Alt er relativt hos Einstein

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Egne (og gode) argumenter holder helt til mål Einstein. Kjenner igjen beskrivelsen din av vinyl og det er bare noen av nedsidene 😀
    Nå var det satt noe på spissen, men var litt greit å få bekreftet egne innvendinger fra forrige gang jeg hadde vinyl. Jeg prøver også å holde investeringene på et noenlunde fornuftig nivå - relativt sett - og må prioritere, og da følte jeg til syvende og sist at det lugget litt med å investere meg inn i vinyl. Pengene er bedre brukt andre steder. Tror også at det har en god del å gjøre med at jeg må innse at jeg ikke eier noe samlergen og ikke har tid, ork eller interesse nok til å tråle nettet etter vinyl, eller sette meg inn i versjoner. Og synes det er noe fånyttes når jeg finner at de kan leies digitalt og det er helt greit for meg. Dagene er hektiske nok som de er.

    Som sagt: har full forståelse - og er imponert - over de som prioriterer vinyl og liker å kjøpe sin musikk. Ikke noe er rett og galt, heller ikke meningen å "disse" vinyl, men fant bare ut at det for meg føltes riktig å prioritere annerledes. :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Hold your horses Mister 😀 Hvor ligger problemet egentlig? Har ofte «skutt fra hoften» med uforutsigbar utgang 🙄 låne, deponere lokalt for å avklare?
    Ja, skal ta ting sakte. Ønsker ideelt å få tak i en eldre type 330A for å kjøre en til hver kanal, men er jo ikke så enkle å få tak i, men muligens dukker det en opp om jeg ligger litt på været.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nja.. Tandberg Troll, Klipsch rp150m og en chromcast.. da skal jeg faktisk leve veldig lenge :)
    Kjører en Chromecast - dog ikke Audio - rett inn i rumpa på 390 og kan sammenligne å streame samme sang via Qobuz i 44/16. Chromecast er jo bra, men hvis man hører bittelitt etter, er dybden, roen og klangen med streaming via Mind ikke sammenlignbart med Chromecast. Selv om man ikke kan føkke opp 1 og 0. Men er jo bare min høyst subjektive mening og har jo lest fra de store guttene - ikke deg - her på HFS at jeg er et offer for stygge markedskrefter og i tillegg stappfull av placebo.

    Synd at jeg ikke har noen grafer å slå i bordet med.

    8E5EB502-BED8-462D-8673-21891D7A7AF5.jpeg
    [/QUOTE]
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Kjører en Chromecast - dog ikke Audio - rett inn i rumpa på 390 og kan sammenligne å streame samme sang via Qobuz i 44/16. Chromecast er jo bra, men hvis man hører bittelitt etter, er dybden, roen og klangen med streaming via Mind ikke sammenlignbart med Chromecast. Selv om man ikke kan føkke opp 1 og 0. Men er jo bare min høyst subjektive mening og har jo lest fra de store guttene - ikke deg - her på HFS at jeg er et offer for stygge markedskrefter og i tillegg stappfull av placebo.

    Synd at jeg ikke har noen grafer å slå i bordet med.

    Vis vedlegget 784715
    [/QUOTE]
    Hadde jo håpet for MIND sin del at den låter "bedre".. 🤣 men låter den SÅ mye bedre at den forsvarer prishoppet? ;)

    Leste på et forum at Chromecast Audio var bit perfect osv. Så den er nok meget kapabel om man kjører optisk ut til en dac. :)

    Dog har jeg en annen streamer her.. skal koble den opp en dag å kansje kjøre litt A-B testing
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nå var det satt noe på spissen, men var litt greit å få bekreftet egne innvendinger fra forrige gang jeg hadde vinyl. Jeg prøver også å holde investeringene på et noenlunde fornuftig nivå - relativt sett - og må prioritere, og da følte jeg til syvende og sist at det lugget litt med å investere meg inn i vinyl. Pengene er bedre brukt andre steder. Tror også at det har en god del å gjøre med at jeg må innse at jeg ikke eier noe samlergen og ikke har tid, ork eller interesse nok til å tråle nettet etter vinyl, eller sette meg inn i versjoner. Og synes det er noe fånyttes når jeg finner at de kan leies digitalt og det er helt greit for meg. Dagene er hektiske nok som de er.

    Som sagt: har full forståelse - og er imponert - over de som prioriterer vinyl og liker å kjøpe sin musikk. Ikke noe er rett og galt, heller ikke meningen å "disse" vinyl, men fant bare ut at det for meg føltes riktig å prioritere annerledes. :)
    Kunne ikke vært mer enig i dine formuleringer, som om det var formulert av meg selv :) :cool:

    Ja, skal ta ting sakte. Ønsker ideelt å få tak i en eldre type 330A for å kjøre en til hver kanal, men er jo ikke så enkle å få tak i, men muligens dukker det en opp om jeg ligger litt på været.
    Ikke ta ting sakte for min del, tøyser litt, men mest av alt, dette er hva jeg burde ha sagt til meg selv, mange ganger, gjennom flere år så det var ment som en vennlig utveksling fra min side :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Så ligger den her. Kanskje en av verdens dyreste messingmuttere. Kostet den nette sum av 120,- kroner fra OHC, og om den skulle sendes, så var det 70,- ekstra. Håper den ihvertfall er kryobehandlet….

    CC5E4470-2F0C-4C21-AA44-93B9247C1F54.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Den skal klemme jordingen til platespilleren, må vite. Blir rett og slett nummen og sliten av hva man har nerver av å forlange og melder meg litt ut
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    10.450
    Sted
    London
    Er kjipt når det blir slik. Var det noe du trengte? Trodde du hadde kvittet deg med alt av platesnurrerier…?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, men selger forforsterker - og hele sulamitten - og vil at det skal være i orden, 😊
     

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Bransjen, eller OHF, begår selvmord på denne måten.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så ligger den her. Kanskje en av verdens dyreste messingmuttere. Kostet den nette sum av 120,- kroner fra OHC, og om den skulle sendes, så var det 70,- ekstra. Håper den ihvertfall er kryobehandlet….
    Ikke at det er noen trøst, men på fru Laggas Mitsubishi Colt CZC (billig-cab) sitter det to skruer på innsiden av bagasjelokket, som stikker ned i sprekken/renna i i gummilista runt bagasjeromåpningen. De er der for å lede regnvann i riktig retning, og de har en gummiknott over seg for at det skal være tett. En av de gummiknottene var borte, så jeg bestilte en ny. Den kom, jeg dro for å hente den, og - kr 1586,- takk..... 🤬
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Litt stille fra denne kanten, men mye annet på tapeten.… Kvelden avsluttes imidlertid med en fantastisk fredagssang og -video av Glen Hansard. For fredagene som er og var. 😊

     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Se der var det liv i tromsø også :)

    Tenkte jeg skulle skrike ut og komme innom for en kaffe når jeg plutselig måtte bo en uke på sykehushotellet mens lillemor var innlagt på barneavdelingen, men dagene kom og gikk uten at man fikk noe spesielt med "egentid".
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Se der var det liv i tromsø også :)

    Tenkte jeg skulle skrike ut og komme innom for en kaffe når jeg plutselig måtte bo en uke på sykehushotellet mens lillemor var innlagt på barneavdelingen, men dagene kom og gikk uten at man fikk noe spesielt med "egentid".
    Alltid velkommen 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og påska feires i Finland. En obligatorisk tur innom den lokale hifi-pusheren og kvelden nytes med sauna.

    Her diskuteres Nato-medlemskap i alle kanaler og folk er genuint bekymret over hva amatørkleptokratene i øst skal finne på av uorganisert faenskap.

    92642214-C292-46F6-A8DD-6A49A7619F29.jpeg


    Vil virkelig være en stor styrking av forsvarsalliansen å få de med og må - etter min ringe mening - støttes i alle kanaler. Desto før de er med, desto bedre. Er jo et land som, i motsetning til oss, ikke har glemt hva beredskap er og betaler det det koster. På tross av dårligere råd. Mulig de har mer realistiske erfaringer med naboene enn hva vi har hatt - frem til nå….

    82A321B4-E73C-44F5-968F-F0915DD52EEA.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Siste er vel at de omfattes av artikkel fem uansett? Spennende tider... Ha en fin påske der borte, fikk et par pakker Fazeemint av en finsk venn før påske, særs hyggelig
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for det! 😊 Ja, er vel et forslag om at de skal omfattes av artikkel 5 fra søknad er sendt og skulle bare mangle… Her er det bare å kjøre på; makt er faktisk kun det eneste som skjønnes lengre øst.

    Men noe morsommere er jo Fazermint. Finnene er virkelige godtemunner og har endeløse hyller av godterier i butikkene. Som samboeren min sier: Om det var sosialt akseptert hadde hun levd kun på godterier. 😊
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og da var bl.a. dette….
    F14B0F7E-3B6C-4E58-B7CE-5322029EA526.jpeg


    …puttet inn i denne…

    EA0C7FE6-4094-4E6C-860C-20AB7CF6B553.jpeg


    ….så da ble det pakke…

    BC1C9A4E-8119-4666-8AC7-A760C02B9D67.jpeg


    ….med denne brukte, lille tassen….

    7870EF0D-BBF3-453A-990E-A0C5D3DF832F.jpeg


    …som skal kjøre Roon Rock. En jævla jobb å rippe cd’ene, men nå er det gjort og de doneres bort til slekta. Deilig, jeg bare elsker å kvitte meg med ting.

    Ser jo også at musikksmaken har endret seg opp gjennom, og det er kun et fåtall av platene jeg har nerver til å høre igjennom fra start til slutt.

    Noen gjennomgående gode album blir imidlertid tatt vare på.

    31B7C374-670D-4F18-8D46-5E209517DFA6.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.388
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mye ripping, men noe skal man vel bedrive tiden med på «våren» i Tromsø 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Mye ripping, men noe skal man vel bedrive tiden med på «våren» i Tromsø 😊
    Ja, god tid til innesysler. Fikk jo også denne fra Coop for noen dager siden, med utropstegn bak. Er vel skrevet i imperativ og må vel til for at det skal bli noe salg her oppe. Burde heller sendt tilbud på snøfresere. 😉

    F74CF615-0936-4001-B669-0A8D785370A1.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja det er ikke akkurat en Mai vi vil skrive hjem om hittil.. 🥶
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ny pakke på innkommende.

    4CC4C5EC-CE07-481C-8A04-5FBDAC775B2E.jpeg


    Nå har jeg jo Roon oppe og går, så da kjørte jeg på med en Volumio Premio etter å ha lest meg opp litt på skrytet på www. Litt knot å få den opp å gå, men mulig det skyldes brukerfeil. Dukket etterhvert opp som endpoint i Roon med litt trykking her og der, så da er det bare fryd og gammen.

    Og hvordan låter den? Ingen anelse! Sitter ikke med noe å teste opp mot, men klarer jo å skille Diana Krall fra Kari Bremnes, så da må det være godkjent. Alt med data låter jo likt uansett, og 1 og 0 kan jo ikke føkkes opp.

    Men seriøst så låter det helt flott og gjør jobben for en grei pris. Likte særlig at den har egen plug-in for Radio Paradise. 😊

    ED1BDEAF-E861-449D-9434-58A18B9A42E1.jpeg
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og må nesten teste litt med riff-kongene i El Caco. Vi trenger jo ikke dra over bekken etter vann…. Meget gjennomført plate. 😊

     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Og da avspaseres en oval weekend i Oulu. Har planlagt å kjøre en tur til Rovaniemi i morra og ta et hifibesøk hos en leverandør med stort hang og hjerte til det italienske. Skal sende rapport.

    I mellomtiden følges ishockey med et halvt øye for egen del; med hele kroppen blant finlenderne. Store greier her. 😊

    5B732B1B-F477-4791-9402-D92A2174A8B7.jpeg
    94A0AA1A-597B-4DAD-AB96-510A67435243.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Godt du ikke har et større Klipsch anlegg.. da hadde vel halve kvartalet hørt alt :p
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    😀 Ja, her i «hytta» går det i Argon til TV-lyd. Ikke helt det samme som Klipsch, men til TV-lyd er det mer enn godkjent, synes jeg. Billig og bra til formålet. 😊
    absolutt.. de nye fra Argon har jo fått en del skryt så er nok brukbare aktive saker :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Tok en «Munchen 2022 light» på veg hjem fra Oulu forrige helg og stoppet innom Mapitare Electronics i Rovaniemi.

    Karen driver visstnok først og fremst med digitale kartsystemer, men selger hifi på si, og da hovedsaklig italienske sådanne: Pathos, Norma og Rosso Fiorintino.

    Stoppet først og fremst for å få oppfrisket hukommelsen på Norma, som jeg har hatt på lån hjemme, og som jeg syntes var svært bra. Opplevde den som utrolig åpen, oppløst, rask og dynamisk, men noe «slank» i karakteren. Hadde dog ikke kilde for å yte den rettferdighet. Dro mest innom for å sjekke om det også var inntrykket i annet oppsett og var tildels det… Slankheten var der, men er jo fordeler og ulemper med det meste og er mye som jeg liker med Norma. Får se….

    Er uansett greit å få utvidet horisonten litt.

    39EAAB04-2FB0-4632-9E1C-854CD0A26643.jpeg
    30DE85DE-D033-437C-94E2-512D973BBD1C.jpeg
    5AB63D66-309F-45ED-BE67-7A288CA69142.jpeg
    9C653D80-559D-439E-8BE9-45A2AE2F6146.jpeg
    4F1883ED-C9D4-4FAB-8A4D-F320348DAF67.jpeg
    12A1C9CC-11BA-491B-8EE7-0FB3E936EBAB.jpeg
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Må si Pathos er noe som jeg kunne tenkt meg å lånt øret til en gang :)
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Takk for titten, var mye fint :)
    God helg

    mvh
    Ja, mye fint. Fine priser også, synes det er smått absurd hva som forlanges nå til dags og sitter litt inne å bruke så mye penger, selv om jeg forsåvidt har råd. Verste av alt er at jeg ikke syntes høyttalerne ga mer enn de jeg har hjemme, og det til en jævlig mye høyere pris. Så de jeg har skal jeg beholde. Men alt er vel relativt…

    God helg til deg også. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Må si Pathos er noe som jeg kunne tenkt meg å lånt øret til en gang :)
    Ja, hørte på den råeste integrerte fra Pathos sist gang jeg var der, men konsentrerte meg om Norma denne gang. Pathos har jo unektelig en design man enten liker, eller ikke. 😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.266
    Antall liker
    9.056
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har du enda aerial? Eller hva de het?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, har ennå Aerial Acoustics 6T og vil sitte med disse. La de jo ut for salg, men fant at det ble teit å «dumpe» dem på markedet, folk er jo skeptisk til alt som ikke selges via HifiKlubben. 😉 Er jo svært fornøyd med disse og koster voldsomt å få noe markant bedre.

    Ser på integrert forsterker til disse, har jo prøvd pre og effekt, men vil tilbake til integrert. Ser på Moon 600i, Norma Revo IPA 140, Rotel Michi X3, Audia Flight FLS 9/10, eller Accuphase 380/480. Har jo hatt Accuphase før (en E307) og var en flott forsterker og Accuphase er vel det merket som best «forsvarer» prisen ift byggekvalitet. Nummer to er vel Moon, så Norma. Ideelt hadde vært brukt, men ingen av disse er jo så lett å komme over. 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn