Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt å lese din lille liste over justeringer :p

    Etter mye fram å tilbake, opp og ned i størrelse, opp å ned i pris osv så er det noe litt deilig med å føle en liten ro..

    Her i hus er jeg nå veldig fornøyd med tingenes tilstand. Og ingen umiddelbare krumspring er i tankene..
    Den dagen økonomien smiler stort igjen så kommer det nok noen endringer, men ikke på amp eller høyttalere.

    Jeg kunne tenkt meg å leket mer med subwoofere og da kansje en liten stabel på vær side.. kansje tilogmed bygget noen ala stereo+ sine..
    Også blir det vel noe annet på streamer siden også en gang.. :)
    Litt bytting er jo en del av moroa og artig å ha noe å sysle med, selv om det ikke er de radikale og store tingene. Sub har jeg aldri prøvd og kunne vært moro. Tror gjerne det gir et annet trøkk og størrelse på lydbildet. 😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Litt bytting er jo en del av moroa og artig å ha noe å sysle med, selv om det ikke er de radikale og store tingene. Sub har jeg aldri prøvd og kunne vært moro. Tror gjerne det gir et annet trøkk og størrelse på lydbildet. 😊
    Blir nok ikke å klare å ha et anlegg igjen uten sub.. dagens 2 søte små gjør absolutt en fantastisk jobb.. men de lider jo såklart litt pga sin størrelse når det kommer til dybdene de når..
    Så derfor er tanken 2 litt større saker når det forsvarer seg økonomisk.
    Eneste jeg vet er at jeg skal ikke ha REL igjen med det første.. :p
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.062
    Sted
    London
    Blir nok ikke å klare å ha et anlegg igjen uten sub.. dagens 2 søte små gjør absolutt en fantastisk jobb.. men de lider jo såklart litt pga sin størrelse når det kommer til dybdene de når..
    Så derfor er tanken 2 litt større saker når det forsvarer seg økonomisk.
    Eneste jeg vet er at jeg skal ikke ha REL igjen med det første.. :p
    Hvorfor ikke REL? Har kikket litt på de nest minste for å ha med Eekels - vil gjerne vite hvilken erfaring du har :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hvorfor ikke REL? Har kikket litt på de nest minste for å ha med Eekels - vil gjerne vite hvilken erfaring du har :)
    Tja, de to litt større og dyrere jeg har hatt derfra har overhode ikke imponert.. lyd pr krone så havner di lavt på listen :)
    Og blandt de mindre så tar jeg nok mine søte små Jamo sub800 framfor dem anytime.. kjappere, kraftigere, og spiller høyere osv.. samt at de er musikalske som lite annet har vært her i huset :) ikke så sirompa som REL :p
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.701
    Antall liker
    10.062
    Sted
    London
    Tja, de to litt større og dyrere jeg har hatt derfra har overhode ikke imponert.. lyd pr krone så havner di lavt på listen :)
    Og blandt de mindre så tar jeg nok mine søte små Jamo sub800 framfor dem anytime.. kjappere, kraftigere, og spiller høyere osv.. samt at de er musikalske som lite annet har vært her i huset :) ikke så sirompa som REL :p
    Skal styre unna REL da :D
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Blir nok ikke å klare å ha et anlegg igjen uten sub.. dagens 2 søte små gjør absolutt en fantastisk jobb.. men de lider jo såklart litt pga sin størrelse når det kommer til dybdene de når..
    Så derfor er tanken 2 litt større saker når det forsvarer seg økonomisk.
    Eneste jeg vet er at jeg skal ikke ha REL igjen med det første.. :p
    Jeg lever ennå i lykkelig uvitenhet og sub er sikkert en ting som bør prøves på sikt. Har sett litt på Kef KC62 og SVS 3000, liker at det ikke er så voldsomt. Tror imidlertid jeg skal få dratt ut potensialet i høyttalerne først, så ser jeg bedre hvor/om jeg blir mellombar. Tanken er jo etterhvert et mindre rom og da blir det jo noe annet enn de ca 40 m2 de står i nå, også. 😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg lever ennå i lykkelig uvitenhet og sub er sikkert en ting som bør prøves på sikt. Har sett litt på Kef KC62 og SVS 3000, liker at det ikke er så voldsomt. Tror imidlertid jeg skal få dratt ut potensialet i høyttalerne først, så ser jeg bedre hvor/om jeg blir mellombar. Tanken er jo etterhvert et mindre rom og da blir det jo noe annet enn de ca 40 m2 de står i nå, også. 😊
    Ja svs sin nye micro har gjort meg litt nysgjerrig selv om sb1000 som jeg hadde to stykk av tidligere ikke imponerte meg voldsomt.

    Tror jeg kunne tenkt meg å fått tak i to stykk Klipsch sw311.. samme konsept som jamoen som står her nå bare større. Hadde to stykk sw308 en periode og de var meget bra.

    Ellers så må jeg jo innrømme at romantikeren i meg har litt lyst på et Electrocompani oppsett igjen.. sikkert lite fornuftig, men det er noe med dem.. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ellers så må jeg jo innrømme at romantikeren i meg har litt lyst på et Electrocompani oppsett igjen.. sikkert lite fornuftig, men det er noe med dem.. :)
    Electrocompaniet har jeg ikke hørt de siste årene, eller hatt, men er jo meget vel ansett, kanskje særlig utenlands. Spennende og tidløse produkter, men er jo ofte litt vanskelig å bli profet i eget land. Ved besøk hos en større forhandler i Oulu, er det gjerne EC de har inne på det aller helligste for å kjøre demo. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da kan vi gå julen (u)trygt i møte med ny juleplate. Billy har gått fra "Rebel Yell" til "Christmas Yell". Her må det ha skjedd noe på vegen....

    Når man først har klart å foreta den mentale øvelsen det er å koble Mr. Idol til julemusikk, kan det jo godt være at dette funker, mannen hadde jo en god stemme. Og når folk spør om hvilken julemusikk man hører på, er det jo litt tøft å svare Billy Idol. ;)


    Billy.JPG
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Med fare for å bli tatt for å ikke være helt i vater, avsluttes kvelden med et tilbakeblikk på de fargerike og glade 80-tall i Tyskland. Solbriller, ungene til sengs og et åpent sinn anbefales hvis du trykker på linken. Men sjekk gjerne opp sangen på Tidal etc. om synsinntrykkene blir for sterke, er faktisk en tøff sang og en aldeles glimrende innspilling. 😊

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg gjennomført dagens oppgradering.

    Har tidligere lagret platene under forsterkeren, men har vært svært bekymret for at jeg vil trigge uønsket seksuell oppmerksomhet med disse stadige nedbøyningene - med tilhørende rørleggersprekk. Så da er de plassert i en mer anstendig høyde i en nyinnkjøpt Kallax fra Ikea. 😊

    0D00461B-AD40-41DF-BFDA-F015D330858C.jpeg


    8669FB86-5558-4A29-9BD5-00D82B822AD5.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og nå har jeg jo fått et tomt skap…. Er jo helt forferdelig å ha brukt mine surt tjente penger på tomme Ikea-skap. Så sysler med «a cunning plan» om kanskje å fylle det med noe og bruke 240i som DAC/pre. Alternativt større integrert og der er alternativene klare. Mer enn synet av et tomt skap skal jo ikke til før man har rettferdiggjort nyinnkjøp…. 😉

    F3D08E20-1200-4A19-B64E-B6D2AEB71A31.jpeg


    Mens jeg tenker spilles denne, en av de bedre låtene jeg har hørt på mange år.

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har levd med 6T en del måneder og er stadig like fornøyd - merkelig nok. Klarer virkelig ikke finne noe irriterende med dem, irriterende nok. De gjør det jeg liker og vil bli stående i overskuelig framtid.

    3A62A38D-7D6D-4FA2-A9D4-4760700205D3.jpeg


    Hører jo at det er et uforløst potensiale i dem, så er i tenkeboksen hva jeg gjør. Noe tyngre skyts fra Moon, Audia Flight, eller Norma har jeg sirklet inn som alternativene. Skal også få en «dark horse» på prøve, som jeg har litt trua på. Får se hvordan det går. Her tenkes det…

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    CE9FB507-11EF-49C9-AEDB-AC353F2CEEA5.jpeg


    En travel arbeidsuke er endelig tilbakelagt! Så er tiden her for å synke ned og la tankene løpe fritt med litt hardrock på anlegget. Tiden er også inne til å gjøre seg refleksjoner om anlegget og vegen videre. Denne hobbyen er jo så givende, men etter å ha fulgt med her i mange år, skjønner jeg jo nå at den er så ufattelig kompleks. For meg reiser den vel så mange spørsmål, som svar:

    Hvordan klarer de tykke basstonene å slippe igjennom de syltynne AU24 kablene? Mener jeg har lest i Teknisk Ukeblad at de brukte AU24 i anlegget på romferga, så da har vel NASA hatt en finger med i spillet? Slutter ikke å fasineres av hva man får til innenfor hifi når man får drahjelp fra romforskningen!

    Er det en risiko at jeg har ting laget etter militære spesifikasjoner i anlegget? Er jo utrolig populært, men har medaljen en bakside? Vil jeg bli drept sporenstreks som spion om det bryter ut krig? Lite tiltalende tanke.

    Har jo også deler i anlegget som - etter reklamen - er bygget etter medisinske spesifikasjoner hvor toleransene er nærmest grotesk tighte. Risikerer jeg å få leger fra UNN på besøk - med et papir i nevene - som sier at forsterkeren må avgis for å drive respiratorer?

    Hvordan klarer folk å høre om forsterkeren låter bedre med bedre strømkabler? At man kan høre at lyden fra høyttalerne blir bedre, det skjønner jeg, men lyden fra forsterkeren? Har vel fortsatt mye å lære, er jo ikke rubinmedlem, så er åpen for at jeg har en veg å gå.

    Har jeg utnyttet kryssmatchpotensialet? Tror svaret er nei, men må innrømme at jeg ikke har full oversikt over teorien. Har uansett ikke vært så konsekvent med å tenke kryssmatch, tror nok jeg, mer har tenkt tversmatch. Tversmatchpotensiale mener jeg var utviklet på sent 90-tall av en kar fra Bonn i Tyskland på et internettforum, men sliter med å finne referansen. Mener han het Rolf…?

    Spiller jeg i riktig rom? Hvilket rom anlegget spiller i er jo det viktigste, og har jo lest fra messen i Horten at anlegg sliter utrolig i hotellrom, så det bør jeg vel kanskje ikke bygge meg? Finnes det anlegg som er spesielt tilpasset oppholdsrom? Jeg vet ikke….

    Amir er jo en racer med oscilloskopet, og ser jo at han skriver om en kar som likte lyden fra H95 (som Amir mente ikke oscillerte nok, slik jeg forstår det) at: «I watched one video where the youtuber said he preferred the sound of Hegel DAC to his Chord Mojo in some ways. Wonder what he thinks now.» Stakkars menneske, tenker jeg, som ikke leste grafen til Amir før han hørte det han hørte. Snakker om å være teit. Bør jeg derfor være nøyere med å backe mine uttalelser med objektive målinger? At jeg er «rimelig fornøyd med lyden» er jo høyst subjektivt, og bør jeg legge ved en graf hvis jeg sier dette, for ikke å få Amir på nakken? En tankevekker!

    Når folk sier de har 5 meter med vinylplater stående, mener de da lengden av platene når de settes etter hverandre med coversiden vendt mot en, eller hvordan måles dette? Tøffet meg jo i en tråd med at jeg hadde 6 meter vinyl stående, men målte jo de 18 platene mine slik. Er jo redd jeg kan etterlate et noe feil inntrykk.

    Danser jeg for lite til musikken når jeg lytter? Nei.

    Puh, godt å få dele litt tro og tvil - og noe som er helt sikkert. Tror nok ikke jeg er alene om å ha disse refleksjonene og har bestemt meg for å gi dem et ansikt. Har tro på åpenhet, også om de mer utfordrende tankene rundt hifi, selv om samboeren min meget sterkt har advart meg mot akkurat det. Hun sier at åpenhet nok passer bedre for andre.

    God helg til de som titter innom. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg fått fylt Ikea-skapet. Har klødd litt, og har vært i tvil om hva jeg skulle gjøre, men så dukket en 330A av eldre type opp på bruktmarkedet. Skal være/er innvortes helt lik dagens Neo 330A, og de eldre versjonene selges jo på bruktmarkedet til røverpriser. Er litt retro i designen, men den skal gjøre jobben i skapet uansett, så det lever jeg fint med. Planen er å lete opp en eldre 330A til for å kjøre de i mono, som skal gi småpene 400W i 8 Ohm per side og det skal jo holde til husbruk. Foreløpig brukes 240i som pre/DAC/RIAA, noe den gjør godt. Som med all Moon jeg har hatt inn døra; helt tyst, null trafobrum og egenlyd. De bare virker, uten noen dikkedarier. 😊

    BCD52B92-96BC-46AA-8622-9E2F0142377F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nice! Grattis! Forblir fanboy du, og hvorfor ikke 😊
    Takk for det. 😊 Ja, hvorfor ikke…. Er egentlig ikke meningen å fremstå som utpreget fanboy av Moon, vurderte også sterkt å kjøpe meg en integrert Audia Flight, som jeg også har meget stor sans for. Både ut fra pengene og erfaringene så langt med Moon, valgte jeg å gå videre med det kjente - i alle fall foreløpig. Har også en brukt Moon 390 preamp på inngående, så blir spennende å høre hvor jeg havner med den og 330A. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    «The Moon has landed», fritt etter astronauten Neil Armstrong.

    Kom jo midt i julestria, så blir begrenset med tid til mer seriøs lytting nå, får være til senere. Og Posten skal ha ros; har sendt mye rundt omkring og har gått knirkefritt. Denne ble sendt fra Oslo på mandag og var klar til henting på ettermiddagen i dag, og det midt i det verste trøkket. 😊

    A864AFEF-7C4A-4746-BEE7-4231372415D0.jpeg
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.129
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke annet å gjøre enn å gratulere... Virkelig flott - produktene fra Moon.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer, ser rett og slett sobert ut. For egen del skulle jeg gjerne hatt enda større skrift i displayet, men det gjelder de fleste dingser innen hobbyen. Med tanke på at det er gamle gubber med varierende syn burde produsenter tenke litt mer på kundegruppe. "Universell utforming" hjelper lite når en evt ikke ser noe.. Eller godt nok.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, ser rett og slett sover ut. For egen del skulle jeg gjerne hatt enda større skrift i displayet, men det gjelder de fleste dingser innen hobbyen. Med tanke på at det er gamle gubber med varierende syn burde produsenter tenke litt mer på kundegruppe. "Universell utforming" hjelper lite når en evt ikke ser noe.. Eller godt nok.
    Takk for det! 😊 Ja, er litt liten skrift ved streaming, men leser fint andre funksjoner fra sofaen - i alle fall foreløpig.Tallene blåser seg opp ved volumjustering, noe som gjør justering meget lettlest, og den funksjonen er for meg er den viktigste. Har uansett displayet skrudd av ved bruk, det dukker opp når det skjer noe. 😊

    63A2711B-DB22-47BA-85BE-E76733978939.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det! 😊 Ja, er litt liten skrift ved streaming, men leser fint andre funksjoner fra sofaen - i alle fall foreløpig.Tallene blåser seg opp ved volumjustering, noe som gjør justering meget lettlest, og den funksjonen er for meg er den viktigste. Har uansett displayet skrudd av ved bruk, det dukker opp når det skjer noe. 😊

    Vis vedlegget 772564
    Det der var noe annet, me like :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Ser bra ut. Har sett og lest, og uten å ha personlig kjennskap, så virker det som om det er kvalitet hele veien fra Moon.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    3.727
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer!
    Ser bra ut. Har sett og lest, og uten å ha personlig kjennskap, så virker det som om det er kvalitet hele veien fra Moon.
    Takk for det, bluesbraker. 😊 Er mye fint og bra der ute, har ikke giftet meg med merket. Moon er noe diskret, men har en gjennomgående kvalitet, som man merker over tid, og som jeg bare liker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn