Åpen baffel bass. Oalex gjør et forsøk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • andreas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Innlegg
    2.366
    Antall liker
    146
    bjarnetv skrev:
    fyrtikkskulpturer gir helt klart et luftigere inntrykk enn en diger kloss, men det krever jo også bedre håndverk for å se bra ut.
    Hva med å lage skulpturen i ferdig hvitlakkert listverk fra byggevarekjedene. Rimelig og tidsbesparende?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Andreas skrev:
    bjarnetv skrev:
    fyrtikkskulpturer gir helt klart et luftigere inntrykk enn en diger kloss, men det krever jo også bedre håndverk for å se bra ut.
    Hva med å lage skulpturen i ferdig hvitlakkert listverk fra byggevarekjedene. Rimelig og tidsbesparende?
    det vil, etter mitt syn, fort se veldig rotete ut.
    hvis den skal males hvit, burde den nok sparkles for å skjule skjøtene mellom delene.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Hvitmalt, metall, furu .... whatever.

    Her tror jeg Ola får så mange andre parametre å tune på at en rapid prototype må være svaret. Snekre sammen noe så fort og gæli som det går an. Den siste tegninga til Ola virker å være et bra utgangspunkt.

    Når konseptet er på plass, inkludert løsning for evt. ny mellomtone diskant, da kan snekkerarbeidet perfeksjoneres, IMHO. Gleder meg til å komme å høre, og lover å ikke uttale meg om utseendet :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Jeg skal ha et arbeidsmøte med min konsulent ikveld. Kanskje prototypen blir påbegynt i helga.

    ..og lover å ikke uttale meg om utseendet :)
    Det skal bli så vakkert at du ikke klarer la vær :)
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Konsulenten var skeptisk til mine tegninger og skisserte følgende:





    Dette blir bedre og penere. Innfestingen blir antagelig senka for å skjule den bak baffelen. Pendelfrekvensen er proposjonal med kvadratrot av pendellengde, så noen cm fra eller til spiller liten rolle.
     

    Vedlegg

    slarssen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Innlegg
    679
    Antall liker
    13
    Dette ser da meget flott ut synes jeg. Hvordan blir tyngdepunktet på baffelen egentlig, ser ut til at festene til ramma må enda litt mer ut fra baksiden av baffelen for å holde den rett?

    Med denne løsningen for du jo også skjult kablene lettere ved å la de gå inn mot ramma i toppen... (hvis det overhodet er ett problem å ha dem rett ut bak).

    Dette blir spennende å følge videre.

    - Slarssen
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    kan hende du får noen problemer med tyngdepunktet pga vektfordelingen på basselementene. Antagelig må du ha noen staver bakover som opphenget festes i slik at baffelen henger rett.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Vektpunktet ligger bak baffelen. Tenkte la baffelen henge fra kroker montert foran vektpunktet slik at den blir hengende skrått bakover. Så kan jeg evt rette den opp ved å dra den inn i bunn.

    Mulig jeg bruker noe slikt skrudd inn i rør på toppsiden, og henger baffelen i o-ringer.
     

    Vedlegg

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Åpen baffel bass. Oalex gjør et forsøk.

    Mye bra planlegging her Ola. Ser du bruker samme fremgangsmåte som jeg brukte på forsterkerne mine: tenke, tenke, tenke, planlegge, tenke, planlegge, tenke, tegne, planlegge, innkjøp, tenke, tenke, innkjøp, bygge.

    Må være lov å sitere byggmester Sluket:
    pengesluk skrev:
    Den observante seer har selvsagt observert en viss mangel på finish, forklaringen er som vanlig at dette er prototyper og det prøves ut forskjellige plasseringer, høyder osv. samt at de fungerer som platform for utklekking av forbedringer, nye ideer og varianter.

    Hjul er nesten en nødvendighet når ting skal flyttes rundt og prøves ut. Ingen problemer med resonanser osv. - deles i området 5-800 Hz.
    Siden du er en stor sterk mann trenger du jo ikke hjul, men prototyp-tanken til Sluket har jeg sansen for når det gjelder denne type bygging. Vedder en is på at du ikke blir 99% fornøyd med første utgave, uansett finish  ;D
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    gormj skrev:
    Mye bra planlegging her Ola. Ser du bruker samme fremgangsmåte som jeg brukte på forsterkerne mine: tenke, tenke, tenke, planlegge, tenke, planlegge, tenke, tegne, planlegge, innkjøp, tenke, tenke, innkjøp, bygge.

    Må være lov å sitere byggmester Sluket:
    pengesluk skrev:
    Den observante seer har selvsagt observert en viss mangel på finish, forklaringen er som vanlig at dette er prototyper og det prøves ut forskjellige plasseringer, høyder osv. samt at de fungerer som platform for utklekking av forbedringer, nye ideer og varianter.

    Hjul er nesten en nødvendighet når ting skal flyttes rundt og prøves ut. Ingen problemer med resonanser osv. - deles i området 5-800 Hz.
    Siden du er en stor sterk mann trenger du jo ikke hjul, men prototyp-tanken til Sluket har jeg sansen for når det gjelder denne type bygging. Vedder en is på at du ikke blir 99% fornøyd med første utgave, uansett finish ;D
    Jeg er enig, men av erfaring vet jeg at slike prototyper kan bli stående i stua i månedsvis. Forsterkerne står fremdeles i prototypeboksene, og drossler til strømforsyningen er ennå plassert på benken. Estetikken i mitt nåværende stereoanlegg er helt på grensen av det akseptable (når garva hififolk sier ifra har det gått temmelig langt :)). Designet til disse høyttalerne ønsker jeg å kunne leve med en stund.

    Motsatt kunne jeg med vilje ha gjort så stygt et arbeid at utskifting ville vært nødvendig etter kort tid, men jeg har lenge ønska meg en situasjon hvor jeg bare er fornøyd, og kan slappe av med musikk uten å lete etter forbedringspunkter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Baffelens veier er uransakelige! Jeg beregnet tyngdepunkt, drag forover/bakover etc. på mine bass-OB (de med 5 x 16") og fant ut at teori, bergeninger og oppførsel i virkelighetens verden ikke alltid stemmer.. Jeg måtte bl.a. sette et hjulsett et godt stykke FORAN baflene, selv om elementene har blytunge magneter som henger et godt stykke bak innfestingen. Likevel var det slik at den originale konstruksjonen nesten tippet FOROVER da baflene var ferdig montert. Bare nevner dette, regn ikke med at baflene henger rett ned pent og ordentlig. Veldig sansynlig at de vil vippe i en retning, sågar kanskje både ut/inn oppe/nede. Tyngdepunktet i bunn kan også komme til å overraske deg...

    Jeg brukte rundt. 3.000,- i materialer etc. på prototype/testvariant, dette utgjør ca 3% av sluttsummen med permanente bafler og filterkomponenter. MEGET vel anvendte midler, lærte mye av den metodikken, og en del av prinsippene dette systemet er laget etter var nypløyd mark og da er det definitivt måten å gå frem på. Nå VET jeg mye mer, og neste gang trengs ikke prototyper.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Anbefaler at du prøver ut elementene i en billig plate på enkleste mulige måte før du legger tid/penger i resten. Poenget er å prøve ut selve konseptet, det vil ikke være så annerledes eller hårreisende mye dårligere enn sluttresultatet med tweaks og justeringer/finish.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Mumle.. som i "fanken, nå var jeg jo så godt i gang..?" ;D ;D

    Hvorfor skal du ha det så mye bedre enn oss andre.. Jeg beklager sterkt hvis jeg har sådd tvil eller forkludret planer ::)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Hehe, du har jo helt sikkert rett. Det blir justeringer uansett. Jeg tror dog at det er mulig å hente seg inn med det designet som foreligger. Jeg har en dyktig snekker på laget :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Bra design forøvrig. Veldig kompakte. Jeg holder på med en OB for 1 x 16" nå og den blir 120 cm. høy og mellom 80-160 cm. bred.
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    pengesluk skrev:
    Mumle.. som i "fanken, nå var jeg jo så godt i gang..?" ;D ;D
    Stor humor!

    Håper snekkeren din er rask Ola. Gleder meg som en unge til å høre konseptet så det er i ren og skjær egeninteresse jeg maser om resultater. Hva er tidsplanen?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Planen er å begynne ganske snart :) Følgende gjenstår:
    -Lage en målsatt tegning (lett).
    -Finne tingtang for å få til opphenget (litt mer knotet enn jeg har trodd).

    Snekkerkonsulenten, som forøvrig er en svært dyktig M.Sc.EE, er vanligvis klar på etpar dagers varsel. Det er jeg som somler.

    pengesluk skrev:
    Bra design forøvrig. Veldig kompakte. Jeg holder på med en OB for 1 x 16" nå og den blir 120 cm. høy og mellom 80-160 cm. bred.
    Takk takk! Min snekkerkonsulent ønsker å gjøre ramma så solid og stabil som mulig, mens jeg forsøker å forminske og smalne inn for å få plass i stua. Så ender vi forhåpentligvis på et bra resultat til slutt. Det slo meg at ens egen fysognomi kanhende influerer hva man designer. Jeg er lang og smal, og tegner en spinkel fyrstikkskulptur. Snekkerkonsulenten er kraftig bygd og vil naturligvis komme opp med et mer stødig og tett design.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Sluket (c) Approbert.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Bygging av bafler er påbegynt. Planen er å ferdigstille en baffel ila kvelden.

    Kostnader så langt:
    • 4 stk 15" Hawthorne Augies: (ca) kr 5500
      [*]18mm 122x244cm B/BB bjørk kryssfiner (Nilsson Trelast):kr 1017
      [*]3 stk 2.4m 36x98mm K-stender (Coop Bygg): kr 191
      [*]1 stk 2.4m 45x98mm K-stender (Coop Bygg): kr 88
      [*]4 stk bolter/festeanordning (Byggmakker): kr 230
      [*]Diverse treskruer og umbrako maskinskruer (Biltema): kr 200

    -----------------------------------------------------------------
    • Sum: kr 7279
    -----------------------------------------------------------------


    Bilder kommer.
     
    J

    J.J

    Gjest
    La det ta den tid det trenger !! Det skal ikke være et stress -

    /JR



    Men bilder er fint da ;D
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Vi stresser ikke. Det er viktig å få et pent resultat. Det er lett å bli nonchalant, og da er risikoen for skader og stygge riper stor.

    Det var litt krøkkete på få til kurven i bunn. Radius er 100cm.


    Etterhvert fant vi løsninger.


    Under arbeid.


    Passer fint.


    Det nermer seg.
     

    Vedlegg

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Dæven, er det første som slo meg, dette blir bra saker.

    Jeg gleder meg til fortsetningen. :)

    Sonny
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Mange takk Sonny og toref. Jeg har etpar nye bilder i kameraet. Legger ut i løpet av dagen :)
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Er det slik at du i dette prosjektet gjør litt omvendt av hva man snakker om når det gjelder pendellengder? (Om spørmålet synes uhøffelig så er det i ren uvitenhet). :)

    Jeg trodde at man måtte ha lange pendler - resonansefrekvenser osv. Her er det krok på krok, for å si det sånn?

    Sonny
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Sonny skrev:
    Er det slik at du i dette prosjektet gjør litt omvendt av hva man snakker om når det gjelder pendellengder? (Om spørmålet synes uhøffelig så er det i ren uvitenhet). :)

    Jeg trodde at man måtte ha lange pendler - resonansefrekvenser osv. Her er det krok på krok, for å si det sånn?

    Sonny
    Lengden av pendelen er vel avstand fra baffelens vektsenter til opphengspunktet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.866
    Antall liker
    10.700
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skjønner ikke hvordan disse henges opp. Forklar? ::)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    HEL skrev:
    Jeg skjønner ikke hvordan disse henges opp. Forklar? ::)
    Det er montert ører på hver side av baffelen. Disse skrus inn i den bakre plata. Foreløpig er det kun borret et hull i øret, og en taustump er trukket gjennom og henger over boltene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn