Åpen baffel bass. Oalex gjør et forsøk.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Elementene har kommet :)
    ser bra ut, og jeg kan love deg at 4x15 trykker bra også ;D

    men har hawthorne alltid brukt formstøpte kurver til elementene sine?
    synes å huske at de brukte stemplet stål før, men det kan hende at jeg lider av tæring på hjernen ???
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Ja, det blir spennende dette :) Jeg må for alvor starte planlegging og bygging.

    Det vet jeg ikke. Dette er iallefall støpt. Er det fordeler/ulemper med støpt/stemplet?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Her er en skisse av hva jeg ser for meg. Tanken er å bygge et stativ som baffelen henger i (ref anbefalinger fra Mr-T).





    Det gjenstår endel justeringer.
    -Baffelen blir antagelig kurvet i bunn.
    -De bakerste søylene i stativet vil kanskje bli plassert mer inn mot midten for å gi plass til en stereobenk på to meter.
    -Stativet blir antagelig litt høyere for å kunne gi plass til mellomtone og diskant.

    Va tÿcks?
     

    Vedlegg

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Er det så stort poeng å henge bassbaffel? Trudde det først og fremst var eit poeng for mellomtone og diskant.

    Sigurd
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Dette med opphengt baffel er noe som fascinerer meg veldig. Hva har du tenkt å bruke som oppheng?

    Har du vurdert noe slik som dette?


    forstørret....


    Sonny
     

    Vedlegg

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    audiy skrev:
    Er det så stort poeng å henge bassbaffel? Trudde det først og fremst var eit poeng for mellomtone og diskant.

    Sigurd
    Usikker, men jeg vil tro at resonansfrekvensen bør holdes så lav som mulig for bassene også. Det er forøvrig mulig at mellomtone og diskant monteres i samme baffel etterhvert.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Sonny skrev:
    Dette med opphengt baffel er noe som fascinerer meg veldig. Hva har du tenkt å bruke som oppheng?

    Har du vurdert noe slik som dette?


    forstørret....


    Sonny
    Det var en interessant mulighet.

    Jeg tenkte egentlig la baffelen dingle fra toppen av "stillaset", uten noen montering i bunn. Men det blir en utfordring å få ramma stiv nok.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja, det er en god ide å henge opp bassene også. Husk at det er kun lengden på pendelen som bestemmer resonansfrekvensen, så det kan være lurt å ha opphenget så langt som mulig, dvs et høyt stativ.

    Å bruke gummiforinger vi ikke fungere bra i bassen, resonansfrekvensen på opphenget blir altfor høy.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Men 30 kg hengende baffel vil jo gi en resonansfrekvens på langt under 10 Hz uansett. Det er vel ikke noe behov for spesielt høyt oppheng for å øke pendellengden?
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ville hatt resonansfrekvensen langt under 1 Hz.
    Da Mr. T da lurer, sikkert flere enn meg, på hvordan man gjør dette i praksis. Du kan ikke stoppe halvveis veit du. :)

    Mer infor takk!

    Sonny
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Pendeloppheng... altså å henge den opp bare i toppen. Enkelt og greit.

    En 2 meter lang pendel får en resonansfrekvens på ca 0,1 Hz.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Regner du baffle som en del av pendelen da?

    Sonny
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Når du nenvner EQ - jeg har vel lest i en eller annen tråd at du er en storbruker av EQ - det betyr vel aktive kretser? Også på OB?

    Sonny
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Ja, EQ er i praksis helt nødvendig. Noen gjør det med passive filtre, men man skal ha en porsjon flaks for å få det til (og en veldig stor loddebolt...). Det er mye mye mye enklere å få ting til å henge sammen med et aktivt filter og aktiv EQ. I praksis: et digitalt delefilter. Dessverre så er ikke slike filtre av god kvalitet spesielt billige....

    Selv bruker jeg en PC-basert løsning (=enda dyrere).
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser at OAlex velger å bygge selv, som meg, men det blir ikke billig det heller om man skal gjøre det ordentlig. Jeg ser at kun komponenter for et lav pass filter med justering av frekvens og boost/cut, uten PCB, uten power passerer fort kr. 1 500,-. Hva som er rimelig er jo et relativt begrep, men motstander, kondiser og ett par quad op amper - pengene går fort.

    Sonny
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Siden jeg allerede har infrastrukturen til analogt aktivt filter vil konstnadene komme på under 500kr i delefilter. Noen opa604 og greie filmkondensatorer koster ikke allverden.

    Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilken bassforsterker jeg skal bruke. Crown, Rotel, Hypex.. Usikker.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ved vibrasjonsisolering (ikke bare demping) gjelder det å få resonansfrekvensen så lav som mulig og avkoble med en høy Q-faktor. Dette oppnår man med feks. luftfjærer eller, som her, ved å henge baffelen fritt. For å hindre at utsving så kan man legge til demping. Et rent dempeledd har ingen fjærstivhet, men fungerer som en absorbent og konvertere bevegelsesenergi til varme. Den totale Q for systemet blir da lavt.
    Til demping finnes det hydrauliske dempere, viskodempere, etc, men disse er kostabre og noen ganger avanserte. Massen i seg selv er også et dempeledd, men ved oppheng av baffelen vil jeg anta massen blir for liten til at man får et optimalt tuned mass system. Et produkt som er egnet for demping i denne sammenheng er http://www.swedac-acoustic.se/ sin DG A2. Du kan feks. lage noen lenkeplater som limes sammen og forankres i baffelen/elementet i den ene enden og stativet i den andre. Man må da bare passe på at 6 frihetsgrader opprettholdes slik at dempeledd(ene) tar av for horisontal, vertikal og vridningsbevegelse.
    Du vil da kunne få et svært stabilt system med et minimum av vibrasjoner overført til eller fra gulv/ramme.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en billig 2 x 240W PA forsterker til å dra bassene. Ulempen er den jævla vifta. Jeg har satt inn en digital regulator av den, men allikevel. Når temperaturen på selve kjøleribbene går over +32 °C starter vifta. Kunne kanskje ha strekt meg noe høyere?

    Sonny
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Jeg har ennå ikke bestemt meg for hvilken bassforsterker jeg skal bruke. Crown, Rotel, Hypex.. Usikker.
    hvis du ikke har noe i mot å bygge selv er nok hypex det beste valget.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jo lavere resonansfrekvensen er, jo mindre vil baffelet bevege seg ved audiosignaler.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Dette med vibrasjonskontroll er spennende!
    Mr-T skrev:
    Ja, hele lengden teller i praksis.
    To spørsmål:
    1 Gjeld ikkje dette heller i teorien enn i praksis? At det er slik i teorien for heile pendelen er greitt (dersom baffelen er tenkt uten div flexing). Men vil ikkje baffelen ha ein eigenresonans like vel, avhengig av materiale, utforming mm? jfr temaet om eigenresonans i tonearmar på platespelarar.

    2 Om det er slik du seier, går det då an å oppnå tilnærma det same ved å la baffelen "svaie" på eit mjukt og dempa oppheng på sokkelen? (Mine Bastanis breibandelement er monterte på heller floppy brakettar. Men eg har tenkt: Kanskje er ikkje det så dumt).

    Sigurd
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Sonny skrev:
    Jeg bruker en billig 2 x 240W PA forsterker til å dra bassene. Ulempen er den jævla vifta. Jeg har satt inn en digital regulator av den, men allikevel. Når temperaturen på selve kjøleribbene går over +32 °C starter vifta. Kunne kanskje ha strekt meg noe høyere?

    Sonny
    Lav temperatur = lang levetid.

    Synes nok 32 grader høres lavt ut, mellom 40 og 50 burde gå bra.

    Mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    audiy skrev:
    Dette med vibrasjonskontroll er spennende!
    Mr-T skrev:
    Ja, hele lengden teller i praksis.
    To spørsmål:
    1 Gjeld ikkje dette heller i teorien enn i praksis? At det er slik i teorien for heile pendelen er greitt (dersom baffelen er tenkt uten div flexing). Men vil ikkje baffelen ha ein eigenresonans like vel, avhengig av materiale, utforming mm? jfr temaet om eigenresonans i tonearmar på platespelarar.
    Teori stemmer alltid med praksis - problemet er når teorien brukes feil eller er forenklet ift. problemstillingene ;)
    Man kan tenke seg tre (fire) globale svingesystemer her, hver med sin globale egenresonans og egendemping; 1. Elementet, 2. Baffelen, 3. Rammen, (4) omgivelsene/gulvet.
    Det er ikke bare lengden av pendelen som er bestemmende. Om pendelen er uendelig stiv så vil man ikke ha avkobling i det vertikale planet. Materialet pendelen er laget har betydning for vertikal bevegelse.

    audiy skrev:
    2 Om det er slik du seier, går det då an å oppnå tilnærma det same ved å la baffelen "svaie" på eit mjukt og dempa oppheng på sokkelen? (Mine Bastanis breibandelement er monterte på heller floppy brakettar. Men eg har tenkt: Kanskje er ikkje det så dumt).
    Et system som står og svaier som du sier, kan fungere som en vibrasjonsisolator. Man har imidlertid fått udempet system som er påvirkelig av bla. ytre faktorer.
    Man kan godt dra paraleller til en bil. Bilen ville ikke fungere (sikkert og komfortabelt) med kun fjæring. Med stivt oppheng ville kreftene fra underlaget ha medført utmatting i bilens understell/karosseri (i tillegg til den ukombortable turen det ville blitt). Derfor har man avstemt fjæren mot et dempeledd (støtdemper) for å oppnå komfortabel/sikker kjøring og for at opphenget skal kunne absorbere underlaget.
    Om resonansfrekvensen legges udempet ned mot 1Hz eller lavere så vil man kunne risikere at rommet eller ytre miljøfaktorer i seg selv induserer resonans (baffelen kan starte å svaie med den minste påvirkning). En annen faktor er at om f.eks baffelens masse utgjør 1000ggr elementets bevegelige masse, så vil elementet bevege seg med ca. 1000-delen av amplituden til baffelen, men i motfase. Resultatet er en liten reduksjon i output. Det er når man innfører dempeledd i et avstemt "fjærsystem" at man både får avkobling og et system som dynamisk holdes i ro.

    Å avkoble elementet med dempeledd direkte i en solid ramme er en fin måte å svi av vibrasjonsenergien på (Linkwitz viser til en direkte montering av element til ramme - ulempen med denne løsningen er at bevegelsesenergien overføres til underlaget i stedet for å brenne den direkte av som varme i dempeleddet). Tilsvarende så vil en baffel laget av flere lag med viskoelastsisk masse mellom lagene ha positiv effekt for vibrasjonsdemping av selve baffelen (en svensk høyttalerprodusent kaller dette for Q-board). Masse i seg selv er også positivt - jo tyngre, dess høyere egendemping.

    Litt å lese på:
    http://203.158.253.140/media/e-Book...ck And Vibration Handbook 5th Ed/70811_30.pdf
    http://www.linkwitzlab.com/Driver Decoupling.doc

    En fabrikant som har laget et nært optimalt passivt vibrasjonsisoleringssystem for høyttalere (lokal resonans i selve høyttalerne blir man selvsagt ikke kvitt med dette): http://www.townshendaudio.com/hi-fi-vibration-isolation/stella-stand/

    Om jeg skulle ha uttalt med unøyaktig eller feil, så ber jeg om unnskyldning på forhånd :)
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    En interessant ugreining, Tytte71. Jeg skal forsøke teste DG A2 etterhvert.

    En annen faktor er at om f.eks baffelens masse utgjør 1000ggr elementets bevegelige masse, så vil elementet bevege seg med ca. 1000-delen av amplituden til baffelen
    Du mener vel at baffelen vil bevege seg ca 1000-delen av amplituden til elementet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.865
    Antall liker
    10.699
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får melde meg på her. Abbonerer av prinsipp på alle tråder som handler om OB og/eller fulltoner ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Tytte71 skrev:
    OAlex skrev:
    Du mener vel at baffelen vil bevege seg ca 1000-delen av amplituden til elementet?
    ja... :-[ :-[
    Hva da når bevegelig masse utgjør en titusendel av den statiske som den bevegelige er koblet til? Da kan vi vel begynne å se BORT fra problemstillingen..
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Du kan nok se bort fra dette på 1/1000 også. Det tilsvarer et amplitudetap på mindre enn 0,001 dB hvis baffelen svinger med helt fritt. Neppe hørbart.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Tytte71 skrev:
    OAlex skrev:
    Du mener vel at baffelen vil bevege seg ca 1000-delen av amplituden til elementet?
    ja... :-[ :-[
    Hva da når bevegelig masse utgjør en titusendel av den statiske som den bevegelige er koblet til? Da kan vi vel begynne å se BORT fra problemstillingen..
    Grensen for når man kan se bort fra effekter i vår hobby blir vel fort en subjektiv sak - Jeg mener, det er jo for noen mulig å høre forskjell på om CD-platen er tusjet rød eller grønn på kanten :) Fra spøk til alvor - du har helt rett, jo større masse, dess større undertrykkelse. Det konkrete forholdet er også kun sant i det tilfellet baffelen er fritt opphengt i rammen.
    Hovedpoenget med vibrasjonsisolering er å fjerne den strukturbårne/strukturgenererte støyen samtidig som konstruksjonen og dets deler holdes i ro.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    En bekjent kom med følgende kommentar til designet:

    Utforminga ser ganske proff ut frå skissene. Finishen avgjer kor høg garasjefaktor du får ut. Med 1,2 meter, blir dei ikkje lett å kamuflere. I og med det opne rommet øverst, ser det ut som om innhaldet i ramma er på tur nedover. Kan dei to store bassromma løftast høgare inni ramma? Så spørs det vel berre om det blir liggande eit kråkereir av kablar og komponentar som tyter ut overalt og veltar seg i hybelkaninar attom herr Baffel. Eg er usikker på om du har satt av tilstrekkeleg plass til å plassere kosedyr og nipsfigurar på toppen av apparatet.
    Mvh
    Ivar
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    En bekjent kom med følgende kommentar til designet:

    Utforminga ser ganske proff ut frå skissene. Finishen avgjer kor høg garasjefaktor du får ut. Med 1,2 meter, blir dei ikkje lett å kamuflere. I og med det opne rommet øverst, ser det ut som om innhaldet i ramma er på tur nedover. Kan dei to store bassromma løftast høgare inni ramma? Så spørs det vel berre om det blir liggande eit kråkereir av kablar og komponentar som tyter ut overalt og veltar seg i hybelkaninar attom herr Baffel. Eg er usikker på om du har satt av tilstrekkeleg plass til å plassere kosedyr og nipsfigurar på toppen av apparatet.
    Mvh
    Ivar
    hvis du er redd for at det skal se ut som en fyrtsikkskulptur med kabelsalat, hvorfor ikke skjule innmaten og gjøre det enkelt ;)

     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Fin tegning :)

    Jeg innbiller meg at en fyrstikkskulptur gir et mindre dominerende uttrykk i stua, enn det du skisserer. De sideveggene du har tegna må nødvendigvis ha en viss avstand til baffelen for å unngå H-baffel, og da blir det temmelig digert. Jeg kan alltids montere fronttrekk rundt ramma etterhvert.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    OAlex skrev:
    Fin tegning :)

    Jeg innbiller meg at en fyrstikkskulptur gir et mindre dominerende uttrykk i stua, enn det du skisserer. De sideveggene du har tegna må nødvendigvis ha en viss avstand til baffelen for å unngå H-baffel, og da blir det temmelig digert. Jeg kan alltids montere fronttrekk rundt ramma etterhvert.
    fyrtikkskulpturer gir helt klart et luftigere inntrykk enn en diger kloss, men det krever jo også bedre håndverk for å se bra ut.
    kanskje man kunne laget rammen i lyst treverk, og trekke hvitt frontstoff på den hengende baffelen?

    selve gummistrikkene trenger jo ikke å være så lange, så du kan jo sikkert også kutte ut litt av høyden på toppen.
    for å skjule ledningene kan man kanskje frese inn et spor baksiden av en av rammene.

    ellers synes jeg ikke en liten h-ramme går så veldig på bekosting av spredningen av lyden (bruker selv 20cm lang ramme), men litt påvirker det jo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn