Albumstafetten 11

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Anonym skrev:
    Dazed skrev:
    Håper Lars_Erik hiver nedpå et par ibux og kommer med noe han også, nå. ;)
    Begynner å bli på tide nå.
    Siden du selv purrer på andre, må vi vel få¨lov å minne om at du er for sent ute..? ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå trodde jeg et øyeblikk at det var jeg som hadde blingsa på tiden. :)
    *puh!*

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Dazed skrev:
    Nå trodde jeg et øyeblikk at det var jeg som hadde blingsa på tiden. :)
    *puh!*
    Nei det skulle tatt seg ut..!

Jeg har oppfattet at Anonym bor bare 400 m fra VidarP. Kanskje vi kunne kontaktet Vidar og bedt han gå og ringe på og minne Anonym om at HELE Hifisentralen venter i sitrende spenning på hans anmeldelse?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Netcom ville tydeligvis ikke at jeg skulle poste til rett tid, kom ikke inn på sentralen sent i går kveld.

Green on Red - Gas Food Lodging

Green on Red er en gruppe jeg aldri har hørt om tidligere. Et lite Wiki søk forteller meg at de ble opprettet allerede i 1979. Gas Food Lodging ble gitt ut i 1985. Albumet inneholder god upretensiøs rock med god kvalitetet og et lite innslag country, ikke så helt ulikt Neil Young. Gode tekster og Spotify versjonen har hele 19 spor med god kvalitet. Denne anmeldelsen tar for seg de ti første sporene og der er kvaliteten høy. Finner jeg albumet på Platecompaniet så tar jeg det nok med meg, det er et godt og sannsynligvis undervurdert album som trygt kan anbefales.

Lydkvaliteten har jeg ikke noen mulighet til å vurdere, hørt den med headset og uten high quality streaming siden jeg er på ferie og kun har et ikke helt medgjørlig GSM modem.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Ser man det ja! ;D

Dette er vel uansett en utgivelse av to plater i en?
    Er enig i at de 10 til 11 første kutt er best. De ville hos meg fått 7. De siste får dog kun 4. Dette er musikk som tjener på at jeg gir den litt tid. I begynnelsen var jeg temmelig likegyldig. Etter en stund, oppfattet jeg at det var noe her likevel..
    Er enig med Dag i hans vurdering av plastbøttelyd. Synd og unødvendig at en så god gruppe skulle bli offer for idioter i studio.
    For meg medførte denne platen interesse for å undersøker mer. Det førte til en bestilling på 9 plater fra USA, der to av dem er G on R, og de resterende i ble oppdagelser som jeg fikk på siden av søket rundt Green on Red. :D
    Alt dette var plater jeg syntes var bedre enn den her anmeldte, men jeg hadde altså ikke oppdaget disse uten denne.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Ser man det ja! ;D

Dette er vel uansett en utgivelse av to plater i en?
    Er enig i at de 10 til 11 første kutt er best. De ville hos meg fått 7. De siste får dog kun 4. Dette er musikk som tjener på at jeg gir den litt tid. I begynnelsen var jeg temmelig likegyldig. Etter en stund, oppfattet jeg at det var noe her likevel..
    Er enig med Dag i hans vurdering av plastbøttelyd. Synd og unødvendig at en så god gruppe skulle bli offer for idioter i studio.
    For meg medførte denne platen interesse for å undersøker mer. Det førte til en bestilling på 9 plater fra USA, der to av dem er G on R, og de resterende i ble oppdagelser som jeg fikk på siden av søket rundt Green on Red. :D
    Alt dette var plater jeg syntes var bedre enn den her anmeldte, men jeg hadde altså ikke oppdaget disse uten denne.
    Ka plater bestilte du da?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Bra Anonym!!! kort og konsis anmeldelse. Det blir det nok fra meg også. Er på hyttetur ved Lysekil i Sverige.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Godt at fler får øyne og ører opp for 80tallets beste band.

Nemlig Green on Red.

Jeg vil bare understreke at det er min personlige subjektive mening. ;D

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    rolfozzy skrev:

Nemlig Green on Red.

:)

Long ryders var minst like gullande gode. Understreker at det er min personlige objektive mening ;D

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.907
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Townes skrev:
    rolfozzy skrev:

Nemlig Green on Red.

Long ryders var minst like gullande gode. Understreker at det er min personlige objektive mening ;D
    Begge var gode, men Dream Syndicate var best! 8)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    united59 skrev:
    Townes skrev:
    rolfozzy skrev:

Nemlig Green on Red.

Vurderete å nevne de i samme slengen, men Out of the grey forhindret meg. Der mangler det litt...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.907
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Ja Dream Synd. hadde nok litt varierende kvalitet på platene. Perler og ikke fullt så funklende saker.

Jeg syns bare de hadde noe ekstra-ekstra. Uansett gav de meg den beste konsertopplevelsen av de tre (var tildels et stort alkoholinntak på 80-tallet blant noen av oss publikummere, kan nok være være noe tilfeldig hva som sitter igjen. Mener iallefall jeg har sett alle live, Dream minst to ganger).

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Ser jeg glemte å gi albumet karakter men 7.5 er i mine øyne passende.

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    united59 skrev:
    Townes skrev:
    rolfozzy skrev:

Nemlig Green on Red.

Slenger med +1 på GoR... Angrer fremdeles på at jeg ikke gikk og så dem på Hulen i '86 (?).
    Dream Syndicate fikk jeg aldri helt taket på – sannsynligvis fordi jeg ikke er så begeistret for Seve Wynns vokal, og sist jeg grov frem Long Ryders (Native Sons/10-5-60) for et gjenhør, låt det skuffende pyntelig.

mvh e

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Brasses anmeldelse mangler! Kjempeanmeldels av Gjestemedlem. Kjenner meg godt igjen i albumet via hans tekst.

NB! mulig utsettelse på min egen anmeldelse!!!??? Hvis nødvendig til torsdag, skal kjøre 45 mil i dag og er litt usikker på returen

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Deph - Glimrende, absolutt glimrende, om gbv. Ungdomsbandet mitt framfor noen. Tror Roberten og eg har mye samme forhold til gbv. Vi er vel nokså jevngamle (biologisk that is), og oppdaget sikkert gbv på omtrent samme tid.

GbV på sitt aller beste, er helt hinsides bra. Meloditeften til Pollard er det vel omtrent bare Lennon/McCartney som kan matche, men Pollard har vel laget en 4-5000 låter mer enn de rakk å gjøre.

Dessverre gikk GbV fullstendig i hundene med en gang de fikk for seg at de skulle begynne å produsere platene "ordentlig". Siste studioplate fra de eg fortsatt syns er veldig bra er mag earwhig og det begynner å bli en stund siden...

Bee thousand er topp 3, men Alien lanes er den aller beste :)

@Brasse - Hmrf...Kremt kremt.

@espege - Long ryders var nok kanskje noe rundere i kantene enn Green on red og Dream syndicate, ja, og det låt nok en del cleanere. Men du verden for noen låter de tryllet fram, og for en fantastisk fin gjeng de virket å være.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Bra av Gjestemedlem.

Selv har jeg ikke noe særlig forhold til den gruppa. Yngste sønn min har, så han har spilt de når jeg har vært på besøk.

U

utgatt60135

Gjest
    Har bare ikke klart å like Guided By Voices. Det blir bare for ehhh.. stygt om jeg våger meg på et slikt stygt uttrykk. Beklager til fans´en.

Kanskje er det fordi jeg ikke liker å være full og trøtt ;). For rølpete, slurvete og for lite melodiøst. Enkelte ok låter dog.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det mest interessante for meg vedrørende denne platen, er hvorfor noen kan mene at dette skal være så aldeles fantastisk bra..?

Noen ok låter finnes, men totalt sett virker dette på meg som masseprodusert og likegyldig. 3

God anmeldelse fra Gjestemedlem.

"Det er jo musikk man får litt lyst til å være full og trett til."
    Ja, kanskje det hadde hjulpet..? ::)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Bee Thousand

Dei første gjennomlyttingane av Bee Thousand gikk litt i eitt, bortsett frå Tractor Rape Chain og Kicker of Elves. Det minna meg litt om Smashing Pumpkins sin Pastichio Medley (på den måten at ein har høyrt eit "bruddstykke" av det som kunne vore ein lengre låt, som dukkar opp i hovudet når ein minst ventar det - "kvar har eg høyrt dette før?".) Pastichio Medley er ein 23 minutt lang sang satt sammen av enkeltriff fra ulike demoer.

På samme måte vokser Bee Thousand. 20 sanger på 36,5 minutt. Det vil sei at omtrent alle sangane klokker inn på under to minutt. To minutt med ein unik atmosfære, kvar gang. Dette er musikalsk tapas!

Den svært så lo-fi lyden gikk iløpet av nokre lyttingar frå å være kun lo-fi av typen "tatt-opp-når-vi-har-anledning-på-det-utstyret-vi-har" til å være perfekt for plata. Guided by Voices eig denne sounden.

Mesteparten av låtene er redigert, dubba eller gamle og nye opptak blanda. Bee Thousand nyttar ikkje lo-fi estetikk, Guided by Voices låser meg til plata med sin Bee Thousand. Dette er ikkje bakgrunnsmusikk. Gi denne merksemd og høgt volum og eg blir sittande bolta fast til alle 20 sangane. Det er ei heilt unik stemning.

Dei 20 mikro-mesterverka er poetiske, sjølv om eg ikkje alltid er heilt med på kva dei handlar om. Om det er fordi eg ikkje skjønar, eller fordi eg ikkje skal skjønne er ikkje så farlig. Det fungerer. Eg føler det.

9/10 - Mesterverkklasse!

dodododododo kicker of elves

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Har bare ikke klart å like Guided By Voices. Det blir bare for ehhh.. stygt om jeg våger meg på et slikt stygt uttrykk. Beklager til fans´en.

Kanskje er det fordi jeg ikke liker å være full og trøtt ;). For rølpete, slurvete og for lite melodiøst. Enkelte ok låter dog.

:-X :-X :-X :-X :-X :-X

Ha ha ha ha ha. Det trur eg er en kandidat til tidenes utsagn på hfs...
    Pollard innehar mer meloditeft i lilletåa si enn samtlige av folka i fleet foxes har tilsammen i hele seg ;)
    Det er jo übermelodiøst så det holder.

Hadde bee thousand og alien lanes hatt "normale" produksjoner ville 60-70% av låtmaterialet vært radiohits.
    Det er jo pop-perler på rekke og rad på disse platene. Det er nesten sjokkerende om folk ikkje hører at låter som game of pricks, motor away, i am a scientist, tractor rape chain, ecos myron und so weiter er supergode poplåter. Låtskriverkunst fra øverste hylle.

Og don't get me started om alle perlene på de tidlige platene...

Bra av Brasse også

Ville nok gitt bee thousand 8+/10.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Brasse, du gir meg lyst til og høre denne plata. Men ikke på Spotify.

Har lurt på nicket til min yngste her på HFS. Nå vet jeg hva det betyr. Jeg som trodde han likte og gå rundt og sparke alver. Stadig ny lærdom her. :)

U

utgatt60135

Gjest
    Townes skrev:
    Det er jo pop-perler på rekke og rad på disse platene.
    Jeg klarer ikke å høre en eneste en :-\. Jeg klarer bare ikke å høre hva som er så bra med denne platen. Men jeg har vel ikke prøvd å lytte til den konsentrert og høyt, Brasse. Det må være en enten eller plate da?

Gode anmeldelser fra dere uansett :).

Her har du pop-perler på rekke og rad av relativt nyere dato. Dessverre finnes ikke deres beste album på Spotify, ellers hadde jeg meldt den på.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:
    Jeg klarer ikke å høre en eneste en :-\. Jeg klarer bare ikke å høre hva som er så bra med denne platen. Men jeg har vel ikke prøvd å lytte til den konsentrert og høyt, Brasse. Det må være en enten eller plate da?

Her har du pop-perler på rekke og rad av relativt nyere dato. Dessverre finnes ikke deres beste album på Spotify, ellers hadde jeg meldt den på.
    Jeg er helt enig med deg angående denne platen. Uansett hvor tungt og godt musikkekspertene ordlegger seg, blir dette likegyldig musikk for meg.

Men samtidig er det også et faktum at den musikk du setter opp som alternativ, for det meste går inn og ut igjen av samme øret for meg.. ;) (Moderne pop er m.a.o. ikke min greie.)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:

Jeg er helt enig med deg angående denne platen. Uansett hvor tungt og godt musikkekspertene ordlegger seg, blir dette likegyldig musikk for meg.

Men samtidig er det også et faktum at den musikk du setter opp som alternativ, for det meste går inn og ut igjen av samme øret for meg.. ;) (Moderne pop er m.a.o. ikke min greie.)
    Vi kan ikke alle være målgruppa for den samme musikken.

U

utgatt60135

Gjest
    Karma skrev:
    The Shins er nok også en litt enten eller plate selv om det er tradisjonelt med gitar, trommer og bass. Er nok bare vokalen som er litt "vindskjev". De laget nydelige låter, imo. Men den når ikke opp til det beste fra Love, Zoombies og Beatles da.

Men er ikke dette vakkert ::)?

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Joda. Søtt og pyntelig og enkelt å høre på til oppvasken.. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Ferdig med kjørebil-helvete. leverer senere i kveld

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:

Skulle jeg ha anmeldt den platen tror jeg at karakteren ville blitt en 7 - 8, i mine ører er det en meget god plate.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Anonym skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:

Skulle jeg ha anmeldt den platen tror jeg at karakteren ville blitt en 7 - 8, i mine ører er det en meget god plate.
    +1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Anonym skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:

Da har du snillere ører enn meg. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Dreaming Through the Noise - Vienna Teng

Cynthia Yih Shih bedre kjent som Vienna Teng. 32 år gammel kvinne fra California med røtter fra Taiwan.
    Damen hargitt ut 4 studioalbum
    Waking Hour (2002), Warm Strangers (2004), Dreaming Through the Noise (2006), and Inland Territory (2009).

Hun spiller piano og synger med et bra register.
    Platen består av disse 11 sporene:
    "Blue Caravan" - 3:56
    "Whatever You Want" - 4:00
    "Love Turns 40" - 5:12
    "I Don't Feel So Well" - 4:16
    "City Hall" - 4:48
    "Nothing Without You" - 3:39
    "Transcontinental, 1:30 A.M." - 3:46
    "1BR/1BA" - 4:02
    "Now Three" - 3:04
    "Pontchartrain" - 6:15
    "Recessional" - 4:05

Et 20 talls musikere inkludert frøkna bidrar på denne platen. mandoliner, Cello, fioliner, fløyter, trompeter og orgel er blant instrumentene som blir benyttet. frøkens Tengs piano er fremtredende på flere låter og damen kan spille piano.

Dette er stort sett gode eller svært gode låter fremført med meget bra orkesterering. Hun minner meg litt om Grace Slick solo fra tidlig 80 tall.

Denne platen ble av meg oppfattet som kjedelig i starten av lytteperioden men den har vokst stort. hun fremføren en slags "PopFolkGreie" som minner meg om sent 60/ tidlig 70 songwriters. Noen av låtene som foreksempel "Whatever You Want" kan bli i overkant Popsy men generelt er dette solid og bra. Skal lytte igjennom resten av produksjonen til frøkna i løpet av påsken.

Gir denne 7/8 hadde den vært 8 låter lang hadde det blitt en ren 8

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Anonym skrev:
    Karma skrev:
    Lyngen skrev:
    Townes skrev:

Da har du snillere ører enn meg. ;)
    Eller andre preferanser.

Edit: Jeg sjekket forresten ut musikken tilhørende det gamle nicket ditt for en tid tilbake og kan være enig i at det iallfall er bra.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    @65finger: Takk for god anmeldelse, sitter med tilsvarende inntrykk av den plata. Kvinnelige singer/songwriter damer har fått for lite oppmerksomhet fra meg så det er noe jeg skal sjekke ut bedre.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    65finger skrev:
    Denne platen ble av meg oppfattet som kjedelig i starten av lytteperioden men den har vokst stort.
    Du klarte å holde tiden likevel? Godt jobba!

For meg ble det litt motsatt med denne platen. Den ble. m.a.o. mer kjedelig etter hvert.
    Jeg kan heller ikke fordra den type mikrofonopptak av stemmen som vi hører her. Det ligner litt på Melody Gardot. Som om artisten har munnen helt inne i øret ditt slik at hver minste bevegelse med tungen høres ut som et klikk. Det blir kunstig intimt og musikalsk effekteri ala smør på flesk.
    Jeg var oppe 6, men seg til slutt ned på 4.
    Men dyktige musikere er det tydeligvis.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Karma skrev:
    65finger skrev:
    Denne platen ble av meg oppfattet som kjedelig i starten av lytteperioden men den har vokst stort.
    Du klarte å holde tiden likevel? Godt jobba!

For meg ble det litt motsatt med denne platen. Den ble. m.a.o. mer kjedelig etter hvert.
    Jeg kan heller ikke fordra den type mikrofonopptak av stemmen som vi hører her. Det ligner litt på Melody Gardot. Som om artisten har munnen helt inne i øret ditt slik at hver minste bevegelse med tungen høres ut som et klikk. Det blir kunstig intimt og musikalsk effekteri ala smør på flesk.
    Jeg var oppe 6, men seg til slutt ned på 4.
    Men dyktige musikere er det tydeligvis.
    Mulig inntrykket endrer seg når jeg får lyttet til platen på hovedanlegget. kun lytting via en aktiv høytaler (en god en riktignok) i nærfelt. er heller ikke spesielt fan av den type mikrofonopptak men den aktive tassen er tilgivende tydeligvis :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn