8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Stille og rolig om dagen og en litt rar og tom følelse etter sjokknyheten om slukets bortgang. :(En legende har forlatt oss🌹

Men vi fortsette å spille musikk og en gammel plate fant veien til høyttalerne etter et musikkønske fra Flageborg
    Gunnar Andreas Berg og albumet Supernatural
    Kul plate med perkusjoner som går helt ned i kjelleren.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    I dag var det vær i vika må jeg si . Sitter litt bekymret her hå å høre knitring fra himlingen over meg, og små rystelser i huset - som er i mur, men med takkonstruksjon i tre. 33m/ sek i kasta har jeg ikke opplevd her før. Håper taket fortsatt er på plass et par timer til . Da løyer det :LOL:

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.668
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det var vel i går meldt rød/orange varsel i ditt område.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.041
    Torget vurderinger
    1
    I dag var det vær i vika må jeg si . Sitter litt bekymret her hå å høre knitring fra himlingen over meg, og små rystelser i huset - som er i mur, men med takkonstruksjon i tre. 33m/ sek i kasta har jeg ikke opplevd her før. Håpet taket fortsatt er på plass et par timer til . Da løyer det :LOL:
    Du får gjøre som en gammel kompis av meg gjorde når det ramla fælt i motoren på en Volvo 240, skru opp musikken høyere så hørte han ikke det ramla noe mer. Ble dog full stopp etter noen mil..

• Liker
    Reaksjoner: KMR

karmann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.839
    Vinden her på Lista har vært lokal. Her jeg bor var det lite jeg merket til det, bortsett fra at huset mangler en fas.. ser oppover gaten hvem som har 3-fas og ikke 😆
    . Så nå blir det spennende å se om mye har gått til helvete.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Liker jordens vrede og er fasinert av det ekstreme.
    Dette er mye vind til å være her, men ingenting i forhold til der det virkelig blåser. Jobbet noen dage sammen med en som har hus på Filipinene - der blåser det innimellom :LOL:
    1759556148864.png

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.316
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Her litt norafor blåser det godt og det småblinker litt i lysa. Diverse trær har gått overende litt hist & her.
    So far - so good.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Bra taket holdt! Fundamentet og selve huset var det vel aldri noe fare med. Det er jo jevnlig trykkprøvd fra kjelleren 😆
    Det gikk jo bra, men er skeptisk til at taket er forankret i siporex/ytong blokker. Grunnmuren og kjelleretasjen er mer solid da det er betongblokker.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Satte i går anlegget opp igjen med de nye kablene, og sank ned i stolen for litt avslappende musikk. To låter og så et strømbrudd, bare et sånn som skaper et lite blunk i lyset. De som vet hva det går ut på vet at det ikke akkurat gir lave skuldre. Dac'en rekker å slå seg av, og det med en smell/drønn.
    Samme smellet kommer hvis jeg slår på dac sist i kjeden, noe som er prøvd et par ganger med forglemmelse.

Det jeg lurer på er om dette er skadelig for utstyret? Enn så lenge har det gått fint. Hva er det som kommer på utgangen? Ser de oransje meterne gir tegn til signal i venstre kanal når den slås på. (prøvde uten amper påslått) Ser likt ut som et trommelsag på litt høyt volum. bare oransje og ikke mot rødt.

Dere faglige, Armand?

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.347
    Min erfaring med DP og korte blink i strømnettet gjør at disse begynner å gå i oppstartsloop til strømmen blir stabil igjen. Dette er ikke bra for dem. Da jeg opplevde dette så var «blinkene» så korte at 12V downlightsene i stua ikke rakk å blinke en gang. Kun DPene som ble berørt, ikke noe hyggelig da det holdt på og man fikk skrudd de av. RJEL har nevnt i DP tråden at man ikke burde skru disse av og på uten at kondensatorene i strømforsyningene har ladet helt ut før man starter de opp da de kan bli ustabile.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Min erfaring med DP og korte blink i strømnettet gjør at disse begynner å gå i oppstartsloop til strømmen blir stabil igjen. Dette er ikke bra for dem. Da jeg opplevde dette så var «blinkene» så korte at 12V downlightsene i stua ikke rakk å blinke en gang. Kun DPene som ble berørt, ikke noe hyggelig da det holdt på og man fikk skrudd de av. RJEL har nevnt i DP tråden at man ikke burde skru disse av og på uten at kondensatorene i strømforsyningene har ladet helt ut før man starter de opp da de kan bli ustabile.
    Er noe med autojustering av bias som ikke liker at de får korte avbrudd på strøm. Ved slike korte strømbrudd slår jeg alltid av og lar de hvile en time eller to

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Takker iGran og vim for en meget hyggelig lytteseanse i dag. Storkoste meg, og fikk en meget nyttig og treffende tilbakemelding i forhold til det jeg egentlig har hatt som et lite ankepunkt med anlegget. Kompromisset med 3 stk. 15" helt opp til 3" berylliums domene slører litt til for den siste åpenhet i lydbildet. Må under lupen når en får tid.
    iGran kommer nok med liten notis, om det blir her eller i tråden hans.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.730
    Sted
    Langesund
    Hodet mitt har et mildt sagt dårlig forhold til bokstaver. Det stokker seg hele tiden. Men når det kommer til tall er det noe bedre.
    Derfor sperret jeg umiddelbart opp øynene når skulle innom anleggstråden.
    Normale folk ville jo ikke reagert på dette.
    1 mile.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.033
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Takker iGran og vim for en meget hyggelig lytteseanse i dag. Storkoste meg, og fikk en meget nyttig og treffende tilbakemelding i forhold til det jeg egentlig har hatt som et lite ankepunkt med anlegget. Kompromisset med 3 stk. 15" helt opp til 3" berylliums domene slører litt til for den siste åpenhet i lydbildet. Må under lupen når en får tid.
    Tusen takk for en, på alle måter, veldig hyggelig dag!
    Det er sjukt imponerende det anlegget og rommet du har bygget opp og ikke bare kjøpt ferdig!
    Mye som imponerte veldig og noe å drive hobbyen videre med - akkurat som det skal være :)

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.258
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Tusen takk for en, på alle måter, veldig hyggelig dag!
    Det er sjukt imponerende det anlegget og rommet du har bygget opp og ikke bare kjøpt ferdig!
    Mye som imponerte veldig og noe å drive hobbyen videre med - akkurat som det skal være :)
    Håper en gammel hifiskribler som deg, kommer med en mer utfyllende rapport når du har børstet av deg reisestøvet.:)

iGran

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    5.729
    Sted
    Makrokosmos
    Tusen takk selv for en veldig trivelig dag sammen @The Shy og @vim . Fint og lærerikt å henge med hifi-veteraner med bred kunnskap innen felt jeg ikke ellers holder på med. Setter også pris på at mine tanker og opplevelse kring lyden ble godt mottatt, og forhåpentligvis kan være til noe positivt videre i utviklingen av anlegget. Imponerende at kunne bygge et slikt oppsett med sine egne hender som Tor har gjort, det er ekte drivkraft det 😊.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.674
    Torget vurderinger
    96
    Låter bra denne mener jeg å huske.
    (er på hytta så får ikke sjekka )
    Finnes nok bedre mht musikalske kvaliteter.

Klassiker. Man får orgelet rett i kroppen. Helt sjukt bra innspilling. Det blir jo smak og behag, noen liker kanskje orgelet litt mer på avstand. Rent musikalsk så foretrekker jeg denne. Murray gjør alt rett, han klarer å frembringe gåsehuden. De siste 10-15 sekundene reiser nakkehårene mine hver gang.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn