Jeg mener at dette som sies over her er et stort poeng.
Opptakskvalitet, innspillinger, mastering, mixing og annet arbeid som behandler musikken fram til et format som gjør at den kan reproduseres, er vesentlig. Uansett hvordan anlegget låter eller måler er lydkvaliteten vi hører prisgitt opptaket og studioarbeidet.
Det er allerede "skrudd" til en lyd på materialet vi fôrer anlegget med.
Alt dette er veldig ulikt fra produksjon til produksjon.
I tillegg finnes ofte flere ulike versjoner av akkurat samme opptak. F eks ulik mastering, ulik oppløsning på filer, ulik pressing på vinyl osv.
Det er ofte større forskjeller enn folk er klar over.
Mye større enn somme ting vi holder på med innen hifi.
Det kan være større sprik mht opplevd lydkvalitet mellom to ulike versjoner av samme innspilling, enn f eks to dac'er, to forsterkere, to CDspillere osv.
For å nevne et par konkrete eksempel fra Tidal. Fleetwood Mac's "Everywhere" og Peggy Lee "Fever". Fra dårlig til best er himmelvid.
(og vinyl skal jeg ikke si noe om

)
Som flere her er inne på, har vi ulike preferanser. At vi rett og slett ikke har helt det samme idealet for hvordan det skal låte.
Lyttere har også ulik grad av god hørsel.
Hvordan hver enkelt oppfatter lyd (persepsjon) er individuelt.
Psykoakustikk, og alt det innebærer likeså.
Det kan skrives bøker. Mye vi ikke kan ta kontroll over.
Jeg er vel en av dem som har brukt uttrykket pensel. Med et velassorterte malerskrin blir nyanser i penselføring bittesmå detaljer.
Uansett, når man er oppe på det nivået vi hører i Langesund, blir alt bare småpirk og snakk om personlig smak.
Mange musikkeksempler som ble spilt da jeg satt i lytteposisjon har jeg aldri hørt bedre. Det var vilt engasjerende og morsomt. Jeg koste meg skikkelig.
Hva mer skal man ønske?
Som jeg har sagt før, tenker jeg at hvis man skal ta det videre, så må det bli i retning av å utvide komforten. Da mener jeg en mer lettvint måte å finne musikken man vil høre, og dessuten sikre seg flere muligheter for å finne gode innspillinger.
Det går helt sikkert an å få "Shy-anlegget" til å låte annerledes, men da må det være for at eieren ønsker forandring, ikke nødvendigvis jage bedre lyd.
Tenker JEG