Lydplanke vant kampen om plass på tvbenken. Veldig fleksibelt, og full automatikk på av og på, men det føles litt rart å ikke ha de gode gamle komponentene der.
Men da får jeg prøve lykken på finn dått enno og se om noen vil overta
Denon PMA-510AE, Dali Concept 1 og Argon Sub840. Koselig lite anlegg
Litt flaut, synes jeg. En Samsung HW-B660D lydplanke.
3.1 kaller de den pga senterhøyttaler og det er en trådløs subwoofer med i pakken.
Ikke så mye annet å si enn at den funker greit, er så lav at den kan ligge på tvbenken uten å sperre utsikt og det er veldig så brukervennlig med kun en og samme fjernkontroll til alt.
Lite blomsterspråk å finne om lyden
mvh
Han Finn, altså.
Da er subwoofer hentet av en av de hyggeligste karene jeg vet om, og høyttalerne kommer det en for å plukke opp på torsdag. Bare forsterker igjen så er lydplankekonverteringen komplett. Veldig fint at anlegget som i sin tid ble kjøpt fra Thorvaldsen på Hifiklubben i Moss (Da den lå der som Domino’s nå ligger, de som vet de vet) får leve videre hos andre.
mvh
Effektfaktor, ofte kalt cos φ (fi).
fi er vinkelen mellom spenning og strøm, i en vekselstrømskrets med spoler og/eller kondensatorer vil som regel strøm og spenning ikke være synkrone.
I en rent ohmsk krets så er cosφ=1.
Kondensatorer, spoler, motorer, lysrør og mange andre apparater innfører reaktive komponenter, og da synker cosφ.
On May 14, Bruce Springsteen and The E Street Band opened their Land of Hope & Dreams Tour in Manchester, England. Highlights from that first night are now available digitally as the “Land of Hope & Dreams” EP – including the title track, “Long Walk Home,” “My City of Ruins” and the band’s cover...
Ble selv ekstremt imponert over en liten kinesisk 3255 forsterker. Kjøpte en liten 3E Audio A7. Her snudd på hodet for å få plass til Burson extendere og Sparkos 2590 op-amper.
Ble selv ekstremt imponert over en liten kinesisk 3255 forsterker. Kjøpte en liten 3E Audio A7. Her snudd på hodet for å få plass til Burson extendere og Sparkos 2590 op-amper.
Vis vedlegget 1131237Vis vedlegget 1131238
Burson extendere er bare en dip 8 forlenger. Det er ikke plass til de store Sparkos op-ampene inne i chassiset.
Op-amp rolling er litt som tube-rolling, artig tweaking. Har mange forskjellige op-amper liggende.
Testet Burson V7 Classic også men det ble litt vel mye vaniljekrem. 3E Audio forsterkeren er veldig smooth og varmtklingende i utgangspunktet så da tror jeg V7 Vivid ville fungert bedre.
Blomsterspråkreddet av Elkjøp! ...og noen få ord av meg selv
Her kommer derfor omtalen av Samsung 3.1ch HW-B660D lydplanke, den perfekte ledsageren til TVen!
Denne lydplanken gir en utrolig lydopplevelse som vil imponere alle som er heldige nok til å lytte til lyden den produserer. Den kombinerer tre hovedlydkanaler med en basshøyttaler, for ekstra basstoner. Sånn at de gangene du synes bassisten er sparsom med tonene, så redder Samsung og de ekstra basstonene kvelden og sikrer husfreden.
Bass Boost Mode gir enda mer kraft til høyttaleren, for dem som verdsetter ekstra dype basstoner.Du skal som du forstår ha rimelig høyre krav til bassen om ikke HW-660D innfrir.
Dersom stereo blir for enkelt, så kan denne planken by på mer. Tre inn i en verden skapt av Dolby Atmos og DTS Virtual:X, som gir deg et utrolig oppslukende, dypt lydbilde. Denne lydteknologien lager flerdimensjonal lyd, og får musikk, mennesker, eller objekter til å våkne til live, slik at du føler at du er midt i handlingens senter. Blir det for oppslukende for deg og du vil komme deg ut fra handlingens senter så kan du når som helst gå tilbake til stereo.
Tenker du at nå kan det ikke være mulig at det finnes enda mer teknologi inni denne planken, så tar du feil.
Ved å analysere innholdet du ser på, vil denne lydplanken automatisk optimalisere lyden, slik at du kan oppleve lyd som er perfekt tilpasset den spesifikke filmen eller TV-programmet du ser på. Adaptive Sound kalles det.
Legg til at subwooferen er trådløs og kan plasseres nær hvor som helst uten plagsomme ledninger, at lydplanken kun trenger en (1) hdmi-kabel som tilkobling og at den helt sømløst slår seg selv av og på med samme fjernkontroll som TVen og du forstår at tiden for separate bokser og tungvindte løsninger er forbi.
Velkommen til fremtiden!
Snakker om blomsterspråk, så er denne omtalen bra i sjangeren.
Bare å holde seg fast når det blir a visceral immersion.
Jeg tror at denne høyttaleren låter helt fantastisk, uten å ta stilling til verken delepris, eller salgspris.
Gjentar, jeg tror denne høyttaleren låter fantastisk, så det jeg skriver videre handler ikke om det.
Det som jeg synes er interessant, eller i alle fall undrer meg litt. Det er om måleguru Atkinson har blitt
1 - Gammel, mjuk og tannløs, eller
2 - Fått flere perspektiv og dermed litt mindre kategorisk?
For noen år siden målte han en rimeligere utgave av E-høyttaleren til Audio Note.
Given Audio Note's early dominance of the low-power scene, you'd expect any loudspeaker from them to be a high-efficiency design, and you'd be right. What you wouldn't expect is how they go about doing it, since none of the 20-odd models in their speaker line appears to be much more than a...
www.stereophile.com
Klippet og uthevet av meg. For å vise forskjellene.
Gamleomtalen The Audio Note AN-E Lexus Signature was one of the more sensitive dynamic speakers I have measured, at an estimated 92.5dB(B)/2.83V/m, though it should be noted that this is well below the specified 98dB figure.
Nyomtalen Audio Note specifies the AN-E/SPx Field Coil's sensitivity as a very high 97dB/W/1m. While my B-weighted estimate was lower, at 91dB(B)/2.83V/1m, this is still usefully high. Audio Note recommends that this speaker be placed in a room's corner, where the reflections from the closely spaced boundaries will increase the level, particularly in the bass (see later). I suspect that Audio Note's sensitivity was taken in this condition.
Gamleomtalen The optimistic specification lists the AN-E's –6dB point as 17Hz, implying that this is the port tuning frequency. However, the saddle centered on 29Hz in the impedance graph (fig.1) suggests that this is the tuning frequency of the rather small port at the base of the cabinet's rear. The port's response does indeed peak at 29Hz (fig.3, left-hand trace), with the woofer's output showing the usual notch at this frequency. However, the woofer rolls off a little early for the port to extend the speaker's output down to the port tuning frequency.
Nyomtalen
Nevner ikke noe om de oppgitte 18Hz. Heller ikke at basselementet ruller av for tidlig for å møte porten. Men han har gått lengre enn forrige runde og faktisk målt høyttaleren inn i et hjørne. Fortsatt ikke et ord om de oppgitte 18Hz selv om grafen tydelig viser at den faller ganske så bratt fra 30Hz og er rundt 25dB ned ved rundt 20Hz.
Det han skriver er: This graph shows that the Audio Note's low frequencies are indeed boosted by the corner placement, and the treble now smoothly slopes down in textbook fashion. The response in the midrange is uneven.
Hvem er hvem, og hvem er inntrenger?
Konklusjon gamleomtalen
In its use of a fairly large woofer in a large cabinet, the Audio Note AN-E Lexus Signature is a somewhat old-fashioned design for a two-way. It didn't measure as badly as I expected it to, its designer obviously having worked hard to produce a neutral balance in-room. But I was disappointed by the very lively cabinet and by the discontinuity at the top of the woofer passband, the effects of both of which I could hear with the sample that I measured. And its specified sensitivity and bass extension are misleadingly optimistic, in my opinion.—John Atkinson
Konklusjon nyomtalen
The Audio Note AN-E/SPx Ltd. Field Coil's measured performance is somewhat idiosyncratic. It confirms that the speakers need to be placed in the room's corners, with the appropriate care taken in setup.—John Atkinson
Jeg pleier veldig raskt å hoppe til målingene i Stereophileomtalene.
Personlig synes jeg det har vært befriende å lese Atkinson fortelle om sammenhengene mellom målingene og lyd.
Samt kanskje aller mest at han sier det som det er. Med risk for å bli upopulær og hisse opp noen produsenter.
Denne litt snillere nåtildagsutgaven av Atkinson har kanskje mistet litt av nytteverdien og balansen mot det som står av opplevelser i selve omtalen?
Jeg synes det er helt uproblematisk at han påpeker ting som er avvikende fra optimal/god prestasjon på ting jeg liker lyden av. Ref min egen Border Patrol DAC som fikk han i såpass i panikkmodus at han begikk "dødssynd" da han sendte den til en annen for second opinion siden første anmelder elsket lyden mens målingene var ren slakt. Jeg må bare klare å hvile i å like det som ikke måler godt. Uproblematisk.
Jeg synes ikke det er helt uproblematisk at Atkinson i mindre grad påpeker funnene sine og skriver om det i sine notater etter målingene.
At noen oppgir måledata i nedoverbakke, medvind og med kjøttkaker til middag mens andre måler vindstille og på sletta, og de førstnevnte "slipper unna" undergraver gyldigheten til den jobben Atkinson faktisk gjør. Synes jeg.
En "tilfeldig" annen høyttaler fikk i 2007 følgende kommentar: The sensitivity on its woofer axis, which is 37" from the floor, is both below the specification and below average, at an estimated 85dB(B)/2.83V/m. Den var oppgitt til 86dB
Det var brattere før i tida.
Jeg synes, og forventer, at et målt avvik på 6dB faktisk kommenteres med hva det betyr, ikke bare med det som jeg leser som en (bort)forklaring på vegne av produsenten.
Målinger og tolkningen av dem må få leve på egenhånd og være så objektive som mulig.
Jeg mistenker at de som kjøper høyttalere på grunn av målinger ikke bryr seg så mye om teksten i omtalen, og jeg mistenker at de som kjøper høyttalere basert på teksten i omtalen ikke bryr seg så mye om målingene.
Altså tror jeg ikke det er så skummelt om Atkinson skrur av softclippingen.
Ja til en mer nysgjerrig måleguru som prøver ut ting og går i dialog med produsentene for å finne ut av hva, eller om, de har tenkt.
Ja til en måleguru som benytter muligheten til folkeopplysning og tilfører kunnskap til sine lesere.
Så kan også de av oss som i praksis liker ting som ikke måler godt lære litt om hvorfor vi har det sånn.
Tilbake til et av uttrykkene i den nye omtalen Visceral Immersion
Ved hjelp fra google og innebygget AI der: Visceral:
This term, derived from the word "viscera" referring to internal organs, implies a deep, instinctive, and emotional response. A visceral reaction is often immediate and intuitive, bypassing rational thought. Immersion:
In the context of virtual and augmented reality, immersion describes the feeling of being present within the digital environment. It's about the user's sense of being transported to another world.
En dyp, instinktiv følelse av å blir transportert til en annen verden. Det henger for meg godt sammen med hva det å høre på musikk skal kunne gjøre.
Jeg tror også at for meg så vil det lett kunne skje når jeg hører på en av disse høyttalerne, og mange andre. Avhengig av blant annet ting som dagsform og sinnstemning.
Dette er ikke skrevet for å skape temperatur eller krangel eller noe sånt. Det er positive ting i disse omtalen når det gjelder tolkning av målingene og i andre omtaler som også påpeker avvik, men likevel synes jeg at jeg fant noe verdt å skrive om.
Jeg ble bare så forundret da jeg leste denne ferske omtalen og mente å huske at sånn var det da ikke da han målte en AN-E tidligere.
Det fikk meg til å undersøke og da begynte jeg å hoste opp bokstaver
Det som jeg synes er interessant, eller i alle fall undrer meg litt. Det er om måleguru Atkinson har blitt
1 - Gammel, mjuk og tannløs, eller
2 - Fått flere perspektiv og dermed litt mindre kategorisk?
Jeg har lest Stereophile i mange år. Brodern har abonnert, og vi bytter blad. (HiFi News and Record Review ).
Jeg tror du har helt rett, og du kunne jo sende inn et leserbrev og se hva slags svar du får.(?)
Jeg tror det er riktig det som sies over her om annonsører.
Jeg vil tro at annonsepenger spiller større og større rolle. Dette på bakgrunn av at dyrere hifi er blitt veldig dyrt, og dermed ikke for alle, slik at kundene er relativt få. Som kjent er heller ikke hifi den delen av underholdningselektronikk som vinner markedsandelene. Uten å kunne vise til tall, så antar jeg at annonseinntektene er en større andel av pengene det lages magasin for enn tidligere.
Jeg tror man skal se på HiFi magasiner mer som underholdning, og lese dem som det. Altså ikke som vitenskapelige publikasjoner.
Blomsterspråk, som det kalles her, er en del av pakka. Det er viktig at det skrives både godt og underholdende. Et underholdningsmagasin underholder kun et fåtall med kun tørre fakta.
Likevel er Stereophile ett av de mer edruelige som skriver om HiFi som levebrød.
Stereophile kan ansees å være i den mer seriøse enden av skalaen. Se på f eks engelske *What HiFi .
Der i gården drar de strikken så langt med å favorisere annonsører at troverdighet er lik null. En stor overvekt av produkter som blir omtalt er Made in Britain, og så og si alt som blir anbefalt er BritFi.
Her er f eks anbefalinger for beste integrerte forsterkere hvor alle sies å vær ledende i sin klasse.
Exceptional record players for those with deep pockets
www.whathifi.com
Har man erfaring og /eller vett i skolten så henger ikke slikt på greip.
Dette fra What HiFi er tydelige eksempler, men poenget er at uansett hva du leser må en bruke hue.
Det gjør jo du @_RoDa_
Jeg for min del kunne virkelig ikke brydd meg mindre om målinger. Man kan ikke måle opplevelser. Men om man på død og liv skal måle, synes jeg det blir (enda mer) latterlig å arrestere det faktum at det blir målt en lavere sensitivitet enn det produsenten oppgir, når man måler på en helt annen måte enn det produsenten oppgir.
Siterer deg @Atlerovik siden du kom med et såpass tydelig svar at det passet.
Men mine kommentarer er ikke rettet direkte til deg, les dem som mine meninger om temaet.
Det tenker jeg selvfølgelig er i orden, og man må tilnærme seg valg av komponenter på sin egen måte. Jeg skriver da også en del om min måte, siden dette er min tråd. Ikke i en vennetråd for noen merker og ikke for mer enn de maks 10 leserne denne tråden har. Og for meg selv som referanse til senere.
Jeg er helt enig i at opplevelser ikke går an å måle. Jeg for min del synes opplevelser som det som beskrives i denne omtalen (den nye) har veldig lite nytteverdi for å si noe som helst om hvordan denne høyttaleren låter. Jeg trenger sammenligning med andre høyttalere og mer konkret beskrivelse av hvordan det låter.
Jeg kan nevne litt. Fordi jeg har lyst å nevne det og for å forklare hva jeg mener. Jeg trenger. Jeg synes. Jeg mener. Det har null å gjøre med hva andre trenger, mener eller synes.
Han skriver at metallstativene er essensielle for å få den beste lyden. Ikke et ord om hva som er den beste lyden eller hvordan det låter annerledes enn de stativene som er laget at tre. Best lyd mener jeg er individuelt og at det for noen vil være lyden med trestativene.
Biwiring er også essensielt, og her forklarer han at med to forskjellige kabler på basselementene så kunne han få sweetness & air eller presence & girth. (Jeg har litt lyst å kommentere angående fenomenet air ved å bytte kabler på elementer som ikke spiller høyere enn 2,5kHz, men dropper det)
Videre i det han beskriver av sin opplevelse av høyttaleren så klarer jeg ikke å ta det inn som annet enn for meg ganske så uforståelig. Tenker at det er forståelig for en annen målgruppe enn meg. At det ikke går an å måle: "consistently intimate, resonant, and personal, as though the speaker was revealing the core of the recording. It unearthed music's emotional depth, revealing layers of meaning previously obscured" det er er det helt uproblematisk å være enig i. At det ikke går an å måle. Jeg var litt bekymret for at det er sånn omtaler skrives nå om dagen, men tror det handler mest om han skribenten og hans måte å skrive på.
Her litt om en platespiller fra samme mann: "I would even say it displayed an inherent love of music, reflected in its wide rhythmic gait and warmhearted embrace of the LPs I spun on it". For å prøve og holde det sånn passe positivt og ikke si så mye når jeg ikke kan si noe positivt så nøyer jeg meg med å si at jeg ikke synes det funker for meg med omtaler som beskriver opplevelser med produkter på den måten.
Men om man på død og liv skal måle, synes jeg det blir (enda mer) latterlig å arrestere det faktum at det blir målt en lavere sensitivitet enn det produsenten oppgir, når man måler på en helt annen måte enn det produsenten oppgir.
Annet perspektiv. Jeg synes ikke det er latterlig. Grunnen er at produsenten ikke oppgir måten de måler på. Det Atkinson gjør er å servere det han tror kan være grunnen til at det er så stort avvik mellom hva han måler og hva produsenten oppgir. Det er god informasjon til den som leser målingene. Jeg synes det er bedre informasjon om høyttaleren i den setningen alene i målingene enn hva hele den skriftlige omtalen ga. Jeg synes det.
Det produsenten starter sin beskrivelse av høyttalermodellen E med er det som kan leses som drittkasting på andre produsenter. The majority of the high-end audio marketplace is occupied by ill-conceived low efficiency loudspeaker systems. These designs usually consist of several less-than-ideally matched drivers and a very complex crossover, crammed into a cabinet that exhibits the tonal and textural qualities of reinforced concrete. Their designers are blinded by the dogmatic quest for high sound pressure levels and flat response.
Det kan man synes akkurat hva man vil om. Jeg synes ikke noe om den måten å selge på. Jeg synes.
Videre etter å forklare litt om hvordan han tenker om følsomheten til en høyttaler ser Atkinson på impedans og fase, forklarer noe om det og avslutter med å anbefale å benytte 4Ohms utgangene på en rørforsterker. Jeg synes det er nyttig.
I den forbindelse så han noe greier rundt 200Hz og målte kabinettet for å se om det var noe der. Det han fant var både nyttig fordi han kan forklare at det ikke har noe å si for lyden og fordi han på den måten også bekreftet det produsenten skriver om arbeidet sitt med å plassere kabinettets bidrag til lyden der det hjelper elementene og ikke forstyrrer. selv om det er et livlig kabinett. Ikke bare nyttig, men ganske kult synes jeg.
Videre viser han at diskanten er i snitt 2-3dB lavere i nivå enn basselementet, han forklarer noe om hvorfor den vanlige responsen i mellombass ikke er synlig på målingene her og hvordan det henger sammen med måten høyttaleren er konstruert på for ikke å boome i bassen når den plasseres i hjørnet.
Han måler horisontal spredning, knytter det opp med hva produsenter sier om toe-in og hva som skjer om du ikke følger produsentens råd. Ja, jeg synes det er bra og nyttig. Så kommer det noe som nesten virker som han prøver å være morsom, men det er uansett en kommentar om å ikke lytte til denne høyttaleren stående.
Tipper det i praksis betyr å lytte på høyde med diskanten og heller lavere enn høyere enn det.
Jeg synes det er interessant at kan tester ut hva som skjer når du plasserer høyttaleren i et hjørne og måler in-room responsen. Jeg synes det er opplysende at det viser at høyttaleren ikke nødvendigvis treffer -6dB ved 18Hz i alle rom og at det ikke nødvendigvis er helt jevn frekvensgang i mellomtonen med den plasseringen. For meg er det også nytteverdi i at dersom jeg liker hvordan denne høyttaleren spiller så kan jeg se etter tilsvarende målingen for å grovsortere andre høyttalere jeg tror jeg kan like. Så oppsummerer han at høyttaleren er noe utenom det vanlige, trenger å plasseres i hjørnene i rommet, og at du må jobbe litt med plassering.
Jeg liker å ha tro på folk generelt. Jeg liker å ha tro på at vi kan ha veldig forskjellig tilnærming til det tekniske ved hobbyen og samtidig ha den samme lidenskapen til musikken. Jeg liker å ha tro på at de forskjellige tilnærmingene kan være et godt utgangspunkt for diskusjoner, forståelse og læring. Jeg liker å ha tro på sånne ting fordi jeg tror det gir utvikling i stedet for stillstand.
Jeg har skrevet et par innlegg i det siste i tråden som har en risiko for å skape temperatur. Jeg tror likevel det er såpass "viktig" å skrive om at den risikoen er til å leve med. Jeg tror at dere jeg ser på som kompiser, men som har en annen tilnærming enn meg, ikke tar det personlig. Selv om vi er uenige om noen greier.
. Jeg liker å ha tro på folk generelt. Jeg liker å ha tro på at vi kan ha veldig forskjellig tilnærming til det tekniske ved hobbyen og samtidig ha den samme lidenskapen til musikken. Jeg liker å ha tro på at de forskjellige tilnærmingene kan være et godt utgangspunkt for diskusjoner, forståelse og læring. Jeg liker å ha tro på sånne ting fordi jeg tror det gir utvikling i stedet for stillstand.
Veldig enig.
På en god dag tror jeg de fleste her inne prøver å følge dette.
Etter et langt liv med hifi, hvis man ikke går lei eller konk, vil de fleste finne og følge sin egen sti til det som gir gode musikk opplevelser og glede. Her finnes et mylder av forskjellige tilnærminger, og etter min mening er det ikke noe «feil» med noen av dem, mer smak og behag enn rett og galt.
Hvis noen mener jeg tar feil lever jeg godt med det(på en god dag)
Jeg har skrevet et par innlegg i det siste i tråden som har en risiko for å skape temperatur. Jeg tror likevel det er såpass "viktig" å skrive om at den risikoen er til å leve med. Jeg tror at dere jeg ser på som kompiser, men som har en annen tilnærming enn meg, ikke tar det personlig. Selv om vi er uenige om noen greier.
Det har du 100% rett i, i hvert fall når det gjelder denne kompisen (som jeg tar sjansen på å titulere meg selv som). Jeg leste innlegget ditt som det det alltid er, din personlige mening og preferanse. Og som du selv er inne på, det var skrevet med risiko for (intensjon om?) å skape litt temperatur. Jeg fikk lyst til å svare litt ufiltrert og dele min mening. Som selvsagt ikke er noe mer enn det. Uten intensjon om å skape en lang diskusjon om emnet, noe som jeg også finner ganske meningsløst og trøttende. Og en ulmende frustrasjon rundt for mange slike, er vel noe av grunnen til at jeg kanskje fyrte opp litt mer enn jeg burde. I tillegg til det faktum at jeg er i ferd med å bli en gammel, gretten gubbe, selvsagt.
Etter et langt liv med hifi, hvis man ikke går lei eller konk, vil de fleste finne og følge sin egen sti til det som gir gode musikk opplevelser og glede. Her finnes et mylder av forskjellige tilnærminger, og etter min mening er det ikke noe «feil» med noen av dem, mer smak og behag enn rett og galt.
Å skrive om et sånn tema med intensjon om å skape temperatur, tror jeg blir lite fruktbart.
Derfor forsøker jeg å balansere risiko for total nedbrenning med å faktisk uttrykke egen mening tydelig nok.
Ikke enkelt alltid. Eller, nesten aldri enkelt. Det er tross alt tastatur og skjerm mellom oss her inne.
For å demonstrere dette:
Her lytter jeg uten glød i ett eneste rør, og med klasse D monoblokker.
Da er det selvsagt at jeg må sladde tær uten sokker
Det har blitt svært så praktisk med denne sommermodusen.
Monoblokkene står bare på høykant på sidene av rørforsterkerne når de ikke brukes.
Så er det ikke verre enn å flytte høyttalerkablene og å koble subwoofer fra høynivåinngang til rca-kablene og få Eversolo til å sende lyd ut på de analoge utganene.
Et minutt eller maks to så er byttet utført.
Kona ønsket seg The Lost Albums - tracks 2 - fra Springsteen til bursda'n så P7en og rørforsterkeren måtte til pers igjen
Veldig kjekt med noe kjølig klasse D i sommerhalvåret. Jeg plukket opp et par Hypex monoblokker fra Apollon Audio for noen år siden og de er jaggu gode ha nå, i tillegg til at de låter supert.
Ikke så lenge siden jeg leste en review i stereophile der godeste Atkinson var ganske så direkte og kansje litt småfrekk mot reviewern som hadde lyttet og skrevet testen.. for målingene var urtragiske på høytaleren.. men lytteren var ekstatisk og full av lovord..
Det sto vel noe i den duren som "i don't know what AA has been drinking.."