutgivelser har innercover
    i i tykt stivt papir, med trykk på. De vil jeg ikke ha plater i, men når de fores med denne typen innercover, er det ingen problemer. 😏

    Vis vedlegget 751415

    /Morten
    En liten advarsel angående disse innersleevene. Jeg har også kjøpt disse på EBay og hos meg har de smitta over og lagt igjen et belegg på vinylen.
    6E888CB8-3E15-426C-9B6A-E7BCDD7DD1CA.jpeg
    38AD7439-8D77-47FC-B689-EB0943091A44.jpeg
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.067
    Antall liker
    4.267
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Nå vet ikke jeg om alle av denne typen smitter av, men mine har ihvertfall gjort det. Kan prøve å finne ut nøyaktig hvor jeg bestilte mine
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Flott anlegg, @Einstein. Moon er velbygd og lekkert sammen med Clearaudio platespilleren.
    Jeg tror du bare kan slappe av, og ta en øl så lenge. (før oppgraderingene som sprenger seg på. 🥴😊)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Flott anlegg, @Einstein. Moon er velbygd og lekkert sammen med Clearaudio platespilleren.
    Jeg tror du bare kan slappe av, og ta en øl så lenge. (før oppgraderingene som sprenger seg på. 🥴😊)
    Veldig pent oppsett :) kos deg med noe i glasset
    God helg
    mvh
    Det sier dere bare for å trøste. Skjønner jo det når rådene er å tylle innpå alkohol og drikke lyden bra. Nei, tuller bare, er jo -seriøst -fornøyd med det jeg har, men mer power hadde jo ikke skadet. Og i tillegg…… 😉
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Har kjøpt noen nye plater og noen kommer med mer forseggjorte innercover. Dere som har mer erfaring med dette; bør jeg bytte ut slike som disse med andre innercover? Virker jo som gode nok i utgangspunktet…..

    Vis vedlegget 751346
    Jeg bruker disse der jeg synes det som er levert med plata er for dårlig. Synes de er gode og har ikke sett at de etterlater noe
    EDA8DF06-DE59-4F3F-883C-E9B4DAC1B52D.jpeg
    F17A541F-CE04-47D7-9890-110D2C7AC031.jpeg
    EA4DF648-84A6-4782-A12D-778ADB16E133.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Morsomt å lese din lille liste over justeringer :p

    Etter mye fram å tilbake, opp og ned i størrelse, opp å ned i pris osv så er det noe litt deilig med å føle en liten ro..

    Her i hus er jeg nå veldig fornøyd med tingenes tilstand. Og ingen umiddelbare krumspring er i tankene..
    Den dagen økonomien smiler stort igjen så kommer det nok noen endringer, men ikke på amp eller høyttalere.

    Jeg kunne tenkt meg å leket mer med subwoofere og da kansje en liten stabel på vær side.. kansje tilogmed bygget noen ala stereo+ sine..
    Også blir det vel noe annet på streamer siden også en gang.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn