Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.802
    Antall liker
    1.064
    Hjelper lite hva VW sier når Tesla vil ha solgt like mange Y halvannen uke inn september som ID7 solgte i hele Q2.
    8 virkedager inn i september og Tesla har solgt 200 biler om dagen. VW har nå startet reklamekampanje på at mange savner stasjonsvogn, men det ser heller ikke ut til å hjelpe.

    Etter 8 dager har Tesla solgt flere Y enn hvilken som helst VW modell gjorde i hele Q2.

    IMG_3075.jpeg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.475
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Det er når bilen slutter å respondere. Kan skje når en prøver å gjøre ting ut av sekvens som for eksempel å sette bilen i drive med ladekabel i.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.604
    Antall liker
    4.341
    Sted
    Liten by
    Ryggløse Norge er på ferde igjen. Eneste landet i vesten der salget går opp...
    Er vi virkelig så horete eller er det andre grunner?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.604
    Antall liker
    4.341
    Sted
    Liten by
    Ja, det er en god bil til en god pris. Så enkelt kan det være.
    Såvidt jeg har skjønt, så kan alt untatt en god pris debatteres. Frynsete rykte på både kundeservice og feil, og med en enda mere frynsete eier.
    Allikevel selger de i bøtter og spann.
    Men vi var jo verdensmestere på VHS en gang i tiden også...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.459
    Antall liker
    16.031
    Sted
    Sørlandet
    Såvidt jeg har skjønt, så kan alt untatt en god pris debatteres.
    Alt kan debateres. Objektivt så er Tesla Y og Tesla 3 biler som er vanskelig å komme utenom hvis man er ute etter ett nytt elektrisk kjøretøy. Jeg har selv hatt Tesla Y som firmabil og kjørte 40k problemfrie km med den.

    Dette skrev atletico nylig i denne tråden, så enkelt kan det skrives:

    Har fått test kjørt noen 2025 modeller de siste uken, bla Kia EV 3 GT Line kun forhjulsdrift (med ca 40 knapper å betjene + 3 skjermer !), nye Peugeot 3008 4X4 GT 325 hk, Skoda Elroq RS 4X4 340 hk
    Vi har hatt 3 el biler siden 2018, BMW i3 , Polestar 2 og Volvo EX30 Ultra.
    Jeg hadde bestemt meg for at Tesla aldri var aktuelt å kjøre rundt i...men etter å ha fått testet den nye oppgraderte 2025 model Y Juniper long range 4 wheel drive med 514 hk , og en rekkevidde med et 78 kW (75 netto) batteri konkurrenter bare kan se langt etter, kan jeg godt forstå at dette er Norges mest solgte bil. Prismessig havner disse 4 nye bilen temmelig likt rundt ca 550- 565 000 med vinterhjul og hengerfeste. Tesla er også en bil med større innvendig plass en de 3 andre. Så nå må jeg sannsyligvis revudere min avgjørelse om å kjøre Tesla.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.604
    Antall liker
    4.341
    Sted
    Liten by
    Han om det. Jeg har sett andre med motsatt erfaring.
    Personlig synes jeg det er vanskelig. Jeg mener jo selv at Tesla lager gode biler, men er skeptisk til salgs og servicenettverket. Samt at jeg mener at Musk må vekk for alt det er verdt. Men det siste er jo mere personlig. Men jeg merker at både kina-biler og Tesla begynner å bli vanskelig å kommer utenom her i Norge bare på grunn av pris alene.

    Men bare på grunn av alle klagene og alt som kommer ut om noe slett kvalitet, så burde flere tenke seg om. Det er det jeg ikke skjønner.
    At Musk nå ligger lavt og at folk har gullfisk hukommelse, er noe annet...
    Jeg finner det facinerende bare.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    922
    Antall liker
    787
    Sted
    Oslo
    I mellomtiden driver jeg og kjører rundt i Tyskland og Polen på sterkt forsinket sommerferie med ganske ny Ford Explorer EV.
    Jeg er vant med de knappene fra 4 år med en vw id3 og det fungerer, men kunne gjerne vært byttet ut.
    Min står på 19" dekk og er ganske så stillegående i hastigheter rundt 130-150.
    Kvaliteten føles god og nok plass baki til voksne også.
    Alt i alt godt fornøyd med den.
    I dag blir den stående da vi er på vinfestival i Zielona Gora 🍷
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.350
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Holmestrand
    Alt kan debateres. Objektivt så er Tesla Y og Tesla 3 biler som er vanskelig å komme utenom hvis man er ute etter ett nytt elektrisk kjøretøy. Jeg har selv hatt Tesla Y som firmabil og kjørte 40k problemfrie km med den.

    Dette skrev atletico nylig i denne tråden, så enkelt kan det skrives:
    Jeg er stort sett enig i dette.
    Vi droppet Tesla fra vurderingen etter å ha snakket med flere Tesla-eiere som hadde både dårlige og svært dårlge erfaringer med ymse problemer og dårlig service. (Ett par var også ganske så sure pga prisstuntet Tesla gjorde med 3- eren. 😂)
    Når vi så tok mUsk med i ligninga så ble det helt uaktuelt.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.350
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Holmestrand
    PS! Jeg tror ikke Tesla er dårlige biler.
    De er særdeles gode på noen ting, men feks «firkanta» ratt og fjerne hendelen for retningslys er «forbedringer» ingen har bedt om eller vil ha. Jeg liker designet, men ikke betjeningen.

    Når det er sagt så er den Google Bil-greia i Volvo-en vi har heller ingen drøm. 😳

    Hvordan er det mulig å lage et system for bilen hvor grensesnittet knapt har muligheter for tilpasning.
    Å sette opp sin egen «home»-screen burde være minimum for å holde det hele oversiktlig og derved trykking av «knapper» på minimum.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.802
    Antall liker
    1.064
    Jeg er stort sett enig i dette.
    Vi droppet Tesla fra vurderingen etter å ha snakket med flere Tesla-eiere som hadde både dårlige og svært dårlge erfaringer med ymse problemer og dårlig service. (Ett par var også ganske så sure pga prisstuntet Tesla gjorde med 3- eren. 😂)
    Når vi så tok mUsk med i ligninga så ble det helt uaktuelt.
    Hva konkret gikk problemene ut på?

    Jeg tror nok Tesla er best å eie i garantiperioden (jeg har prøvd begge), men ingenting med Tesla peker seg ut i noen spesiell retning ift VW og Audi. Og Tesla blir best om du bare aksepterer litt knirk og noen millimeter misaligment her og der som er helt ubetydelig i daglig bruk.

    En utfordring til Tesla er at dem som kjøper Tesla idag er foret med gamle rykter rundt panelgaps, lakk osv. så mange lager urettsmessig mye støy for den minste ting. Og så tror mange at alt er garantisak, også dekkslitasje på biler som bruker under 3 sek på å nå 100. Det er bare å se på innleggene på FB gruppene. Tror ingen går over sin VW, MB osv med forstørrelsesglass selvom man ser dem også har slike ubetydelige kosmetiske feil.

    På min siste Tesla, en X, så måtte Tesla ha et par forsøk på fikse ei airbaglampe. Irriterende nok å levere bil noen km unna, selv med fri leiebil. Nå skal den inn igjen for en vinduregulator og baklukeåpneren, men da kommer Tesla Mobile Service hjem i gårdsplassen for å fikse mens jeg er på jobb. Kan ikke bli bedre enn det og meg bekjent er det ingen andre som gjør dette.

    Ofte er det også interessant å høre dem som er negative til tidligere Tesla opplevelser, at de hadde kjøpt Tesla igjen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.802
    Antall liker
    1.064
    PS! Jeg tror ikke Tesla er dårlige biler.
    De er særdeles gode på noen ting, men feks «firkanta» ratt og fjerne hendelen for retningslys er «forbedringer» ingen har bedt om eller vil ha. Jeg liker designet, men ikke betjeningen.

    Når det er sagt så er den Google Bil-greia i Volvo-en vi har heller ingen drøm. 😳

    Hvordan er det mulig å lage et system for bilen hvor grensesnittet knapt har muligheter for tilpasning.
    Å sette opp sin egen «home»-screen burde være minimum for å holde det hele oversiktlig og derved trykking av «knapper» på minimum.
    Jeg har Yoke rattet samt ingen hendler og helt ærlig kunne jeg ikke være mer fornøyd. Det passer bilen. Og 2-3 mnd har man lært teknikken med retningslys (jeg blinker mer enn de fleste). Har du kjørt med Yoke over en periode?

    Homescreenen er vel adaptiv; altså ikonene nederst er dem 5-8(?) du brukte sist.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    922
    Antall liker
    787
    Sted
    Oslo
    PS! Jeg tror ikke Tesla er dårlige biler.
    De er særdeles gode på noen ting, men feks «firkanta» ratt og fjerne hendelen for retningslys er «forbedringer» ingen har bedt om eller vil ha. Jeg liker designet, men ikke betjeningen.

    Når det er sagt så er den Google Bil-greia i Volvo-en vi har heller ingen drøm. 😳

    Hvordan er det mulig å lage et system for bilen hvor grensesnittet knapt har muligheter for tilpasning.
    Å sette opp sin egen «home»-screen burde være minimum for å holde det hele oversiktlig og derved trykking av «knapper» på minimum.
    Jeg kommer fra HTC hero og Android 1.6. Tilpasse etter eget ønske med widgets og apper i en bil hadde vært en drøm.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.945
    Antall liker
    5.190
    Torget vurderinger
    4
    Ser veldig lovende ut. Kan bli første beaver på meg

    Mange av dataene har også blitt hintet om tidligere, men i dag bekrefter BMW at bilen får en svært god rekkevidde, med hele 805 kilometer etter WLTP-standarden. Lynrask lading og et digitalt løft uten sidestykke er også med på å gjøre bilen til noe helt annet enn det både BMW og de fleste andre har i garasjen fra før.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.604
    Antall liker
    4.341
    Sted
    Liten by
    Ser veldig lovende ut. Kan bli første beaver på meg

    Mange av dataene har også blitt hintet om tidligere, men i dag bekrefter BMW at bilen får en svært god rekkevidde, med hele 805 kilometer etter WLTP-standarden. Lynrask lading og et digitalt løft uten sidestykke er også med på å gjøre bilen til noe helt annet enn det både BMW og de fleste andre har i garasjen fra før.
    Fully charged virker ekstremt interessant!
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.350
    Antall liker
    10.845
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har Yoke rattet samt ingen hendler og helt ærlig kunne jeg ikke være mer fornøyd. Det passer bilen. Og 2-3 mnd har man lært teknikken med retningslys (jeg blinker mer enn de fleste). Har du kjørt med Yoke over en periode?

    Homescreenen er vel adaptiv; altså ikonene nederst er dem 5-8(?) du brukte sist.
    Nei, har ikke det, og jeg ser poenget ditt.
    Slike ting er helt sikkert en vanesak,
    men personlig ser jeg ingen grunn til å endre dette.

    Adaptiv, men jeg ønsker å sette en fast home-screen.
    Like så ønsker jeg å bestemme rekkefølgen på telefonfavorittene mine.
    Det er klart ting som fungerer fint her, men jeg er ikke imponert.
    Noe jeg også har sett på andre el-biler.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn