albumstafetten 6

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    Super anmeldelse impulse! Screaming Trees er store for meg og denne platen er en av 90 årets største. Jeg elsker det bandet!
    Jeg har faktisk ikke hørt noe særlig på denne, men er tilsynelatende ikke er grønsjen som jeg liker best, nemlig Nirvana og Mudhoney. Middels bra?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Lyngen skrev:
    Takk, Dag. Jeg hadde gitt litt bedre karakter om jeg ville vært mer objektiv. Hvordan er det for deg? Får du med deg teksten og dens mening?
    Det er ikke om å gjøre å være objektiv, eller? I så fall har jeg misforstått fælt.

Jeg mener han beveger seg i et transpsykotisk landskap, preget av at han har hatt sterke erfaringer fra en annen virkelighetsforståelse som ikke bare er rusrelatert, og at han av grunner jeg kun aner, deri dype religiøse erfaringer forstått inn i en kristelig begrepsverden eller et almenreligiøst språk, har fattet hva "det hele" handler om, og at dette hele ikke lar seg formidle kun i tekst, men for Roky, i kombinasjonen tekst og musikk.

Det ga meg mye. Først og fremst håp og en opplevelse av at man kan klare å holde ut stor lidelse uten å bli destruktiv eller gå til grunne av det. Albumet handler således om den evige kampen mellom det onde og det gode, lys og skygge, Libido og Thanatos, Gud og Djevelen - og i Roky sin versjon, så vinner de gode kreftene til slutt, på tross av alle prøvelsene.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.529
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:
    Takk, Dag. Jeg hadde gitt litt bedre karakter om jeg ville vært mer objektiv. Hvordan er det for deg? Får du med deg teksten og dens mening?
    Det er ikke om å gjøre å være objektiv, eller? I så fall har jeg misforstått fælt.

Jeg mener han beveger seg i et transpsykotisk landskap, preget av at han har hatt sterke erfaringer fra en annen virkelighetsforståelse som ikke bare er rusrelatert, og at han av grunner jeg kun aner, deri dype religiøse erfaringer forstått inn i en kristelig begrepsverden eller et almenreligiøst språk, har fattet hva "det hele" handler om, og at dette hele ikke lar seg formidle kun i tekst, men for Roky, i kombinasjonen tekst og musikk.

Det ga meg mye. Først og fremst håp og en opplevelse av at man kan klare å holde ut stor lidelse uten å bli destruktiv eller gå til grunne av det. Albumet handler således om den evige kampen mellom det onde og det gode, lys og skygge, Libido og Thanatos, Gud og Djevelen - og i Roky sin versjon, så vinner de gode kreftene til slutt, på tross av alle prøvelsene.
    Fin tolkning.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Lyngen skrev:

Kloke ord, dag. Og en fin anmeldelse av Lyngen, sjøl om eg ikkje alltid er helt enig i det Lyngen mener her :)

Karaktermessig tror eg at eg lander et sted mellom deg og Lyngen. 7/10 og sikkert 7/9 på CEVBOF. Roky er noe for seg sjøl. Personlig holder eg en del andre plate med ham litt høyere enn denne, sjøl om den snurrer jevnt og trutt denne også.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Flott anmeldelse Lyngen! ikke enig i karakteren. 8/10.
    da er vi ved veis ende i albumstafetten 6. Som ny diktator takker jeg folket for fantastisk innsats. Neste runde starter om en uke. Prøver noget nytt.

U

utgatt60135

Gjest
    65finger skrev:
    Flott anmeldelse Lyngen!
    Takk, men jeg synes vel selv den bare ble sånn passe. Jeg har fått større respekt for proffe anmeldere etter dette.

Jeg har nå hørt igjennom flere av platene i denne runden og den var en som jeg ble veldig nysgjerrig på, nemlig That Handsome Devilsom jeg aldri har hørt om. Spennende plate ..

Det var jo Todd som skulle anmelde den :-\. Kommer den?

Ellers er jeg klar som et egg for ny runde, men du hinter kanskje om at du skal utøve diktatoriske nye grep :-X ;).

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Lyngen skrev:
    Jeg har nå hørt igjennom flere av platene i denne runden og den var en som jeg ble veldig nysgjerrig på, nemlig That Handsome Devilsom jeg aldri har hørt om. Spennende plate ..
    Må også si at jeg hadde håpet å se That Handsome Devil med andres øyner. Sett dem live to ganger, en gang i en skitten klubb i Boston og en gang i New York.
    Et skikkelig "gi faen å ha det gøy" band som jeg ikke blir lei av. Spilt det på et par fester for oss rundt førti og jaggu så får den god mottagelse.

Da Todd er fraværende så kan man jo si at utfordringen ligger der til den som måtte ønske å plukke den opp ;D

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Velformulert og god anmeldelse, Lyngen!

Må ta denne skiva en runde på etterskudd, som med flere. Gir alle de påmeldte skivene en lytt før jeg er helt ferdig med denne runden . :)

65finger skrev:
    Som ny diktator takker jeg folket for fantastisk innsats. Neste runde starter om en uke. Prøver noget nytt.

Takk til deg også, samt alle sammen for nok en hyggelig runde albumstaffet. :)

Blir nok noen skiver innkjøpt denne gangen også, slik som sist.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Neste runde starter om en uke. Prøver noget nytt.
    Jamen, hva er det nye da? Vi må jo få tid til å planlegge litt før det hele starter igjen. Bedre å ha noen dager for å tenke ut nye bidrag enn å måtte komme på noe luddig helt på sparket.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Jamen, hva er det nye da? Vi må jo få tid til å planlegge litt før det hele starter igjen. Bedre å ha noen dager for å tenke ut nye bidrag enn å måtte komme på noe luddig helt på sparket.
    leverer bidrag på samme måten som tidligere. Trekker ut halvparten av bidragene og bruker de i runde 7 (andre halvpart i runde 8) 2 deltagere anmelder samme plate og leverer samtidig. Forsøker med det å skape litt mere dialog rundt platene. Det blir enklere for den enkelte deltager å lyttet til alle bidragene. Ønsker kun en dialog rundt inntrykket av platen ikke anmeldesens form

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    leverer bidrag på samme måten som tidligere. Trekker ut halvparten av bidragene og bruker de i runde 7 (andre halvpart i runde 8) 2 deltagere anmelder samme plate og leverer samtidig. Forsøker med det å skape litt mere dialog rundt platene. Det blir enklere for den enkelte deltager å lyttet til alle bidragene. Ønsker kun en dialog rundt inntrykket av platen ikke anmeldesens form
    @Kim Il Fing

Er du sikker på at du vil dette? Frykter at dette kan bære litt galt av sted, og at "debatten" fort kan gå over i surmuling. Det er vel ein litt for filantropisk tanke at vi skal klare å oppføre oss siviliserte når det oppfordres til debatt? :p
    Idèen er for så vidt ikjke ueffen (har foreslått tilnærmet det samme for tidligere runder ;)). Men eg er litt skeptisk her. Mistenker det enten ender i ei himla krangling, eller at folk ikkje tør si si sanne meining i frykt for å støte andre. I alle fall så lenge folk nominerer plater dei sjøl meiner er veldig gode.

Men for all del, let's give it a go.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Townes skrev:
    @Kim Il Fing

Er du sikker på at du vil dette? Frykter at dette kan bære litt galt av sted, og at "debatten" fort kan gå over i surmuling. Det er vel ein litt for filantropisk tanke at vi skal klare å oppføre oss siviliserte når det oppfordres til debatt? :p
    Idèen er for så vidt ikjke ueffen (har foreslått tilnærmet det samme for tidligere runder ;)). Men eg er litt skeptisk her. Mistenker det enten ender i ei himla krangling, eller at folk ikkje tør si si sanne meining i frykt for å støte andre. I alle fall så lenge folk nominerer plater dei sjøl meiner er veldig gode.

Verdt et forsøk, det er bare bra om det blir litt debatt rundt platene og omtalene. Er man ikke beredt på at noen kan mislike platen en selv holder høyt så får man skrive en omtale av den selv.

Ps. kunne vært en ide å samle alle omtalene fra de forrige rundene i 1 låst samletråd uten kommentarer, men med link til original posting.

Litt engasjement, temperatur og debatt rundt musikk er ikke noe å frykte, det vil nok heller føre til at flere vil lytte til platene som er omtalt for å se hvem de er mest enige med.

Folk skal få lov å bli glade, sure, skuffet, begeistret, sint og alt det andre. Når begynte vi å frykte slik på HFS?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Townes skrev:
    @Kim Il Fing

Verdt et forsøk, det er bare bra om det blir litt debatt rundt platene og omtalene. Er man ikke beredt på at noen kan mislike platen en selv holder høyt så får man skrive en omtale av den selv.

Ps. kunne vært en ide å samle alle omtalene fra de forrige rundene i 1 låst samletråd uten kommentarer, men med link til original posting.

Litt engasjement, temperatur og debatt rundt musikk er ikke noe å frykte, det vil nok heller føre til at flere vil lytte til platene som er omtalt for å se hvem de er mest enige med.

Folk skal få lov å bli glade, sure, skuffet, begeistret, sint og alt det andre. Når begynte vi å frykte slik på HFS?
    Jada, eg er helt enig for så vidt, men har bare sendt noen litt småkjipe tendenser i de siste. Ofte av typen dårlige hersketeknikker osv. for å avfeie anmeldelser man er uenig i.

Personlig vil eg jo aldri ta meg nær av om noen slagger Our mother the mountain (som uten tvil er mitt favorittalbum). Det for stå for anmelders regning og tap.
    Ikkje misforstå innlegget mitt i den retning at eg ikkje liker debatt om plater, eg er bare noe usikker på hvor "fruktbart" og seriøst det vil bli...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:

God ide, har tenkt tanken. Skal forsøke å få gjort det i løpet av helgen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    @Kim Il Fing

Ser poengene dine Townes. Men jeg tror og håper det vil gå bra. Det er viktig at man diskuterer inntrykkene og ikke form. Ser dette bare som en variasjon slik at vi ikke stivner. Noen spesialrunder mellom Lyngens opprinnelige konsept. En annen ide er temarunder som eksempel 80,90,60 tallet. Kvinnelige/mannlige vokalister. Tror det blir for smalt med "sjangere" Musikkoplevelser er subjektive så vi slipper gnålingen med "gullører og målemafia" får jeg håpe.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.529
    Torget vurderinger
    2
    Bare kjør på du fingern. Men du må ha i bakhue at alle diktatorer står for fall. ;D

Her representert ved en av dem. Mussolini.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Bare kjør på du fingern. Men du må ha i bakhue at alle diktatorer står for fall. ;D

Jevnlige utrenskningsprosesser må til ;D

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Synes fingen skal ha en stor takk og en i knapphullet som har organisert dette her. Det har nok gått med både timer og tålmodighet. Og Lyngen før ham, skal også ha en blomst, og til og med to, for sin innsats.

Dette viser at både grov nazisme og kommunistisk diktatur kan komme massene til gode. ;D So keep up the good work, finger!

U

utgatt60135

Gjest
    rolfozzy skrev:

Neste representert ved Nazi-Lyngen? Kim Il Fing har kuppet palasset og jeg har dødsfrykt :eek:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Brasse skrev:
    Flaks The Beatles ikkje er på Spotify ;D
    Du finner jo Village People og The Hollies der i det minste, det er jo mye det samme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn