Albumstafetten 16

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
2 bra skrevne anmeldelser av Dave'n (spesielt Brasse sin :)). Må innrømme at det var nok slik jeg trodde det kom til å gå med denne platen, men måtte bare prøve. Hørte veldig mye på denne når den kom ut og har hørt den en gang i blant etter også. Av en eller annen grunn synes jeg den er bra, men har fått med meg gjennom venner og bekjente tidligere (og nå også her) at jeg stort sett er alene om det. ;D Men det er greit, dette er nok en av mine guilty-pleasures. :D

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Foreslår Guilty Pleasure-stafett!

(Hadde Dave hatt denne gitarsolosounden hadde nok plata vore redda for min del).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Her var det igjen delte meninger.Dave Steward's plate syns jeg har endel fine poplåter og jeg ville nok også havnet på over midtstreken.Men så er vel jeg litt sjenerøs med karakterene.Anyway,flotte og grundige anmeldeser !

mvh. s,

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.165
Sted
Sortland
OAlex skrev:
Fantastisk anmeldelse!
Det har alltid vært min oppfatning at ingenting er så underholdende som en god (og grundig) slakt!
Takk til brasse for rundens hittil beste ;D

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.485
Sted
Trondheim
Hansern skrev:
OAlex skrev:
Fantastisk anmeldelse!
Det har alltid vært min oppfatning at ingenting er så underholdende som en god (og grundig) slakt!
Takk til brasse for rundens hittil beste ;D
Kanskje det er lettere å være kreativ når man slakter?

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
For min del, begge veier. Værst med 4-6'er plater. De som går inn et øre og ut det andre uten å rikke i hjernebarken.

U

utgatt60135

Gjest
Artig slakt det der ja, Brasse! Zocchihedron terning har jeg ikke sett før ;D. Siden karakter er påkrevd sier vi 1/10 fra deg ;).

Anmeldelsene fra meg og Gjestemedlem (jeg har hans liggende, men skal ikke påvirkes av den så klart) kommer nok ikke før i morgen kveld, så vet dere det.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Zocchihedron går til 100, så 3/10 er min karakter.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.122
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Lyngen skrev:
Artig slakt det der ja, Brasse! Zocchihedron terning har jeg ikke sett før ;D. Siden karakter er påkrevd sier vi 1/10 fra deg ;).

Anmeldelsene fra meg og Gjestemedlem (jeg har hans liggende, men skal ikke påvirkes av den så klart) kommer nok ikke før i morgen kveld, så vet dere det.
Lyngen, jeg trodde at du ville ønske Brasses bruk av Zocchihedron velkommen siden du sa du hadde sans for Pitchforks bruk av komma. 29 på Brasses hundresidige terning (har du bilde, Brasse? ;)) blir 2,9 på Pitchforkskalaen..

U

utgatt60135

Gjest
.........

Deadman - Take Up Your Mat And Walk

Gjestemedlem (som er på ferie):

Westernstemning med orgel, vokal og gitarer. Litt på en god måte, slik som f.eks. Grateful Dead kan være det, uten at dette er sammenlignbart helt musikalsk. Det er nok gitaristen som skaper slike assosiasjoner hos lytteren. Men litt nattklubbstemning er det over dette, og det vil nok slå godt an i bygdenorge. Orgelet kan bikke litt over i gospeltoner til tider.

Dette er jo vaskeekte amerikanere som står bak, fra Texas til og med. Rolig gitar og countrystemme preger platen mye. Den er i det hele tatt ganske rolig og behagelig og ikke noe man bør skremmes av selv en søndag formiddag. Hvis man ikke er alt for allergisk mot gospel i alle da.

Gitarmannen trekker platen oppover, mens orgelet haler litt sidelengs. Blir litt mye av det til tider, men det skal sikkert være slik.

This Old World's not gona Change er vel ganske definerende for platen. Litt smokieaktig eller kimlarsensk på en måte, uten at det ligner for mye. Ikke særlig nyskapende musikk på noen som helst måte, men sikkert helt greit for dem som liker americana uten alt for store kåbbåihatter.

Det er nok litt steelgitar og kloppetiklopprytmer her, men faktiske ikke verre enn at de verste skjelvebygene ikke får helt taket. Litt som se en fæl film etter 2-3 valium, du vet du burde reagere men bryr deg liksom ikke helt likevel. Rart.

Ain't No Music er litt inne i springsteenland, eller kanskje sogar litt Giant Sand på en måte? Dette er absolutt hørbart og nå er platen inne i et veldig godt spor. Mer av dette og det hadde blitt en stor plate. Flott låt dette og absolutt platens høydepunkt. Fremoverlente rytmer og en fortellervokel, men med spennende bakgrunnslyder og musikalske forventninger.

Platen fortjener nok flere gjennomlyttinger enn den har fått til nå, og jeg tror den kan vokse, for det er en musikk jeg har bestemt meg for å prøve å like om ikke annet. Gilead går litt i feil retning igjen, men er jo ikke helt dårlig heller. Litt raskere låt men ikke så veldig spennende. Litt slitsom lyd på denne. Platens svakeste øyeblikk.

Lydmessig er platen ellers grei nok. Litt for komprimert og "moderne" i lydbildet, så her hadde den tjent stort på en mer nøktern mastring, men den er langt i fra helt ødelagt.

6/10 med potensiale. Country for viderekomne med høydepunkter og noen nedsig.

Lyngen:

Å trekke en plate fra rolfozzy gir nervøse rykninger. Et det country? Jeg har som endel vet allergi mot country.

Ok, Deadman er americana, lett country og ikke verste sort. Bandet fra Dallas startet opp 1999 som en duo av låtskriver Steven Collins og kona - til ekteskapet røk. Men flyttet til Austin og startet bandet på nytt nå med seks musikere.

Jeg har lyst til å først ta for meg de låtene som jeg faktisk kan like på albumet. De som er minst country og mest rock. Og som vanlig befinner det ene seg på mitt favoritttall 6. I´m Not Who You Think I Am er en ganske så nydelig låt, men flotte vakre melodier og han synger fint. Nesten som en godnatta-sang. Denne kan sette på repeat og selv om slidegreia (som jeg normalt sett missliker) er til stedet er den så forsiktig i bruk at det kler låten bra.

Den nest fineste synes jeg er andrelåta Till The Morning Comes. En varm og fin låt det også og tekstene synes fine.

Den tredje jeg kan like er den sjuende Ain´t No Music. Umulig å ikke tenke på Bruce Springsteen når man lytter til denne nesten akustiske rolige og intime låten.

Gilead som også er en ganske likanes låt men begynner å nærme seg vel mye mot kanten for meg og resten tipper over country-overdose for meg. Men alt i alt en fin plate for dem som liker sjangeren. Harmonisk sår og vakker. Bra spilt og god vokal.

En subjektiv (plata fortjener høyere karakter for americana lyttere);

5/10

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Glimrende anmeldelser ! En av rundens fineste dette etter min smak.Syns det var endel Eagles å spore her.Men har bare spilt den et par genger.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
mikefish skrev:
Glimrende anmeldelser !
Gjestemedlem fikk det bedre til tross dårlig tid. Ikke all verdens fra meg, men det tåles vel :). Som enkelte har vært inne på så er det lettere å slakte eller rose noe opp. Midt på treet plater som ikke treffer helt er ikke lette. Jeg har iallefall hørt mye på plata.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
To fine anmedelser der. Har ikke fått hørt på plata selv dessverre.

Nå er jeg spent på "min" plate som skal anmeldes i morgen, jeg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
supre anmeldelser, gleder meg til å høre på plata nå samt Dazed sin

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bra anmeldelser av en plate dere selvfølgelig ikke ser storheten i. Slett ikke uventa.

Fasiten her, er en åtter.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Bra anmeldelser av en plate dere selvfølgelig ikke ser storheten i. Slett ikke uventa.

Du er køntrimannen!

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.914
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:

Har hørt på Deadman noen ganger og har tenkt å fortsette med det framover. Når det svinger, får jeg assosiasjoner til The Band.
Ingen tvil om at det er en bra plate, den klart mest interessante plata i denne runden.
For meg. :)

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:

Kan du fortelle litt hvorfor du mener den er så bra selv?

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Grunnet arbeidsituasjon ser det ut som jeg ikke får levert anmeldensen min før i morgen ettermiddag, beklager så mye.

U

utgatt60135

Gjest
Bent skrev:
Grunnet arbeidsituasjon ser det ut som jeg ikke får levert anmeldensen min før i morgen ettermiddag, beklager så mye.
Det får tilgies ;).

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Nei. Hvis du ikke hører det, vil du ikke forstå det etter jeg har prøvd og forklare det heller.
F.eks. hvis jeg skriver hva jeg liker med den, så vil du også plutselig like den?

Jeg sliter jaggu nok med dritten jeg har fått tildelt og anmelde, om jeg ikke skal bære deg langs den musikalske vei også.

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
F.eks. hvis jeg skriver hva jeg liker med den, så vil du også plutselig like den?
Nei, men det er (nesten) alltid interessant å høre hva andre legger i sin musikk (litt klønete forklart). Ikke vær beskjeden nå da ;).

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
rolfozzy skrev:
Lyngen skrev:
rolfozzy skrev:

Nei. Hvis du ikke hører det, vil du ikke forstå det etter jeg har prøvd og forklare det heller.

Jeg sliter jaggu nok med dritten jeg har fått tildelt og anmelde, om jeg ikke skal bære deg langs den musikalske vei også.
Jeg føler virkelig med deg, med tanke på de to platene du fikk tildelt denne gang..

Men hadde det ikke vært fint om du kunne løftet Lyngen opp til et høyere musikalsk nivå..? ;D

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oi. "Pass", altså.

Vel, takk for innsatsen, da. ...Får vente med å diskutere plata til Bent har levert.

rolfozzy skrev:
Først takk til Dazed for at han lånte meg sitt vinyleksemplar.
Bare hyggelig! :) Beklager at du ikke likte den.

rolfozzy skrev:
Det er nesten som Black Sabbath skulle hive seg på grungen
Jeg hører inspirasjon av både Sabbath og grunge i musikken, så det var ikke så dumt, egentlig. ...Bare at jeg ser det som noe positivt. ;)

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Oi. "Pass", altså.

Vel, takk for innsatsen, da. ...Får vente med å diskutere plata til Bent har levert.
Siden Bent trolig ikke leverer før i morgen må det vel være greit å diskutere i dag.

Mastodon er vel innenfor en musikkform som har definitivt flest tilhengere blant unge menn. Og gruppa er vel veldig høyt ansett der i gården så vidt jeg vet. Jeg har definitivt ikke likt denne musikken. Er vel den musikken som er nærmest hardrocken fra 80-tallet i dag? Jeg har bare såvidt hørt noen album av nysgjerrighet ettersom mange gir dem stående applaus. Men når jeg nå såvidt har hørt denne plata så var det ikke fullt så ille som fryktet (jeg var nervøs for å få denne, samtidig som at den kunne vært en interessant utfordring). Men alikevel så er det langt fra min smak og hadde nok gitt 2 eller noe sånt. Er litt enig med ozzy´s kommentar om ingen mål, mening og melodi. Gi meg heller noe ordentlig metal!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Dazed skrev:
Oi. "Pass", altså.

Siden Bent trolig ikke leverer før i morgen må det vel være greit å diskutere i dag.

Mastodon er vel innenfor en musikkform som har definitivt flest tilhengere blant unge menn. Og gruppa er vel veldig høyt ansett der i gården så vidt jeg vet. Jeg har definitivt ikke likt denne musikken. Er vel den musikken som er nærmest hardrocken fra 80-tallet i dag? Jeg har bare såvidt hørt noen album av nysgjerrighet ettersom mange gir dem stående applaus. Men når jeg nå såvidt har hørt denne plata så var det ikke fullt så ille som fryktet (jeg var nervøs for å få denne, samtidig som at den kunne vært en interessant utfordring). Men alikevel så er det langt fra min smak og hadde nok gitt 2 eller noe sånt. Er litt enig med ozzy´s kommentar om ingen mål, mening og melodi. Gi meg heller noe ordentlig metal!
Seriøst?

Jeg skal kommentere lengre i morgen. Nå er det for sent på kvelden til å lire av seg noe fornuftig. ;)

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517

Slint - spiderland (1991)

Denne platen gikk meg hus forbi da den ble sluppet på markedet.Slint ble dannet i Luisville,Kentucky på andre halvdel av åttitallet og fikk aldri det helt store gjennombruddet.De gav bare ut to lp'er,og ble oppløst ikke lenge etter denne platen.'Spiderland' har i ettertid solgt ganske bra.

'Spiderland' er et mysterium.Har hatt denne platen i fjorten dager.Trodde jeg hadde god tid med å anmelde denne,men der tok jeg feil.For hver gjennomlyttig oppdager jeg stadig nye ting.Førsteinntrykket var at dette er en ganske monoton affære.Men platen inneholder plenty av flotte detaljer.Platen består av seks ganske lange kutt.Vil ikke fremheve noen av de som gode eller dårlige,de er alle sterke,og platen bør lyttes til i sin helhet.

Det er for meg komplett umulig å få med meg all vokalen her.Den er tidvis langt bake i lydbildet,og av og til på de roligste partiene er det bare en slags hviskesynging.Den bærer preg av en fortellerstemme som i et radiohørespill.Frontfigur Brian McMahan messer frem historier her som jeg bare får meg meg bruddstykker av.Det er minimalt med info på cd-coveret.Som en kuriositet kan det nevnes at det er den godeste Will Oldham som har knipset albumfotoet.

De rolige partiene blir stadig avløst av voldsomme utladinger med de tøffeste gitarriff.Syngingen fremkommer da som ren desperasjon.Melodiene blir i det hele tatt flettet flott sammen i et nakent lydblide med bare gitarer,bass og trommer.Kompet er svært behersket.Bandet har nok hentet endel inspirasjon fra Sonic Youth,men her er veldig mye særegent.

Og hvor var jeg i 1991 ? Muligens i et dypdykk inne i Talk talk's 'laughing stock'.Slint's 'spiderland' er intet mindre enn et mesterverk,og det er en gave til kommende generasjoners musikkelskere.

9/10

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har på følelsen av det kan bli debatt rundt Mastodan,men vil avvente kommentar til siste anmelder er kommet på banen.

mvh. s,

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Takk for fin anmeldelse Mikefish, jeg har albumet stående i hylla så jeg skal børste støv av det når jeg kommer hjem fra jobb.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Dazed skrev:
Oi. "Pass", altså.

Trudde aldri vi skulle bli 100% enige om et album.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takk skal du ha,Anonym ! Slint er vel en av noen få kjøpte "stafettplatene" jeg kommer til å høre flere ganger i fremtiden.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
Glitrende anmeldelse, Mikefish! Og jeg setter pris på at man gjør lange forsøk uansett hvor man ender. Hadde lyst til å nominere denne plata for lenge siden, men først nå var den å finne på Spotify. Jeg tror ikke så mange kjenner til den og i tillegg til stor musikk så syntes jeg det var en interessant plate å levere til andre siden det ikke er noe lett materie å bli klok på. Dermed spennende å høre hvordan andre tenker om den. Noen ord til etter Burnt_Island.

Topp Bunn