Aktører som styrer litt unna «tweaks»

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Innlegg
219
Antall liker
63
Har fundert litt på dette i det siste. Er det mulig å drive lønnsomt i bransjen i dag uten å måtte supplere sortimentet sitt med produkter av høyst tvilsom karakter? Tenker på tweaks ala ting som dukker opp for eksempel i denne tråden her på sentralen: https://www.hifisentralen.no/forume...-er-så-over-the-top-at-ingen-går-på-de.65224/

Finnes det forhandlere der ute som bevisst styrer unna kabler til flerfoldige hundretusen ut i fra et etisk perspektiv?

Har for eksempel lest innlegg fra bransjeaktører som hinter om at audiofile stikkontakter trenger innspilling. Da er vi så far out at jeg heller vil legge igjen pengene mine hos andre aktører som holder sin sti renere. Men finnes disse?

PS! Oppretter ikke tråden for å henge ut konkrete forhandlere som flagger tweaks høyt, men snarere omvendt. Påstand: Integritet burde bety mer innen hobbyen vår enn det den ser ut til å gjøre nå.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
Tipper at profittmarginene på slike produkter er så høy at fristelsen blir for stor...
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.935
Antall liker
11.342
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis det primært dreier seg om kabler, så selger de fleste musikkforretninger og generelle elektronikkleverandører som Elfa, Farnell etc kabel i metervis, både for høyttaler og signal, og feks ferdigterminerte signalkabler....
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.251
lyd & akustikk styrer bevisst unna tweaks som ikke har dokumentert effekt. Og merket Vera Audio fikk navnet sitt basert på det som beskrives under.

The word Vera originate from latin and means true. This also describes the goal of Vera Audio.

Our focus is to bring honesty and a non snake-oil approach into the audio industry. We believe in an objective based approach where measurement and listening goes hand in hand. A measurement alone is meaningless unless it is related to what we hear. However, combined with our knowledge of our perception and psychoacoustics, measurements are a vital tool in creating great audio products. Vera Audio strives to find the relationship between audio perception and measurements and uses this knowledge in developing products.

We also firmly believe in offering products at honest prices and keeping a high integrity in everything we do. Obviously, we need to make money like anyone else in business, but we do not believe in setting high prices simply because we can or as an approach to fool the customer into believing that high price alone must mean high quality.

- No extreme mark-up as a marketing strategy to fool people
- No unhealthy relationship with magazines or writers that can promise us good reviews
- No hype or over-exaggerated message or lyrics to mislead and misguide people but honest language of what can be expected
- Provide measurements and data so the customer can know what they are buying
 

Audiogear.no

Bransjeaktør
Ble medlem
19.03.2021
Innlegg
196
Antall liker
295
Sted
Holmestrand
Torget vurderinger
0
Helt fritt for snakeoil her. Har til og med oppgitt de elektriske parametrene på høyttalerkabelen (så man kan legge det inn i simulatorprogram for delefilter, f.eks.).

Planen er å utvide med flere kabler ettehvert, men foreløpig later det til at snakeoil selger bedre, så det har ikke blitt prioritert...
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Arendal Sound og Sigberg Audio hører vel hjemme på denne lista. To relativt ferske aktører som fokuserer på det som virkelig betyr noe for lyden.
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.045
Antall liker
3.964
Sted
Tårnåsen
Helt fritt for snakeoil her. Har til og med oppgitt de elektriske parametrene på høyttalerkabelen (så man kan legge det inn i simulatorprogram for delefilter, f.eks.).

Planen er å utvide med flere kabler ettehvert, men foreløpig later det til at snakeoil selger bedre, så det har ikke blitt prioritert...
Liker det!! Men hva skal en stakkars tro når man leser om alt det den fantastiske geometrien og materialene i "bedre" kabler til 10000kr/m eller mer gjør med lyden??? :cool: De har laget seg et marked ved å påstå at det må være fryktelig komplisert...
Men hvis alt man trenger å vite er 0.016 Ω/m, 58pF/m og 0.66 µH/m og at det eventuelt er veldig bra, hvorfor selger de ikke i bøtter og spann?? Det finnes vel nok argumenter der ute. Har ingen anelse om det er kjempebra tall for øvrig. Men kanskje gjøre det LITT mer fancy uten at det blir snakeoil av den grunn?
 
Sist redigert:

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Jeg anser forhandlere som ikke har stort utvalg av tweaks som mindre seriøse - eller om jeg skal legge godviljen til - som mindre kompetente. De har ikke skjønt hvor mye tweaks kan gjøre. For eksempel burde alle seriøse high end forhandlere ha godt utvalg av kabler, dempeanordninger og strømrens. Og utover å pushe utstyr anbefale kunder å starte med oppgradering i sikringsskapet, det er ikke lureri, ikke mye penger i det, men du verden så viktig! Slike forhandlere får kred fra meg, da de er opptatt av sluttresultatet hos kunden, ikke bare kortsiktig salgsgevinst.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.333
Antall liker
2.565
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
De kan fronte så mye de vil for min del, jeg vet hva jeg vil kjøpe tweaks er ikke på den listen.
 

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Forhandlere som markedsfører produkter som beviselig er bullshit får ikke mine penger. F.eks, audiofile nettverksprodukter og strømkabler.
Du nevner produkter som utgjør enorm forskjell her hos meg i hvert fall, særlig strømkabler :unsure: «Produkter som beviselig er bullshit»… come on! Men la oss ikke ta den disk. her;)

Mitt poeng er at å selge et gromt anlegg til en kunde, la oss si kilde, forsterker og høyttaler til 500k - og kunden så kobler dette opp hjemme med lakriskabler, i vanlige plaststikk i veggen, og ordinære sikringer i sikringsskapet - så har han mer eller mindre blitt bedratt da han ikke vil være i nærheten av å hente ut potensialet i anlegget!
 
Sist redigert:

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jeg anser forhandlere som ikke har stort utvalg av tweaks som mindre seriøse - eller om jeg skal legge godviljen til - som mindre kompetente. De har ikke skjønt hvor mye tweaks kan gjøre. For eksempel burde alle seriøse high end forhandlere ha godt utvalg av kabler, dempeanordninger og strømrens. Og utover å pushe utstyr anbefale kunder å starte med oppgradering i sikringsskapet, det er ikke lureri, ikke mye penger i det, men du verden så viktig! Slike forhandlere får kred fra meg, da de er opptatt av sluttresultatet hos kunden, ikke bare kortsiktig salgsgevinst.
Wow! Dette må være noe av det heftigste jeg har lest her inne på lenge. Det var nesten så jeg måtte sjekke kalenderen at det ikke er 1. april i dag...
 

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Ikke 1. april. Analogt med å selge Ferrari med 16» stålfelger…
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Ikke 1. april. Analogt med å selge Ferrari med 16» stålfelger…
Ser du vekker til live diverse kabel-tråder. Kan jeg spørre hvorfor føler du at du må "misjonere" og spre budskap for superkabler, strømrens og tweaks?
For hvis du er superhappy med kabler og tweaks, hvorfor ikke bare nyte musikken i eget anlegg?
Hvorfor er det så viktig at flest mulig andre også blir med på kjøret om vi kan kalle det for det?

For jeg er ganske sikker på at musikken hos deg ikke blir bedre av det. 🤔
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Wow! Dette må være noe av det heftigste jeg har lest her inne på lenge. Det var nesten så jeg måtte sjekke kalenderen at det ikke er 1. april i dag...
Det er bare trist Ivar men folk må få gjøre det de føler for :unsure:

mvh
 

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Ser du vekker til live diverse kabel-tråder. Kan jeg spørre hvorfor føler du at du må "misjonere" og spre budskap for superkabler, strømrens og tweaks?
For hvis du er superhappy med kabler og tweaks, hvorfor ikke bare nyte musikken i eget anlegg?
Hvorfor er det så viktig at flest mulig andre også blir med på kjøret om vi kan kalle det for det?

For jeg er ganske sikker på at musikken hos deg ikke blir bedre av det. 🤔
Jeg nyter musikken til det fulle. Håper du også gjør det:)

Jeg har ikke anbefalt noen konkrete eller dyre produkter i denne tråden, snarere tatt til orde for balanse, og starte der det betyr mest uten at det koster mye - eksempelvis anbefalt å oppgradere sikringer i sikringsskapet. Det koster lite i audifil sammenheng. Samme kan være mht mekanisk demping. Om du ikke tror på det så er det din sak, men da har du gått glipp av mye.

Jeg skriver av samme årsak som deg tenker jeg. Vi utleverer vel alle av det vi mener er viktig, på den ene eller andre måten.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.449
Antall liker
35.265
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg anser forhandlere som ikke har stort utvalg av tweaks som mindre seriøse - eller om jeg skal legge godviljen til - som mindre kompetente. De har ikke skjønt hvor mye tweaks kan gjøre. For eksempel burde alle seriøse high end forhandlere ha godt utvalg av kabler, dempeanordninger og strømrens. Og utover å pushe utstyr anbefale kunder å starte med oppgradering i sikringsskapet, det er ikke lureri, ikke mye penger i det, men du verden så viktig! Slike forhandlere får kred fra meg, da de er opptatt av sluttresultatet hos kunden, ikke bare kortsiktig salgsgevinst.
Humor, det har du i hvert fall.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Alt dette pratet om magiske kabler og andre magiske remedier hører vel egentlig snart hjemme i vintage-avdelingen. For det var på nittitallet vi trodde på sånt. Da visste vi ikke bedre ;)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Jeg nyter musikken til det fulle. Håper du også gjør det:)

Jeg har ikke anbefalt noen konkrete eller dyre produkter i denne tråden, snarere tatt til orde for balanse, og starte der det betyr mest uten at det koster mye - eksempelvis anbefalt å oppgradere sikringer i sikringsskapet. Det koster lite i audifil sammenheng. Samme kan være mht mekanisk demping. Om du ikke tror på det så er det din sak, men da har du gått glipp av mye.

Jeg skriver av samme årsak som deg tenker jeg. Vi utleverer vel alle av det vi mener er viktig, på den ene eller andre måten.
Du svarte ikke på spørsmålet nei.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis jeg hører forskjell så tar jeg det opp til vurdering om det er verd pengene.
Noen har dårligere ører enn meg, og veldig mange har bedre ører enn meg.

Heldigvis er en av mine mest trofaste pushere av den oppfatning at jeg ikke skal kjøpe noe jeg ikke hører forskjell på, eller synes er verd pengene. Da vil "Ståle" at jeg sender det i retur.
Han er Ståle, men jeg er mitt eget krapyl :D
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Potteplanter, puter, møbler, bilder på veggen og tepper på gulvet påvirker lyden i rommet langt mer enn en dyre tweaks med høytflyvende, teoretiske forklaringer og navn.
IKEA er mao en ekte hifi-forretning, og de har alt av audiofile potteplanter osv.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Oppdattere sikringer i sikringskapet nevnes over? Må kanskje være at sikringene skal få luft rundt seg for det luftige stereobildet. 🤔
Tro hva med døren på sikringskapet da tro? -Skal den være åpen eller igjen? Eller kanskje sette inn en vifte?
Hva med å cryo-behandle heler sikringskapet, senke det ned i flytende nitrogen når man skal sette på anlegget og virkelig lytte til musikken.

Spøk til side.
Jeg er glad det finnes seriøse aktører innen Hifi som ikke ødelegger for seg selv med å pushe tweaks som i beste fall bare kan omtales som tvilsomme.:cool:
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.544
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ørene (og eller hodet), rommet, høyttalere, forsterker, kilder etc etc. i den rekkefølgen (er min påstand)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Helt ærlig så har jeg ikke mange butikker på en svarteliste, kjøper av de som har gode produkter til en rettferdig pris, om butikken selger Furutech kontakter og ledninger med ost (Nordost) så lar jeg bare være å kjøpe det.

Må nevne Sigberg Audio her, han virker som en fornuftig og ærlig sjel(y)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.088
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg driter i om aktører selger snakeoil, men promotering av snakeoil er jeg ikke like glad i. Det handler om tillit. Hvis ønsker jeg forbedring i lyden, ønsker jeg et produkt som faktisk bidrar til det. Har blitt tilbudt mye rart på min vei. Det skinner også ofte gjennom at det som tilbys er nødvendigvis ikke det som er best for meg, men generere mest profitt for selger. Noen aktører har min tillit, andre ikke.
 

Powerman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2023
Innlegg
142
Antall liker
122
Sted
Viken
Torget vurderinger
0
Noe kan også være systemavhengig og derfor er det bra at forhandlere tilbyr seg å låne ut og prøve selv:)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Ikke 1. april. Analogt med å selge Ferrari med 16» stålfelger…
Ferrarien blir levert med felger som Ferrari selv går gode for.
Analogt til Hi-fi blir at selgeren sier at medfølgende kabel til 500.000.- forsterkeren er bare søppel, men han kan skaffe noen helt fantastiske kabler fra en kar borti gaten som står i garasjen sin og lodder terminaler på kabler. Til en pris omtrent som forsterkeren, selvfølgelig.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.656
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg nyter musikken til det fulle. Håper du også gjør det:)

Jeg har ikke anbefalt noen konkrete eller dyre produkter i denne tråden, snarere tatt til orde for balanse, og starte der det betyr mest uten at det koster mye - eksempelvis anbefalt å oppgradere sikringer i sikringsskapet. Det koster lite i audifil sammenheng. Samme kan være mht mekanisk demping. Om du ikke tror på det så er det din sak, men da har du gått glipp av mye.

Jeg skriver av samme årsak som deg tenker jeg. Vi utleverer vel alle av det vi mener er viktig, på den ene eller andre måten.
Hei og velkommen til HFS
Ser du er nyregistrert og i signaturen din har du listet opp en mengde "hiend" produkter.
Hadde vært fint om du laget din egen "mitt anlegg" tråd der du kan dele din hifi historie, dine erfaringer, samt legge ut bilder fra oppsettet ditt. Du vil da forhåpentligvis ikke oppleve så veldig kritiske røster som du vil oppleve når du poster dine innlegg andre steder. (som her f.eks.)
Mitt anlegg tråden finner du her:
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.608
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du nevner produkter som utgjør enorm forskjell her hos meg i hvert fall, særlig strømkabler :unsure: «Produkter som beviselig er bullshit»… come on! Men la oss ikke ta den disk. her;)

Mitt poeng er at å selge et gromt anlegg til en kunde, la oss si kilde, forsterker og høyttaler til 500k - og kunden så kobler dette opp hjemme med lakriskabler, i vanlige plaststikk i veggen, og ordinære sikringer i sikringsskapet - så har han mer eller mindre blitt bedratt da han ikke vil være i nærheten av å hente ut potensialet i anlegget!
Moahahahaha!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.255
Antall liker
9.485
Torget vurderinger
2
Styrer konsekvent unna forhandlere som fronter lure og tulleprodukter på nettsidene sine.
Da blir det ikke mye utvalg igjen, vet ikke om noen Hifiaktører som ikke har tullball i hyllene …

En nisje har de imidlertig glemt, highend belter til remdrevne platespillere .Det finnes ikke, bortsett fra Regas EBLT. Stor sett er prisen 200 -500 kr/stk, selv om kvaliteten på belte kan bety langt mer enn prisen på spilleren, nesten uansett pris ..

High end belte med dokumenterte egenskaper til 500kr , er jo altfor billig til å være noen vits. Det må da være mye bedre å kjøpe en en IsoVolt til 100k og Shakti stener.
 
Sist redigert:
Topp Bunn