Diverse Advarsel mot kjøp på FINN.no

Olav E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
345
Torget vurderinger
4
FINN kan være OK, det. Sålenge du har oversikten over HVEM du handler med. Står det "FINN-bruker" istedet for navn på selger, skygger jeg LANGT unna...Diskresjon er dessuten en æressak. Filtrer ut, vær kritisk..bruk rett og slett huet.
Jeg har ikke navnet mitt på finn når jeg skal selge noe, men i dialog med kjøper som virker seriøs så oppgis selvfølgelig alle relevante opplysninger.

Det er ikke sikkert jeg vil alle skal vite hvem jeg er og hvor jeg bor hvis jeg f.eks. annonserer relativt kostbart hifi-utstyr.
Hei!

Jeg er en av dem som står oppført som "FINN-bruker" i annonsene mine på FINN. Årsaken er flere; jeg har ikke ønske/behov for å eksponere meg som selger for andre enn de som er seriøst interessert i det jeg legger ut for salg, og jeg har en travel hverdag der jeg ikke ønsker eller kan bli forstyrret av potensielle kjøpere. Bedre å forutsette kontakt via melding enn å ikke svare på telefon eller sms umiddelbart. Som selger er jeg også interessert i å vite hvem som er potensiell kjøper. Med melding kan jeg sjekke profilen til registrerte FINN-brukere før jeg svarer tilbake. Normalt oppgis også kontaktinfo som gir meg anledning til å sjekke ut vedkommende før jeg tar kontakt.

Som kjøper velger jeg ikke bort annonsører som velger samme løsning som meg. Jeg sjekker imidlertid så grundig jeg kan før penger sendes dersom reiseavstand er for stor til å møtes. Dessverre har også jeg blitt lurt på FINN. Selger, hans adresse, og hans aktiviteter ble grundig sjekket ut. Handelen var noen lapper, og jeg valgte, nettopp etter det jeg mente var en grundig utsjekk, å overføre pengene på forskudd. FINN ble varslet og politianmeldelse sendt. Fyren hadde "solgt" samme produkt til ti ulike personer. Han ble dømt, kravet henger fortsatt på ham, men pengene ser jeg nok aldri. Et dyrt online-kurs som har motivert meg til større grad av forsiktighet.

Tidligere ble det sendt ut automatisk anmodning om å gi kjøper og selger omtale etter handel på FINN. Det har jeg ikke opplevd de siste gangene. Få omtaler er nødvendigvis ikke ensbetydende med en useriøs selger. For øvrig er det vel både anledning å hausse opp en useriøs kompis og rakke ned på en selger eller kjøper urettmessig.

Må presisere at nevnte sak er unntaket. Har hatt mange gode salgs- og kjøpserfaringer på FINN, og også her på sentralen. Jeg har ikke vært tilfreds med alle kjøpene på HFS. Det er lenge siden, i forrige HFS, og ikke store greier, men nok til at man som på FINN, er avhengige av å handle med seriøse folk. Jeg har også valgt å ikke handle med selgere her på HFS, da jeg er ukomfortabel med å overføre store pengesummer på en persons gode navn og rykte. Når det ikke blir respektert og man ikke har anledning til å møtes fysisk, eller på annen måte bekrefte en seriøs handel, ja da får man velge å enten ta sjansen, eller handle gjennom andre kanaler.

Det finnes mye snadder-hifi pent brukt til hyggelige summer. Trygge og gode måter å handle på er dog en forutsetning. Ansikt til ansikt og et solid håndtrykk er og blir den beste måten å handle på etter mitt syn. Da følger det ofte med en god samtale i tillegg.

mvh Olav E

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Antall liker
268
Torget vurderinger
1
Bare et spørsmål til slutt: Er det vanlig og er det greit at en selger oppgir forskjellige adresser (postnummer) i sine forskjellige annonser?
Det er vel ikke det aller vanligste i verden, men jeg kan tenke meg noen ganske plausible scenarier. Jeg har f.eks solgt utstyr som jeg har hatt stående på kontoret, som er et annet postnummer enn hjemme.

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hei!

Jeg er en av dem som står oppført som "FINN-bruker" i annonsene mine på FINN. Årsaken er flere; jeg har ikke ønske/behov for å eksponere meg som selger for andre enn de som er seriøst interessert i det jeg legger ut for salg, og jeg har en travel hverdag der jeg ikke ønsker eller kan bli forstyrret av potensielle kjøpere. Bedre å forutsette kontakt via melding enn å ikke svare på telefon eller sms umiddelbart. Som selger er jeg også interessert i å vite hvem som er potensiell kjøper. Med melding kan jeg sjekke profilen til registrerte FINN-brukere før jeg svarer tilbake. Normalt oppgis også kontaktinfo som gir meg anledning til å sjekke ut vedkommende før jeg tar kontakt.
Her mener jeg du misforstår litt. Det er ikke sånn at man enten må være «Finn-bruker» ELLER må stå oppført med fullt navn og kontaktinfo i annonsene på Finn. Alle har jo et brukernavn, og mange av disse er kryptiske og helt urelatert til faktisk navn. Man kan også velge å ikke dele telefonnummer i annonse, slik at interessenter må sende Finn-melding. Dette er en måte å drive handel på som fremstår som mye mer seriøs enn å opptre helt anonymt.

Olav E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Antall liker
345
Torget vurderinger
4
Her mener jeg du misforstår litt. Det er ikke sånn at man enten må være «Finn-bruker» ELLER må stå oppført med fullt navn og kontaktinfo i annonsene på Finn. Alle har jo et brukernavn, og mange av disse er kryptiske og helt urelatert til faktisk navn. Man kan også velge å ikke dele telefonnummer i annonse, slik at interessenter må sende Finn-melding. Dette er en måte å drive handel på som fremstår som mye mer seriøs enn å opptre helt anonymt.
Takk for tipset!

Dog var poenget, slik jeg oppfattet det, om man brukte fullt navn eller ikke. «FINN-bruker» eller et nick blir for meg det samme. Skal imidlertid for egen del vurdere å bruke eget fornavn i troen på at det inngir mer tillit. Nærliggende å tenke at en svindler ønsker å fremstå som troverdig, og bruke fullt navn, som kan være fake. Da kan jo «FINN-bruker» være den mest seriøse selgeren. :confused:

Mvh Olav E som egentlig heter mer enn det.

komfort

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.11.2010
Antall liker
84
Er nettopp blitt svindlet i forbindelse med kjøp på FINN.no. Leverte varer var langt fra i den stand de ble opplyst å være og deler av det som ble betalt for manglet i pakken. Selgeren svarer ikke på telefon og avsenderadressen synes fiktiv, da det viser seg at her bor det helt andre personer. Det er heller ikke samsvar med avsenderadressen og selgerens tilholdssted i følge annonser på FINN.no., noe jeg har gjort FINN oppmerksom på, uten noen form for reaksjon eller tilbakemelding på det. Jeg opplever i det hele tatt FINN som likegyldige og lite behjelpelige i saken. Hadde de giddet å gå inn i dialogen mellom selgeren og meg, ville de sett at jeg har betalt for varer jeg ikke har mottatt. De virker med andre ord selv lite opptatt av å luke ut åpenbart useriøse selgere, men viser hele tiden til forbrukerrådet og politianmeldelse. Så inntil videre får selgeren fortsette med sine lurerier. Jeg vil derfor advare andre mot slike "distansehandler" der man ikke har muligheten til å se varene og der man heller ikke vet hvor selgeren bor. I ettertid har jeg hørt at vedkommende selger er en beryktet svindler. Derfor var det kanskje et smart trekk av han å selge til en som bor så langt unna.
Kanskje finn.no synes du er likegyldig som ignorerer dems advarsel om å aldri forhåndsbetale ?!
Jeg tar alltid den lille ekstra kostnaden til postoppkrav. Da gjenstår bare den lille restrisiko om at det kommer gråstein i posten, som jeg heldigvis aldri har opplevd.
Det som jeg synes er dårlig er at de fjernet "Trygg handel" for så å si at de jobbet med ny betalingsløsning, den teksten har stått uforandret veldig lenge nå...noe som gjør at jeg tviler på at de jobber med en betalingsløsning?!

Stover

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2010
Antall liker
1.061
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
20
Som Komfort nevner; det tror jeg er min konklusjon også, aldri forhåndsbetale, uansett hvor troverdig det ser ut. Løsningen blir da som nevnt Postoppkrav.

I de tilfeller der varen har høy vekt, stort volum eller høy verdi, sett deg i bilen etc og møt opp, se varen, før du Vippser pengene. Jeg har selv kjørt langt for å oppnå trygg overlevering for begge parter.

Lgrons58

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.05.2012
Antall liker
6.682
Sted
Nord for Sinsenkrysset
Torget vurderinger
49
Testet litt annonsering på Finn og her med og uten Tlf. nummer. Hadde ett par annonser noen dager uten Tlf. nummer , men i går så la jeg til tlf. nummer og da har det hittil i dag vært 5 oppringninger fra +47 og deretter 9 siffre, gidder ikke ta de men litt irriterendes.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Selvsagt er det surt å bli "tatt" av en svindler på Finn, men å advare mot å handle på Finn fordi man har gått på EN smell blir vel litt i overkant.
Sett i sammenheng med hvor mange handler som foregår via Finn hver dag er vel dette statistisk sett et ikkproblem.

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Antall liker
75
Solgte et par høyttalere på finn. Fikk en melding. En kar i Litauen som ville ha dem. Han kunne ordne alt med transport, betaling osv...

Vel hva skjedde?

Han overførte penger på forskudd, en uke senere ringte en kar som på veldig dårlig engelsk sa han skulle hente noen høyttalere, han kom til avtalt tid og hentet de. Hørte ikke noe mer...

Ikke alltid det er ugler i mosen selv om det kan virke slik :)
Det der er en klassisk opptakt til svindel. En betaler varene. Noen helt andre henter hvoretter han som betalte vil hevde at han aldri har hentet og dermed er svindlet. Sørg for å verifisere at det er samme person som betaler og henter...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
4.475
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
13
Gikk helt fint dette. Er noen måneder siden nå. Det var sms korrespondanse mellom alle involverte :)

4-string

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
304
Sted
Østfold
Selvsagt er det surt å bli "tatt" av en svindler på Finn, men å advare mot å handle på Finn fordi man har gått på EN smell blir vel litt i overkant.
Sett i sammenheng med hvor mange handler som foregår via Finn hver dag er vel dette statistisk sett et ikkproblem.
Enig, men det kan være på sin plass å advare mot denne personen spesielt. Og da er det innafor å oppgi svindlerens navn eller brukernavn på finn, såfremt man er sikker i sin sak selvsagt.

Atlerovik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2019
Antall liker
237
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Takk for tipset!

Dog var poenget, slik jeg oppfattet det, om man brukte fullt navn eller ikke. «FINN-bruker» eller et nick blir for meg det samme. Skal imidlertid for egen del vurdere å bruke eget fornavn i troen på at det inngir mer tillit. Nærliggende å tenke at en svindler ønsker å fremstå som troverdig, og bruke fullt navn, som kan være fake. Da kan jo «FINN-bruker» være den mest seriøse selgeren. :confused:

Mvh Olav E som egentlig heter mer enn det.
Hei Olav E :)

For meg som kjøper oppleves det useriøst med «Finn-bruker». Det gjør at jeg blir usikker på om annonsen kan være svindel. Så min anbefaling er å bruke nick.

Hilsen atlerovik, som ikke heter mer enn det :)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
487
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Og uansett om det skulle være noen luringer der ute, så blir nok også Finn.no foretrukket som salgskanal fremover. Enkle grunn er at av det jeg har avertert både her og på Finn.no, så ser sistnevnte ut til å være foretrukket kanal. Er det pga rankingen på finn.no tro? De to siste salg jeg hadde på finn, gikk til gode herrer som også er på sentralen. Jeg spurte ikke hvorfor handel gikk via finn.
Jeg kunne faktisk solgt resterende også, om jeg ikke var så negativ til å sende. På sentralen er det dessverre veldig dødt om dagen, etter egne erfaringer.

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
105
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
En Mark James en bør være oppmerksom på . Ikke via Finn , men via Hifisentralen.
Han vil overføre penger ,og bruke EGT Express for å hente varene.
Ble brått stille da jeg fortalte han at vi kun bruker egene kanaler for eksport

Sist redigert:

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Antall liker
22
Har kjøpt og solgt veldig mye på finn og vil bare komme med ett par kommentarer etter å ha lest tråden :)

For det første skjønner jeg ikke hvorfor det er tryggere med ett nick, eller for den saks skyld ett navn istedenfor bare "finn bruker"? Hvis jeg skulle svindle noen kan jeg vel fint kalle meg "Morten Hansen" f.eks. hvilken trygghet gir det uansett?

Jeg legger også ut annonser med bare "finn bruker" men ved seriøse interesser så gir jeg dem navnet mitt og telefon nr, som også står i tlf katalogen så dem kan sjekke at jeg er den faktiske personen.

En annen ting er hvis selger oppgir forskjellige adresser. Har ett par ganger hatt ett anlegg stående i en annen by enn der jeg bor hos en kompis ene gangen og venninne andre gangen. Det er ting jeg har lånt dem i håp om at dem kanskje vil kjøpe, eller rett og slett bare for å være grei med dem. Da er det smartere å legge ut for salg der anlegget står, istedenfor der JEG bor tror jeg?

Og kjøper jeg ting under 1000kr så "tar jeg sjansen" å bare vipser eller overfører pengene. Men ved litt dyrere saker 5-20.000 så overfører jeg ikke hele beløpet. Da sier jeg at jeg kan overføre en 1000lapp som er selgers sikkerhet på at jeg henter ut varen (da har han fått dekket både frakt og returfrakt og litt til) også ber jeg han sende resterende beløp i oppkrav. Og med ting jeg har kjøpt som koster 40-60.000 så velger jeg faktisk å bare ta bilen å bruke ei helg på å hente det, samme om det er langt unna. Hvis det er noe jeg absolutt VIL HA, så er det verdt turen når jeg kan møte selger, se varen, eventuelt høre, og være sikker på at det kommer hjem uskadd og like helt og fint siden det ligger i bilen min :)

Andre som ikke har den muligheten har vel mest sansynlig en slektning eller kompis eller venninne som bor i nærheten som ihvertfall kan ta turen for å se at varen finnes i virkeligheten og er i bra stand. Da er det litt tryggere å avtale videre med selger etter at du har fått den bekreftelsen fra noen du kjenner :)

Til slutt vil jeg bare si at man skal være forsiktig med kjøp/salg, men 99.7% av de som selger ting er ærlige folk som IKKE har til hensikt å svindle. Så ikke bli FOR paranoide heller :):cool:
Og med karaktersystemet til finn blir det enda litt enklere å ihvertfall finne dem som er seriøse og har 35 positive karakterer. Men hva med han stakkaren som selger noe for første gang og har 0 karakterer da? Han blir vel automatisk stemplet som svindler da av mange?

soundscape

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
6.262
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
7
Finn har noe de kaller verifisert bruker. Du må registrere deg , så finn kjenner din identitet. De som er verifisert har et lite merke på profilen. Hvis det er nye brukere, uten identitet eller verifisering , så styrer jeg unna. Har både kjøpt og solgt masse på finn , og aldri opplevd problemer.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
10.829
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
22
Finn har noe de kaller verifisert bruker. Du må registrere deg , så finn kjenner din identitet. De som er verifisert har et lite merke på profilen. Hvis det er nye brukere, uten identitet eller verifisering , så styrer jeg unna. Har både kjøpt og solgt masse på finn , og aldri opplevd problemer.
Jeg har også kjøpt/solgt mye på Finn og bare hatt problemer 1 gang, det var en kar som ville ha noen strømkabler jeg hadde for salg og bare sendte dem til han men han ble skuffet og ville ikke ha dem men han nektet å betale eller sende dem tilbake til meg :D

mvh

soundscape

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
6.262
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
7
Jeg har også kjøpt/solgt mye på Finn og bare hatt problemer 1 gang, det var en kar som ville ha noen strømkabler jeg hadde for salg og bare sendte dem til han men han ble skuffet og ville ikke ha dem men han nektet å betale eller sende dem tilbake til meg :D

mvh
Det finnes noen idioter der ute dessverre.....

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
407
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Ble kontaktet av en som ville selge et par Doxa HT fordi jeg hadde en "ønsket kjøp" annonse ute på Finn. Han sendte over gamle bilder fra en demo. Kjente igjen sofaen som sto der, og spurte om han kunne sende noen ferske bilder. Da fikk jeg aldri svar.

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Antall liker
22
Så da var han garantert en svindler med andre ord siden han ikke svarte?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
5.918
Torget vurderinger
12
I så stor grad som mulig henter jeg selv. Noen hundrelapper i reise er ofte billigere enn ren svindel. Jeg sjekker uansett at navn, telefon, adresser etc er reell. Det minsker sannsynligheten for svindel. Og så følger jeg magefølelsen og den har fungert godt så langt. Det minste som skurrer så bakker jeg lett ut.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
5.918
Torget vurderinger
12
Selvfølgelig ikke, men det er noe som skurrer litt hvis selger ikke er mer interessert. God og lett kommunikasjon er ofte et tegn på at selger ikke driver med noe tull. Bare litt erfaring fra 400 kjøp og salg fra eBay og mange titalls på finn mm.

GSi-Turbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.11.2009
Antall liker
22
Hvis det var meg du svarte, så ja, bildene var ikke hans, men noe som hvem som helst kunne plukke opp. Dessuten måten han snakket på var ikke 100% innafor hifi-sjargongen. Noe som skurret.
Men har selv annonsert forsterkere og høyttalere på finn som jeg har hentet bilde av fra nettet. Forsterkeren var rett og slett for stor og tung (veide 60kg) og sto bak en bokreol og en tv-benk. Så da valgte jeg heller å plukke bilde av en annen nøyaktig lik å skrive i annonsen at min er 100% strøken men vanskelig å få tatt bilder av. Høyttalerne hadde jeg lånt bort til en kompis som var bortreist så fikk ikke bilder av dem, men han kom hjem uka etterpå og skulle flytte så derfor valgte jeg å hive ut en annonse på dem og plukke ett bra bilde på nett av samme typen høyttalere. Men jeg svindlet ingen?

og at en fyr ikke kan alle hifi begrepene sier vel ikke at han er en svindler? Gud hjelpe meg da er det mange "svindlere" som selger biler, som ikke engang vet hva en jekk brukes til eller vet om motoren er en 4 eller 6 sylindret.

Jeg har kjøpt og solgt 150-200 ting siste 10-15årene og jeg har mange som er trege å svare men som alikavel blir vellykket handler med. At folk slutter å svare kan være mange årsaker. Dem kan ha oversett meldingen, dem kan være lei av masse spm og mas om flere bilder av folk å heller selge til noen som ikke er så pågående. Dem kan ha solgt til noen andre i mellomtiden og gadd ikke si til deg at dem var solgt. Eller kanskje dem ombestemte seg å ikke ville selge?

Jeg sier ikke at det ikke finnes svindlere der ute, men jeg syns det skal ekstremt lite til før folk setter "svindler stempel" på folk. Ser jo til stadighet folk som ikke har fått varen etter ei knapp uke og skriker ut at dem har blitt svindlet. Eller dagen etterpå har man ikke fått sendingsnr på pakken av han som sendte den. Da er mange svindlet har jeg sett. Min erfaring er at det i 99.5% av tilfellene er ærlige folk der ute. Og på alle disse år har jeg blitt svindlet EN GANG, for 1000kr. Var en sub jeg skulle kjøpe der jeg overførte forskudd men aldri fikk noe. Men han var en svindler som tydeligvis hadde svindlet mange da jeg fikk brev fra politiet ett halvt år etterpå om jeg hadde kjøpt noe fra figuren og ikke fått varen.

Men ett lite stalltips til slutt, få telefon nr til selger. Enten ring han eller sms. Da ser du om det er registrert og adressen er der. Og i tillegg kan du sjekke at vipps navnet er samme navn som han du snakker med. Da har ihvertfall ikke jeg problemer med å betale forskudd så lenge det er innen rimelighetens grenser.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
5.918
Torget vurderinger
12
Det er ikke svart/hvitt og man er ikke nødvendigvis svindler dersom noe skurrer, men det gjør at jeg lettere trekker meg. Og ingen får noen karakteristikk heller, det blir bare ingen handel. Litt dumt hvis man vil selge noe?

IvarT

The taste is like the butt
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
930
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
1
FINN burde ha innført verifisering av alle brukere. Det hadde gjort det betydelig vanskeligere for uærlige sjeler.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
407
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hvis det var meg du svarte, så ja, bildene var ikke hans, men noe som hvem som helst kunne plukke opp. Dessuten måten han snakket på var ikke 100% innafor hifi-sjargongen. Noe som skurret.
Men har selv annonsert forsterkere og høyttalere på finn som jeg har hentet bilde av fra nettet. Forsterkeren var rett og slett for stor og tung (veide 60kg) og sto bak en bokreol og en tv-benk. Så da valgte jeg heller å plukke bilde av en annen nøyaktig lik å skrive i annonsen at min er 100% strøken men vanskelig å få tatt bilder av. Høyttalerne hadde jeg lånt bort til en kompis som var bortreist så fikk ikke bilder av dem, men han kom hjem uka etterpå og skulle flytte så derfor valgte jeg å hive ut en annonse på dem og plukke ett bra bilde på nett av samme typen høyttalere. Men jeg svindlet ingen?

og at en fyr ikke kan alle hifi begrepene sier vel ikke at han er en svindler? Gud hjelpe meg da er det mange "svindlere" som selger biler, som ikke engang vet hva en jekk brukes til eller vet om motoren er en 4 eller 6 sylindret.

Jeg har kjøpt og solgt 150-200 ting siste 10-15årene og jeg har mange som er trege å svare men som alikavel blir vellykket handler med. At folk slutter å svare kan være mange årsaker. Dem kan ha oversett meldingen, dem kan være lei av masse spm og mas om flere bilder av folk å heller selge til noen som ikke er så pågående. Dem kan ha solgt til noen andre i mellomtiden og gadd ikke si til deg at dem var solgt. Eller kanskje dem ombestemte seg å ikke ville selge?

Jeg sier ikke at det ikke finnes svindlere der ute, men jeg syns det skal ekstremt lite til før folk setter "svindler stempel" på folk. Ser jo til stadighet folk som ikke har fått varen etter ei knapp uke og skriker ut at dem har blitt svindlet. Eller dagen etterpå har man ikke fått sendingsnr på pakken av han som sendte den. Da er mange svindlet har jeg sett. Min erfaring er at det i 99.5% av tilfellene er ærlige folk der ute. Og på alle disse år har jeg blitt svindlet EN GANG, for 1000kr. Var en sub jeg skulle kjøpe der jeg overførte forskudd men aldri fikk noe. Men han var en svindler som tydeligvis hadde svindlet mange da jeg fikk brev fra politiet ett halvt år etterpå om jeg hadde kjøpt noe fra figuren og ikke fått varen.

Men ett lite stalltips til slutt, få telefon nr til selger. Enten ring han eller sms. Da ser du om det er registrert og adressen er der. Og i tillegg kan du sjekke at vipps navnet er samme navn som han du snakker med. Da har ihvertfall ikke jeg problemer med å betale forskudd så lenge det er innen rimelighetens grenser.
Det er eneste gangen jeg er forsøkt svindlet, og har handlet masse på Finn. Jeg slenger ikke ut ordet svindler for ingenting. Først spurte jeg om det var bilder av hans høyttalere. Han sa ja. Så skrev jeg at jeg fant bilder på nettet og spurte om han kunne sende ferske bilder. I telefonsamtalen tidligere på dagen hadde han sagt at han skulle ta bilder av HT når han kom hjem etter å ha gått tur med hunden. Så når det ikke kommer nye bilder, er det tydelig at han ikke har Doxa HT hjemme. Pluss at det var en del småting som skurret. Magefølelsen var ikke helt på topp. Søkte dessuten på navnet, men fant det ikke der han sa han bodde. Prøvde også å ringe tilbake, men det gikk ikke.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Ble kontaktet av en som ville selge et par Doxa HT fordi jeg hadde en "ønsket kjøp" annonse ute på Finn. Han sendte over gamle bilder fra en demo. Kjente igjen sofaen som sto der, og spurte om han kunne sende noen ferske bilder. Da fikk jeg aldri svar.
Hadde en lignende opplevelse ved et høyttalerkjøp, hvor jeg ba om bedre og flere bilder av høyttalerne, noe han flittig sendte til meg. Da jeg studerte bildene nøyere så jeg at det var amerikansk type stikkontakter på veggene. Lurte så på om jeg kunne komme å se på dem, men det var ikke mulig, han godtok bare forsendelse mot betaling på forskudd :p

K2

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
348
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
8
Jeg har varslet Finn om utallige «mistenkelige» annonser( fleste innen klokker, instrumenter) som stort sett alle har blitt fjernet etter kort tid. Jeg har nå stoppet denne aktivitet da det rett og slett er alt for mange, gidder/orker ikke mer! Finns «kvalitetskontroll» utføres tydeligvis av personer uten noen spesiell innsikt i de de produktgrupper de behandler.
En god rettesnor er fortsatt at når det høres for godt ut til å være sant, walk away! men har også sett flere eksempler på svindel hvor der er lagt mye innsats i fremstillingen av luftslottet.

Topp Bunn