|
siden lydbølgene fint kommer seg gjennom de åpningene der, skulle jeg tro at det fjernet effekten av baffelbredden i alle fall.Audiodidakt skrev:Dersom dere ser på den dingle-versjonen, så er det en glipp på anslagsvis 0,5 cm mellom element og baffel.
Jeg prøvde med meg spørsmål til vedkommende om hvilken effekt dette hadde, dvs. om elementet "så" glipen.
Fikk ikke noe svar jeg klarte å forstå noe av.
Er det noen som har synspunkter på dette?
Jeg tror bølgelengden er bestemmende for hva bølgen "ser" av spalter. En lav frekvens vil ikke kortsluttes gjennom en så smal spalte. Dette er gjetning fra min side.bjarnetv skrev:siden lydbølgene fint kommer seg gjennom de åpningene der, skulle jeg tro at det fjernet effekten av baffelbredden i alle fall.Audiodidakt skrev:Dersom dere ser på den dingle-versjonen, så er det en glipp på anslagsvis 0,5 cm mellom element og baffel.
Jeg prøvde med meg spørsmål til vedkommende om hvilken effekt dette hadde, dvs. om elementet "så" glipen.
Fikk ikke noe svar jeg klarte å forstå noe av.
Er det noen som har synspunkter på dette?
Det der er nok ikke baffelstep. Det er sannsynligvis kvartbølgeressonansen tror jeg (har ikke giddet å regne på det). Kan du ta en måling fra rett foran HT? Da ser du tydelig hvor du har ressonans. Linkwitz viser vei:OAlex skrev:Jeg trodde faktisk at baffelstepet ville komme høyere opp i frekvens. Men droppet begynner like over 200Hz.
Men gjelder ikke dette kun H-bafler, hvor vingene fungerer som waveguides? Kvartbølgelengden er vel lengden på waveguiden?oyvine skrev:Det der er nok ikke baffelstep. Det er sannsynligvis kvartbølgeressonansen tror jeg (har ikke giddet å regne på det). Kan du ta en måling fra rett foran HT? Da ser du tydelig hvor du har ressonans. Linkwitz viser vei:OAlex skrev:Jeg trodde faktisk at baffelstepet ville komme høyere opp i frekvens. Men droppet begynner like over 200Hz.
http://www.linkwitzlab.com/models.htm (se C)
Du må muligens dele lavere enn du planlegger :-/ Håper jeg tar feil.
ØE
det må jeg siOAlex skrev:Nå har jeg fått to mail fra Jims Audio. Først en hvor det hevdes at jeg har bestilt to par, men betalt for kun ett. Så en mail om at elementene de har på lager er skadd, og må sendes tilbake til L Cao. Hva er dette for rotekopper?
synd med l.cao'ene; sikkert en batch med elementer som er feilproduserte, eller transportskadet.OAlex skrev:Da har Jims Audio kansellert bestillingen og indikert at refundering av betaling er på vei. Det er egentlig et kvalitetstegn at de sjekker komponentene før de sender dem
Men dette gjør at jeg stiller spørsmål ved kvaliteten på L Cao elementene. Er de dårlig pakket fra produsenten? Kan jeg risikere å få et ødelagt par hvis jeg bestiller fra en annen forhandler?
Nå ser jeg egentlig etter alternative fulltoner? Har dere noen tips til en fulltone som fungerer fra 150Hz til 3kHz?
FOSTEX FE208EZ - fortsatt å få tak i, uslåelig performance til prisen og perfekt i det området du etterspør.OAlex skrev:Da har Jims Audio kansellert bestillingen og indikert at refundering av betaling er på vei. Det er egentlig et kvalitetstegn at de sjekker komponentene før de sender dem
Men dette gjør at jeg stiller spørsmål ved kvaliteten på L Cao elementene. Er de dårlig pakket fra produsenten? Kan jeg risikere å få et ødelagt par hvis jeg bestiller fra en annen forhandler?
Nå ser jeg egentlig etter alternative fulltoner? Har dere noen tips til en fulltone som fungerer fra 150Hz til 3kHz?
hvordan virker det egentlig med en såpass lav-Q fulltone i åpen baffel ned til 150hz?pengesluk skrev:FOSTEX FE208EZ - fortsatt å få tak i, uslåelig performance til prisen og perfekt i det området du etterspør.OAlex skrev:Da har Jims Audio kansellert bestillingen og indikert at refundering av betaling er på vei. Det er egentlig et kvalitetstegn at de sjekker komponentene før de sender dem
Takker. En sniklytt kan ordnes, men det må nok jobbes litt med dette framover før det er lyttbart.leifen skrev:Gratulerer!
Håper på sniklytt etter jul.![]()
pengesluk skrev:Svinaktig tøft bilde!
Hehe. Storebror gris følger prosessen nøye.HEL skrev:Griselekkert ;D
Det skal jeg gjøre!HEL skrev:Hvis du legger ut kurvene for driverne dine så kan vi kommentere delefrekvenser og filterinnstillinger. Skriv også opp bredden på respektive bafler.![]()
Jeg trener Brasilian Jiu Jitsu, og er flink til å kjøpe frukt. Din belønning vil holde høyeste kvalitet, uansett utfallpengesluk skrev:Jeg vil ikke ha "grisebank" 8) 8) når dette ikke flyr, Alex - og funker det (selvsagt gjør det jo det, da) så send ikke blomster til hjemmet, send frukt!
Oi, mye nytt under en lav Trondheimssol. Må vel slutte å slenge med leppa nå.OAlex skrev:Jeg trener Brasilian Jiu Jitsu .....
Hehe, Jeg skal forsøke å ha noe oppe ila januar. Mulig jeg må bruke deler av jula i LTSpice og Sketchup.gormj skrev:Oi, mye nytt under en lav Trondheimssol. Må vel slutte å slenge med leppa nå.OAlex skrev:Jeg trener Brasilian Jiu Jitsu .....
Melder meg på sniklytten. Skjønner at dette kan ta litt tid, men fint om du timer inn til medio januar![]()
Da er vi i form igjen etter all grisematen og klare for et nytt lyspunkt i mørketiden.
On-axis ja, men det blir enda værre off-axis. Det er derfor de fleste fortrekker symmetrisk plassering på baffelen, og heller aksepterer at det ikke blir helt perfekt on-axis.OAlex skrev:Videre ser jeg at assymmetrisk plassering av elementet gir en flatere respons (takk for tipset HEL!).
Mumle..Mr-T skrev:On-axis ja, men det blir enda værre off-axis. Det er derfor de fleste fortrekker symmetrisk plassering på baffelen, og heller aksepterer at det ikke blir helt perfekt on-axis.OAlex skrev:Videre ser jeg at assymmetrisk plassering av elementet gir en flatere respons (takk for tipset HEL!).