Albumstafetten 16

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
I dag var det trøbbel å logge seg inn på spotify,ble bedt om passord som jeg selvfølgelig ikke husker.Får da prøve seinere slik at jeg får hørt D.A.F.og de andre platene.Det var ihvertfall tima og tilrettelagt at Slint's cd kom i posten i dag.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
mikefish skrev:
Det var ihvertfall tima og tilrettelagt at Slint's cd kom i posten i dag.
Det blir spennende å høre hva du synes om den - til slutt.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Har ihvertfall rikelig med tid nå.

mvh. s,

EDIT : da kom spotify opp igjen,med en liten omveg.Bra !

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Da jeg hørte på DAF på 80-tallet var de gutta nærmest guder for meg, med sin kompromissløse, harde, dystre og monotone stil. Samtidig var det en sårbarhet i uttrykket og i tekstene som bidro til å gjøre hele pakka ekstremt tiltalende, husker jeg.

I dag har forholdet til DAF kjølnet, men jeg tror jeg er på linje med Lyngen i karakter, tenker jeg.
Vil også anbefale platene Gold und Liebe og Für Immer, særlig førstnevnte. Deretter ble det en voldsom nedtur kunstnerisk, med forflatet og fordummende disco. T.o.m hardcore fans styrer unna her.

DAF kom sterkt tilbake med plata Fünfzehn neue D.A.F-Lieder fra 2003.

Bill Nelson har jeg lite erfaring med som solo-artist, har mest hørt bidrag fra ham som bidragsyter på andres plater, bl.a. sammen med David Sylvian. Har hørt bare kjapt igjennom The Love That Whirls , og det låter datert og umoderne. Samtidig liker jeg det litt til tider "cheesy" uttrykket, og jeg fanger opp mye eleganse og artige twists i musikken. En gruppe som f.eks. Destroyer gjorde stor success med sin plate Kaputt i fjor, så det er tegn i tiden på at New Romantics er i ferd med å bli stuerent (igjen).
Litt morsomt med Bill Nelson er det at det arrangeres årlige "Nelsonica`er", dvs. årlige konvensjoner med mannen, noe som finner sted i York ;D

Mange takk for anmeldelsene!

U

utgatt60135

Gjest
Juhuuuu, Atonal ........ :)

Skal sjekke ut de nevnte platene, untatt discodelen ;).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
På begynnelsen av nittitallet vanket jeg i et miljø der det nærmest var obligatorisk å like D.A.F.,ingen av platene ble kjøpt inn og bandet gikk i glemmeboka.Har nok hørt noen av platene på seine nachspiel.Av andre band i samme gata ble Ministry,Einstürzende og Godflesh innkjøpt.Likte denne D.A.F-plata og takker Burnt Island for en påminnelsen av dette bandet.

mvh. s,

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:
På begynnelsen av nittitallet vanket jeg i et miljø der det nærmest var obligatorisk å like D.A.F.,ingen av platene ble kjøpt inn og bandet gikk i glemmeboka.Har nok hørt noen av platene på seine nachspiel.Av andre band i samme gata ble Ministry,Einstürzende og Godflesh innkjøpt.Likte denne D.A.F-plata og takker Burnt Island for en påminnelsen av dette bandet.

mvh. s,
Ministry i samme gate som dette? Da må jeg ha hørt feil Ministry-plater. ;)

Deres "hit" til sammenlikning:

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Ser ut som det går til hælvete med min deltakelse her nå.

Spotify spiller 10-20 sekunder, så henger dritten uten en lyd i fler minutter. Kan ikke bedømme musikk under denslags forhold.

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn. Har flytta og bytta nettleverandør, men......

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:

Spotify spiller 10-20 sekunder, så henger dritten uten en lyd i fler minutter. Kan ikke bedømme musikk under denslags forhold.

Jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn. Har flytta og bytta nettleverandør, men......
Mastodonplata kan du få låne av meg på vinyl. ...Ellers skal vi vel klare å fikse en CD med kopi av musikken. Kanskje Nominatoren kan fikse en kopi av Kim Larsen, til og med?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:

Mastodonplata kan du få låne av meg på vinyl. ...Ellers skal vi vel klare å fikse en CD med kopi av musikken. Kanskje Nominatoren kan fikse en kopi av Kim Larsen, til og med?
Da er det greit. Da ordner du det da?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Dazed skrev:
rolfozzy skrev:

Da er det greit. Da ordner du det da?
Mastodon har jeg som sagt på vinyl, så den kan du låne noen dager for å anmelde. Kim Larsen finner jeg dessverre ikke noe sted. Ser at mye av den ligger på youtube, men. ...Koster 39 spenn på Platekompaniet, da.

http://mp3.platekompaniet.no/site/web3/view.ftl?page=product&productId=1971612

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Har Kim Larsen her, låne rozzy ? ;)

/jan
Ja gjerne det. Tar en tur og henter den nå snart da. Om det passer?

Matodonten kan jeg låne av deg Dazed.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
så artig; 3 & 7 x 2! 4 gode anmeldelser, det er tydelig for meg at dere har lyttet til den samme musikken til tross for veldig ulik vekting. Jeg har dessverre ikke hatt tid til å lytte igjennom Bill Nelson enda, og har derfor vært taus med kommentarer, beklagelig dette. Kommer sterkere tilbake.

At jeg skulle like DAF var jeg ikke forberedt på når jeg hørte Tanz der Mussolini og Sato-Sato første gangen, det lignet ikke på de andre punk platene mine, men hadde en "punka" opposisjonell spirit jeg falt for. Glemte dem i noen år men ble påmint de i en musikktråd her på sentralen noen år siden, og nå er DAF tilbake på spillelista. Jeg hadde nok gitt 7 selv. (enkelte dager 8..)
Kult at du likte det Lyngen, jeg turde ikke gjette på om det falt i smak.
@Mikefish: bare hyggelig å kunne gi litt musikkinput tilbake til et forum jeg selv får så mye tips fra.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
JanR skrev:
Har Kim Larsen her, låne rozzy ? ;)

/jan
Ja gjerne det. Tar en tur og henter den nå snart da. Om det passer?

Matodonten kan jeg låne av deg Dazed.
Den er grei. Vi får arrangere overlevering en dag. ;)

U

utgatt60135

Gjest
Burnt_Island skrev:
Kult at du likte det Lyngen, jeg turde ikke gjette på om det falt i smak.
Ja, men det skulle mange runder til ;). Jeg trodde virkelig ikke at jeg ville få sansen for dem i begynnelsen og lyttingen til slutt skulle opplevels frivillig ;D. Hørte MYE på plata.

Flott at dere ordner opp for ozzyrolf karer :).

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
Lyngen skrev:
Den skal være monoton mener jeg.

7/10
Monotonien er en betydelig del av uttrykket. Skal også spilles høyt med meget dempet beslysning fra nakne lyspærer.
Er nesten arketypen på smal musikk?
Spillte den daglig når den kom ut - seld om jeg selvsagt mener at førsteplata er bedre. (Det vil si den andre - den aller første - 'Die Kleine und die bösen' har et helt annet uttrykk - liveopptak av beinhard pønk. Det var med et band med gitarer og greier - dette er bare mensch/maschinenmuzik.) Herlige dekadent og provoserende.

Skal delta mere i andre meldinger heretter - syns bare ikke Bill Nelson sa meg noe som helst

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Da ordna det seg. Henta barneplata hos JanR, og jaggu kom ikke Dazed innom med Mastodon på vinyl.

Men jeg har ingen muligheter til og få hørt noen av de andre som blir anmeldt. Nå er det absolutt ikke noe savn for meg at jeg ikke fårhørt Bill Nelson, Hørt han før, og det holder.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.158
Sted
Sortland
The Waterboys - This Is The Sea

I introduksjonen til Tom Ewings artikkel "Poptimist: Sonic Cathedral" på Pitchfork heter det : "As Coldplay and Florence and the Machine know, "Big Music" rewrote rock as a sort of secular gospel music."

"This is The Sea" er The Waterboys tredje album, og kulminasjonen av Mike Scotts visjon om den Store Musikken.

I mangel av et bedre begrep holder jeg meg til dette: 'Big Music'.
Musikk som er laget for å framkalle store følelser.
Og det er grundig gjort:
Sangene er gjennomarbeidete komposisjoner.
Intstrumenteringen er nøye gjennomtenkt.
Arrangementet er nøye, omfattende og store.
Produksjonen nærmer seg Spector's 'wall of sound'
Musikerne er solide utøvere som legger sin sjel i musikken.
Musikals bakteppe er omfattende; litt irsk, litt bluesfølelse, litt jazzovertoner, litt Beethoven
som sagt: "Big Music"

Hvordan det høres ut?

Vel, jeg viser her til T. Ewing - som oppsummerer albumet på en fortreffelig måte:

'The Waterboys' third album, 1985'sThis Is the Sea, is their best-realized work about the "Big Music" and how to do it. It's an album of unashamed, chest-beating bombast; I'm embarrassed and stirred by it in equal part. I wouldn't ever call it agreatrecord, but everything on it-- apart from the feeble mid-80s drum sounds-- is there because it resonates with bandleader Mike Scott's vision. Andits value system-- a stew of folky and punky authenticity and Van Morrison-style Celtic spirituality-- is big on submission to a higher power, something out there beyond the music. On sometime student disco hit"The Whole of the Moon"Scott sings about someone with a more direct connection to this capital-T Truth than he can manage. On"This is the Sea"he's sadly schooling someone else in it. On"Don't Bang the Drum"he's chastising someone who won't see it, and lays out the ideal plainly. "What show of soul are we gonna get from you? It could be deliverance or history under these skies so blue-- could be something true!"
(Tom Ewing: Poptimist: Sonic Cathedrals)

http://pitchfork.com/features/poptimist/8698-sonic-cathedrals/

og fra wikipedia sakser jeg denne:

"....combined the rock and roll sound of early U2 with elements of classical trumpet (Lorimer), jazz saxophone (Thistlethwaite) and contemporary keyboards (Wallinger). Scott emphasized the arrangement's fullness by using production techniques similar to Phil Spector's "Wall of Sound".... the best-selling example was "The Whole of the Moon", the song that the early-1980s Waterboys are best known for and that demonstrates both Wallinger's synthpop keyboard effects and the effectiveness of the brass section of the band. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Waterboys anbefales.

Jeg har ingenting å tilføye.

Dette albumet regnes av (veldig) mange som en klassiker. Det solgte i bøtter og spann i 85/86. Og det ble spillt ved enhver anledning. Jeg likte det aldri. Det er noe insisterende over de store følelsene som tyter fram fra alle krinker og kroker i musikken. Jeg blir rett og slett litt forlegen og det hele føles litt ekkelt.

Men - jeg har hørt det titt og ofte, og har ingen problemer med å se at det er flott gjennomført. Det er fine melodier som er flott spillt. Fengende og allsangbart. Ingen problemer med å høre dette når man er på besøk.
Spille det selv?
Nei. Storheten høres desverre i mine ører ut som overarbeidete sanger som er overarrangert og overprodusert. Kalkulert og pompøst. Jeg har sitert fra andre rett og slett fordi jeg ikke orker å høre gjennom hele albumet mer enn etpar ganger, og føler at dette er nødvendig for å gi et riktig bilde av musikken.

Karakter? Vanskelig, men takket være min schizoide personlighet kan jeg balansere de åpenbare objektive kvalitetene med min subjektive opplevelse - og lander på en sterk (?) 6/10.

Den originale 'The Big Music'; The Waterboys' tredje single fra mars 1984.
(Jada, det er flott - og avogtil blir man forført.)

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Glemmebogen for børn (2008)
«Kim Larsen og Kjukken»
Kim Larsen - Guitar og sang
Jesper Haugaard - Bass
Karsten Skovgaard - Guitar
Jesper Rosenqvist - Trommer

Kim Larsen født i københavn i 1945, har en lang og fremgangsrik karriere bak seg. Som frontfigur og sanger i Gasolin (1969-1978), Kim Larsen og Bellami (1986-1992), Bell Star (1993-1994) og Kim Larsen og tjukken (1995-) Han har skrevet og fremført filmmusikk, flere soloplater og Sikkert en haug av andre ting også.

Kim Larsen er en fyr jeg har et meget perifert forhold til. Jeg har aldri hatt noen plater av ham eller noen av bandene han har spilt i. Jeg husker Gasolin fra slutten av 1970 begynnelsen av 1980 tallet. Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri likte Gasolin. Har aldri hatt sansen for Larsen og lyttet lite til skivene han har gitt ut. Med det utgangspunktet så jeg det som en svært krevende oppgave å anmelde denne skiva.

Platen består av 16 låter og det er tradisjonelle danske børneviser. Bandet legger et fint komp og Larsen tolker sangene på sitt vis. Mitt problem under vurderingen av skiva er at jeg hverken kjenner Larsen eller låtene og må vurdere dette som et tradisjonelt album. Utifra det utgangspunktet ble det litt rart til tider. Dette minner meg også om Lars Lillo Stenbergs plate hvor han sang banesanger. GRØSS!

Personlig er jeg ikke spesielt fan av artister som på død og liv må gi ut plater selv om de ikke har noe melde. Dette er en slik plate i mine ører. Jeg oppfatter platen som svært kalkulert, et forsøk på å tjene penger på en lettvint måte faktisk.
Jeg klarer ikke å la meg begeistre av disse stakkato og enkle låtene. Kan være at det skyldes mitt manglende kjennskap til Kim Larsen og at jeg burde lyttet til mere av mannens produksjon før jeg gjøv løs på denne, men det har jeg dessverre ikke hatt tid til.
Tidevis fint sunget og et bra komp men karakteren blir 3/10

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Noen er tidlig ute, andre sene. Brasse???

Vel, jeg for min del synes The Waterboys - This Is the Sea er helt ok. Ikke noe favorittmusikk som jeg vil spille mye fremover men det er da likanes musikk? Fengengde og godt spilt som du sier. Gladmusikk (?). Jeg ville nok også gitt en 6´er tror jeg - uten å summere objektive og subjektive inntrykk og dele på to - denne gangen.

Bra dette Hansern selv om jeg hadde foretrukket at du skrev mer selv - bare deg - og at du hadde prøvd mer et par ganger. Men så klart - hvis du bare vet at du ikke kommer noe lengre så er du tilgitt ;).

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Lyngen skrev:
Noen er tidlig ute, andre sene. Brasse???

Vel, jeg for min del synes The Waterboys - This Is the Sea er helt ok. Ikke noe favorittmusikk som jeg vil spille mye fremover men det er da likanes musikk? Fengengde og godt spilt som du sier. Gladmusikk (?). Jeg ville nok også gitt en 6´er tror jeg - uten å summere objektive og subjektive inntrykk og dele på to - denne gangen.

Bra dette Hansern selv om jeg hadde foretrukket at du skrev mer selv - bare deg - og at du hadde prøvd mer et par ganger. Men så klart - hvis du bare vet at du ikke kommer noe lengre så er du tilgitt ;).
Auda! har siktet meg inn på i dag, av en eller annen grunn. Pokker! jeg har nijobbet mellom slagene. Håper det går bra Lyngen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Likte Hanserns anmeldelse svært godt og er enig i hans konklusjoner. Skal lese igjennom og høre på de andre anmeldelsene og platene nå

U

utgatt60135

Gjest
65finger skrev:
Håper det går bra Lyngen
Jada, det går fint. Bare én time for tidlig vettu.

Fristet til en tilbakemelding med en gang uten å ha hørt så mye på albumet: Dønn enig på alle hold! Jeg må innrømme at jeg ikke har lyst å høre på børnesangene noe mere. Jeg ble forundret av å se en barneplate (for det er vel det?) påmeldt. Vi hører vel fra Griffenfeldt om bagrunnen for det.

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Synes Waterboys plata er ganske bra jeg, hadde nok gitt den en 6-7'er.
The Whole Of The Moon er grunn nok alene til og ha plata imo ;)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Waterboys-meldinga kjem i dag, var sikker på at den skulle peisast den 23.!
Så, alt ved det vanlige her altså.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Bill Nelson var ikke "my cup of tea", det er jeg rimelig sikker på etter et par gjennomhøringer. Synth pop kan være bra det, men her fenget ikke låtene i det hele tatt.

Ellers slår det meg at et band som "Quit your day job" sannsynligvis har flere DAF skiver i samlinga si..

Waterboys og Kim Larsen venter jeg med å kommentere til begge anmeldelser er på plass..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Kim Larsen.

Glemmeboken. For Børn.

Gasolin var et av Skandinavias absolutt beste band i sin tid. Kanskje det beste.

Kim Larsen har vært aktiv til tusen og tilbake etter det. Jeg har ei vinylplate med Starfuckers som han kaldte bandet sitt for en liveutgivelse. Og den syns jeg faktisk er bra. Veldig bra.

Og ellers fra Kim Larsen? Det er så jævla uinteressant syns jeg. Han er nok populær i Danmark, og på Sørlandet kanskje. Det er nok fremdeles mange som husker med glede den gangen Gasolin spilte i Kristiansand.

Nå er han kanskje en slags visepopens gudfar i Danmark. Tror jeg uten og vite det sikkert.

Så var det denne barneplata da. Det eneste jeg kan si om denne er at det er en lidelse av kjedsommelighet og komme gjenom den. Kan godt hende at de danske barn syns dette er topp. Men jeg greier ikke og opparbeide noe entusiasme for den.

Hvem sa? Drep meg, men ikke med kjedsommelighet.

Men den burde nok vært anmeldt av et panel av barn mellom 3-5 år.

1/10.

Det ene poenget er for brukbar lyd.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Waterboys - This is the sea

Storslagent, storvegs, storband, storeslem, storhending, storhetstid.
80-tallet var stort å høyre til. Og eg er svak for 80-talls sounden. Sax, hangartrommesett, evige gitartoner.

This is the sea, ei for meg ukjend, 80-tallsplate er av mange sett på som ei av dei store store. Dei dramatiske trompetene, gjennomtenkte melodilinjene og tagentene som tygg seg gjennom plata — det funker stormat!

Produksjonen er merkeleg flat til å inneha så mange instrumenter og vendingar, men det veks på ein. Eg blir både irritert og sjarmert og likar at den gir meg motstand. Motstand på den måten at dette er reint holkete men samtidig innehar plata ein "ektehet" som grip meg, ein vellukka kontrast til lyden som jo må være slik den var for 26 år sidan.

Dette er ei plate der minus og minus gir pluss, den let flatt og glatt men er likevel ein spirit her som ein ikkje kan ignorere.

Det er så mange bitar her som fell på plass som referansar for anna musikk eg likar og då set eg ein sjuar på denne, med mulighet for at den hevar seg ved fleire rundar.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Takk for anmeldelsene av the Waterboys ! Hadde nok sett for meg litt høyere karakterer,men de er vel begrunnet,og er enig med at plata har elendig lyd både på lp og cd.Mitt første møte med denne var på kassett i skolefriminuttet.Det var en enorm opplevelse for meg,og en av de få platene fra den tiden som det fortsatt lyttes på en gang i blant.

mvh. s,

U

utgatt60135

Gjest
rolfozzy skrev:
Det ene poenget er for brukbar lyd.
;D

Jeg likte Kim Larsen godt i en periode, men har lite forhold til han nå. Og er jo voksen :).

Takk skal du og Brasse ha!

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Ok anmeldelser, i tillegg til sitater begrunner da Hansern hva hans egnen karakter skyldes. Takk til Brasse for "Hangartrommesett".
Waterboys er vel like mye minner og følelser som musikk for meg. En gang i tiden holdt jeg denne høyest, nå er det de forutgående jeg liker best. Room to roam, med en mindre episk og mere nyforelsket Mike Scott er også bra. Denne? trolig 7.

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
37.910
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
mikefish skrev:
Takk for anmeldelsene av the Waterboys ! Hadde nok sett for meg litt høyere karakterer,men de er vel begrunnet,og er enig med at plata har elendig lyd både på lp og cd.Mitt første møte med denne var på kassett i skolefriminuttet.Det var en enorm opplevelse for meg,og en av de få platene fra den tiden som det fortsatt lyttes på en gang i blant.

mvh. s,
Hørte på den i dag og syns den fortsatt er meget god. Faktisk en samling av bare gode og melodiøse låter.
På 80-tallet var den en 9-er, falmet bittelitt kanskje, men minst 8 ville jeg gitt.
Lyden plager ikke meg, men litt pompøs er den jo.

I dag er Fishermans blues best for meg.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.120
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Kim Larsens boken er det bare å glemme. Han spiller låtene uten å tilføre de noe som helst. At det er "jeg" som synger er ikke tilstrekkelig grunn til å spille inn kjente og kjære sanger, de må tilføres noe. Det skjer ikke her, og plata kastes nedi samme dype hull som fx Herborgs songbok ble kastet i.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Ettersom jeg ikke hadde noe å finne på,hørte jeg gjennom 'glemmebogen'.Ville vel havnet på en firer kanskje.Kommer neppe til å høre den flere ganger,men en grei gaveide til minstejenta jeg er onkel til.

mvh. s,

Topp Bunn