albumstafetten 6

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Shack - HMS Fable

Shack er et engelsk band fra Liverpool. Bandet bestod i 1999 (tidspunktet platen kom ut) av brødrende Mike (Vokal og gitar) og John Head (gitar) Ren Parry (bass) og Iain Templeton (trommer) Bandet ble startet i 1986 og har en historie med masse uhell. studio og mastertapes brant ned, utkiftninger og tungt rusmisbruk m.m. Den vanlige Rockebandhistorien vil mange mene.

Guttene er selvsagt tungt inspirert av Beatles (De er fra Liverpool) men også The Byrds og Simon & Garfunkel (Noe som kan høres spesielt i de rolige låtene)
    Musikken er innenfor samme sjanger som f.eks Oasis, Pulp, Blur og StoneRoses.
    Britpop er det mange som kaller det.

Mike Head som er låtskriveren er av mange forståsegpåere beskrevet som en av sin generasjons beste låtskrivere noe som i beste fall glimtvis kommer til uttrykk på denne platen som består av 13 låter.

For meg virker det som om Mike "bet i krybben" når han skrev låtene til denne platen dvs han hadde en 3-4 låter "inne" og de 9 siste "tynte" han ut. Store deler av skiva virker krampeaktig og uferdig . Jeg får følelsen av at Mike, produsenten eller plateselskapet plutselig bestemte under produksjonen at nå skal vi lage en ny "What's the Story) Morning Glory?

Flere av låtene er skjemmet av irriterende bruk av strykere. pussig dobling av vokal og annet. det virker ofte litt umotivert . Jeg tror denne platen i en mer nedstrippet versjon hadde vært så meget bedre. Tidvis høres Mike ut som en søvnig Liam Gallagher. Han kler det rett og slett ikke og det er faen så irriterende. Det er så jævlig synd at Mike på de fleste låtene ikke synger som seg selv. Han kan hvis han vil, siste låta for eksempel høres han ekte ut og det fungerer.

Godlåtene:
    5,8, 10, 11 og 12
    De låtene er så bra at platen blir kjøpt inn.

Prosjektet HMS Fable oppfattes som krampeaktig og umotivert. Mere jobbing med låter og en definert rettning kunne det blitt veldig bra. 5 bra låter, resten fyllkalk.

5/10
    http://open.spotify.com/album/12kGm2wnSr2jX0q2SxT7mI

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Bra levert Kim Il.

Du holder fristen, og er således et eksempel til etterfølgelse. God anmeldelse, prøvde å høre på denne plata. men den gav meg ikkje kjempemye. Litt forundret over at en 5/10 plate blir kjøpt inn. Da må du handle noe inni hælvætte med plater ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Townes skrev:
    Bra levert Kim Il.

Du holder fristen, og er således et eksempel til etterfølgelse. God anmeldelse, prøvde å høre på denne plata. men den gav meg ikkje kjempemye. Litt forundret over at en 5/10 plate blir kjøpt inn. Da må du handle noe inni hælvætte med plater ;D
    jeg plukker den muligens opp hvis den dukker opp. Liker å ha de platene jeg anmelder i samlingen. Artig å høre på noen måneder senere for å se om inntrykket har forandret seg.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Flott levert anmeldelse,Fingern! :)

Henger litt etter på albumene nå,men skal ta dette også en runde etter hvert.5 bra låter er da slettes ikke verst. :)

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Townes,om du deler skiven i to så blir det jo kanskje rundt 8/10 da det er tolv spor på den?Press PGM på remote,velg låter,også er det plutselig et kort panseralbum.Sånn kan man saktens gjøre med mange album og heve kvaliteten betraktelig. :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Reigning Sound
    Time Bomb High School

Genre: Pop/Rock
    Greg Cartwright synger og spiller gitar
    Jeremy Scott spiller bass
    Greg Roberson på trommer
    Alex Greene på keyboards og gitar

Misunner Aukrust som slapp unna med “Bror min gjorde lekser”. En setning som sa ingenting men samtidig sa alt. Jeg slipper ikke så billig unna. For å skape litt sympati - ligger å vrir meg i smerter som nyoperert og biter tenna sammen for å klare å levere anmeldelsen min i tide for å unngå Fingern's vrede ::)

Bandnavnet sa meg ingenting, og jeg har ikke orket å google for mye for å holde denne rundens høye kvaliteter på anmeldense så lar det stå til.

Etter å ha spilt gjennom Time Bomb High School i bakgrunnen mens jeg var på jobb et par tre ganger var jeg rimelig sikker på hva jeg hadde med å gjøre. Dette er musikk fra en periode hvor menn fremdeles fikk lov til å være menn, og kvinner gikk i lårkorte skjørt. Det var tøft å røyke og man trengte ikke hjelm for å cruise rundt på sin blankpolerte caferacer og hvor bilene hadde sofa foran og bak. Vi snakket om 60 tallet!

Jeg tok feil.....Skiva er fra 2002.

Starter friskt med musikk som glatt kunne blitt spilt i viltre biljakt scener fra Med hjartet på rette staden serien som gikk på lørdager på TV for ikke lenge nok siden.
    En vokal som tidvis ligner på den skrikende rufsete karen i politiskolen filmene som virker å være i stemmeskifte om noen husker denne karen. I motsetning til overnevnte film – denne vokalen kler bandet så til de grader. Veksler videre til noe som Stones kunne gitt ut. Bra intensitet uten å være påtrengende eller veldig sint. Bandet behersker denne rockete stilen veldig bra men synes når de går i såre ballader så oppfattes det litt feil, men bevares – ikke mange låtene det gjelder.

Til dere som avventer en teknisk analyse – vel den kommer ikke. Årsaken er enkel – dette er ikke flinkismusikk med lange improvisasjoner eller sekvenser med hør hvor flink jeg er til å spille… Dette er et band som jeg får inntrykk av at liker å spille sammen.

Under stafetten har jeg gått til anskaffelse av ”Too Much Guitar” og ”Break Up….Break Down” fra samme band men ikke denne. Sistnevnte kunne likegodt vært gitt ut av en ung Neil Young for øvrig. Årsaken til at jeg ikke har gått til anskaffelse av ”Time Bomb High School” enda er enkel – den var ikke inne på den semilokale platepusheren.

Dette er bra – får meg i godt humør. På lavt volum er den ikke oppmerksomhetskrevende og dermed passende til bakgrunnsmusikk når man koser seg med et glass vin eller leser en bok. Skrur man opp volumet så kan man lytte til platen på en annen måte, ja man kan nesten få lyst til å gjøre noe i hus da man merker at energien kommer sigende.

Karakter fra meg lå lenge på en 7/10, men bikket opp til 8/10 gitt og kommer til å følge meg i lang tid fremover. .
    Gir man en slik karakter så sier det seg selv at det er mange høydepunkter på platen, men etter min mening faller den litt mot slutten med et par låter som ikke hadde trengt å være med i det hele tatt.

PS: Eros - du har stående ordre til å invitere meg på besøk og innvie meg i en musikalsk verden i en genre som jeg kjenner så alt for dårlig!....om det passer da

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Super anmeldelse! godt jobbetret fra sykesengen. Jeg vil være med til Eros....

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @H.R.

Glimrende anmeldelse av en glimrende plate fra et glimrende band. Personlig syns eg de rolige låtene funker vel så bra som de mer uptempo rocka låtene. Cartwright sin stemme kler sånne småsåre låter helt fantastisk :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.814
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Townes skrev:
    @H.R.

Glimrende anmeldelse av en glimrende plate fra et glimrende band. Personlig syns eg de rolige låtene funker vel så bra som de mer uptempo rocka låtene. Cartwright sin stemme kler sånne småsåre låter helt fantastisk :)
    Takker for den.
    Det som undrer meg er at de rolige låtene fra Break Up….Break Down sitter som et skudd her.
    Samme vokal, samme band, like glitrende, men anderledes like vel.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.529
    Torget vurderinger
    2
    Bra anmeldelse H.R.

Virker som dette kan være musikk jeg vil like.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Nivået på anmeldelsene i denne runden har vært særdeles bra ! Om noen skulle ha savnet meg er det fordi at lydkortet i pc'en slo seg vrang akkurat da jeg hadde en kandidat klar.Dermed var spotify satt ut av spill her.

mvh. s,

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    mikefish skrev:
    Nivået på anmeldelsene i denne runden har vært særdeles bra ! Om noen skulle ha savnet meg er det fordi at lydkortet i pc'en slo seg vrang akkurat da jeg hadde en kandidat klar.Dermed var spotify satt ut av spill her.

mvh. s,
    du er savnet! men ser det som en selvfølge at du blir med i neste runde som jeg starter om en uke

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Blir med så sant teknologien er på min side.Nå er datamaskinen friskmeldt.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
    BanjoArrne skrev:
    Veldig ryddig og glitrende skrevet anmeldese. Dette har du virkelig jobber med og det er flott å se. Jeg er også enig i det du skriver og til og med karakteren tror jeg. En sterk 8´er. Bare skryt fra meg :D.

Deerhunter er virkelig dyktige musikere. Jeg har måttet prioritere Erickson, men inntrykket av deres nyeste så langt er veldig bra.

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg har fortsatt ikke internett hjemme og sitter på jobb. Skal jeg skrive litt nå uten å kunne høre musikken eller ta det ordentlig i morgen (sansyligvis)? Plata har jeg hørt mye på, så den er grei.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lyngen skrev:
    Jeg har fortsatt ikke internett hjemme og sitter på jobb. Skal jeg skrive litt nå uten å kunne høre musikken eller ta det ordentlig i morgen (sansyligvis)? Plata har jeg hørt mye på, så den er grei.
    ta det ordentlig i morgen! kun det beste er godt nok

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    Lyngen skrev:
    BanjoArrne skrev:
    Veldig ryddig og glitrende skrevet anmeldese. Dette har du virkelig jobber med og det er flott å se. Jeg er også enig i det du skriver og til og med karakteren tror jeg. En sterk 8´er. Bare skryt fra meg :D.

Deerhunter er virkelig dyktige musikere. Jeg har måttet prioritere Erickson, men inntrykket av deres nyeste så langt er veldig bra.
    Takk,Lyngen. Hyggelig å lese at du og liker albumet. Jeg likte det mye bedre etter jeg hadde lyttet gjennom det en del ganger. :)

H.R skrev:
    Reigning Sound
    Time Bomb High School
    Flott og velskrevet, H.R! :)

Må ta albumet en runde i etterkant, men din velbeskrivende anmeldelse gir meg en sterk følelse av hvordan denne skiva vil låte. :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.188
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Roberten skrev:
    @Burnt__Island, hadde dette vært mitt første møte med bandet, uten noe mental bagasje, er det ikke sikkert jeg hadde landet langt fra 7/10. Det er noen utrolig vare og vevre melodier der hvor de makter å få det industrielle og mekaniske til å føles organisk og levende.
    Jeg gikk til Spotify med ferske ører og synes det var jævli kult faktisk! Kul plate.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    @Burnt__Island, hadde dette vært mitt første møte med bandet, uten noe mental bagasje, er det ikke sikkert jeg hadde landet langt fra 7/10. Det er noen utrolig vare og vevre melodier der hvor de makter å få det industrielle og mekaniske til å føles organisk og levende.
    Jeg gikk til Spotify med ferske ører og synes det var jævli kult faktisk! Kul plate.
    Kult! det skal jeg prøve også

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.529
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    Går det an?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.188
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Townes skrev:
    Eg kan rett og slett ikkje utstå vokalen hans. Det knyter seg i marg og bein bare han åpner kjeften.....denne evinnelige vokalen til Thomas Gnåldahl....Gnåldahl......Gnåldahl.....pling plong lyder....pling plong kan eg ikjke like........Gnåldahl....pling plong.........pling plong..........veldig mykje synther, loops og slikt teknologisk krimskrans........Gnåldahl..........gnåler godeste Thomas........Gnåldahl

;D ;D ;D ;D

Det herlige med stafetten er jo hvor forskjellige vi er. Selv hadde jeg nok aldri hørt på dette albumet dersom det ikke sto på lista, og jeg forventet meg "vanlig Dybdahl" etter gnålinga (unnskyld, anmeldelsen) din. Men jeg liker en liten dose pling-plong og synes denne kombinasjonen var god. Litt uventet og overrasket setter jeg denne på lista for fremtidige kjøp.

R

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.188
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gjedde skrev:
    The Rifles-Great Escape

Terningkast (skrekkelig subjektivt) 3/10
    Er enig.
    Synes denne typen musikk blir jævli masete.

Edit: Låter som "History" funker fint for seg selv den.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.188
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    dag1234 skrev:
    Dylan LeBlanc: Paupers field ( Rough Trade2010)

Det er helt fantastisk....
    Fantastisk ja, der fikk play.com litt mer omsetning gitt. :)
    Dæven dette var vakkert!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    rolfozzy skrev:
    65finger skrev:
    RoDa skrev:
    Roberten skrev:
    Går det an?
    kle på seg et par ferske ører og trykke hemningsløst på linken

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.644
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Townes skrev:
    Eg kan rett og slett ikkje utstå vokalen hans. Det knyter seg i marg og bein bare han åpner kjeften.....denne evinnelige vokalen til Thomas Gnåldahl....Gnåldahl......Gnåldahl.....pling plong lyder....pling plong kan eg ikjke like........Gnåldahl....pling plong.........pling plong..........veldig mykje synther, loops og slikt teknologisk krimskrans........Gnåldahl..........gnåler godeste Thomas........Gnåldahl

;D ;D ;D ;D

Det herlige med stafetten er jo hvor forskjellige vi er. Selv hadde jeg nok aldri hørt på dette albumet dersom det ikke sto på lista, og jeg forventet meg "vanlig Dybdahl" etter gnålinga (unnskyld, anmeldelsen) din. Men jeg liker en liten dose pling-plong og synes denne kombinasjonen var god. Litt uventet og overrasket setter jeg denne på lista for fremtidige kjøp.

R
    Vel, vi er enige om Dylan LeBlanc da om ikkje annet. Å høre stemmen hans til LeBlanc jo balsam for øregangene etter å ha hørt gnålinga til Gnåldahl :p

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    20.188
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    .Marcus skrev:
    Mark Selby – Nine Pound Hammer
    Kul omtale!
    Men køntri og whitesnake? Hvor kom det fra?? ;D ;D ;D

U

utgatt60135

Gjest
    Roky Erickson with Okkervil River - True Love Castout All Evil - 2010

Roky Erickson hadde jeg så godt som ingen kjennskap til, men etter litt hyping av plata her på sentralen for en stund siden så lå det i lufta at han antagelig var med i en eller annen mer eller mindre kjent gruppe for lenge siden. Jeg måtte søke meg frem til det riktige svaret som sikkert noen vil mene jeg burde være flau over, hehe. Kanskje ikke så rart at jeg ikke kjente til han siden hans gruppe var 13. Floor Elevators som eksisterte fra 1965 til 1969. Jeg har skjønt at debuten er en klassiker fra tidlig psykedelisk rock og jeg leser at de sågar var pionere innen “LSD sjangeren”. Men selv har jeg ikke klart å like dem og dermed ikke bemerket hvem de egentlig var. Da er det var flott at deler av historien er beskrevet i tekstheftet av Will Sheff, frontmann i Okkervil River. Ikke overraskende dreier det seg om narkotikamissbruk, fengslig og opphold på sinnssykssykehus med elektrosjokkbehandlinger som startet ved at Roky eller Roger som han egentlig het spilte sinnsyk for å få snillere dom etter å ha blitt tatt av en politimann for en joint i bilen.

Her samarbeider han alså med Okkervil River og det lover godt siden jeg har flere gode plater av gruppa. Kanskje er Black Sheep Boy min favoritt av dem.

True Love Castout All Evil begynner med en kort sang som han selv gjorde opptak av i et galehus med dårlig utstyr. Låten overtas av strykere, piano og noe bråk mot slutten. En interessant start, men som vanlig er min tålmodighet med å forstå tekst syltynn. Men det gjør egentlig ingenting da jeg heller finner frem en bok om jeg vil bli klokere.

Først i andre låt får vi høre Roky´s grove og rustne stemme med countryknekk. Han er utvilsomt en flink sanger, men synger med en tydelig tonefallendring gjennom mesteparten av platen som jeg ikke liker spesielt godt. Det er tydelig at det er tekstene som driver låten fremover mens musikerne støtter opp. Joda, dette er da pen musikk men for meg ikke spesielt givende. På Goodbye Sweet Dream synes jeg musikerne spiller mye mer aktivt og det låter riktig så fint, men samtidig er jeg blitt litt lei av å høre låttittelen etter mange, mange runder i spilleren.

Be And Bring Me Home frembringer countryvibber hvor musikerne spiller ganske så rett frem i samme tralten med seige trommerytmer. Pent, men litt kjedelig og forutsigbart. Men Be and Bring Me Home er en flott setning synes jeg.

Please Judge liker jeg bedre musikalsk med piano, støyteppe og bakgrunnnslyder hvor teksten kommer godt frem.

John Lawman kommer som et friskt pust inn med mer rocka uttrykk og mye energi og utlevelse fra Roky. Dette er nok låten jeg liker best selv om jeg har en følelse av at det ikke burde være det. Jeg synes han kommer bedre til rette med mer fart og fandenivolskhet i vokalen og driv i musikken.

Så får vi besøk av steelgitar i tittelåten med dertil countrystemning. Denne understreker min blandet inntrykk av platen. Jeg liker den for det vakre og stemingsfulle, men samtidig liker jeg den ikke grunnet det instrumentale og måten Roky synger på.

Men Forever er da utvilsomt en vakker ballade og Think Of As One er en av de låtene jeg liker best. Bird´s Crash synes jeg også en av de bedre slik at jeg synes siste halvdel av True Love Castout All Evil tiltar meg mest.

God Is Everythere avsutter som plata begynte, nemlig med et gammelt opptak fra galehuset.

Jeg er redd albumet kommer til å samle støv i hyllen, men siden jeg både liker og missliker platen ender jeg på;

5/10

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Veldig interessant og grundig anmeldelse, Lyngen.

For meg er dette en fantastisk plate, rå og ekte, hinsides galskap, av en som har vært på den andre siden og kommet tilbake med mer vett enn før han tippa over kanten.

Jeg ser i grunnen hva du mener, og at det er et spm om smak. For meg er dette en 9/10, eller der omkring. En av de beste jeg har hørt i år, tror jeg - et år med mange store lytteopplevelser.

U

utgatt60135

Gjest
    Takk, Dag. Jeg hadde gitt litt bedre karakter om jeg ville vært mer objektiv. Hvordan er det for deg? Får du med deg teksten og dens mening?

Jeg har vært uten netttilgang en god stund, så det er først nå jeg kan lytte meg igjennom de ukjente platene.

U

utgatt60135

Gjest
    rolfozzy skrev:

Muses femte album dette. Hvordan de forrige låter aner jeg ikke. Men jeg vil nok tro de har funnet sin nisje før dette siste.

Åpner fengende med syntintro, som Simple Mind på speed omtrent.

Og slik fortsetter det, og fortsetter. Innimellom er det tydelige referanser til Queen.

Stadionrock. Er nok ikke et band, og musikk som gjør seg i små intime lokaler.

Kan virke på de tre siste låtene som de også setter pris på Beethovens pianosonater.

Problemet mitt med denne plata er at jeg sporer av underveis, mister konsentrasjonen, og aner ikke hva jeg har hørt.

Med andre ord. Drittkjedelig.

2/10. Får 2 fordi det høres ut som produksjonen er brukbar. Selv med øreplugger på en miserabel pc.
    Dette har vært min hatplate siden den kom fordi de har fått en stor fanskare uten at jeg selv synes synes at det er i det minste fortjent. Jeg kan ikke fordra plata og ville gitt 1/10. Men selvsagt er det veldig subjektivt ment ;).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn