Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det er sommer og ting er litt i limbo frem til høsten. En låneforsterker gjør jobben frem til da. Norma IPA REVO 140 har gjort et dypt inntrykk her i heimen og fikk virkelig Naim til å virke sidrumpet. Ligger et Norma-sett i Finland som jeg sikler litt på. Sier som Blodstrupmoen: Time will show....
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    En pausefisk mens jeg tenker... John Martyn og David Gilmore. John Martyn har jeg fulgt lenge. En flott artist.

     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er på kurs i Oslo og har vært en rundtur i dag i svært mange butikker. Hegel har brent seg inn som meget bra, men etter å ha hørt Norma Revo IPA-140 hjemme blir det ikke det samme, uansett.

    Er den forsterkeren jeg har hørt som er helt noe eget. Utrolig innsyn i musikken og en samling av kvaliteter som er vanskelig å finne ellers. Som det var sagt i en anmeldelse: «Grace, space and pace»....
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Er på kurs i Oslo og har vært en rundtur i dag i svært mange butikker. Hegel har brent seg inn som meget bra, men etter å ha hørt Norma Revo IPA-140 hjemme blir det ikke det samme, uansett.

    Er den forsterkeren jeg har hørt som er helt noe eget. Utrolig innsyn i musikken og en samling av kvaliteter som er vanskelig å finne ellers. Som det var sagt i en anmeldelse: «Grace, space and pace»....
    Tror det er paa tide at du skaffer en Norma og slutter aa tenke paa alternativer :)
    Jeg er tilbake til Cyrus, og der blir jeg. Pengene mine gaar til mer vinyl isteden :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, vet.... Har gnålt jævlig mye om Norma. Men det koster og har flapsen litt ute.

    Norma + ditto streamer, så får du veksel på 100’. Hegel leverer en kvalitet meget tett på, men for 80’-50’ mindre. Så da koker det litt ned til hva man kan leve med og hva det er «verdt». Verdi er jo en relativ størrelse.....:)

    Cyrus er bare flott. Har hatt både Cyrus 1 (den originale) og pre og Mono X. Opplever Cyrus som litt u-britisk. Borte er «loudness-faktoren» som jeg synes bygges inn i så mye engelsk utstyr. Loudness er jo tilgivende, men det legger et slør over gjengivelsen. Er irriterende, når du legger merke til det.

    Har utrolig sans for Naim, men synes også Naim har en viss loudness, som man betaler mye i form av strømforsyninger osv. for å fjerne og få bedre innsikt. Dette får man fix og ferdig andre steder og mye billigere.

    Hører denne loudnessfaktoren med mye engelsk utstyr, ala Roksan, Graham, Spendor, osv. Men er jo absolutt ikke «rett og galt», bare hva man vil ha....
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hva er det som er Norma sine store styrker og du er ute etter? Ser bare litt om den i denne tråden, med fare for at jeg har oversett noe :)
    Flotte høyttalere, SF blir aldri feil.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Norma har en utrolig oppløsning, innsikt og eleganse. Spiller genuint «kållåpent». Alle lag er der, med definisjon, nyanser, klang og rom. Lynende rask. Alt annet jeg har hørt blir sløvt i sammenligning. En Naim på meget sterke stereoider, men samtidig med åpenhet og eleganse. Merkelig kombo, men er det som - etter min mening - gjør den så spesiell.

    I forhold til alternativer er den behersket i bassen, og det kan være et savn. Yello er ikke favorittmat. Mitt eneste ankepunkt. Tror den kan være glimrende med Kudos.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har en Leema her fra Moet Audio. Vet ikke i det hele om Terje vet at jeg har den her... Må si at Moet Audio og Terje er «one of a kind». Er genuint opptatt av at du skal være fornøyd og stoler 100 % på deg. Her har veldig mange andre mye å lære.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.736
    Antall liker
    10.351
    Sted
    London
    Har en Leema her fra Moet Audio. Vet ikke i det hele om Terje vet at jeg har den her... Må si at Moet Audio og Terje er «one of a kind». Er genuint opptatt av at du skal være fornøyd og stoler 100 % på deg. Her har veldig mange andre mye å lære.
    Hvilken Leema er det?
    Har litt sansen, men har bare faatt lyttet til dem paa messer
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Er en forsterker med store «baller» for å si det sånn. Tar virkelig grep, om man vil ha det.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Endring på gang på høyttalerfronten?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.885
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Har en Leema her fra Moet Audio. Vet ikke i det hele om Terje vet at jeg har den her... Må si at Moet Audio og Terje er «one of a kind». Er genuint opptatt av at du skal være fornøyd og stoler 100 % på deg. Her har veldig mange andre mye å lære.
    Joda Terje vet at den er hos deg :)
    Mvh
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, CD-platene er pensjonert hos meg også, og har kun brukt denne med en Ipad tilkoblet som nødløsning... :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.235
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har rippet nesten alle plater som nå ligger lagret som back-up.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Lite aktivitet her hos meg, men musikken går uansett. Gammelt nytt for noen, men deler uansett en av de virkelig flotte låter jeg vet om. Og har opplevd han live i Pori i Finland - av alle plasser.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og man blir sjelden profet i eget land, men White Birch burde blitt det.....

     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Lite aktivitet her hos meg, men musikken går uansett. Gammelt nytt for noen, men deler uansett en av de virkelig flotte låter jeg vet om. Og har opplevd han live i Pori i Finland - av alle plasser.
    Mer enn relativt bra, vil jeg påstå :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og en av de ultimate fredagssanger som oppsummerer det meste med fredag, venner og turen hjem.... :) Glen Hansard har mye bra.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har muligens lagt ut linken før, men en god ting kan ikke sies for ofte... Visse sanger bare flyter vektløst. Dette er en av dem og Jesse Marchant burde hatt et større publikum.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    For mye Møllers tran? Vet ikke men her er samme karen....:)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Manchester Orchestra er heller ikke så verst....

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og David Sylvian har fulgt meg helt siden tenårene. Dessverre lite «live» å finne av ham, men han hadde mange spennende samarbeid, bl.a. med Robert Fripp.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Boy Azooga var i Tromsø i sommer, men gikk dessverre glipp av dem. Hvilken genre de spiller er ikke så godt å bli klok på, men det svinger som bare fy. Irriterer meg at jeg ikke fikk disse med meg....

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    I dag ble jeg reddet av «gongen».... Holdt på å selge mine SF Olympica 3, inngikk avtale, angret meg som en hund og høyttalerne ble svært motvillig pakket ned. Så trakk kjøperen seg. Sjelden vært så glad for et avtalebrudd....

    Høyttalerne ble høytidelig pakket opp igjen og er nå på sin vante plass. Tenker at det er vel en mening med ting. Har hatt mangt og meget inn av døra, men aldri noe som jeg har vært i nærheten så fornøyd med og «glad» i. Vet sannelig ikke hva jeg skulle erstattet dem med, med unntak av dyrere SF.

    Finnes selvfølgelig mer hårete høyttalere, men elegansen, nytelsen og det estetiske man finner med SF tror jeg ikke man finner andre steder.

    85189FBB-118B-4F33-B7B3-2C21C36F80BA.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Godt du trives med dem, selv om det kansje er noe der som skurrer siden du vurderte salg? :)

    Det jeg kan si er at Olympica 1 som sto her i høyglans sort var desidert den peneste høytaleren jeg har hatt... Men lydmessig så er nok SF noe som ikke skal inn her i huset igjen.. spesielt ikke etter pandion 20.. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nei, ingenting som skurrer lydmessig eller på annen måte. Rett og slett en tanke om hvor mye penger man skal ha bundet opp. Smaken er som baken, hva man liker av musikk osv. Velg hva som gleder og er Pandion det rette, så hold på det. :)
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nyter Olafur Arnalds en lørdagskveld, mens madammen er på vift. Har hørt på mangt og meget av musikk opp gjennom årene, kan vel droppe innom noe mer uptempo, men ser at jeg nå mer og mer spiller mer rolig, vokal, akustisk og «ambient» musikk når jeg setter meg ned. Og der er bare SF en ubetinget nytelse. Ikke et aggressivt gen i dem og musikken bare flyter uanstrengt og vektløst avsted. «Me like». Mulig jeg begynner å bli oldis.

    Skal ta tak i bedre streamer og forsterker snart, men har tenkt mye hvordan jeg skal gjøre det, før jeg kjøper noe nytt. Har imidlertid kommet opp med «a cunning plan», som Baldrick ville sagt.


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn