achri-d INSIDE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ny pick-up

Denne:

IMG_4740 – Kopi.jpg

Det kan ikke være mange pick-uper der ute som lyder bedre. Jeg har brukt den en stund - først montert på en Tonar SA-750D og så montert på en Sme V. Den sporte glatt 80my fra første rille og lød godt umiddelbart - jeg kan ikke høre noen endring med tiden. Bedre sporing med tiden er etter min forståelse den eneste grunnen til at en pick-up kan lyde bedre med tiden. Mao tror jeg innspilling av pick-uper er en ikke målbar tilvenning.

Slik ser det hele ut:

IMG_4733 – Kopi.jpg

For å teste innspilling av pick-uper har jeg kjøpt denne:

IMG_4741 – Kopi.jpg

Iht en herværende referent skal den trenge 100 timer (puuh) - vel det har jeg tenkt å teste på følgende måte.

i) Som nevnt ovenfor måle sporingsevnen når pick-upen er ny. Og så repetere med jevne mellomrom for å se om sporingen bedres.
    ii) Sample data fra et par kutt når pick-upen er ny. Deretter repetere sampling med jevne mellomrom og sammenligne filene objektivt og subjektivt.

Så får vi se da om en pick-up blir bedre med tiden.

Sist redigert:

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Ny pick-up

Denne:

Vis vedlegget 469203

Det kan ikke være mange pick-uper der ute som lyder bedre. Jeg har brukt den en stund - først montert på en Tonar SA-750D og så montert på en Sme V. Den sporte glatt 80my fra første rille og lød godt umiddelbart - jeg kan ikke høre noen endring med tiden. Bedre sporing med tiden er etter min forståelse den eneste grunnen til at en pick-up kan lyde bedre med tiden. Mao tror jeg innspilling av pick-uper er en ikke målbar tilvenning.

Slik ser det hele ut:

Vis vedlegget 469205

For å teste innspilling av pick-uper har jeg kjøpt denne:

Vis vedlegget 469206

Iht en herværende referent skal den trenge 100 timer (puuh) - vel det har jeg tenkt å teste på følgende måte.

i) Som nevnt ovenfor måle sporingsevnen når pick-upen er ny. Og så repetere med jevne mellomrom for å se om sporingen bedres.
    ii) Sample data fra et par kutt når pick-upen er ny. Deretter repetere sampling med jevne mellomrom og sammenligne filene objektivt og subjektivt.

Så får vi se da om en pick-up blir bedre med tiden.
    Hvordan gikk det så med denne "innspillingstesten"? Jeg fikk ikke gjort den av en eller annen grunn. Det som kan sies per i dag er at Art 9 er en svært god pick-up og bedre enn AT33Sa. Sistnevnte ble rett og slett for "hot" i toppen så jeg solgte den for noen år siden.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    I løpet av vinteren kom jeg over denne ASR-tråden og lastet etter hvert ned Python-koden. Per i dag har jeg målt flere pick-uper og finner SJPlot meget hendig når jeg forsøker å forbedre oppsettet av en gitt pick-up.

En av pick-upene jeg har målt er naturlig nok Art9. Slik ser målingene ut når den er montert i standardarmen på en Technics 1210G:
    Audio Technica Art9_2.0g_120O_MC Pro LF-XFeed Off_CA-TRS-1007 Side A Track 1 & 2.png

Og dette er hvordan målingene ser ut når jeg erstatter Technics 1210G-standardarmen med en Korf TA-SF9R:
    Audio Technica Art9_Korf TA-SF9R_MC Pro Subsonic On_1.9g_120O_CA-TRS-1007 Side A Track 1 & 2.png

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.596
    Torget vurderinger
    2
    Det er kanskje du som er ACD på ASR? Meget interessante innlegg fre ACD der ang Nagaoka med ulik kapasitanse. ++

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    114
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Dette ser bra ut
    BTechnics1300G.jpg

Men får den ut det vi kan forvente av Audio Technica Art9? Det er ikke azimuth justering på SME V, men her er det nært perfekt kanalseparasjon.
    Audio Technica Art9_SME V_Subsonic On_1.8g_100O_CA-TRS-1007 Side B Track 1 & 2_T3.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn