Albumstafetten 11

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Anonym skrev:
    @65finger: Takk for god anmeldelse, sitter med tilsvarende inntrykk av den plata. Kvinnelige singer/songwriter damer har fått for lite oppmerksomhet fra meg så det er noe jeg skal sjekke ut bedre.
    Det er enten eller for meg vedr. kvinnelige songwriters Anonym. Likte denne frøkna

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma og Haavard, dere har fått med dere albumet til Eros? ingen bråhast men det ble postet litt ut i tråden om dere ikke fikk med dere det. side 3 eller 4 trur jeg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Anonym skrev:
    Edit: Jeg sjekket forresten ut musikken tilhørende det gamle nicket ditt for en tid tilbake og kan være enig i at det iallfall er bra.
    :eek:............................................. ;D

Jeg har faktisk musikk som jeg virkelig digger fra svært mange ulike sjangre. Det er bare det at jeg er ganske kresen innen hver enkelt sjanger. Musikk må gi meg en eller annen form for opplevelse. Viss ikke, foretrekker jeg stillheten. I denne stafetten fremstår jeg jo som en gledesdreper av rang.. Men da var det jo fantastisk at den første platen som jeg anmeldte fikk 9..!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    Anonym skrev:
    Edit: Jeg sjekket forresten ut musikken tilhørende det gamle nicket ditt for en tid tilbake og kan være enig i at det iallfall er bra.
    :eek:............................................. ;D

Jeg har faktisk musikk som jeg virkelig digger fra svært mange ulike sjangre. Det er bare det at jeg er ganske kresen innen hver enkelt sjanger. Musikk må gi meg en eller annen form for opplevelse. Viss ikke, foretrekker jeg stillheten. I denne stafetten fremstår jeg jo som en gledesdreper av rang.. Men da var det jo fantastisk at den første platen som jeg anmeldte fikk 9..!
    fortsett og skriv hva du mener du Karma. Det er brillebra :D

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    65finger skrev:
    Karma og Haavard, dere har fått med dere albumet til Eros? ingen bråhast men det ble postet litt ut i tråden om dere ikke fikk med dere det. side 3 eller 4 trur jeg
    Joda, jeg har kontroll på det. Har forresten nettopp lyttet til albumet.
    Men vi har da svært god tid vi da? ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    Joda, jeg har kontroll på det. Har forresten nettopp lyttet til albumet.
    Men vi har da svært god tid vi da? ;)
    Jøss ja! Mandag :)

U

utgatt60135

Gjest
    Liker godt Vienna Teng albumet. Vakkert og behagelig. God vokal. Liten motstand, men det trenger ikke å være noe negativt. Tenker 7.

C

Cyber

Gjest
    Lyngen skrev:
    Liker godt Vienna Teng albumet. Vakkert og behagelig. God vokal. Liten motstand, men det trenger ikke å være noe negativt. Tenker 7.
    Siden jeg valgte det så får jeg si at jeg er enig med lyngen her. Ikke helt i taket, men liker stilen og musikken.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Eg trur Roberten er totalt paralysert etter at Lyngen omtalte Guided by voices som "lite melodiøst", og at han rett og slett er så handlingslamma at han ikkje klarer å bevege fingrene over tastaturet.

U

utgatt60135

Gjest
    Townes skrev:
    Eg trur Roberten er totalt paralysert etter at Lyngen omtalte Guided by voices som "lite melodiøst", og at han rett og slett er så handlingslamma at han ikkje klarer å bevege fingrene over tastaturet.
    Jeg kan alltids trøste han litt om det hjelper
    ....

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:
    Jeg kan alltids trøste han litt om det hjelper
    ....
    Et dementi er mer på sin plass :p

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Når Roberten meldte inn sin kandidat til stafetten og skulle komme med en anmeldelse, må han helt ha glemt at han vil ha et liv utenfor HFS.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    The Remains

Et band fra Boston Massachusetts USA, som ga ut sin første og den gang eneste plate, "The Remains", i 1966.
    Hadde tidligere konserter i Boston i 1964 og 1965.
    Bandet besto av 4 unge menn, som alle var født i 1945. Vokalisten var forresten senere harmoni-vokalist og gitarist for Emmylou Harris!
    Det morsomme(?) er dog at bandet kom sammen igjen og ga ut ny plate så sent som i 2006, som het "Movin On"!
    Mest kjent er de kanskje for å være supportband for The Beatles sin siste USA turne i 1966.
    Vet ikke helt hvorfor dette bandet ofte kalles garasjeband, eller sogar dem som startet sjangeren "garasje". Både instrumentering og innspilling på denne platen er mer sofistikert enn det jeg normalt forbinder med garasjerock.

Vet ikke helt hva jeg skal skrive om dette. Fokuserer jeg på gamle minner for en mann på min alder, bør jo dette være perfekt. Men nå har det seg slik at jeg ikke bruker musikk på den måten. Dermed hører jeg sjelden på musikk fra 60-tallet. Jeg synes uansett at de beste utgivelser kom fra siste halvdel av 60-tallet og videre inn i 70-tallet. Denne gruppen har dog gått meg hus forbi..

Jeg synes både vokalprestasjoner og trakteringen av instrumenter er av god klasse. Kanskje bortsett fra når vokalisten drar til på det mest ekstreme. Det var flere vokalister den gangen som klarte det bedre. Uansett synes jeg denne gruppen hadde fortjent å blitt langt mer kjent enn de ble. Verden er som kjent ikke alltid like rettferdig..

Musikken minner mye om The Beatles fra samme tidsrom. Også elementer fra Stones kan høres her. I rett setting er dette musikk man kan bli i godt humør av. Den har en friskhet som i dag er mer sjelden vare. 60 tallet hadde nok ganske mange kreative grupper, som i dag er gjemt og glemt.

Skal jeg bedømme denne platen objektivt i forhold til sin egen samtid, gir jeg den 8.
    Skal jeg bedømme den subjektivt i forhold til mine egne preferanser i dag, får den 5.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.318
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Haavard!! ikke glem stafetten
    Får det ikke til før i morgen, kanjeg få utsettelse.
    KOm igjen fra fjellet i dag.

Håvard

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Prudence – Takk Te Dokk

Jeg må si det var med en viss skuffelse jeg leste at jeg skulle anmelde denne plata. Åge Aleksandersen og Terje Tysland, liksom. ::) Kviet meg lenge for å snurre i gang plata. Når jeg først satt meg ned og trykket play, samt fikk skjøvet trønderrock-fordommene til siden, (Rai, rai!) dukket det overraskende nok opp en instrumentalt kompetent utført, og musikalsk sett solid, plate, inspirert av både Beatles, Jethro Tull og The Band. En slags krysning mellom folk, progrock og country/låvedans. ...Selv om ompakompet og trekkspillet det hele starter med på "Kom Igjen Kara" ga meg et aldri så lite "Hva i h¤%#ete"-øyeblikk. ;)

"Takk Te Dokk" er Prudence's fjerde og siste album, og kom ut i 1975, som en slags avskjed til fansen. De fikk faktisk Spellemannsprisen for plata, i klassen "pop", og med det sitt store gjennombrudd i Norge, men da var det for sent. Bandet var nemlig allerede oppløst.

Det var alltid en del spenninger og krangling internt i bandet. Hovedsaklig mellom Åge Aleksandersen og Terje Tysland. Synd, egentlig, for de hadde et veldig godt musikalsk samspill. Prudence gjorde suksess med alle fire platene sine, og stjal en gang hele showet på Kalvøyafestivalen, og gjorde også en veldig god opptreden på Roskildefestivalen. Bandet var forresten veldig godt likt i Danmark.

Denne plata var Prudence's første med norske tekster og trøndersk dialekt, og kan sies å ha startet hele "trønderrock"-sjangeren. Den var blant de, om ikke den første som brukte norske tekster i rock. Prudence hadde sitt eget "sound" i det at de brukte en del for sjangeren ukonvensjonelle instrumenter. Mange av dem de samme som andre band av samtiden (fløyte, mandolin, congas), men det som var mest "deres eget" er nok trekkspillet til Terje Tysland.

Plata inneholder som sagt gode musikalske prestasjoner fra et samspilt band hele veien, og noen av låtene er ganske gode. Eksempelvis "Takk Te Dokk", "På Botne E Vi Ganske Lik" og "Drømmen Om Grisen". Sistnevnte bringer meg videre til motsetningen. Noen av låtene holdes tilbake av fjollete tekster. "Æ E Trønder Æ". Rai, rai! ...igjen! Ellers takk! :p Veldig synd, for hvis man klarer å høre musikken bak, er den ganske bra.

Låter som disse, med høy Rai Rai!-faktor, gir meg assosiasjoner om hjemmebrent, allsang og 50 år gamle groupies bak i bandbussen etter bygdefesten. Låter som "Sokkevise" og "Æ E Trønder Æ". ...Selv om jeg forstår at sistnevnte nettopp var et ironisk tilsvar på manges fordommer. (Jfr. Bør Børson.)

Men alt i alt var dette en ganske bra plate. Må helt til slutt få skryte av Terje Tyslands gitarsolo på "Takk te Dokk". Toppklasse! Får meg til å lure på hva i alle dager han har holdt på med siden. ;)

Konklusjonen da? Følgende er en beskrivelse jeg vanligvis synes er ganske teit. I dette tilfellet synes jeg derimot den passer. Særlig i 1975 (Tror jeg, siden jeg var ett år gammel da.):

"Bra til å være norsk!" 5/10

C

Cyber

Gjest
    Prudence - Takk te dokk (1975)

Prudence? Prudence? Det var noe kjent med det navnet... Wikipedia er redningen igjen. Aha, fjerde album fra gruppa og spellmannsprisen og greier - dette må da være saker selv om coveret og artistnavnene gav meg litt chills.

Musikken viser seg å være gitar og tidvis vekselbass-basert "trønderjam" av under pari-kvalitet som er nokså ensformig i sitt uttrykk og har et nivå som et svært godt skoleband.

Det finnes sikkert noen som synes dette her er toppen av kransekaka og det som bedre er, jeg personlig får null ut av dette - jeg sitter bare og tenker på alt annet jeg kunne gjort enn kaste bort livet ved å lytte til det: Vaske toalettet, feid trappa, sett på gresset gro...

Hva skal man si, jeg kunne ikke finne på å lytte til denne mer enn de 3 gangene jeg har til denne anmeldelsen og håper jeg aldri kommer i en situasjon der jeg lytter til slik elendighet igjen. Det er i grunnen skremmende at denne smørja fikk spellemannsprisen, men det var vel andre tider.

Håper ikke dette ble vel negativt for jeg prøver å være objektiv, men synes dette er kleine greier for å si det mildt.

Karakter 1/10

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hohoho! Passet skikkelig påskrevet der, altså? Får meg nesten til å lure på om jeg var litt for snill. ;)

(Neida, jeg står selvsagt fremdeles for det jeg skrev.)

C

Cyber

Gjest
    Jeg følte lenge jeg var for streng, men lyttet på nytt i går og står for slakten - hekkan for no elendighet. :)

Får håpe jeg får noe mer behagelig å lytte til ved neste veksling...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bra abmeldelser fra cyber og Dazed :D hørte gjennom platen i går og ligger nok i mellom karaktermessig. En 3. mulig preget av trønderstil og åge. men det høres utdatert ut i mine ører og progete

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Haha

Alltid koselig med litt saklig slakt, det liker vi. Gode anmeldelser, dette.
    Usikker på kor eg hadde landet på terningen, sikkert omtrent som finger'n.
    Har hørt plata et par ganger. Gir meg ikkje akkurat gåsehud.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    Usikker på kor eg hadde landet på terningen, sikkert omtrent som finger'n.
    Jeg lå rundt der etter første gjennomlytting, jeg også. Jeg kom etter hvert til at jeg lot de instrumentale prestasjonene trekke opp et par hakk og forsøkte å lukke øynene for Rai Rai-faktoren.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Var nok ikke den beste til Prudence den der nei.

U

utgatt60135

Gjest
    Ho ho ... :D

Jeg er glad jeg ikke må høre på alt og kan skru av etter 5 låter. Konkuderer allerede at jeg er enig med Cybervision - dette var bånn i bøtta på alle måter. Bra anmeldelser da! Du er snill Dazed ;).

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Du er snill Dazed ;).
    Hm. Ja, det ser ut til at jeg er det. :)

Når jeg kjenner etter, så har jeg ingen lyst til å høre på den plata igjen, jeg heller, så kanskje 5 var for høyt? Uansett så var det det jeg bestemte meg for da jeg skrev den, så det blir stående. Jeg tror jeg skal gi de tidligere platene deres en sjanse en gang jeg gidder, dog. Jeg tror at det funker bedre for meg på engelsk.

C

Cyber

Gjest
    Hehe, da fikk du med deg pærla "Drømmen om grisen", Lyngen. Trist at jordas ressurser er sløst på å distribuere slikt...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Prudence var et bra band. De fortjener sin plass i norsk rockehistorie.

Tomorrow May be Vanished er f.eks. et mye bedre album enn det som har blitt anmeldt her.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Trønderrock forbindes av meg med ultraharry.

Likevel kan det tenkes at jeg ville ha doblet poengsummen fra cybervision_..

Er det forresten ingen som har kommentarer til The Remains?? ::)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:

Greit å vente til begge meldingane er på plass :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.120
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Vanskelig for en trønder å uttale seg kanskje. Har fått platene inn med morsmelka. Takk te dokk var siste studioalbumet, og det første hvor norske tekster dominerte. 1 er en for lav karakter på dette albumet, selv om dette ikke er deres beste. men en 6er er den minst verdt. ET inbteressant mellomspill mellom Prudence og solokarriærene til Terje og Åge. Kanskje det første av Prudence albumene som med rette kan kalles "trønder-rock"

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    Skal jeg bedømme denne platen objektivt i forhold til sin egen samtid, gir jeg den 8.
    Skal jeg bedømme den subjektivt i forhold til mine egne preferanser i dag, får den 5.
    Nå har jeg fått hørt på The Remains snart to ganger og jeg sier meg enig med din subjektive karakter. En fin plate uten de helt store prestasjonene. Midt på treet.

Kjempefin anmeldelse, Karma. Gruppa har gått hus forbi meg også så det var interessant å få litt faktaopplysninger. Hører jo endel garasje tendenser, men høres mest av alt ut som trad rock´n roll pop fra den tiden. Litt underlig at å tenke på at de startet sjangeren ja, men det begynner jo som oftes i det små før noen tar det lengre.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Townes skrev:
    Karma skrev:

Greit å vente til begge meldingane er på plass :)
    Det er jeg enig i....om bare anmelderne klarer å holde tiden..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn