8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Kritikken mot romkorreksjon går stort sett i dette med å la høyttalerne spille ekstra toner for å kompensere for utstikkende frekvenser i et gitt målepunkt, det Olav2 kaller mot-lyd. Denne fremgangsmåten er helt åpenbart sårbar for artifakter siden den utstikkende frekvensen i målepunkt A gjerne ikke er en utstikkende frekvens i målepunkt B 10 cm lenger til siden. En forståelig og sannferdig bekymring.
    Dirac holder seg vel stort sett til ren eq av powerresponsen (sammenlagt resultat av direktelyd og refleksjonslyd innenfor en gitt tidsramme) i området fra sånn ca Schroeder-frekvensen - og best låter det når man har tatt målinger med stor nok avstand fra sweetspot slik at man unngår over-korreksjon i frekvensdomenet.

    Den responsen fra Genelec til kunden er i overkant arrogant da kunden åpenbart snakker om en generell bekymring som mange akustikere og dsp-eksperter deler, og ikke en vitenskapelig teori som tullingen i Genelec spør etter. Jeg kjenner jeg blir litt provosert av slik håning av kunder.

    Utover dette tror jeg vi overvurderer oppløsningsgraden til våre ører og derfor i mange tilfeller kompenserer for mye rart som er målbart, men ikke relevant for vår opplevelse. Det kan fort forandre det vi opplever som en naturlig lydgrøt til noe kunstig konsentrert noe.
    Kanskje litt på samme måte som at verdens beste lukkede hodetelefoner aldri vil være i nærheten av en veldig god åpen hodetelefon, det er liksom ikke sånn konsentrert lyd vi er mest fortrolig med...
    Vel, hvis man får spørsmål om romkorreksjon fra audiofile hold som stadig antyder at romkompensasjon ødelegger, uten at spørsmålene er drevet av mer enn i beste fall et førsteordensprinsipp om at vi «hører gjennom rommet», så blir man kanskje litt matt? Det korte svaret var for øvrig bare ett svar i en lengre rekke av svar.

    Men også Genelec skiller mellom korreksjon i lavere frekvenser og i høyere frekvenser så det er åpenbart at kompensasjonstemaet er mer utfyllende enn det korte svaret.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tenker det er litt i ordtaket til Egon Olsen " det er forskjell på å barbere seg og å skjæra av seg hue" !

    Samme ting med dsp - bør brukes med forsiktighet , hvor sikre er vi på at f.eks målt respons er eksakt det samme som vi opplever på musikk ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel lettere å plassere 2 høyttalere i et rom å få en grei EQ respons av det, enn å plassere 11 stk.
    Med så mange høyttalere plassert på veldig forskjellige plasser vil det vel være noen av de som vil få ganske avvikende respons fra eks. fronthøyttalerne.
    Da kommer man vel ikke utenom at noen må korrigeres kraftigere enn andre.
    Enig i det du skriver, men jeg tenkte implisitt på det Olav2 mener om kompensasjon over lavere bassfrekvens; nemlig at kompensasjon over ca. 100 Hz er kompliserende/potensielt ødeleggende.

    Hvis kompensasjon over 100 Hz er ødeleggende, så skulle man tro at det å endre signalet til 11 høyttalere gjør mer skade enn å endre signalet til 2 høyttalere. Ser du poenget mitt? De som er skeptisk til romkompensasjon i stereo vil vel være ytterst skeptisk til romkompensasjon i 11 kanaler?

    Så det er denne «teorien» jeg ikke skjønner; nemlig at romkompensasjon er ødeleggende i 2 kanaler, men hensiktsmessig i 11 kanaler. Jeg liker at argumenter følger en rød tråd og en klar logikk, spesielt når vi snakker om «fysikk», statistikk (og persepsjonen av dette).

    Men jeg er åpen for at min logikk har svakheter...
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker det er litt i ordtaket til Egon Olsen " det er forskjell på å barbere seg og å skjæra av seg hue" !

    Samme ting med dsp - bør brukes med forsiktighet , hvor sikre er vi på at f.eks målt respons er eksakt det samme som vi opplever på musikk ?
    Argumentet ditt om at musikk er så komplekst at vi ikke kan bruke målinger for å bygger godt hifi-utstyr er nok en audiofil myte. Faktum er at vi i regelen kan måle mye mer enn vi kan høre. Menneskers hørsel er et høyst upresist instrument.

    Men du har litt rett; psykoakustikken hjelper oss i rangere hvilke parametre vi bør legge mest vekt på i byggingen av hifi-utstyr. Eksempelvis er det tvilsomt om det gir stor gevinst å ha utstyr med f.eks. høyere SNR enn 100-120.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det faktisk er romkorreksjon og ikke bare justeringer mellom høyttalerne for å summere riktig i tid og nivå i lytteposisjon, så kan det tenkes at fordelen med surround-høyttalere kraftig utveier ulempene med å artifakt-bombardere rommet med mot-lyd?

    Man må uansett skille korreksjon av rommet og korreksjon av nivå, tid og frekvensgang i de individuelle høyttalerne enten man snakker om 2 eller 12 høyttalere.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Dersom det faktisk er romkorreksjon og ikke bare justeringer mellom høyttalerne for å summere riktig i tid og nivå i lytteposisjon, så kan det tenkes at fordelen med surround-høyttalere kraftig utveier ulempene med å artifakt-bombardere rommet med mot-lyd?

    Man må uansett skille korreksjon av rommet og korreksjon av nivå, tid og frekvensgang i de individuelle høyttalerne enten man snakker om 2 eller 12 høyttalere.
    Ja, vi har 2 typer DSP:

    1) Intern for fase og tid ut fra høyttaleren.

    2) «Ekstern» som endrer signalet for å ta hensyn til rommet høyttaleren spiller i.


    Denne uttalelsen forsto jeg ikke: «...fordelen med surround-høyttalere kraftig utveier ulempene med å artifakt-bombardere rommet med mot-lyd».

    Hva mener du med «motlyd»?

    Og hvilke artefakter snakker du om? Kan du dokumentere at artefakter oppstår ved romkompensasjon?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det virker jo som om det er nesten utrolig om en klarer i det hele tatt å tolke lydene som kommer ut av et passivt system om dagen.
    Jeg har satt opp passivt, mest for læring, for morro, og fordi jeg hadde lyst.

    DSP er et kjempeverktøy, komt for å bli, nei jeg er ikke DSP motstander.
    Men det virker som DSP tar fullstendig overhånd når det gjelder systembygging.
    Plukking av drivere som gjerne er linjære for sitt område satt til sides.
    Matche komponenter til å passe i lag en glemt kunst.

    Fysikken gjelder enda!

    Enig med permorten, bruk DSP til der det er nødvendig, med forsiktighet, ikke mer.
    Bruk øra!

    Har en satt opp et system som må heavy korrigeres, ja da har en gjort noe feil.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ved romkorreksjon prøver man å utfase refleksjoner ved å sende ut motfasesignaler justert i tid slik at den nye mot-lyden når lytteposisjon samtidig som refleksjonslyden av det opprinnelige signalet. Problemet er at mot-lyden også vil skape refleksjoner som igjen må utfases.
    Dette er artifakter, eller egentlig lydsignaler, som ikke er tilstede i kilden. Utover det faktum at man aldri klarer å utfase noe 100% og derfor farger lyden, vil en slik mot-lyd bare være relevant innenfor et stadig mindre område med økende frekvens.

    For mer info om teori bak grunnleggende romkorreksjon kan jeg anbefale å lese noen av trådene Snickers-is har laget om dette tidligere, for min kunnskap om dette er svært overfladisk.

    Det du kaller ekstern dsp kan du like gjerne kalle eq av høyttaleren for å justere for roomgain, men det er ikke nødvendigvis det samme som romkorreksjon.
    Uten å lese hva Genelec legger i sin definisjon vil jeg anta at det handler om individuell + global justering av høyttaleren til å summere riktig i lytteposisjon uten å prøve å ta knekken på alle mulige refleksjoner som 11 høyttalere forårsaker.

    Håper dette oppklarer hvorfor vi prater forbi hverandre :)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Ved romkorreksjon prøver man å utfase refleksjoner ved å sende ut motfasesignaler justert i tid slik at den nye mot-lyden når lytteposisjon samtidig som refleksjonslyden av det opprinnelige signalet. Problemet er at mot-lyden også vil skape refleksjoner som igjen må utfases.
    Dette er artifakter, eller egentlig lydsignaler, som ikke er tilstede i kilden. Utover det faktum at man aldri klarer å utfase noe 100% og derfor farger lyden, vil en slik mot-lyd bare være relevant innenfor et stadig mindre område med økende frekvens.

    For mer info om teori bak grunnleggende romkorreksjon kan jeg anbefale å lese noen av trådene Snickers-is har laget om dette tidligere, for min kunnskap om dette er svært overfladisk.

    Det du kaller ekstern dsp kan du like gjerne kalle eq av høyttaleren for å justere for roomgain, men det er ikke nødvendigvis det samme som romkorreksjon.
    Uten å lese hva Genelec legger i sin definisjon vil jeg anta at det handler om individuell + global justering av høyttaleren til å summere riktig i lytteposisjon uten å prøve å ta knekken på alle mulige refleksjoner som 11 høyttalere forårsaker.

    Håper dette oppklarer hvorfor vi prater forbi hverandre :)
    Genelecs romkompensasjon, som jeg kan, er nok ganske enkel; noen vil kanskje si rudimentær, lite utviklet i forhold til «state of the art». Det leser jeg som at Genelec innser to ting:

    1) Lag enkle og dermed robuste ting som brukeren skjønner og ikke misbruker.

    2) Å være forskningsdrevet betyr at man ikke innfører ekstra kompleksitet hvis man ikke er sikker på gevinsten i den forstand at både erfaringer, teori og fagfellekritikk tilsier at potensielle fordeler oppveier mulige ulemper.

    Sånn sett er Genelec en gyllen middelvei i forhold til de sterkeste kompensasjonsproduktene.

    Jeg snakker mye Genelec her, men for meg har det vært til stor hjelp å forsøke å forstå hvordan en produsent av en «fullintegrert» høyttaler tenker. Med fullintegrert mener jeg ADC, DAC, DSP for fase, tid og rom i samme boks. Min erfaring er at jeg kan lære mye av de beste ved å studere hva de gjør.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt av problemet med DSP og spesielt diskusjonene rundt det er at man i større grad enn noe annet tema diskuterer epler og pærer.

    Mange lurer eksempelvis på hva som er best av Audiolense og Accurate, men går man vitenskapelig tilverks så er det nærmest umulig og sammenligne. Og hvis man kommer dit at man sammenligner epler og epler så låter det også likt.

    For egen del så har jeg knapt hørt noe DSP forsøk som har lått naturlig i mine ører. Årsakene til dette er veldig enkle å peke på, men jeg har skrevet det så mange ganger tidligere at jeg skal spare dere for pjattet denne gangen.

    PS: Olav, hva søren!!?? Du har jo vært og hørt her..... :D
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Litt av problemet med DSP og spesielt diskusjonene rundt det er at man i større grad enn noe annet tema diskuterer epler og pærer.

    Mange lurer eksempelvis på hva som er best av Audiolense og Accurate, men går man vitenskapelig tilverks så er det nærmest umulig og sammenligne. Og hvis man kommer dit at man sammenligner epler og epler så låter det også likt.

    For egen del så har jeg knapt hørt noe DSP forsøk som har lått naturlig i mine ører. Årsakene til dette er veldig enkle å peke på, men jeg har skrevet det så mange ganger tidligere at jeg skal spare dere for pjattet denne gangen.

    PS: Olav, hva søren!!?? Du har jo vært og hørt her..... :D
    Ja, kammersalen din er nok det nærmeste jeg har opplevd at et anlegg klarer å gjengi klassisk musikk på en realistisk måte, gode Trompet! (hvis det var det du tenkte på, hehe)
    Men helt 100 prosent var jo ikke illusjonen der heller... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ved romkorreksjon prøver man å utfase refleksjoner ved å sende ut motfasesignaler justert i tid slik at den nye mot-lyden når lytteposisjon samtidig som refleksjonslyden av det opprinnelige signalet. Problemet er at mot-lyden også vil skape refleksjoner som igjen må utfases.
    Dette er artifakter, eller egentlig lydsignaler, som ikke er tilstede i kilden. Utover det faktum at man aldri klarer å utfase noe 100% og derfor farger lyden, vil en slik mot-lyd bare være relevant innenfor et stadig mindre område med økende frekvens.


    For mer info om teori bak grunnleggende romkorreksjon kan jeg anbefale å lese noen av trådene Snickers-is har laget om dette tidligere, for min kunnskap om dette er svært overfladisk.

    Det du kaller ekstern dsp kan du like gjerne kalle eq av høyttaleren for å justere for roomgain, men det er ikke nødvendigvis det samme som romkorreksjon.
    Uten å lese hva Genelec legger i sin definisjon vil jeg anta at det handler om individuell + global justering av høyttaleren til å summere riktig i lytteposisjon uten å prøve å ta knekken på alle mulige refleksjoner som 11 høyttalere forårsaker.

    Håper dette oppklarer hvorfor vi prater forbi hverandre :)
    Dette som er uthevet er trukket ut av en sammenheng som ikke har relevans for at DSP låter kunstig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt av problemet med DSP og spesielt diskusjonene rundt det er at man i større grad enn noe annet tema diskuterer epler og pærer.

    Mange lurer eksempelvis på hva som er best av Audiolense og Accurate, men går man vitenskapelig tilverks så er det nærmest umulig og sammenligne. Og hvis man kommer dit at man sammenligner epler og epler så låter det også likt.

    For egen del så har jeg knapt hørt noe DSP forsøk som har lått naturlig i mine ører. Årsakene til dette er veldig enkle å peke på, men jeg har skrevet det så mange ganger tidligere at jeg skal spare dere for pjattet denne gangen.

    PS: Olav, hva søren!!?? Du har jo vært og hørt her..... :D
    Ja, kammersalen din er nok det nærmeste jeg har opplevd at et anlegg klarer å gjengi klassisk musikk på en realistisk måte, gode Trompet! (hvis det var det du tenkte på, hehe)
    Men helt 100 prosent var jo ikke illusjonen der heller... :)
    Men
    Sånn ja.... Mye bedre!! :D

    Spøk til revolver. Det kammersalen gjør med billig og begrenset utstyr er å gjenskape de groveste akustiske elementene som en ekte kammersal gjør og da får man noe som likner. Det til tross for at stereo som medium aldri vil komme i mål med illusjonsgjenskapningen alene. Anlegget må alltid spille på lag med rommet i en form som får frem enkelte av illusjonene, men på tross av andre.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Litt av problemet med DSP og spesielt diskusjonene rundt det er at man i større grad enn noe annet tema diskuterer epler og pærer.

    Mange lurer eksempelvis på hva som er best av Audiolense og Accurate, men går man vitenskapelig tilverks så er det nærmest umulig og sammenligne. Og hvis man kommer dit at man sammenligner epler og epler så låter det også likt.

    For egen del så har jeg knapt hørt noe DSP forsøk som har lått naturlig i mine ører. Årsakene til dette er veldig enkle å peke på, men jeg har skrevet det så mange ganger tidligere at jeg skal spare dere for pjattet denne gangen.

    PS: Olav, hva søren!!?? Du har jo vært og hørt her..... :D
    Ja, kammersalen din er nok det nærmeste jeg har opplevd at et anlegg klarer å gjengi klassisk musikk på en realistisk måte, gode Trompet! (hvis det var det du tenkte på, hehe)
    Men helt 100 prosent var jo ikke illusjonen der heller... :)
    Men
    Sånn ja.... Mye bedre!! :D

    Spøk til revolver. Det kammersalen gjør med billig og begrenset utstyr er å gjenskape de groveste akustiske elementene som en ekte kammersal gjør og da får man noe som likner. Det til tross for at stereo som medium aldri vil komme i mål med illusjonsgjenskapningen alene. Anlegget må alltid spille på lag med rommet i en form som får frem enkelte av illusjonene, men på tross av andre.
    Det siste du sier her er noe jeg alltid har påpekt og er heller ikke en nødvendighet for å nyte musikken...heldigvis:)

    Hadde ikke fått med meg der at du knapt har hørt DSP bruk, låte naturlig:)

    Går helt fint å få gode nok opplevelser med både DSP og hel-analog styring. Blir bare litt forskjellige kompromisser, og selvfølgelig er hver enkelts valg av kompromiss det beste for en selv, noe som er viktig og hele tide påpeke;).
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mange interresante synspunkter her om DSP og må bare støtte opp om TN sin synspunkter om å samenligne pærer og pærer.
    For rett lenge siden har TN også i sin tråd linket til korrespondane mellom Bob Katz og Bernt Rønningsbakk omkring mye eller lite bruk av korreksjon.
    Veldig interressant lesning for de som ønsker å få med seg en klart kompetent diskusjon om tema.
    Audiolense har blitt vesentlig utviklet siden.
    For orden skyld nevner jeg at jeg er audiolense bruker om en på et annet (vesentlig lavere) nivå en Shy, TN og OMF
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er en novise på AL
    #MeToo
    Men jeg klarer å få rasket sammen noe ræl, og trykke noen taster i PC'n som blir lyd jeg kan leve med likavæl. :p

    @habicht, jeg husker godt den Bernt & Bob diskusjonen.
    Fornøyelig lesning, og jeg fulgte den daglig mens de holdt på. :D

    Diskusjonen endte i et veddemål som gjorde at mr. Katz skyldte Bernt ei kasse Ringnespils.
    (tror ikke han har fått den ennå)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Takk for den Shy :)

    Setter virkelig mine kunnskaper i audiolense i perspektiv:confused:
    Du er litt beskjeden du da. Har selv fått høre at jeg er det innimellom, men liker det ikke.
    Skal vi si at vi er like gode/dårlige på AL.
    Du er en meget hyggelig kar, og det hadde vært moro hvis du inviterte inn en liten hånfull på en seanse, der vi, litt grønne, kunne lære fra hverandre.
    Minst en lang dag + kanskje litt moro på slutten.

    Du bor jo ganske sentralt til
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg er en novise på AL
    #MeToo
    Men jeg klarer å få rasket sammen noe ræl, og trykke noen taster i PC'n som blir lyd jeg kan leve med likavæl. :p

    @habicht, jeg husker godt den Bernt & Bob diskusjonen.
    Fornøyelig lesning, og jeg fulgte den daglig mens de holdt på. :D

    Diskusjonen endte i et veddemål som gjorde at mr. Katz skyldte Bernt ei kasse Ringnespils.
    (tror ikke han har fått den ennå)
    Selv om jeg vokste opp i Ringnes-land har jeg aldri vært spesielt glad i Ringnes. Så jeg ba om å få et signert eksemplar av mastering-boka hans i stedet. Det viste seg at han hadde skrevet to bøker og jeg fikk et signert eks av begge. Så vi har gjort opp veddemålet.

    Til de som ikke har lest den diskusjonen - og til de seneste sider her - så kan vi jo røpe at mr. Katz gjorde 180* vending i forhold til DSP i løpet av et par dager. Han gikk fra "hvis man korrigerer mer enn det aller nødvendigste så introduserer man artifakter" til å foretrekke fullrange korreksjon og vesentlig mer av slaget enn det som ligger som default i Audiolense.

    Og måten han snudde på var jo både kul og imponerende. Det er ikke mange som er så sterk i trua som han var som lar seg rikke.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    En kan jo være så sterk å troen at det på et tidspunkt går over til å være dum.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg synes jo også det er viktig å poengtere hva man egentlig korrigerer.

    Dersom det man fanger opp i lytteposisjon er "perfekt" så korrigerer man jo ingenting.

    Og størrelsen på korreksjonen er jo hele tiden proporsjonal med avviket fra det du ønsker.
    Så man velger altså ikke mellom "korrigert lyd" og "ubesudlet naturlig riktig lyd", man velger mellom "lyd med avvik pga rom/høyttaler og lyd som har mindre avvik, men kanskje andre avvik.

    Og som de fleste andre situasjoner hvor man må balansere mellom to ikke optimale løsninger avhenger valget mye av preferanser og ikke minst evnen den som ratter har til å finne beste løsningen i midten. Jeg får ofte inntrykk av at folk tror at DSP er en "trykk på en knapp så er alt optimalt løsning". Og bildet som tegnes av "motlyd" er vel noe som de færreste bruker i praksis - det er vel mer en teorieksersis.

    Med det jeg er vant med hjemme nå, så merker jeg for eksempel at jeg er blitt veldig følsom på resonanser og komprimering.
    Mens andre selvsagt har andre kjepphester.

    Mvh
    OMF
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fornuftig OMF!

    Selv ser jeg bare DSP som et verktøy.

    Synest det er mer interressant å sette seg inn i driveres egenskaper, hvordan en setter sammen systemet, hvordan oppfører dette seg både elektrisk og mot luften det skal flytte på, og hvordan det oppfører seg mot rom.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Dsp kommer til å bli ennå bedre med tiden. Tror ikke vi på langt nær har sett hele potensialet ennå. Fra lydhendelsen til det øre blir formidlet i lytterommet er det to store flaskehalser med vanlig stereo - nemlig opptaksprosessen/mikrofonenesbruk og høyttaler og dens integrering med rommet - i hver sin ende altså.

    Verktøyet DSP, som noe velger og kalle det, kan gjøre underverk i mellom der. Etter hvert vil det innbefatte flere høyttalere, på en måten TN bruker det
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes jo også det er viktig å poengtere hva man egentlig korrigerer.

    Dersom det man fanger opp i lytteposisjon er "perfekt" så korrigerer man jo ingenting.

    Og størrelsen på korreksjonen er jo hele tiden proporsjonal med avviket fra det du ønsker.
    Så man velger altså ikke mellom "korrigert lyd" og "ubesudlet naturlig riktig lyd", man velger mellom "lyd med avvik pga rom/høyttaler og lyd som har mindre avvik, men kanskje andre avvik.

    Og som de fleste andre situasjoner hvor man må balansere mellom to ikke optimale løsninger avhenger valget mye av preferanser og ikke minst evnen den som ratter har til å finne beste løsningen i midten. Jeg får ofte inntrykk av at folk tror at DSP er en "trykk på en knapp så er alt optimalt løsning". Og bildet som tegnes av "motlyd" er vel noe som de færreste bruker i praksis - det er vel mer en teorieksersis.

    Med det jeg er vant med hjemme nå, så merker jeg for eksempel at jeg er blitt veldig følsom på resonanser og komprimering.
    Mens andre selvsagt har andre kjepphester.

    Mvh
    OMF
    Godt skrevet, OMF. Jeg synes en del av de hissigste DSP-debattene har blitt unødig polariserte. Det mest interessante synes jeg er å diskutere hvilke trade-off man gjør, og hvordan preferansene spiller inn. Selv har jeg både hørt oppsett der jeg kunne A/B-lytte med og uten romkorreksjon der jeg opplevde det romkorrigerte resultatet som dårligere, og oppsett der jeg opplevde det romkorrigerte resultatet som betydelig bedre. Så for meg er det tydelig at romkorreksjon kan ha potensiale for å innføre artifakter og gjøre noe med lyden, men at det også har stort potensiale for å gjøre ting bedre. Tross alt lytter de fleste av oss i rom som er langt fra optimale, med høyttalerløsninger som heller ikke er optimale!

    Når det gjelder DSP på høyttalersiden (delefilter, eq av drivere, integrasjon av subwoofer eller basshøyttalere, osv), klarer jeg ikke se noen downsides i det hele tatt. Eller - faren med bruk av DSP er kanskje den oks81 nevner, at man kan glemme å ha det akustiske/fysiske håndverket på plass, hvis man tenker at DSP løser alt. Er derfor jeg har sans for filosofien til Dutch & Dutch for eksempel (8C-høyttalerne er på vei til meg as we speak!), som har som prinsipp at de ville løse mesteparten av problemene mekanisk og akustisk først (passiv kardiode-løsning, waveguide uten diffraksjon, ikke-resonerende kabinett, ++). Og SÅ med EQ/DSP som prikken over i-en.

    Men sant å si har jeg jo inntrykk at de fleste av dere tunge DIY-gutta på DSP-kjøret jobber LANGT grundigere med akustikk og rom og alt sånn enn de fleste av oss andre... :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dsp kommer til å bli ennå bedre med tiden. Tror ikke vi på langt nær har sett hele potensialet ennå. Fra lydhendelsen til det øre blir formidlet i lytterommet er det to store flaskehalser med vanlig stereo - nemlig opptaksprosessen/mikrofonenesbruk og høyttaler og dens integrering med rommet - i hver sin ende altså.

    Verktøyet DSP, som noe velger og kalle det, kan gjøre underverk i mellom der. Etter hvert vil det innbefatte flere høyttalere, på en måten TN bruker det
    Tiltredes. Synes også den DSP-baserte BACCH-teknologien virker veldig spennende. Skal etter sigende gi en slags 3D/multikanals-opplevelse med bare to høyttalere, fordi crosstalk blir kansellert. Foreløpig ser alle brukererfaringene ut til å være svært positive. Og nå har også prisen kommet ned på et litt mer normalt audiofilt prisnivå, 40-50000 kroner for software og hardware (først var det mange hundre tusen). Så nå kan man selge Nordost-kablene sine og få BACCH i stedet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja det må jo brutale tiltak til før man går løs med DSP bruken.
    Det er vel de fleste enige i.
    Romet er jo lydene fiende nr 1.
    Hadde vel aldri trod jeg skulle ende opp de rundt 9m3 med isolasjon i furtebua mi.
    Men rommet virker jo mye større etter att dette ble gjort.
    Gøy er det i alle fall:)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Man skal nok ikke glemme helt at saker som AL kan hjelpe oss som ikke har anledning til å bruke flere kubik Glava en hel del
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Jeg synes jo også det er viktig å poengtere hva man egentlig korrigerer.

    Dersom det man fanger opp i lytteposisjon er "perfekt" så korrigerer man jo ingenting.

    Og størrelsen på korreksjonen er jo hele tiden proporsjonal med avviket fra det du ønsker.
    Så man velger altså ikke mellom "korrigert lyd" og "ubesudlet naturlig riktig lyd", man velger mellom "lyd med avvik pga rom/høyttaler og lyd som har mindre avvik, men kanskje andre avvik.

    Og som de fleste andre situasjoner hvor man må balansere mellom to ikke optimale løsninger avhenger valget mye av preferanser og ikke minst evnen den som ratter har til å finne beste løsningen i midten. Jeg får ofte inntrykk av at folk tror at DSP er en "trykk på en knapp så er alt optimalt løsning". Og bildet som tegnes av "motlyd" er vel noe som de færreste bruker i praksis - det er vel mer en teorieksersis.

    Med det jeg er vant med hjemme nå, så merker jeg for eksempel at jeg er blitt veldig følsom på resonanser og komprimering.
    Mens andre selvsagt har andre kjepphester.

    Mvh
    OMF
    Godt skrevet, OMF. Jeg synes en del av de hissigste DSP-debattene har blitt unødig polariserte. Det mest interessante synes jeg er å diskutere hvilke trade-off man gjør, og hvordan preferansene spiller inn. Selv har jeg både hørt oppsett der jeg kunne A/B-lytte med og uten romkorreksjon der jeg opplevde det romkorrigerte resultatet som dårligere, og oppsett der jeg opplevde det romkorrigerte resultatet som betydelig bedre. Så for meg er det tydelig at romkorreksjon kan ha potensiale for å innføre artifakter og gjøre noe med lyden, men at det også har stort potensiale for å gjøre ting bedre. Tross alt lytter de fleste av oss i rom som er langt fra optimale, med høyttalerløsninger som heller ikke er optimale!

    Når det gjelder DSP på høyttalersiden (delefilter, eq av drivere, integrasjon av subwoofer eller basshøyttalere, osv), klarer jeg ikke se noen downsides i det hele tatt. Eller - faren med bruk av DSP er kanskje den oks81 nevner, at man kan glemme å ha det akustiske/fysiske håndverket på plass, hvis man tenker at DSP løser alt. Er derfor jeg har sans for filosofien til Dutch & Dutch for eksempel (8C-høyttalerne er på vei til meg as we speak!), som har som prinsipp at de ville løse mesteparten av problemene mekanisk og akustisk først (passiv kardiode-løsning, waveguide uten diffraksjon, ikke-resonerende kabinett, ++). Og SÅ med EQ/DSP som prikken over i-en.

    Men sant å si har jeg jo inntrykk at de fleste av dere tunge DIY-gutta på DSP-kjøret jobber LANGT grundigere med akustikk og rom og alt sånn enn de fleste av oss andre... :)
    Spennende! Håper du legger ut noen inntrykk (og bilder) når den tid kommer :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt av problemet med DSP og spesielt diskusjonene rundt det er at man i større grad enn noe annet tema diskuterer epler og pærer.

    Mange lurer eksempelvis på hva som er best av Audiolense og Accurate, men går man vitenskapelig tilverks så er det nærmest umulig og sammenligne. Og hvis man kommer dit at man sammenligner epler og epler så låter det også likt.

    For egen del så har jeg knapt hørt noe DSP forsøk som har lått naturlig i mine ører. Årsakene til dette er veldig enkle å peke på, men jeg har skrevet det så mange ganger tidligere at jeg skal spare dere for pjattet denne gangen.

    PS: Olav, hva søren!!?? Du har jo vært og hørt her..... :D
    Ja, kammersalen din er nok det nærmeste jeg har opplevd at et anlegg klarer å gjengi klassisk musikk på en realistisk måte, gode Trompet! (hvis det var det du tenkte på, hehe)
    Men helt 100 prosent var jo ikke illusjonen der heller... :)
    Men
    Sånn ja.... Mye bedre!! :D

    Spøk til revolver. Det kammersalen gjør med billig og begrenset utstyr er å gjenskape de groveste akustiske elementene som en ekte kammersal gjør og da får man noe som likner. Det til tross for at stereo som medium aldri vil komme i mål med illusjonsgjenskapningen alene. Anlegget må alltid spille på lag med rommet i en form som får frem enkelte av illusjonene, men på tross av andre.
    Det siste du sier her er noe jeg alltid har påpekt og er heller ikke en nødvendighet for å nyte musikken...heldigvis:)

    Hadde ikke fått med meg der at du knapt har hørt DSP bruk, låte naturlig:)

    Går helt fint å få gode nok opplevelser med både DSP og hel-analog styring. Blir bare litt forskjellige kompromisser, og selvfølgelig er hver enkelts valg av kompromiss det beste for en selv, noe som er viktig og hele tide påpeke;).
    Alt er jo relativt selvfølgelig, men mine erfaringer med DSP/romkorreksjon er at styrken ligger grovt sett i å nivåjustere, mens svakheten ligger i det dynamiske.
    Hvis det blir gjort rett er det nesten ikke grenser for hvor naturlig det kan låte, men min erfaring er at den frukten henger høyt. Med tiden har det blitt lettere og lettere med nye versjoner.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Dsp kommer til å bli ennå bedre med tiden. Tror ikke vi på langt nær har sett hele potensialet ennå. Fra lydhendelsen til det øre blir formidlet i lytterommet er det to store flaskehalser med vanlig stereo - nemlig opptaksprosessen/mikrofonenesbruk og høyttaler og dens integrering med rommet - i hver sin ende altså.

    Verktøyet DSP, som noe velger og kalle det, kan gjøre underverk i mellom der. Etter hvert vil det innbefatte flere høyttalere, på en måten TN bruker det
    Tiltredes. Synes også den DSP-baserte BACCH-teknologien virker veldig spennende. Skal etter sigende gi en slags 3D/multikanals-opplevelse med bare to høyttalere, fordi crosstalk blir kansellert. Foreløpig ser alle brukererfaringene ut til å være svært positive. Og nå har også prisen kommet ned på et litt mer normalt audiofilt prisnivå, 40-50000 kroner for software og hardware (først var det mange hundre tusen). Så nå kan man selge Nordost-kablene sine og få BACCH i stedet.
    Litt usikker på det som er merket i rødt ovenfor.
    Man trenger ikke BACCH-systemet for å få 3D/Surround lyd fra 2 høyttalere. De fleste av de som har jobbet med akustikk og høyttalerplassering har forhåpentligvis hørt mye som skjer både 90 grader til siden og bak deg på stereo-opptak fra to høyttalere.
    Slike spor bruker vi hele tiden for å bekrefte at høyttalerne er riktig plassert og plassering i lydbildet(pinpointing) vil ofte sitte godt hvis "surround"-sporene sitter godt.
    Har du aldri hørt det, bør du ta en tur ut til noen av disse som diskuterer her og høre det.
    Finnes masse spor med 3D-effekt, men håper ikke at BACCH-systemet høres ut som 3D hele tiden når det ikke er på opptaket:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Sånn ja.... Mye bedre!! :D

    Spøk til revolver. Det kammersalen gjør med billig og begrenset utstyr er å gjenskape de groveste akustiske elementene som en ekte kammersal gjør og da får man noe som likner. Det til tross for at stereo som medium aldri vil komme i mål med illusjonsgjenskapningen alene. Anlegget må alltid spille på lag med rommet i en form som får frem enkelte av illusjonene, men på tross av andre.
    Det siste du sier her er noe jeg alltid har påpekt og er heller ikke en nødvendighet for å nyte musikken...heldigvis:)

    Hadde ikke fått med meg der at du knapt har hørt DSP bruk, låte naturlig:)

    Går helt fint å få gode nok opplevelser med både DSP og hel-analog styring. Blir bare litt forskjellige kompromisser, og selvfølgelig er hver enkelts valg av kompromiss det beste for en selv, noe som er viktig og hele tide påpeke;).
    Alt er jo relativt selvfølgelig, men mine erfaringer med DSP/romkorreksjon er at styrken ligger grovt sett i å nivåjustere, mens svakheten ligger i det dynamiske.
    Hvis det blir gjort rett er det nesten ikke grenser for hvor naturlig det kan låte, men min erfaring er at den frukten henger høyt. Med tiden har det blitt lettere og lettere med nye versjoner.
    Nye versjoner ja, har fortsatt AL 4.13 jeg. Tror du det er mye å hente på og gå over til AL 5.0? eller skal jeg vente litt for en ennå nyere og bedre versjon?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Enda litt flere tweake muligheter i 5.0.
    Virker som lyden åpner seg enda litt mer og...litt usikker på det siden jeg holdt på med mange forskjellige prototyper den perioden jeg gikk over til 5.0.
    Tror algoritmer er noe forbedret i korr.filterne.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Sånn ja.... Mye bedre!! :D

    Spøk til revolver. Det kammersalen gjør med billig og begrenset utstyr er å gjenskape de groveste akustiske elementene som en ekte kammersal gjør og da får man noe som likner. Det til tross for at stereo som medium aldri vil komme i mål med illusjonsgjenskapningen alene. Anlegget må alltid spille på lag med rommet i en form som får frem enkelte av illusjonene, men på tross av andre.
    Det siste du sier her er noe jeg alltid har påpekt og er heller ikke en nødvendighet for å nyte musikken...heldigvis:)

    Hadde ikke fått med meg der at du knapt har hørt DSP bruk, låte naturlig:)

    Går helt fint å få gode nok opplevelser med både DSP og hel-analog styring. Blir bare litt forskjellige kompromisser, og selvfølgelig er hver enkelts valg av kompromiss det beste for en selv, noe som er viktig og hele tide påpeke;).
    Alt er jo relativt selvfølgelig, men mine erfaringer med DSP/romkorreksjon er at styrken ligger grovt sett i å nivåjustere, mens svakheten ligger i det dynamiske.
    Hvis det blir gjort rett er det nesten ikke grenser for hvor naturlig det kan låte, men min erfaring er at den frukten henger høyt. Med tiden har det blitt lettere og lettere med nye versjoner.
    Nye versjoner ja, har fortsatt AL 4.13 jeg. Tror du det er mye å hente på og gå over til AL 5.0? eller skal jeg vente litt for en ennå nyere og bedre versjon?
    Med nye versjoner tenkte jeg på Dirac også. :)

    Jeg har inntrykk av at den jobben BX la ned i versjon 5.0 nok ikke blir gjentatt med det første, så hvis du vil ha en senere versjon AL tror jeg du må vente lenge eventuelt.
    5.0 er laget fra schratch.

    Fra et forbrukerperspektiv opplever jeg 5.0 å ha en korreksjonsalgoritme som er litt mykere i kantene enn 4.13 og mer robust for feilkorrigering. Samtidig er det implementert som Bergfinn er inne på flere funksjoner som man kan bruke til å tweake lyden. Spesielt partialkorreksjonsfunksjonene fungerer bedre enn tidligere og target designeren har fått flere funksjoner som å blande minimumfase og linjærfase i korreksjonen separat i topp og bunn.

    Sumasumarum er 5.0 et godt steg opp fra 4.13 som allerede var fantastisk for mitt bruk. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dsp kommer til å bli ennå bedre med tiden. Tror ikke vi på langt nær har sett hele potensialet ennå. Fra lydhendelsen til det øre blir formidlet i lytterommet er det to store flaskehalser med vanlig stereo - nemlig opptaksprosessen/mikrofonenesbruk og høyttaler og dens integrering med rommet - i hver sin ende altså.

    Verktøyet DSP, som noe velger og kalle det, kan gjøre underverk i mellom der. Etter hvert vil det innbefatte flere høyttalere, på en måten TN bruker det
    Tiltredes. Synes også den DSP-baserte BACCH-teknologien virker veldig spennende. Skal etter sigende gi en slags 3D/multikanals-opplevelse med bare to høyttalere, fordi crosstalk blir kansellert. Foreløpig ser alle brukererfaringene ut til å være svært positive. Og nå har også prisen kommet ned på et litt mer normalt audiofilt prisnivå, 40-50000 kroner for software og hardware (først var det mange hundre tusen). Så nå kan man selge Nordost-kablene sine og få BACCH i stedet.
    Litt usikker på det som er merket i rødt ovenfor.
    Man trenger ikke BACCH-systemet for å få 3D/Surround lyd fra 2 høyttalere. De fleste av de som har jobbet med akustikk og høyttalerplassering har forhåpentligvis hørt mye som skjer både 90 grader til siden og bak deg på stereo-opptak fra to høyttalere.
    Slike spor bruker vi hele tiden for å bekrefte at høyttalerne er riktig plassert og plassering i lydbildet(pinpointing) vil ofte sitte godt hvis "surround"-sporene sitter godt.
    Har du aldri hørt det, bør du ta en tur ut til noen av disse som diskuterer her og høre det.
    Finnes masse spor med 3D-effekt, men håper ikke at BACCH-systemet høres ut som 3D hele tiden når det ikke er på opptaket:)
    Joda, har hørt slike kutt :)

    Kanskje er det litt feil å si at Bacch lager en 3D-effekt. Det er heller slik at de prøver å gjøre den spatiale informasjonen enda klarere og tydeligere, ut fra teorien om at crosstalk mellom høyttalerne/ørene gjør det vanskeligere å oppfatte den spatiale informasjonen som ligger på opptaket.

    Grunnen til at jeg er tiltrukket av ting som Bacch er vel at jeg synes vanlig tokanal er et begrenset format som ikke klarer å tegne opp overbevisende akustiske bilder, heller ikke på "surround"-spor. Men må først prøve det ut før jeg kan si noe mer!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Tor

    Jeg håper ikke jeg ødelegger noe i tråden din nå?
    Dere snakker om 3D akkurat som om det skulle vært
    noe kunstig?
    Beste 3D fåes kun i 2 kanaler.😀
    Det er en grunn til at vi har (kun) to ører.
    Da kan vi med detektere hva som skjer rundt oss.
    Hvis noen står bak deg og roper navnet ditt.
    Da vet du omtrent hvor vedkommende står både i avstand
    og retning.😀

    Beste 3D jeg har hørt via stereo var når Tor Forsman og jeg
    gjorde et opptak i Grorud Kirke iOslo.
    Jeg lot båndet gå mens jeg justerte mikrofoner.
    Tor gikk rundt å klappet for å sjekke etterklang.

    Når jeg kom hjem, lot jeg tapen gå.
    Skvatt i sofaen når Tor ropte på meg 20m bak meg!!!😀
    Beste «stereo» ever.
    Unnskyld hvis jeg ødellegger noe......
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Fint skrevet, hifipuristen! Bare kort: Jeg tenker selvfølgelig at man kan oppleve gode 3D-bilder fra stereo! Men jeg synes likevel ikke det blir helt det samme som levende akustisk musikk. Ja, vi har bare to ører, men musikk fra akustiske orkester/ensembler sprer lyden og når ørene fra mange flere steder/kilder enn bare to bokser på hver sin side av rommet. Et av problemene er at fantomkildene mellom høyttalerne ikke skaper refleksjoner, i motsetning til hvis det var et ekte instrument som sto plassert mellom høyttalerne. Dermed blir det noe ørlitegrann kunstig over opplevelsen av fantomilden. Har skrevet litt om det i tråden min, blant annet her: http://www.hifisentralen.no/forumet...il-enkelheten-og-musikken-67.html#post2512161
     
    Sist redigert:

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Fint skrevet, hifipuristen! Bare kort: Jeg tenker selvfølgelig at man kan oppleve gode 3D-bilder fra stereo! Men jeg synes likevel ikke det blir helt det samme som levende akustisk musikk. Ja, vi har bare to ører, men musikk fra akustiske orkester/ensembler sprer lyden og når ørene fra mange flere steder/kilder enn bare to bokser på hver sin side av rommet. Et av problemene er at fantomkildene mellom høyttalerne ikke skaper refleksjoner, i motsetning til hvis det var et ekte instrument som sto plassert mellom høyttalerne. Dermed blir det noe ørlitegrann kunstig over opplevelsen av fantomilden. Har skrevet litt om det i tråden min, blant annet her: http://www.hifisentralen.no/forumet...il-enkelheten-og-musikken-67.html#post2512161
    Ekte 2 mikrofon opptak har absolutt beste 3D i min bok.
    Sånne opptak lages dessverre ikke lenger.
    Krever svært mye av tekniker og mikrofoner.
    Alt er kompromiss, det skjer så absolutt med 2 mikrofonteknikk.
    Kompromiss er nærhet kontra helhet i perspektiv etterklang og
    refleksjoner / direktelyd😀
    Live med naturlig akustikk i relativt store rom.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Fint skrevet, hifipuristen! Bare kort: Jeg tenker selvfølgelig at man kan oppleve gode 3D-bilder fra stereo! Men jeg synes likevel ikke det blir helt det samme som levende akustisk musikk. Ja, vi har bare to ører, men musikk fra akustiske orkester/ensembler sprer lyden og når ørene fra mange flere steder/kilder enn bare to bokser på hver sin side av rommet. Et av problemene er at fantomkildene mellom høyttalerne ikke skaper refleksjoner, i motsetning til hvis det var et ekte instrument som sto plassert mellom høyttalerne. Dermed blir det noe ørlitegrann kunstig over opplevelsen av fantomilden. Har skrevet litt om det i tråden min, blant annet her: http://www.hifisentralen.no/forumet...il-enkelheten-og-musikken-67.html#post2512161
    Ekte 2 mikrofon opptak har absolutt beste 3D i min bok.
    Sånne opptak lages dessverre ikke lenger.
    Krever svært mye av tekniker og mikrofoner.
    Alt er kompromiss, det skjer så absolutt med 2 mikrofonteknikk.
    Kompromiss er nærhet kontra helhet i perspektiv etterklang og
    refleksjoner / direktelyd??????
    Live med naturlig akustikk i relativt store rom.
    Enig, jeg synes også tokanals-opptak gir det mest naturlige perspektivet! Men ja, det blir færre og færre av dem dessverre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn