Åpen baffel bass. Oalex gjør et forsøk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Aj. Dette blir selvfølgelig helt feil. Jeg kommer tilbake med en mer passende krets.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    635
    Torget vurderinger
    6
    Dersom dere ser på den dingle-versjonen, så er det en glipp på anslagsvis 0,5 cm mellom element og baffel.

Jeg prøvde med meg spørsmål til vedkommende om hvilken effekt dette hadde, dvs. om elementet "så" glipen.

Fikk ikke noe svar jeg klarte å forstå noe av.

Er det noen som har synspunkter på dette?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    Audiodidakt skrev:
    Dersom dere ser på den dingle-versjonen, så er det en glipp på anslagsvis 0,5 cm mellom element og baffel.

Jeg prøvde med meg spørsmål til vedkommende om hvilken effekt dette hadde, dvs. om elementet "så" glipen.

siden lydbølgene fint kommer seg gjennom de åpningene der, skulle jeg tro at det fjernet effekten av baffelbredden i alle fall.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    bjarnetv skrev:
    Audiodidakt skrev:

siden lydbølgene fint kommer seg gjennom de åpningene der, skulle jeg tro at det fjernet effekten av baffelbredden i alle fall.
    Jeg tror bølgelengden er bestemmende for hva bølgen "ser" av spalter. En lav frekvens vil ikke kortsluttes gjennom en så smal spalte. Dette er gjetning fra min side.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.762
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spalten vil funke som en (kort) refleksport i en "uendelig" stor kasse. Kan regnes på for de som vil.

oyvine

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Antall liker
    1
    OAlex skrev:
    Jeg trodde faktisk at baffelstepet ville komme høyere opp i frekvens. Men droppet begynner like over 200Hz.
    Det der er nok ikke baffelstep. Det er sannsynligvis kvartbølgeressonansen tror jeg (har ikke giddet å regne på det). Kan du ta en måling fra rett foran HT? Da ser du tydelig hvor du har ressonans. Linkwitz viser vei:
    http://www.linkwitzlab.com/models.htm (se C)

Du må muligens dele lavere enn du planlegger :-/ Håper jeg tar feil.

ØE

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    oyvine skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg trodde faktisk at baffelstepet ville komme høyere opp i frekvens. Men droppet begynner like over 200Hz.
    Det der er nok ikke baffelstep. Det er sannsynligvis kvartbølgeressonansen tror jeg (har ikke giddet å regne på det). Kan du ta en måling fra rett foran HT? Da ser du tydelig hvor du har ressonans. Linkwitz viser vei:
    http://www.linkwitzlab.com/models.htm (se C)

Du må muligens dele lavere enn du planlegger :-/ Håper jeg tar feil.

ØE
    Men gjelder ikke dette kun H-bafler, hvor vingene fungerer som waveguides? Kvartbølgelengden er vel lengden på waveguiden?

Håper jeg har rett :)

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg bestilt et par L Cao alnico 8 tommer fulltoneelementer (hermer etter Bjarnetv). Disse skal monteres over bassbafflene.

Dette blir spennende.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg fått to mail fra Jims Audio. Først en hvor det hevdes at jeg har bestilt to par, men betalt for kun ett. Så en mail om at elementene de har på lager er skadd, og må sendes tilbake til L Cao. Hva er dette for rotekopper?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Nå har jeg fått to mail fra Jims Audio. Først en hvor det hevdes at jeg har bestilt to par, men betalt for kun ett. Så en mail om at elementene de har på lager er skadd, og må sendes tilbake til L Cao. Hva er dette for rotekopper?
    det må jeg si :eek:

det gikk smertefritt når jeg kjøpte mine, men de har tydeligvis ikke orden på sysakene sine lenger.
    håper det ordner seg.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Har bestilt gjennom ebay, så det ordner seg sikkert. Men irriterende er det.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Da har Jims Audio kansellert bestillingen og indikert at refundering av betaling er på vei. Det er egentlig et kvalitetstegn at de sjekker komponentene før de sender dem :)

Men dette gjør at jeg stiller spørsmål ved kvaliteten på L Cao elementene. Er de dårlig pakket fra produsenten? Kan jeg risikere å få et ødelagt par hvis jeg bestiller fra en annen forhandler?

Nå ser jeg egentlig etter alternative fulltoner? Har dere noen tips til en fulltone som fungerer fra 150Hz til 3kHz?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Da har Jims Audio kansellert bestillingen og indikert at refundering av betaling er på vei. Det er egentlig et kvalitetstegn at de sjekker komponentene før de sender dem :)

Men dette gjør at jeg stiller spørsmål ved kvaliteten på L Cao elementene. Er de dårlig pakket fra produsenten? Kan jeg risikere å få et ødelagt par hvis jeg bestiller fra en annen forhandler?

Nå ser jeg egentlig etter alternative fulltoner? Har dere noen tips til en fulltone som fungerer fra 150Hz til 3kHz?
    synd med l.cao'ene; sikkert en batch med elementer som er feilproduserte, eller transportskadet.

ellers så finnes vel ganske mange alternative drivere skulle jeg tro, alt etter hvor mye penger du vil legge på bordet.

visaton b200 funker fint, men kan låte litt nasalt.

seas fa22rcz er den billigste varianten.
    http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=428&subgid=445&wwwalias=dynabel&pid=6239

HEL bruker disse i sine HT
    http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=428&subgid=445&wwwalias=dynabel&pid=6473

ellers har vel både fostex, voxativ og lowther noen varianter som kan funke, pluss diverse andre småskala produsenter.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    OAlex skrev:

FOSTEX FE208EZ - fortsatt å få tak i, uslåelig performance til prisen og perfekt i det området du etterspør.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Mange takk for tips bjarnetv og pengesluk. Merker at jeg har lyst til å teste ut Fostex etter all viraken her på sentralen. Skal lese meg opp på FE208EZ.

Det er vel ingen som har gått lei av sine FE208En-S, og vil selge meg sitt par for en billig penge?

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.985
    Sted
    oslo
    pengesluk skrev:
    OAlex skrev:

FOSTEX FE208EZ - fortsatt å få tak i, uslåelig performance til prisen og perfekt i det området du etterspør.
    hvordan virker det egentlig med en såpass lav-Q fulltone i åpen baffel ned til 150hz?
    trenger man veldig bred baffel/benkeplate, eller kan man klare seg med/uten EQ?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Et bilde uten relasjon til trådens innhold forøvrig.

Jeg må forøvrig rose Jims Audio for at de sjekker elementene før de sender dem. Pengene ble returnert og alt i orden. Jeg handler gjerne der igjen.

Vedlegg

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.200
    Gratulerer!

Håper på sniklytt etter jul. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Svinaktig tøft bilde!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    leifen skrev:
    Gratulerer!

Håper på sniklytt etter jul. :)
    Takker. En sniklytt kan ordnes, men det må nok jobbes litt med dette framover før det er lyttbart.

pengesluk skrev:
    Svinaktig tøft bilde!
    HEL skrev:
    Griselekkert ;D
    Hehe. Storebror gris følger prosessen nøye.

Edit: Dette er altså Fostex 208E Sigma, som anbefalt av Sluket, kjøpt fra HEL :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.321
    Torget vurderinger
    10
    Hvis du legger ut kurvene for driverne dine så kan vi kommentere delefrekvenser og filterinnstillinger. Skriv også opp bredden på respektive bafler. :D

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    HEL skrev:
    Hvis du legger ut kurvene for driverne dine så kan vi kommentere delefrekvenser og filterinnstillinger. Skriv også opp bredden på respektive bafler. :D
    Det skal jeg gjøre!

Tråden går inn i en ny fase :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.608
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vil ikke ha "grisebank" 8) 8) når dette ikke flyr, Alex - og funker det (selvsagt gjør det jo det, da) så send ikke blomster til hjemmet, send frukt!

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    pengesluk skrev:
    Jeg vil ikke ha "grisebank" 8) 8) når dette ikke flyr, Alex - og funker det (selvsagt gjør det jo det, da) så send ikke blomster til hjemmet, send frukt!
    Jeg trener Brasilian Jiu Jitsu, og er flink til å kjøpe frukt. Din belønning vil holde høyeste kvalitet, uansett utfall :)

gormj

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Antall liker
    316
    Sted
    Trondheim
    OAlex skrev:
    Jeg trener Brasilian Jiu Jitsu .....
    Oi, mye nytt under en lav Trondheimssol. Må vel slutte å slenge med leppa nå.

Melder meg på sniklytten. Skjønner at dette kan ta litt tid, men fint om du timer inn til medio januar :)
    Da er vi i form igjen etter all grisematen og klare for et nytt lyspunkt i mørketiden.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    gormj skrev:
    OAlex skrev:
    Jeg trener Brasilian Jiu Jitsu .....
    Oi, mye nytt under en lav Trondheimssol. Må vel slutte å slenge med leppa nå.

Melder meg på sniklytten. Skjønner at dette kan ta litt tid, men fint om du timer inn til medio januar :)
    Da er vi i form igjen etter all grisematen og klare for et nytt lyspunkt i mørketiden.
    Hehe, Jeg skal forsøke å ha noe oppe ila januar. Mulig jeg må bruke deler av jula i LTSpice og Sketchup.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Juletid er hifitid. Et utkast til bass-EQ er tatt fram. Løsningen er henta fra Linkwitz sine websider.

Simuleringsresultat.

Denne er svært lik den forrige jeg funderte på. Et øyeblikk vurderte jeg dog å plasserre en omvendt notch ved 30Hz. Da ville jeg kunne unngå økt nivå ved 20Hz, som kanskje bare tømmer effektforsterkeren for krefter. Men denne løsningen er litt enklere å få til (lavere verdier på komponentene, og konveks kurveform). Og når Linkwitz anbefaler en slik løsning tar jeg sjansen :)

Deling mellom bass og mellomtone vil ligge ved 200Hz. EQ-kretsen har innført ca 2 grader faseskift mellom 200Hz og 500Hz. Dette er ganske neglisjerbart mhp sømløs faseovergang mellom elementene.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    De fysiske lovene kommer i veien for mine planer. Simuleringer i Edge viser at baffelen om den åtte tommers Fostexen må ha en viss bredde for å plassere baffelstepet under delefrekvensen på 200Hz. Uregelmessighetene kan ikke kuttes bort av filteret mao. Videre ser jeg at assymmetrisk plassering av elementet gir en flatere respons (takk for tipset HEL!).

Ved integrasjon av mellomtone og diskant over bassene ønsker jeg å beholde det estetiske utrykket. Dermed må baffelstørrelsen til Fostexen være endel mindre enn bassbaflene (>51cm i bredden, og ganske lave). Edge viser at jeg derfor befinner meg i kompromissenes land, så jeg velger å fokusere på estetikken :)

"Pizzaplatene" som ble skåret ut fra bassbaflene har en diameter på ca 38cm. Disse får gjøre nytten. Figuren under viser resultat fra simulering med Fostexene assymetrisk plassert. Planen er å montere diskanten på siden av Fostexen.

Dette medfører:
    -Det holder antagelig med 3. ordens delefilter i bunn for mellomtonene.
    -Jeg vil forsøke å ta bort noe av baffelstepet (ved 700Hz) ved å tune ett av nullpunkene i delefilteret.
    -Bassene burde jobbe litt lenger opp enn 200Hz. Dette er antagelig mulig å få til etter innføring av EQ i bassen.

Vedlegg

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Ser man det. Fostex 208E Sigma har en liten dropp ved ca 600Hz, og en heving mot 300Hz. Dette passer jo ganske bra med responsen fra baffelen.

Dette kan bli bra :)

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    OAlex skrev:
    Videre ser jeg at assymmetrisk plassering av elementet gir en flatere respons (takk for tipset HEL!).
    On-axis ja, men det blir enda værre off-axis. Det er derfor de fleste fortrekker symmetrisk plassering på baffelen, og heller aksepterer at det ikke blir helt perfekt on-axis.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.485
    Sted
    Trondheim
    Mr-T skrev:
    OAlex skrev:
    Videre ser jeg at assymmetrisk plassering av elementet gir en flatere respons (takk for tipset HEL!).
    On-axis ja, men det blir enda værre off-axis. Det er derfor de fleste fortrekker symmetrisk plassering på baffelen, og heller aksepterer at det ikke blir helt perfekt on-axis.
    Mumle..
    Andre utkast:

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
    Litt smartere siden diskanten kommer på linje med mellomtonen. Men uansett er baffelen i bunn og grunn den samme.... bare snudd 90 grader.

M

Mr-T

Gjest
    Det blir i hvertfall ikke noe værre, man får jo en helt lik off-axis respons i alle retninger, og det er positivt. Det er nok en av årsakene til at "no-baffle" fungerer så bra, dvs element uten baffel.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn