Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ja ingen tvil om estetikken :)

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Besøkte min nærmeste HiFi butikk med highend utstyr i dag. "Mr HiFi" i Rovaniemi i Finland. Utrolig artig og givende opplevelse, hvor det å kjøpe noe ikke var tema i det hele. Kun gleden av norsk besøk, stolthet over hva man har fått til og gleden av musikk. Anbefaler alle som bor nord for Polarsirkelen å ta seg en tur dit. For egen del for å høre mer Rosso Fiorentino og de skuffet ikke....

IMG_20190215_180915.jpg

Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og selvfølgelig de som bor sør for sirkelen også....

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og man vet man er i Finland når det er rallycross på tv på lørdagskvelden.....

IMG_20190216_220611.jpg

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.299
    Sted
    Bartistan
    En gang, i et tidligere liv, var Rovaniemi innihelvete langt sørover.
    Vi hadde et par julebordturer der, og bussturene ned dit ble gjerne slemt slitsomme ;)
    Hævv fønn!

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Besøkte min nærmeste HiFi butikk med highend utstyr i dag. "Mr HiFi" i Rovaniemi i Finland. Utrolig artig og givende opplevelse, hvor det å kjøpe noe ikke var tema i det hele. Kun gleden av norsk besøk, stolthet over hva man har fått til og gleden av musikk. Anbefaler alle som bor nord for Polarsirkelen å ta seg en tur dit. For egen del for å høre mer Rosso Fiorentino og de skuffet ikke....

Vis vedlegget 530016
    De hadde fint fått innpass her :)

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    156
    Torget vurderinger
    1
    Er alt relativt?

Dersom "alt" er det gjelder det også den fremsatte påstanden.

Påstanden kan altså være sann eller gal. Hvis den er sann, så er ikke ALT relativt, siden påstanden ER sann. Men dersom påstanden er feil, så er jo rett og slett påstanden feil.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    63.637
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    Vakkrest!^(etter amati da)
    Gratulerer med flotte høyttalere som også spiller flott.

O

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tja.. fant ut at olympica 1 med subbene egentlig gir mye av det samme :) så om olympica blir kansje subbene blir litt større for å gå dypere :)

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    3 timers konsert med Dave Matthews Band er ikke det verste på en onsdag....

IMG-20190320-WA0002.jpg

Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Rosso Fiorentino står her fortsatt, og har i kveld gått mange runder med disse opp mot Olympica 3, med besøk av annen forsterker. Det er - faktisk - ikke helt greit å vite hvilke jeg foretrekker.... RF er utvilsomt mer homogen og setter opp et langt mer presist lydbilde. Olympica er mer åpen, dynamisk og med mer tyngde, men fremtrer samtidig noe mer «uorganisert». Men skal prøve bedre kilde, så får jeg se...

Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Spennende å se hvem som trekker det lengste strået av disse 2.
    Nå tar der ofte litt tid å finne helt rett plassering på høyttalere. Å mulig SF med bedre plassering blir mer "ryddig".

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Olympica er bedre - noe annet skulle vel bare mangle - men RF spiller med noen kvaliteter som en stativhøyttaler og som større høyttalere ikke helt klarer å tangere. (RF er gulvstående men oppfører seg ikke slik.)

Gold Note er ute av huset. Nå har jeg en Norma Revo IPA-140 på hjemlån fra Perfect Sense. Fantastisk service og kan ikke få fullrost Marcus - som jeg har hatt kontakt med - nok. Får se hvordan det går, men klok av skade skal jeg bruke tid....

Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Norma er på tur hjem etter lån og Naim er nå på besøk...

IMG-20190421-WA0000.jpg

Norma var en svært god forsterker, gnistrende rask og presis. "Grace, space and pace" som den vel treffende er beskrevet. Fikk dessverre ikke hørt potensialet i Norma i fullt monn da jeg kun hadde en Node 2i til disposisjon.

Naim spiller også svært bra og fremtrer mer "allround" . Brukervennligheten til Naim er også uovertruffen.

Decisions, decisions.....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    78.173
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 538500

Norma var en svært god forsterker, gnistrende rask og presis. "Grace, space and pace" som den vel treffende er beskrevet. Fikk dessverre ikke hørt potensialet i Norma i fullt monn da jeg kun hadde en Node 2i til disposisjon.

Naim spiller også svært bra og fremtrer mer "allround" . Brukervennligheten til Naim er også uovertruffen.

Selv har jeg hatt litt Naim (Harddiskspiller, DAC og et par strømforsyninger). Helt klart veldig gode greier. Likevel lett for å bli vel hektet. Oppgradere forsterkere, oppgradere strømforsyning.....en evig runddans :) Selvfølgelig morsomt, men dyrt hvis man blir hektet :)

roeng2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Antall liker
    6.147
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Norma er gode saker. Som du selv påpeker har du ikke vært i nærhet av å høre potensialet, om node 2i var kolde uten å bruke en bedre dac. Naim har jeg ikke hørt, noe jeg sikkert burde ha gjort.
    Blir uansett spennende å se om du felger en av disse:)

Mvh
    R

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 538500

Selv har jeg hatt litt Naim (Harddiskspiller, DAC og et par strømforsyninger). Helt klart veldig gode greier. Likevel lett for å bli vel hektet. Oppgradere forsterkere, oppgradere strømforsyning.....en evig runddans :) Selvfølgelig morsomt, men dyrt hvis man blir hektet :)
    Ja, Naim er fine saker. En del av interessen er jo å være litt på jakt etter forbedringer og Naim gjør det jo lett slik, med sine strømforsyninger og sitt hierarki. Men så er det jo et spørsmål hva man sitter igjen med og om mye av det samme kunne vært oppnådd langt billigere. :)

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Norma er gode saker. Som du selv påpeker har du ikke vært i nærhet av å høre potensialet, om node 2i var kolde uten å bruke en bedre dac. Naim har jeg ikke hørt, noe jeg sikkert burde ha gjort.
    Blir uansett spennende å se om du felger en av disse:)

Mvh
    R
    Ja, tror ikke jeg har vært i nærheten av å ha hørt potensialet i Norma og det er jeg ergelig for. Det var virkelig - selv med Node 2i -en høyst fasinerende forsterker og får den ikke helt ut av hodet, når jeg først har hørt den.

Funderer litt på å gå for Norma og velge en av Naim’s nye streamere, tror det kunne vært en flott kombinasjon. Norma + Lumin er en annen....

M

medlem215396

Gjest

Vis vedlegget 538500

Jeg har vært igjennom 2-4 runddanser med Naim, og har landet sånn noenlunde nå. Før Naim var jeg gjennom 10-15 runddanser med annet utstyr. Tror det er jeg som er problemet i denne historien. Det koster, men jeg ser annet koster også :rolleyes:

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det koster og alt er relativt.... :)

272 og 250 er meget bra - selvfølgelig - og har stor sans for måten Naim spiller. Den sluker alt av musikk og brukervennligheten til Naim er uovertruffen. Merker imidlertid at den ikke har oppløsningen, romligheten og klangene som var i Norma og tar meg i å savne dette. Dette er ganske markant forskjellig, i min ringe mening. Jeg så langt bedre «inn» i innspillingene, hvis det gir mening. Norma fremsto også lynende rask og dynamisk - selv med Node som kilde. Her runder nok Naim tingene litt av. Norma kunne imidlertid tendere til å bli litt slank og med litt lite kjøtt på beinet, her er Naim langt bedre. Norma kunne tendere mot å bli litt hard, men dette kan jeg ikke se nevnt andre steder, så mistenker at dette skyldes Node.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Tror nok norma er bedre match enn naim.. Ut fra min erfaring med engelsk elektronikk og dems typiske lydsignatur så matcher det ikke SF i mine ører. De trenger noe som er lyst og åpent da de er så inneslutta og mørke i totaliteten :)

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tja, vil ikke kalle Olympica 3 mørke og inneslutta i totaliteten, akkurat, heller ikke med Naim. Men at Norma og Naim har forskjellig klang og tilnærming er godt hørbart.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.954
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    272 vs 272 med ekstern strømforsyning er en annen liga. Som nevnt i naim tråden låt det grovkornet med 272 uten ekstern strømforsyning. Med det mener jeg at det ikke låter oppløst eller med særlig klang. Med en xps eller bedre så kommer dette seg betraktelig.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.776
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for input og var greit å vite. Som det er nå, opplever jeg at det er noe avrundet i kantene og fortsatt litt lite oppløst og romlig. Som sagt, alt er relativt: det er bare mindre innvendinger og da vet jeg at det kan bedres. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn