Åpen baffel bass. Oalex gjør et forsøk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja enig veldig gøy å måle og gjøre iterative endringer og se hva som skjer. 90 grader spredning holder lenge til å dekke en hel sofa.

    Var en del dialog med han finnen med den fine siden om kardoider og annet morro han holder på med, han sa blant annet:

    "Generally, my opinion is that basic cardioid or super-cardioid is not
    very helpful if listening room is acoustically far from ideal and
    listening distance is typical 240-300cm. Cardioid has DI only 5-6 dB
    which still requires heavy acoustical treatment or short listening
    distance (about 200cm) to reach excellent resolution; measured STI >
    0.94. At least extra vertical directivity is needed if room is not good;
    EDT<200ms, RT60(T30)<300ms, both linear.
    I have quite bad listening room (large windows front and rear), and horn
    with DI 9-10 dB is required to reach good resolution." Jeg tror det samme gjelder i mitt lytterom og derfor ønsker jeg en waveguide som tar til godt under 1kHz og så cardoid under det for å gi en jevnest mulig overgang mellom høy DI og rundstrålende.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her er en måling av frekvensrespons med Ikea-baffel (rød kurve)

    ikeaBaffelRoedKurve.jpg


    Blå kurve viser respons med nakent element. Grønn kurve indikerer bassrespons for tidligere måling. Dipolpeaken i mellomtonen er beveget litt nedover. Dvs nivået fra 300Hz til 600Hz er hevet. Nivået i diskanten har også fått et løft.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    økt respons nedover i mellomtonen og lavere dipolpeak er jo som man forventer med bredere baffel, men off-axis blir jo ting verre.
    anngående deling ved 2000hz, så ser det ut som om mine første målinger ikke stemte.
    de siste målingene jeg har gjort viser at det burde gå fint å dele ved 2k hos meg, så det kan godt hende minimal baffel kan funke fint hos deg også.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Mulig dippen ved 200Hz skyldes at bassen spiller over dipolpeaken (*). Dermed er jeg avhengig av det ekstra nivået som en ikke-minimal mellomtonebaffel kan gi. Så får jeg heller skifte ut diskanløsninen i noe som kan deles lavere hvis det blir trøbbel.


    (*) og ikke veggrefleksjon som jeg tidligere har trodd.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    med så liten baffel som du har burde jo dipolpeaken i bassene være høyere oppe enn som så.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    hvordan måler du forresten. bruker du gating for å slippe rompåvirkning?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    med mindre du skal måle bassen eller equalize bør du nok bruke gating.
    enkelt å se hvilke problemer som kommer fra rommet, og hvilke som kommer fra HT.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Tja, auto detect plassering av gating gir følgende plott:

    ikeaBaffelRoedKurve_gating.jpg


    Mulig jeg bør sette time window manuelt..
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her er måling av en høyttaler for 0 grader (rett frem), og 15, 30, og 45 grader.
    • Avstand fra høyttaler til mikrofon er 2.5 meter.
    • Høyttaleren står ganske nær en sidevegg.
    • Høyttalerens avstand til frontvegg er 93cm.
    • Ingen gating er brukt i målingene.
    • Sofaen måtte flyttes mellom målingene for å få plassert mikrofonen.
    0 grader og 45 grader.
    vinkelmaaling_0-45.jpg


    0, 15, og 30 grader.
    vinkelmaaling_0-15-30.jpg


    Dette ser bra ut mhp overgang mellom diskant og mellomtone. Overgangen mellom bass og mellomtone er vel heller ikke så ille, men må taes med en klype salt pga romrefleksjoner.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Mellomtonen alene. 0, 30, og 45 grader.

    vinkelmaaling_mellomtone_0-30-45.jpg


    Innføring av Ikea-baffel har vært uproblematisk, kan det se ut til.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    har du måling av mellomtonen uten ikea-baffel også? gjerne med f.eks 5ms gating.
    på denne målingen ser jo ikke spredningen særlig jevn ut.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hva er kriteriet for gjevnhet? Har ingen tilsvarende måling uten baffel

    Usikker på hvordan jeg setter 5 ms gating, men setter gate-distansen til 2 meter og får følgende plott for mellomtonen ved 0 og 45 grader.

    vinkelmaaling_mellomtone_gating_0-45.jpg
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg glemte å nevne at målingen inkluderer 24dB/oct delefilter ved 250Hz og 2kHz :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    med god kontroll på direktivitetet har man en jevn frekvensrespons off og on axis.

    ett eksempel:


    gating justerer man ved at man ser på impulsresponsen og noterer når man får første refleksjon.
    ofte rundt 1m. hvordan man gjør ting i ditt måleprogram vet jeg ikke, men de har vel sikkert en hjelpefil på nettet.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Eksempelet ditt viser ca 5dB variasjon ved 2kHz fra 0 til 40 grader, mens mine høyttalere viser rundt 2dB fra 0 til 45 grader ved samme frekvens.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Akustikk

    Lydgjengivelsen av høyttalerne er etterhvert blitt akseptabel, og jeg har begynt å anse meg som ferdig med prosjektet. Akustikken i rommet har imidlertid vært et problem. En stående bølge rundt 42Hz ødelegger mye av flyten. Det var derfor gledelig å finne denne fine tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...er-med-helmholtz-eller-andre-absorbenter.html

    Så, for noen dager siden bygde jeg en kvartbølgeresonator av støperør i papp kjøpt på Biltema. Den er justerbar over et ganske stort område.

    resonator.jpg


    Resonatoren bør plasseres med munningen hvor lydtrykket er høyest. Derfor lot jeg REW generere en kontinuerlig 42Hz tone ut av anlegget mens jeg gikk rundt i stua for å finne en passende plassering. Dette var en svært nyttig øvelse som jeg burde gjort for lenge siden. Nå fant jeg ut hvor resonansen stod. I gangen!! Det var ingen tvil. I midten av gangen var det helt stille, mens i endeveggene et forferdelig rammel.

    romnode.jpg



    Min neste hifi-oppgradering vil bli å montere en dør mellom stue og gang :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hehe :) Snekker-Ola jobber utrolig sakte, og lar seg distrahere av alskens. Men holder på i dette øyeblikk. Planleggingsfasen har tatt veldig lang tid.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her jobbes.
    _DSC5289_rs2.jpg


    Den slemme bassresonansen stenges ute slik:
    _DSC5284_rs2.jpg



    Har faktisk montert døra opp-ned, ser jeg..
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Det er klart for første måling etter at døra kom på plass. Jeg har montert isolasjon i hullene og plater over.

    doorOpenClosed_rs.jpg


    Jeg hadde forventet at resonansen ved 43Hz skulle forsvinne helt, men istedet ser den ut til å være detunet til 41Hz. I tillegg er det kommet til et kraftig dropp ved 50Hz. Oppover i frekvens, feks ved harmoniske av resonansfrekvensen, er det kanskje blitt mer ryddig.

    Litt skuffende. Kan dette skyldes at jeg ikke har fått det helt tett, slik at lave frekvenser får passere?
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Pen dør!

    Akustikken går langt over min forstand og sikkert langt inn i prestens. Stående bølger vil vi vel ha så lenge de ikke dempes. Med endret romlengde/bredde så endres fekvensen. Kan det være så enkelt?

    Jeg blir ikke overrasket om den 50Hz-dippen er en måleteknisk greie. Hva er ellers sannsynligheten for at du skulle treffe like nøyaktig som kraftverksgeneratorene?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Takk!

    Hadde håpt å lukke gangen ute fra det akustiske regnskapet. Tror bedre tetting skal gjøre susen. Det vil uansett bli vanskelig å endre romlengden i gangen, medmindre jeg åpner ytterdøra (hehe).

    Tror ikke 50Hz dippen skyldes måleteknikken. Jeg gjentok måling med åpen og lukket dør flere ganger, og fikk samme resultat.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Har tetta rundt døra og gjort nye målinger. Så hva viser de? Ingen endring! Førsøkte åpne ytterdøra. Ingen endring da heller.. Konklusjon: Resonansen i gangen synes ikke i målingene jeg gjør. Hvis jeg hadde målt vannfall ville det sikkert ha syntes.

    doera_rs.jpg


    Ørene, derimot, forteller meg at ekkoet fra gangen nå er neglisjerbart. Bruker Lunàtico-plata til Gotan Project som test. Bassen var tidligere ulidelig å høre på, men nå fungerer det greit.

    speakers_rs.jpg


    Har flytta sofaen litt lenger fra høyttalerne, og gjort en bitteliten endring på vinkelen til diskanten. Deretter korrigert med Audiolense. Ganske fornøyd, nå
    :)
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Etter mye jobbreising var det hyggelig å bli invitert innom Ola for en rask lytt. Hørte ved"selvsyn" effekten av døra. Åpen dør: litt boomy bass, stående bølger?, litt rotete lydbilde, nesten som hjemme hos meg selv. Lukket dør: stram og tørr bass, ingen kassebass naturlig nok, nesten på grensen til kjedelig for meg som er vant til noe annet, men utvilsomt mye riktigere.

    Ellers fascinerende å høre hvordan pinpointing og 3D ble mye bedre med litt mindre toe-in.

    Imponerende hva du har får til av godlyd på et nøysomt budsjett. Godt du ikke regner timelønn :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    En liten oppdatering. Ikealokk-baflene er skiftet ut med bredere ClasOhlsonlokk-bafler.
    _DSC5945.jpg


    TVn lempa inn mellom høyttalerne. Har brukt anlegget til film i det siste.
    _DSC5938.jpg
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Noen tanker om høyttalere og anlegget

    Bassystemet er ferdig slik det ble planlagt og fungerer tilfredsstillende. Dvs murbygningen jeg bor i har gitt noen akustikkproblemer underveis, men dette er i bøta på ved ommøblering og innstallasjon av en dør. Dog, basert på måleresultater har jeg vurdert å montere vinger (U-baffel) for å øke nivået helt i bunn. Mer om dette under.

    Bruk av en PA-forsterker for å drive de laveste frekvensene mener jeg er vellykket. Crown-forsterkeren har ingen problemer med å drive bassene, og jeg opplever lydsignaturen som uproblematisk innenfor frekvens-arbeidsområdet.

    Mellomtonen. Fostex 208E Sigma i åpen baffel jobber ned til 250Hz og krever en viss bredde på baffelen. Mitt forsøk på la elementene henge alene uten bafler var ikke vellykket på grunn av for lavt nivå nedover i frekvens. Når dette kompenseres med EQ må forsterkeren jobbe hardere og membranutslaget til elementet øker. Jeg har dessuten en fornemmelse av at nærfeltslytting er nødvendig når baffelen blir for smal.

    Diskanten. Scan-Speak 2905/9000 har vært med meg noen år. Jeg vurderer å bytte den ut. Fikk en aha-opplevelse da jeg hørte diskanthorn med alnico-drivere hos Burnt_Island.

    Digital romkorreksjon har kommet for å bli i mitt oppsett. Jeg liker fleksibiliteten med Audiolense. Men her er et problem. Under vises et plott av ukorrigert respons. Delefrekvensene er indikert med de to vertikale grønne linjene. Foruten et noe lavt nivå for høyre bass, ses et relativt høyt nivå i mellomtonen.

    responsMedXover.jpg


    Hva skjer når Audiolense korrigerer dette? Jo, store deler av frekvensområdet dempes. Ti til tolv dB fra 500Hz og oppover. Dette tilsvarer å bruke digital volumkontroll på musikken, og er ikke nødvendigvis bra for signal-støyforhold.

    audioLenseKorreksjonsrepons.jpg


    Tidligere var dempingen av signalet rundt 15dB. Korreksjonen som er vist er resultatet som ble oppnådd etter at jeg valgte å ikke korrigere de største responbunnene. Jeg må gjøre flere tiltak i det analoge domenet. Mellomtone og diskant må dempes og/eller nivå i bass økes. Et foreløpig tiltak har vært å øke digital output i J River med 2dB, samtidig som Clip Protection er slått på. Dette har gitt lyden mer liv, og synes å være et greit kompromiss foreløpig.

    Vil tilslutt rette en takk til alle besøkende som har kommentert lyden. Det har vært en fin korreksjon til mitt tunnelsyn :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ut fra hva jeg ser her vil jeg tro det er mulig å lage korreksjonsfiltre som fungerer bedre, OAlex. Det ser ut som filtrene sliter med å få endene til å møtes i tidsdomenet. Dette kan ofte forbedres ved å prøve noen vindus-størrelser. Du er hjertlig velkommen til å sende målefila til meg hvis du vil at jeg skal ta en kikk.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    De lokkene viser at du er en ekte DIYer uten primadonnanykker. Sånn skal det være :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    De lokkene viser at du er en ekte DIYer uten primadonnanykker. Sånn skal det være :)
    Hehe, Lokkbaffel er det billigste hifikomponenten jeg har kommet over. Lett tilgjengelig og enkel å bearbeide. Estetikken kan diskuteres, men jeg har sett langt styggere høyttalere enn de jeg har i stua nå.
     

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    Jeg vil tro at plastlokkløsningen til oAlex er en langt bedre hifi-løsning enn metallaminater eller glossy edeltrevarianter. Jeg har fått referert at vinger til åpen baffel helst skal lages i et dødt, noe fleksibelt materiale. De som ble referert har testet seg frem til at materialet som formbare ørepropper er laget av er det gunstigste materialet som var utprøvd. Jeg aner dessverre ikke kilden til dette. Kanskje noen kan vite noe om dette?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her har det ikke skjedd allverdens. Jeg har dog gjort et forsøk med en bredere baffel på mellomtonen. Biter av mdf-plater ble plassert ved siden av elementet. Hensikten er å flytte dipolpeaken nedover i frekvens og samtidig løfte nivået nedover.

    midrangeBaffelMedVinger.jpg


    Ugjevnheter korrigeres jo uansett vha Audiolense, men det er fornuftig å oppnå en så glatt respons i forkant av korrigeringen. Jeg opplevde dette som en forbedring. Lyden fikk mer saft. Måling burde vise en dramatisk endring:

    midrangeBaffelMedVingerMaaling.jpg


    Hva! En ussel dB hevning av signalet (grønn kurve)? Det er overraskende. Mulig at det er lite som skal til før ting oppleves som bedre. Forsterkerne vil jo stresses ørlitt mindre nedover (etter digital korreksjon).


    Note: Delefrekvensene ligger ved 350Hz og 2kHz.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Det er vel på tide å anse dette prosjektet som ferdig. Høyttalerne er bortimot uendret de siste par årene. Jeg er ganske fornøyd med resulatet, og vil påstå at prosjektet ble en suksess. Takk til dere som hjalp meg underveis: Sluket, Mr-T, HEL (hvor blev han av :)), bjarnetv, tytte71, Sonny, svm88, SannaX, nysgjerrigper, audiy, og og...

    Så hvorfor markere at dette er ferdig? Fordi det kommer noe nytt.

    Såklart :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.893
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva blir neste prosjekt???

    HEL har byttet nick til Hornlyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn