8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis du har en separat laptop med AL som du bruker til måling og generering av korreksjonsfiler. Da kan du bare gjøre som meg og legge korreksjonsfilene på en minnepinne og overføre dem til JRiver på musikk-pcn. Det er kanskje litt andeledes hos deg siden du bruker Lynx DAC som vel er koblet til musikk-pcn? Hvis det er enkelt å koble Lynx og mikrofonforsterkeren til Laptopen burde det gå smertefritt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    bjarnetv var raskest og svarte direkte på spørsmålet ditt:) Jeg ga mer et alternativ, men hans råd er nok enklest:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å se/høre hva du får ut av de nye funksjonene.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    Husk å duplisere lisensfilen fra den gamle AL mappen til den nye også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Duplisere? nå snakker du gresk for en novise på data.
    Var forresten innom juice hifi, og der var det både 5.1 og 5.2 tilgjengelig. Er de uten bugs?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    gå for den nyeste, den vil jo i teorien ha minst bugs.

    duplisere: høreklikk på lisensfilen om ligger inni AL 4.13 mappen og velg kopier, så går du inn i AL 5.2 mappen og høyreklikker "lim inn"
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    nei, ikke om den er på samme maskin... men om han bytter pc så må han derimot få ny.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel avhengig av hvor lenge han har hatt 4.13?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    det kan hende - tenkte ikke på at lisensen kanskje hadde en tidsfrist.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Betaler gladelig en ny lisens hvis jeg må. Varer vel egentlig bare et år og oppgradering er bare til neste versjon.
    BX, trenger en avklaring.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo bare å prøve, hvis det ikke virker må du ha ny lsens for oppdatering.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Betaler gladelig en ny lisens hvis jeg må. Varer vel egentlig bare et år og oppgradering er bare til neste versjon.
    BX, trenger en avklaring.

    Den lisensen du har støtter releasen ett år framover fra kjøpstidspunktet. Og så kan du forlenge, ved å kjøpe såkalte extensions. Jeg tolker at du trenger en eller to extensions for å komme ajour her. Det kan jeg sjekke til uken...
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det ble vel mye hjelp fra stavekontrollen her. Håper meningen ikke ble borte.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Tok en sjans på å kappe av baffel en del, fra null nede til 20 cm oppe, og for å si det sånn, det hjalp ikke. Ble heller verre. Det ble to veldig dype og skarpe dipper i stede for en litt grunnere men vesentlig bredere. Tenke, tenke, tenke;)
     

    E.H.

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2013
    Innlegg
    671
    Antall liker
    311
    Sånn rent teknisk så trenger vel ikke to skarpe dipper være verre enn en bred, men låter det verre også?

    Hvordan er det med perforering av sidene, ble det avskrevet?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Da ser det ut som jeg har kontroll på det hele. Fra et litt breit området med mindre nivå fikk jeg jo to smale dipper i stede når baffel ble kuttet.

    De var mye enklere å ha med å gjøre, og ved å flytte litt akustikktiltak i rommet forsvant neste alt. Den ene forsvant helt og den ande har nå bare en dybde på 7-8 db i forhold til tidligere 25 db.
    Nå blir det ikke gjort noe før helgen.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.349
    Der kan du se, det løser seg. Da blir det enda mer fokus på tweaking av lyd som allerede er helt i toppsjiktet, gleder meg til fortsettelsen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Vet ikke hvor godt folk følger med, men det har hele tiden vært litt lite nivå fra 150 til 220Hz

    Den blå kurven er måling av venstre høyttaler. Vi ser det svake området som egentlig er ennå større. Audiolense har nok heiset dette en del. Har satt 6 db som maks.
    Rød kurve er målt etter kapping og litt flytting av akustikk, og med samme Audiolense kalibrering. Som sagt en kalibrering som nok har heiset område fra 150 til 220 Hz noe.

    Passer da fint at den røde er noe for høyt i det området.
    Før og etter.jpg
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Ser bra ut det!

    Hvordan kuttet du sidevangene, og hvordan har du dempet baksiden nå?
    Kanskje du kan ta et bilde av siden og baksiden?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Selvfølgelig hører jeg på deg.
    Det var noe med det åpne da, som falt i smak. Hurtigheten liksom.
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fint å se du er i siget - evig jakt på bedre lyd , bra !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Fint å se du er i siget - evig jakt på bedre lyd , bra !
    Kommer jo aldri til å bli ferdig, men det er vel ikke meningen heller. Driver jo ennå med grovjusteringene, så kommer finjusteringene, og så kommer de justeringene som ikke er målbare som f.eks koner og kabler.
    Sett i forhold til det er jeg jo ganske langt lydmessig synes jeg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Da blir det ikke konserter på KafeK på en stund:( Storbrann i byen Porsgrunn - ikke bra
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Det var nok denne: https://open.spotify.com/track/3gmac2OxjvY7qVJWxxjVv6?si=l7rEqxm2SIWgIxGfep8MaA
    Stian Carstensen Look Grandpa. Den ligger på DVD´n.
    Da fikk jeg litt tid til å teste dynamikken på denne.
    Husker når du var her at vi hadde på målemikk når denne gikk. Da var høyeste gjennomsnitt (LCFMax)på rundt 90 db og høyeste Peak(LZPeak) 111db.
    Skrudde denne opp 10 db og tallene økte til henholdsvis 100,3 db og 120. 5 db. Skrudde opp ennå 10 db og tallene ble. 110.2 og 124.7 db. Ligger en sperre på 124.7 db i umik-1 og REW.
    Gode DR tall for denne tror jeg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det var nok denne: https://open.spotify.com/track/3gmac2OxjvY7qVJWxxjVv6?si=l7rEqxm2SIWgIxGfep8MaA
    Stian Carstensen Look Grandpa. Den ligger på DVD´n.
    Da fikk jeg litt tid til å teste dynamikken på denne.
    Husker når du var her at vi hadde på målemikk når denne gikk. Da var høyeste gjennomsnitt (LCFMax)på rundt 90 db og høyeste Peak(LZPeak) 111db.
    Skrudde denne opp 10 db og tallene økte til henholdsvis 100,3 db og 120. 5 db. Skrudde opp ennå 10 db og tallene ble. 110.2 og 124.7 db. Ligger en sperre på 124.7 db i umik-1 og REW.
    Gode DR tall for denne tror jeg.
    Kanskje litt off-topic, men ble nysgjerrig; hvorfor øker gapet mellom gjennomsnittlig/generell/treg dB og peak dB etter som SPL øker?
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Det var nok denne: https://open.spotify.com/track/3gmac2OxjvY7qVJWxxjVv6?si=l7rEqxm2SIWgIxGfep8MaA
    Stian Carstensen Look Grandpa. Den ligger på DVD´n.
    Da fikk jeg litt tid til å teste dynamikken på denne.
    Husker når du var her at vi hadde på målemikk når denne gikk. Da var høyeste gjennomsnitt (LCFMax)på rundt 90 db og høyeste Peak(LZPeak) 111db.
    Skrudde denne opp 10 db og tallene økte til henholdsvis 100,3 db og 120. 5 db. Skrudde opp ennå 10 db og tallene ble. 110.2 og 124.7 db. Ligger en sperre på 124.7 db i umik-1 og REW.
    Gode DR tall for denne tror jeg.
    Kanskje litt off-topic, men ble nysgjerrig; hvorfor øker gapet mellom gjennomsnittlig/generell dB og peak dB etter som SPL øker?
    Er ikke helt med? Husker ikke helt desimalene når Vidar var her. Men gapet er så og si likt til vi kommer til mic+ rew sin begrensning
    Der det står 124.7 var det nok 130.4 db;)
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det var nok denne: https://open.spotify.com/track/3gmac2OxjvY7qVJWxxjVv6?si=l7rEqxm2SIWgIxGfep8MaA
    Stian Carstensen Look Grandpa. Den ligger på DVD´n.
    Da fikk jeg litt tid til å teste dynamikken på denne.
    Husker når du var her at vi hadde på målemikk når denne gikk. Da var høyeste gjennomsnitt (LCFMax)på rundt 90 db og høyeste Peak(LZPeak) 111db.
    Skrudde denne opp 10 db og tallene økte til henholdsvis 100,3 db og 120. 5 db. Skrudde opp ennå 10 db og tallene ble. 110.2 og 124.7 db. Ligger en sperre på 124.7 db i umik-1 og REW.
    Gode DR tall for denne tror jeg.
    Kanskje litt off-topic, men ble nysgjerrig; hvorfor øker gapet mellom gjennomsnittlig/generell dB og peak dB etter som SPL øker?
    Er ikke helt med? Husker ikke helt desimalene når Vidar var her. Men gapet er så og si likt til vi kommer til mic+ rew sin begrensning
    Der det står 124.7 var det nok 130.4 db;)
    Sorry, jeg blingset litt og med din presisering falt det hele på plass :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg hadde rømt rommet lenge før den siste nivå justeringen:) Crest faktor 22.79
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Ganske festlig med ny bekjentskap til musikk. Denne gangen er det Richard Bonas live plate Bona Makes You Sweat kutt nr 7. - Ganske spretten den også. Tror jeg skaffer meg hele denne.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.210
    Sted
    Langesund
    Har lest litt i vibrasjons-tråden og sett litt på de "myke" putene jeg har under mine komponenter. Gummipadder på 60x60mm med 10mm tykkelse. En under hvert ben på mine DP'er. De har langt i fra de kriteriene som skal til for at de skal virke etter hensikt- hva nå det er;)

    De er alt for harde og presses minimalt sammen ved belastning.

    Kuttet ned padden til 20x20mm og la to og to oppe på hverandre, og vips så hadde de 20 mm høyde før belastning og ca 18 mm etter. Skulle være sånn omtrent etter beskrivelsen til Asbjørn
    Ble ganske kult å dytte på forsterkeren nå - ser ut som den flyter på et lag med gele.

    Lydforbedringen var ekstrem og kan sammenlignes med å bytte til NO Vallhalla som internkabling på en høyttaler.


    God bedring;)

    DSC_2661.JPG
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn