Albumstafetten 16

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takker Lyngen ! Til neste runde kan det være en idè å ha 48 t.mellomrom også på de siste platene.Anmeldelsene kommer til hulter og bulter,og det blir liten tid til debatt.

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ang. Mastodon:

Jeg tror jeg skriver en halv mini-anmeldelse selv først, og så fortsetter diskusjonen etterpå:

Mastodon er et heavy metal-band fra Atlanta, Georgia, som startet opp i år 2000, bestående av Troy Sanders (bass/vokal), Brent Hinds (gitar/vokal), Bill Kelliher (gitar) og Brann Dailor (trommer/vokal). De spiller en metall som av fansen kalles "sludge metal" (Fordi de etter sigende har en "sludgy" lyd. Med det forstår jeg at den er litt grov og tungtflytende, og sinnsykt tung/feit. Det kjenner jeg igjen, men jeg synes det blir teit å dikte opp en egen sjanger/bås til et band.) Jeg synes det er en slags blanding av "stoner rock", thrash metal og prog metal. Slektskapet med andre Sørstats-heavyband kan høres i musikken, men Mastodon er innovative og nyskapende like forbanna. ;)

De som måtte mene at denne musikken er datert eller "80-talls" er jeg fristet til å be gå og gjøre hjemmeleksa si, for finnes det bare ett kontemporært metallband, så er det Mastodon! Ja, de er nok som veldig mange andre flasket opp på NWOBHM (new wave of british heavy metal), men det er veldig vanskelig å frakoble seg helt fra musikkhistorien.

(Forøvrig tar jeg avstand fra begrepet "80-talls heavy" slik det ofte blir brukt, for de som bruker det sikter ofte til datidens mainstream "boybands" som av foreldregenerasjonen ble plassert i heavysjangeren, men strengt tatt ikke har filla med metal å gjøre. ...Og si hva du vil om AOR/hair metal-bandene, men i motsetning til dagens mainstream-band, så var veldig mange av disse ekstremt dyktige musikere. ...Men jeg sporer av.)

Mastodon klarer å kombinere beinharde og knallharde men catchy riff med virtuose instrumentprestasjoner, forvrengte gitarer med rene partier, sære taktskifter med massive og drivende rytmer, "ren" vokal med "nesten growling". Gode og fengende melodier og både instrumental- og vokalharmonier samtidig som de spiller beinhardthardt og tungt. Fantastisk!

The Hunter er Mastodon's femte album. Det første albumet ("Remission") var hardere og mindre "tilgjengelig", men fra det andre albumet (Leviathan) begynte bandet å spe inn prog-elemeter i musikken. Dette fortsatte de med i enda større grad på "Blood Mountain", og det toppet seg nok på "Crack The Skye". Bandet har utviklet seg/forandret seg en del mellom hver plate, og denne, "The Hunter" er variert i seg selv, med låter som er ganske forskjellige fra hverandre i stilen. Grandiose arrangementer, glitrende instrumentprestasjoner, catchy OG kompliserte låter. Dynamisk og mektig, storslagen og "tight". Her er alt fra NWOBHM og prog-influenser til poppa melodier og funkrytmer. Denne plata har alt som kreves, og jeg elsker den!

At smak og behag er udiskutabelt, uforklarlig og individuelt er en sannhet vi alle må akseptere, men jeg FORSTÅR bare ikke at de som ikke liker denne plata, ikke i alle fall kan se kvalitetene den innehar eller til og med ikke klarer å forstå hvorfor andre kan like den. Når jeg skal anmelde en plate jeg ikke "forstår", sitter jeg og sliter med den likevel, prøver å sette meg inn i hva som motiverer og driver artisten - hvor de kommer fra, for å si det med en floskel. Det går an å skrive noe lesbart selv om man selv ikke liker plata.

For meg er dette den udiskutabelt beste plata fra 2011, og uten å ha talt opp de fire andre, er jeg ganske sikker på at den er på min "topp 5 noensinne"-liste.

Jeg holder den faktisk som en 10/10.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Den satt Dazed ! (har plata og istemmer).

mvh. s,

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvilken karakter ville Blood Mountain fått hvis den skulle anmeldes (i mine ører et mye bedre album enn the Hunter)?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Jeg syns det er litt dårlig at dere ikke kan vente til Bent har levert sin anmeldelse før dere begynner og diskutere.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Jeg syns det er litt dårlig at dere ikke kan vente til Bent har levert sin anmeldelse før dere begynner og diskutere.
Det har du rett i, og jeg tar til meg kritikken. Jeg bare hang meg på da Lyngen godkjente at debatten startet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Hvilken karakter ville Blood Mountain fått hvis den skulle anmeldes (i mine ører et mye bedre album enn the Hunter)?
Den har jeg nettopp kjøpt, og bare hørt gjennom noen ytterst få ganger, men jeg holder ikke den like høyt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tilbake til dagens oppsatte program:

Flott anmeldelse av Slint fra Mikefish! Jeg har dessverre ikke fått hørt på denne plata heller. :-[ ...Men det skal jeg nå!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Takk for anmeldelsene, ja. Slint er totalt ukjent for meg, men får lyst til å sjekke ut. Mastodon-plata "skummet" jeg igjennom en tid tilbake. Den falt ikke i smak da jeg prøvde den, husker ikke hvorfor, men får gi den en sjangs til skjønner jeg.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Mastodon - The Hunter (2011)

Mastodon er en amerikansk metall gruppe som ble stiftet i 2000 bestående av;
Troy Sanders (bass/vokal), Brent Hinds (gitar/vokal), Brenn Dailor (trommer/vokal) og Bill Kelliher (gitar).
The Hunter er deres femte studioalbum.
Dette er en plate jeg har hørt et par ganger før stafetten og singelen Curl Of The Burl har også vært spilt en del på radio i høst.
Dette er ikke en musikksjanger jeg hører mye på, men jeg kan synes det er skikkelig fengende på de rette dagene. Her er på mange av sangene veldig melodiøse partier blandet med fengene riff og vokalharmonier sammen med nesten skrikende vokal. Selv om det ikke er vanskelig og høre at det er samme gruppe er mange av låtene veldig forskjeldige; her er knallhard metall, prog, gode rockelåter og antydning til popmusikk.
Det som gjennomgår platen er at det som sagt er veldig melodiøst selv om noe av det er veldig hardt. Jeg forstår godt at fan av denne sjangeren setter den veldig høyt, men føler at den kan favne bredere enn det vanlige puplikummet siden den er så variert.

Skal jeg trekke frem favorittspor her må det bli Stargasm, Creature Lives og tittelsporet The Hunter.
Jeg kommer helt garantert til å høre på denne flere ganger og ender opp med karakteren 7/10

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for en god anmeldelse, Bent. Dette var mer i tråd med hva jeg mener om platen. Glad du likte den.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Flott skrevet Bent ! Personlig syns jeg at Mastodon klarer det våre svenske venner i Opeth ikke får til,nemlig bra progmetal.

mvh. s,

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Slint er ei plate eg må høyre meir på, hadde ein runde i bakgrunnen på jobb i dag.
Mastodonplata er eg på linje med Bent om, karaktermessig.
Det er ei anna metalplate eg set veldig høgt om dagen:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Bra Bent. Det er fint at noen syns dette er bra. Jeg mener det. Trist hvis vi alle mente det samme.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.126
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Slint - Spiderland (1991)

Det ville vært kult å oppdage denne plata i 1991, men det gjorde jeg altså ikke. Trøsten er at det var det ikke mange andre som gjorde heller. Likevel har jeg hørt på den i noen år nå, og kommer nok til å fortsette med det.

Denne plata har i ettertid blitt stående som en klassiker, som noe nytt, som post-rock på forskudd, men denne innflytelsen kom ikke med et smell, men heller snikende, sakte, som musikken. Tekstene er bare delvis hørbare. Der jeg kan høre dem virker de grusomt banale (fx Washer) men det fungerer av en eller annen grunn veldig bra. Musikken er også svært stram og disiplinert, og noe innadvendt. Selv når de eksploderer er det noe disiplinert og innandvent over dem. De bruker sterk/svak svært effektivt her. Tidlig Pixies er det første som slår meg, men dette er likevel noe annet.

De første kuttene høres veldig Steve Albini ut. Jeg assosierer til Shellac, men det er nok egentlig omvendt. (Albini produserte deres første utgivelse, men ikke denne, men Steve holder denne plata høyt, det var slik jeg oppdaget den i sin tid..) Fugazi i slo-mo er en annen strøtanke, og det behøver slett ikke være tilfeldig.. Her og der får musikken meg til å tenke på Tortoise også, og det er ikke så rart, når David Pajo har spilt i begge band.
Spor 3) Don, Aman høres veldig P.J.Harvey ut. Spor 4) Washer er Mogwai, flere år før tida. 5) For Dinner minner om et nedstrippet og sakte Sonic Youth nummer, men samtidig ikke. Slint er slik, en vag deja vu følelse, men samtidig noe annerledes, eget og unikt.

Det kvalifiserer til minst en åtter. For gammelt vennskaps skyld sier vi 9.

Forøvrig sier Mikefish det som trengs å sies i sin anmeldelse, som jeg syns er godt skrevet. Fotoet på coveret er forøvrig tatt av Will Oldham..

Vedlegg

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Flott Burnt_Island ! Våre anmeldelser virker å utfylle hverandre.Hyggelig å være på linje karaktermessig.En grei anbefaling til folk som har fulgt med denne stafetten.

mvh. s,

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Utrolig flotte anmeldelser av Slint plata :)
Har hørt den et par ganger jeg også, men er nok litt mer tilbakeholden i forhold til den enn anmelderene her.
Kanskje den trenger flere runder, skal prøve og få gitt den det.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.126
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Forøvrig har jeg hørt meg mett på Mastodon utgivelsen i løpet av stafetten tror jeg, mens Deadman må forskes litt mer på. Jeg synes det er litt mye roots i den men samtidig er det noe som fenger der.. (kanskje jeg er i ferd med å forgubbe..)

Takk for en fin stafettrunde, med stor bredde i nominasjonene, med spenn over flere tiår og mange sjangre, og noen utfordringer for anmelderne, både i øret og på tastaturet ;)

U

utgatt60135

Gjest
Tusen takk for en meget bra anmeldelse, Burnt_Island! Jeg er jo veldig enig med dere begge. Jeg skummet meg gjennom de platene jeg ikke kjente gjennom "1001 albums you must hear before you die" for endel år siden og Slint plata ble oppdaget der - og beundret. Det er ikke en plate jeg spiller veldig ofte, men det slår meg hver gang hvor helstøpt og unik den er tross tradisjonell besetning. Med pluss for orginalitet står den til 9 hos meg også.

Da var alle anmeldelsene flott levert i hus og må takke alle for en hederlig innsats! Men det var ikke så mange plater som falt helt i smak for meg denne gangen. Mest positivt av nye bekjentskaper ble The Triffids så dem skal jeg lytte mere til.

Jeg prøver Mastodon en gang til nå - med så åpne ører jeg klarer og med ordene til Dazed i bevisstheten.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Prøv første Mastodon albumet du Lyngen, jeg tror det kan falle i smak.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Et bra album, det også. Ganske mye mer hardcore- og sinna thrash-elementer i det albumet. Ikke så mange "prog-ish" elementer som de siste albumene, selv om det ikke på noen måte skorter på teknisk briljering. Enig i at det kanskje er det albumet en som liker Machine Head burde starte med.

U

utgatt60135

Gjest
Dazed skrev:
Anonym skrev:
Et bra album, det også. Ganske mye mer hardcore- og sinna thrash-elementer i det albumet. Ikke så mange "prog-ish" elementer som de siste albumene, selv om det ikke på noen måte skorter på teknisk briljering. Enig i at det kanskje er det albumet en som liker Machine Head burde starte med.
Jeg mangler vel da et gen for forstå meg på Mastodon. Jeg liker overhodet ikke måten han synger med å holde på tonene og stemmen har lite artikulasjon. Mørk, grov og upersonlig synes jeg. Det er nok vokalen som minner meg om 80-tallet. Musikken blir for platt for meg. Gitarspillet blir for flatt, for lite særpreg, for lite melodier og for daffe riff.
Det føles for meg nesten som de bare leker tøffe. Angående Machine Head. Hør på gruppa Machine Head. Det er høres ut som ekte varer for meg. Sånn skal metal låte, imo. Dette blir for emo og grandiøst.

Sorry Dazed, det er så forskjellig man kan tolke musikk.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takk for en bra stafettrunde folkens !

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Sorry Dazed, det er så forskjellig man kan tolke musikk.
Ingenting å beklage. Det er klart man liker og verdsetter forskjellige ting ved musikk. Vi har sikkert noen felles plater i samlingene, vi også. Bare ikke denne. ;)

Machine Head har jeg aldri lyttet spesielt mye til, men det lille jeg har hørt synes jeg blir litt for lite melodiøst, litt for "wall of sound" med upolert råskap. Hard musikk er jeg glad i, men det holder liksom ikke med bare hard. Jeg hadde egentlig fordomsfullt plassert Machine Head i "Nu Metal"-båsen (og dermed holdt sikker avstand), men når jeg i dag har lest meg litt opp, ser jeg at jeg kanskje burde gi dem en sjanse ved leilighet. Rapport skal følge. ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Machine Head er kult, både før og nå.
Mastodon, ikke hørt mye på siste skiva men helt ok i mine ører. Enda hardere er å fortrekke men en 7 (som ene anmelderen ga) syns jeg stemmer bra med min opplevelse av skiva så langt.

I det hele tatt en ok runde og, til en forandring, stort spenn i musikken.

/jan

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.126
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Det er ikke så mye innen ny(ere) metal jeg liker, til tross for at jeg er glad i mine doser av "høgt, støgt og stenhardt", men High On Fire liker jeg. (digger Sleep og jeg, så det er kanskje derfor) De høres ut som en oppdatert utgave av Maiden, men uten Dickinson vokal. Snakes for the divine (2010) er dog ikke deres beste, men bra nok..

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
I det hele tatt en ok runde og, til en forandring, stort spenn i musikken.
Tja. Jeg fikk da en indieplate denne gangen også, jeg. ;)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Burnt_Island skrev:
Det er ikke så mye innen ny(ere) metal jeg liker, til tross for at jeg er glad i mine doser av "høgt, støgt og stenhardt", men High On Fire liker jeg. (digger Sleep og jeg, så det er kanskje derfor) De høres ut som en oppdatert utgave av Maiden, men uten Dickinson vokal. Snakes for the divine (2010) er dog ikke deres beste, men bra nok..

I mine svakere øyeblikk kan eg faktisk like dette i små doser eg og :p 8)

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.169
Sted
Sortland
Mastodon: The Hunter

Virkelig en fin plate! (Jeg er gubbe - så her kommer det:) Minner meg veldig om tidlig Therapy? og gode gamle Helmet ;D - og bedre enn det blir det ikke om musikken skal være hard 8)
Hardt og melodiøst godt. Den klassiske miksen av rolig melodi og beinhardt komp funker fortsatt. Samme trommelyden som Therapy? på 'Blasteroid' gjør en gammel mann nostalgisk. Forbehold på karakteren om mere 'prog' utover....... men jeg tror nok en grei 7'er er på sin plass.
Kommer nok til å høre denne etpar ganger til - artig med plater som låter sånn som de ser ut ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hansern skrev:

Virkelig en fin plate! (Jeg er gubbe - så her kommer det:) Minner meg om tidlig Therapy? og gode gamle Helmet ;D
Hardt og melodiøst godt. Den klassiske miksen av rolig melodi og beinhardt komp funker fortsatt. Samme trommelyden som Therapy? på 'Blasteroid' gjør en gammel mann nostalgisk. Forbehold på karakteren om mere 'prog' utover....... men jeg tror nok en grei 7'er er på sin plass.
Kommer nok til å høre denne etpar ganger til - artig med plater som låter sånn som de ser ut ;)

/jan

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Hansern skrev:

Virkelig en fin plate! (Jeg er gubbe - så her kommer det:) Minner meg om tidlig Therapy? og gode gamle Helmet ;D

/jan
Hmm. Nå har jeg både et par av de første platene til både Helmet og Therapy? ...som begge er band jeg liker, men jeg ser ikke likheten mellom noen av dem og Mastodon. Jeg skal gi begge en runde for å sjekke om det er hukommelsen min som skorter, men er ikke begge disse mer punka og basert på catchy pop-hooks og mer tradisjonelle og enklere riff og melodier?

Fikk uansett lyst til å høre dem nå, så takk for det. :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Jeg har fundert litt på om jeg kanskje er for ung til og forstå Mastodon.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.169
Sted
Sortland
Dazed skrev:
JanR skrev:
Hansern skrev:

/jan
Hmm. Nå har jeg både et par av de første platene til både Helmet og Therapy? ...som begge er band jeg liker, men jeg ser ikke likheten mellom noen av dem og Mastodon. Jeg skal gi begge en runde for å sjekke om det er hukommelsen min som skorter, men er ikke begge disse mer punka og basert på catchy pop-hooks og mer tradisjonelle og enklere riff og melodier?

Fikk uansett lyst til å høre dem nå, så takk for det. :)
...vet ikke hvor mye det likner, men det minner meg om.... i hukommelsens barmhjertlige slør er de begge mye bedre enn Mastodon, selv om Therapy? vel aldri ble så bra som vi trodde?
morsomme fakta: - har framleis 'Neck Freak' som ringelyd på telefonen 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
bra runde! er vi i gang med nr 17? hvis ikke: hvorfor?

Topp Bunn