Lyngen skrev:
Takk, Dag. Jeg hadde gitt litt bedre karakter om jeg ville vært mer objektiv. Hvordan er det for deg? Får du med deg teksten og dens mening?
Det er ikke om å gjøre å være objektiv, eller? I så fall har jeg misforstått fælt.
Jeg mener han beveger seg i et transpsykotisk landskap, preget av at han har hatt sterke erfaringer fra en annen virkelighetsforståelse som ikke bare er rusrelatert, og at han av grunner jeg kun aner, deri dype religiøse erfaringer forstått inn i en kristelig begrepsverden eller et almenreligiøst språk, har fattet hva "det hele" handler om, og at dette hele ikke lar seg formidle kun i tekst, men for Roky, i kombinasjonen tekst og musikk.
Det ga meg mye. Først og fremst håp og en opplevelse av at man kan klare å holde ut stor lidelse uten å bli destruktiv eller gå til grunne av det. Albumet handler således om den evige kampen mellom det onde og det gode, lys og skygge, Libido og Thanatos, Gud og Djevelen - og i Roky sin versjon, så vinner de gode kreftene til slutt, på tross av alle prøvelsene.