Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Valgte en Concept Black med oppgradert Satisfy arm, men med den rimeligste Concept MM V2 i første omgang. Tenkte det er et smart sted å starte, både fordi platene ikke er i topp shape og må spille meg litt varm før eventuelt bedre pickup blir satt inn. Mer fornuft i å gnure rundt med en pickup som jeg ikke trenger å være så redd for inntil jeg også har fått remedier til å vedlikeholde/bevare platene på en god måte. 😊

    A5377B87-5F7C-42FE-BCAD-5F1152E90C84.jpeg
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Gratulerer med flott spiller. Godt valg å oppgradere til Satisfy armen. Blir spennende å høre inntrykk etter hvert (y)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Får nesten, NESTEN, lyst til å snurre litt vinyl... Men bra du er med å forsterker denne trangen etter det ukorrekte, det støyende , nevrotiske medium som kan gi så mye glede.. :)
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Ingen glede uten smerte, vet du HCS 😅
    Grattis med flott vinylpakke Einstein. Bare å kose seg, med bena høyt og volum like så 😎
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flott spiller. Godt valg å oppgradere til Satisfy armen. Blir spennende å høre inntrykk etter hvert (y)
    Takk for det! Ja, tenkte at det var smart å oppgradere armen. Er jo ikke så greit å få prøvd ut ting her jeg bor, så måtte stole på det jeg kunne lese meg til og rådene fra Alan, og fant det best å gå et knepp opp på armen. Den skal jo da følge bedre med ved oppgradering av pickup. 😊
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ja, Alan er en kjempekar å forholde seg til. Pickup er jo den minste sak å oppgradere på sikt. Jeg oppgraderte både arm og pickup for å (forhåpentligvis) slippe dette i nærmeste fremtid, da jeg tipper nåværende kombinasjon er mer enn bra nok for RIAA trinnet som sitter i min TDAI-1120. Når kveldene blir lange og mørket setter inn, så skal man ikke se bort fra at RIAA jakten intesiveres :ROFLMAO: Kos deg med snurra og vinylspilling(y)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Alan er en kjempekar å forholde seg til. Pickup er jo den minste sak å oppgradere på sikt. Jeg oppgraderte både arm og pickup for å (forhåpentligvis) slippe dette i nærmeste fremtid, da jeg tipper nåværende kombinasjon er mer enn bra nok for RIAA trinnet som sitter i min TDAI-1120. Når kveldene blir lange og mørket setter inn, så skal man ikke se bort fra at RIAA jakten intesiveres :ROFLMAO: Kos deg med snurra og vinylspilling(y)
    Ja, Alan er virkelig et unikum og har fått mye hjelp. Så jo at du hadde Jubilee og var også andre aktuelle å sette på. En viss symmetri bør det jo uansett være, også med RIAA. Mange av platene mine ser imidlertid ut som om de har vært håndtert av en grizzlybjørn, så tror det er smart å vente litt med grommere pickup’er. Som du sier, det er lett å endre på senere. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte å få satt høyttalerene på noe bedre mot gulvet, føttene som fulgte med ble litt flimsete. Så nå bærer det lukt til sonisk nirvana - med hjelp fra Clas Ohlson. 😊

    Edit: verste er jo at det utgjorde en ikke ubetydelig forskjell til det bedre. Billig og bra.

    92C3F847-7F8B-4835-AB4E-217D838F29DB.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Var mer tilfredsstillende enn jeg trodde å begynne å spille vinyl igjen. Merker jo at jeg får langt større ro med å spille vinyl kontra å skippe rundt med Ipad'en. Har vært fæl til å flikke rundt. Samtidig blir det jo en noe annen måte å bevisstgjøre seg og flytte litt fokus. Foreløpig er jeg meget tilfreds med investeringen.

    Skal gå igjennom de platene jeg har, kvitte meg med en god del og bygge meg opp litt fra bunnen av igjen. Musikksmaken har jo endret seg en del siden sist og tenker ikke å sitte med musikk bare for nostalgiens skyld. En del plater vedkjenner jeg meg ikke i det hele og jeg aner ikke hvor de kommer fra. En del album er også i en dårlig forfatning, er litt forbannet på meg selv for det. Skal de spilles, er jeg nesten nødt til å gjøre noe med dem.

    Klok av skade tenkte jeg å begynne med å ta vare på vinylen på en god måte, både det jeg velger å bli sittende med og det som kommer. Virker lite fornuftig å kjøpe plater i dyre dommer, uten å ta vare på dem på en god måte. Så tenkte faktisk at det var fornuftig å starte med en platevasker før innkjøp av ytterligere musikk. Men så var det hvilken....

    Rene manuelle systemer, som SpinClean, er jo sikkert greie nok, men da er ikke spranget langt til maskinene, som OkkiNokki eller ProJect. Har også litt trua på virkemåten på disse vs manuelle. Degritter er jo selvfølgelig bankers i forhold til funksjon - ser jo at mange anbefaler å gå rett på denne - men er jo en alvorlig pris, så tror denne mer vil ligge mer i langtidsplanen og til jeg er mer sikker på dedikasjonen. En brukt platevaskemaskin må jo uansett være grei å få solgt uten det store tapet og er mer komfortabel med prisleiet.

    ProJect er på tilbud hos Platekompaniet nå, så en av de to modellene ligger vel nærmest å kjøpe, men hvilken? Ser jo at det er en forskjell mellom de to modellene, men hvilken praktisk betydning dette har, er jeg noe usikker på. Decisions, decisions... :)

    237024086_4200730093298256_1393191409884429823_n.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Enig med du! Tull å kjøpe en Degritter før du vet at du ikke havner tilbake på andre formater etter «bryllupsreisen». Pro-Ject eller GnokkiSokki er sikkert et fornuftig valg. Hvis vinylkjøp tar større og større plass fremover, og du ikke synes lykken i livet er å dra frem en Fjotti-Gnokki kan sikkert Degritter være et lykkelig valg. Har forøvrig ingenting imot RokkiBocci, synes bare navnet er så latterlig 😃
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Enig med du! Tull å kjøpe en Degritter før du vet at du ikke havner tilbake på andre formater etter «bryllupsreisen». Pro-Ject eller GnokkiSokki er sikkert et fornuftig valg. Hvis vinylkjøp tar større og større plass fremover, og du ikke synes lykken i livet er å dra frem en Fjotti-Gnokki kan sikkert Degritter være et lykkelig valg. Har forøvrig ingenting imot RokkiBocci, synes bare navnet er så latterlig 😃
    Nei, har heller ikke noe mot Fokki Fokki, tror nok den og ProJect er «same same, but different», men sparer rundt en tusing på store ProJect, alternativt to tusen på den noe mindre. Ser jo med nærmere undersøkelser at Hummingbird er på gang, noe som vel vil være et UL alternativ i omtrentlig samme prisklasse, men vet ikke om det er så stort poeng å vente på at den kommer for salg…. 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nei, har heller ikke noe mot Fokki Fokki, tror nok den og ProJect er «same same, but different», men sparer rundt en tusing på store ProJect, alternativt to tusen på den noe mindre. Ser jo med nærmere undersøkelser at Hummingbird er på gang, noe som vel vil være et UL alternativ i omtrentlig samme prisklasse, men vet ikke om det er så stort poeng å vente på at den kommer for salg…. 😊
    Det er alltid noe bedre som er på gang, uten at det nødvendigvis er bedre 😊 Kan vanskelig tenke meg at det blir feil med en Pro-Ject eller en HokkyPokky der du er nå 😃
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har forøvrig ryddet noe hardhendt i samlingen i dag og tenkte å kvitte meg med plater jeg vel aldri vil komme til å spille. Kan ikke huske å ha vært innom noe av dette de siste 15 år, og kommer vel da heller ikke til å spille det de neste 15. Men hvordan skal dette selges da og priser? Ganske grønn på det, hva markedet forventer av brukte plater og hva det kan selges for. Prisene synes å være høyst varierende. Er ca 30 plater og tror ikke jeg orker mye styr og administrasjon for et mindre beløp, så mulig jeg bare lar det gå samlet for en rimelig penge. Med mindre jeg da sitter og dumper sjeldne samlerobjekter, men faren antar jeg ikke er overhengende… 😊

    3F7ECE7B-72E7-420B-A89F-C6338C32BE5F.jpeg
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.303
    Sted
    Bartistan
    Ang Humminguru så er det vel såpass mange som har kasta seg på, at om du finner en passende pausefisk og deretter puster med nesa en stund utover høstparten kunne det jo tenkes at det popper opp noe på brukten?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ang Humminguru så er det vel såpass mange som har kasta seg på, at om du finner en passende pausefisk og deretter puster med nesa en stund utover høstparten kunne det jo tenkes at det popper opp noe på brukten?
    Ja, er jo også en idé…. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    «A man and his machine». Har gravd noen testhull for å lodde dybden ned til fjell på tomta, men skal legge dem igjen så ikke noen stumper nedi dem. Da er Ford’en god å ha. 😊

    43B60DEA-F2C3-4229-AE70-326051F2D92A.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Savnet noe mer «bling» i oppsettet, så nå er ny platevekt på plass. Det var en del plater som roterte ved støvtørk, og så gjør den helt sikkert ikke noe galt for lyden heller.

    FBEE80AD-9BA0-4165-ADFC-6DD0F6C9C5AA.jpeg


    Har ellers kjøpt inn en del musikk som er på inngående. Kom over VOLA i dag via Steven Wilson-tråden og at VOLA er dagens oppdagelse er et understatement. Kjøpte tre plater tvert. Elsker å komme over ny musikk som treffer. Flotteste og tøffeste jeg har hørt på lang tid. 😊

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mye av det jeg har i platesamlinga er jeg ikke så ivrig på, mye av det har jeg gått lei, men drar gjerne til et smått androgynt «Japan». Japan og Sylvian er vel - med få hederlige unntak - den eneste musikken jeg har holdt fast ved fra yngre dager. Ellers har jeg få helter og er mer spennende å finne ny(ere) musikk.

    Ser også at det har kommet reutgivelser av mange av Japans plater, som jeg etterhvert skal gå til innkjøp av. Er noe ihjelspilt de jeg har, og så er vel de nyere bedre lydmessig. Er jo imidlertid en liten kunst å manøvrere seg rundt i LP-landskapet og å finne de gode utgivelsene.

    Merker også at Concept MM ikke er et av verdens syv underverk, men den får duge, enn så lenge. Beste lydmessige oppgraderingen er vel kanskje uansett at jeg gjør noe med musikksmaken min. Kanskje oppgradere til triojazz og syngedamer….. 😉

    F43F3B0D-DE41-497F-A6F6-DC5831AA9A62.jpeg



    0583A35A-DC20-4553-9DEC-5274BB9B138F.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Kort veg fra tanke til handling og bestilte både «Tin Drum» og »Gentlemen take polaroids» på halvfartsmastering fra Finland fra https://www.recordshopx.com/

    FAC3D76A-3C65-4873-8EB1-717CC8AA08C7.png


    Kanskje gammelt nytt, men virker på meg som de har mye på lager. Har mye som jeg ikke har funnet på de norske/danske butikkene jeg har vært innom. Stor bruktavdeling har de også https://www.recordshopx.com/used/lpk/?pr=100-

    Finnene er jo glade i metal og tyngre musikk, så er vel noe å finne for de som har slike tilbøyeligheter også. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja det burde du :giggle: Finnes ikke mye som er penere :)

    mvh
    Ja, enig. Har faktisk sett på Einstein, meget vakre saker og helt sikkert glimrende lyd, uten at jeg har fått hørt den. Men så var det de penga, de koster jo en del....

    Er jo så populært med å opprette kronerulling og så jo at de hadde skaffet til veie 400.000,- for å betale advokatregningene til en krushund som hadde bitt fire personer. Kjøp av forsterkere til en verdig trengende bør vel da være innenfor? Jeg har nå ikke bitt noen - i det siste, i hvert fall. ;)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ja, enig. Har faktisk sett på Einstein, meget vakre saker og helt sikkert glimrende lyd, uten at jeg har fått hørt den. Men så var det de penga, de koster jo en del....

    Er jo så populært med å opprette kronerulling og så jo at de hadde skaffet til veie 400.000,- for å betale advokatregningene til en krushund som hadde bitt fire personer. Kjøp av forsterkere til en verdig trengende bør vel da være innenfor? Jeg har nå ikke bitt noen - i det siste, i hvert fall. ;)
    Kanskje det er problemet? :unsure: 😁
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.058
    Sted
    London
    Ja, kanskje det. Avisoverskrifta blir vel noe sånt som: "Mann (55) bet fem personer i Tromsø, kronerulling ga 125.000 til kjøp av nye forsterkere". ;)
    Jeg har en Dell laptop fra 2003 som jeg kan legge ut på eBay og gi all profitt til dette verdige formål!
    Får håpe den er gammel nok til å ha samlerstatus... :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en Dell laptop fra 2003 som jeg kan legge ut på eBay og gi all profitt til dette verdige formål!
    Får håpe den er gammel nok til å ha samlerstatus... :)
    Alle monner drar! Treffer du på den rette kjøperen, så kan det være at jeg allerede er i mål. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har forøvrig gått den faste trimturen rundt Fjellheisen i kveld. Akkurat passe tur, tar rundt 1 t 15 min, pluss minus.

    Lyset svinner fort i disse dager. Får si som Anne Grete: Og høsten kommer tidsnok….

    C0EF3F3E-60D6-495A-A276-9D0FF0075782.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn