Høyttalere Ødelegges stativhøyttalere noe av å skru dem fast i stativ?

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hei,

Med fare for å banne i kjerka vurderer jeg å skru noen stativhøyttalere fast til et stativ selv om de ikke er beregnet for det. Vil det ødelegge høyttalerne utover noen skruehull i bånn? Ville dere vært skeptiske til å kjøpe noen stativhøyttalere der dette var gjort?

/Ola
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Noen skruehull i bunnen av en høyttaler? Helt uproblematisk for mitt vedkommende. Tror ikke et øyeblikk at det ødelegger høyttalerne - og jeg ville ikke ha hatt noen betenkeligheter med å kjøpe brukte høyttalere med skruehull i bunnen. Jeg jo kjøpt en del brukte høyttalere - og jeg har faktisk aldri tenkt tanken å sjekke undersiden av høyttalerne før jeg kjøpte. Er det noen som gjør det?? Selv om skruehullene skulle vise seg å være gjennomgående, burde det være helt kurant. Bare å plugge igen med passende plugger. En helt unødvendig hifi-nevrose, spør du meg.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Tror ikke jeg ville kjøpt høyttalere med skruehull i bunnen eller andre steder.
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
676
Antall liker
466
Torget vurderinger
5
Får passe på at det ikke er delefilter i bunn da i det minste, om du bruker lange skruer.

Hva med bluetack e.l. i stedet?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.287
Torget vurderinger
2
Hva i allverden er vitsen med å skru dem fast til stativene. Stativene vil bare synge med enda mere enn de gjør fra før
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.906
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Dobbeltsidig teppetape ? Hvis ikke finishen er for skjør (tynn finer / dårlig lakk) så burde de tåle det - og stå tryggere hvis kidsa blir for nærgående.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Med barn i hus tror jeg rett og slett trikset er å ha ting som ikke er for dyre å erstatte hvis de går i stykker. Så slapper man bedre av også.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Et par slike 2-tonns jekkestropper kan feste høyttalerene uten permanente merker, men spørs vel om regjeringa di godkjenner løsningen🤣
1628778826164.jpeg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kvitta meg med mine quader da jeg fikk en datter. Høy volt paneler og mors strikkepinner ga meg angst.
Savner fortsatt ESL57
Har en sønn selv, og tenker vel bare at han er viktigere enn all verdens hifi. Men hvis man har mulighet til å ha ting i et eget rom kan man jo slippe unna med mye.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.029
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Har en sønn selv, og tenker vel bare at han er viktigere enn all verdens hifi. Men hvis man har mulighet til å ha ting i et eget rom kan man jo slippe unna med mye.
Barna har vi bare til låns. Mao de skal videre i bedre stand enn da vi fikk dem.
Stashet vårt er til odel og eie, om det herpes er det bare oss det går utover
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Volund: Det gjør du ikke! Om ikke høyttalerne er laget for å skrus fast i sitt originale stativ-som Sonus Faber gjør- gir du en god faen i å prøve det😡 Bruk BluTac!
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Imponerende sterkt engasjement. Uansett takk for alle svar.

Bruktmarkedet er tøft nok om dagen om man ikke skal fjerne halve markedet ved delvis skamfering…
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Likte den jekkestropp ideen. Kanskje ikke på høyttalerene. Men den kunne jo holdt ungene som er på besøk. Unna høyttalerene 😇😇
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Hei,

Med fare for å banne i kjerka vurderer jeg å skru noen stativhøyttalere fast til et stativ selv om de ikke er beregnet for det. Vil det ødelegge høyttalerne utover noen skruehull i bånn? Ville dere vært skeptiske til å kjøpe noen stativhøyttalere der dette var gjort?

/Ola
Du ødelegger garantert annenhåndsverdien.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.475
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Bluetack, som nevnt over, sitter faktisk overraskende godt!
Rene flater + bluetack + kraftig trykk etter plassering sitter veldig godt ja. Et lite barn skal holde på en stund før det klarer å løsne en høyttaler som står på et stativ med den måten.

På den annen side, om man velger skruer: Korte, små skruer med et lite hull borret på forhånd skader garantert ikke høyttalere av en viss kvalitet.
 

Perrin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
267
Antall liker
286
Torget vurderinger
1

Jeg bruker herbies audio labs sine big fat dots, ( with adhesive) og er fornøyd med det.
bildet under er tatt med blits
65F97C9B-7A53-4A7A-B789-1A7D6CE37F05.jpeg
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvorfor ikke det?, jeg har Kef LS 50 Meta med tilhørende stands s2 som skrues til høytalerne...det må da være en god ting
Jeg har ikke lyst. Hvis jeg kjøper noe brukt så vil jeg at det skal være mest mulig helt, og skruehull hadde gjort meg uinteressert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
For noen teller hensynet til barna mer enn annenhåndsverdien av høytalerne.. Snodig for noen, rimelig opplagt for andre. Forhåpentligvis de fleste.

Mvh Delle
For en merkelig ting å svare på det jeg sa. Jeg sier at jeg ikke ville kjøpt høyttalere med skruehull i. Betyr det at jeg ikke er glad i barn, eller hva mener du?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
For noen teller hensynet til barna mer enn annenhåndsverdien av høytalerne.. Snodig for noen, rimelig opplagt for andre. Forhåpentligvis de fleste.

Mvh Delle
Javel, men spørsmålet var om man ville kjøpt høyttalere med skruehull i var det ikke?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.029
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Har kjøpt mye på brukten selv, av økonomiske årsaker.
Om noen usynlige skruehull, uten lydmessige konsekvenser hadde vært et prutnings argument hadde jeg ikke nølt med å kjøpe. Så ja, er produktet endret, så kan det påvirke annenhånds prisen.
Men om du i din eiertid foretrekker de slik, så hvorfor ikke
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Usynlige skruehull finnes ikke. Enten er de der fra produsentens side, som en del av deres løsning for høyttalerens fester eller så skal de ikke være der, og medfører da ødeleggelse og kompromittert konstruksjon om de så er.🤬 Er lik behov for nytt kabinett. Unger skal ikke slippes i nærheten av et anlegg før de er store nok til å lære hva de ikke skal gjøre med det. Her har jeg blant annet brukt spedbarnsporter til å unngå det, og idag er nieser og nevøer fullt klar over riktig håndtering. Sørg for å montere høyttalere på dertil egna sted, utenfor barnets rekkevidde. Stativet skal være så tungt og stabilt at det ikke kan tippes over. Har du klatremus i hus, bruk veggfestet. Verre er det ikke.👍😈 Unngåelse av dette problemet er imo eneste udiskutable fordel med inwall og CI..DER SES IKKE HØYTTALERNE, MEN DE HØRES. Og så er de beskyttet.
 
Sist redigert:

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Som flere andre har påpekt, hvorfor ikke bruke Bluetac? Fester utrolig godt, og gjør ingen skade. Brukte selv den løsningen i flere år.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Med barn i hus tror jeg rett og slett trikset er å ha ting som ikke er for dyre å erstatte hvis de går i stykker. Så slapper man bedre av også.
Ikke uenig, men å «erstatte» store hakk i gulvet blir ikke lett selv om du valgte billigste parkett på maxbo.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg ville ikke skrudd i de. I verste fall så mister du noe av stivheten i kabinettet.
Unger har en tendens til å vokse opp og da blir ofte problemet bare midlertidig.

Hvis ikke så finnes gaffa, til å teipe fast unger på veggen :ROFLMAO:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Ikke uenig, men å «erstatte» store hakk i gulvet blir ikke lett selv om du valgte billigste parkett på maxbo.
Stemmer vel det, men jeg har hatt et par stativer med et par billige høyttalere på de siste årene ved siden av "barne-tv-tv'en", og de har bare stått løst oppå myk avkobling på stativene. Aldri falt ned, men har hendt jeg måtte justere plasseringen litt igjen. Det går trolig bra, 99,99% av gangene.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Teppetape eller sterk dobbelsidig tape er en god ide. Men husk, bruk nylon eller annen tynn tråd for å "skjære" dem løse for å unngå at du river fineren av kabinettet. Limrestene fjerner du enkelt med litt sitronrens. De aller sterkeste tapene som feks 3M Super Strong sitter VELDIG godt.

Mvh
-BB-
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Alle som har forsøkt å fjerne en høyttaler fra et stativ når de har vært satt opp med bluetac vet at dette i praksis er som et slags lim. Det er helt sykt hvor godt det sitter.
Skulle fjerne høyttalere som hadde stått på et stativ et halvt års tid, med bluetac i mellom. Hadde selvsagt trøkka det skikkelig nedpå da de ble satt opp, men nå skulle stativene brukes til andre høyttalere, så de måtte av.
De satt så godt at jeg bestemte meg for å stille meg opp og prøve å løfte hele stativet, ved å kun holde i høyttalerne. Det gikk. Ihvertfall en stund. Et førti kilos stativ ble altså holdt oppe av en liten høyttaler i flere sekunder, før det sakte begynte å gi etter.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Samstemmer i Blu-Tack som et ypperlig alternativ.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.121
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Blutac eller plastfolie.. Har faktisk sett folk surre plastfolie rundt topp, sider og stativ.
 
Topp Bunn