En klasse D er en PWM-forsterker. Og signalet som lavpassfiltreres på utgangen er et PWM-signal. Veldig analogt.
Det kommer an på flere faktorer. De fleste klasse D er ikke rene PWM-forsterkere siden de har flytende switchefrekvens og dermed endrer både pulsbredder og frekvens for å nå målet.
Det som skiller en analog PWM fra en digital PWM er hvordan pulsbreddene blir definert. Når de er analogt definerte kan de ikke konverteres tilbake til det opprinnelige signalet uten et tap. Når de er digitalt definerte kan de konverteres tapsfritt tilbake til det opprinnelige signalet. En annen viktig forskjell er at analog PWM blir til i en analog komparator, mens digital PWM blir til i en DSP som kalkulerer pulsenes størrelser matematisk. Dette medfører for eksempel at pulsbreddene også inneholder korreksjonsverdier i pulsstrømmen. I en digital klasse D gjøres dette som en direktestrøm uten tidsreferanser, feilkorreksjon etc, men det er like fullt en digital versjon av PWM.
Og inneholder hinsides høye frekvenser på grunn av firkantpulsene. Og slikt vil en jo ikke ha inn i høyttalerelementet.
Det har fint lite å si for høyttalerelementene. Det har derimot veldig mye å si for omkringliggende elektronikk. De første Zap Pulse med luftspoler genererte så mye støy at CD-spilleren nektet å fungere.
Et filter er ikke en DA-konverter som du antyder
Du kan fint kjøre et (digitalt) DSD-signal gjennom et lavpassfilter og få analogt signal på den andre siden. Sony lagde en forsterker som kjørte DSD forbi utgangstransistorene og dermed beholdt signalet ikke bare digitalt også helt ukonvertert frem til utgangsfilteret.
Så må du gjerne kalle forsterkeren digital fordi reguleringssløyfa arbeider i det digitale domenet.
Ja, vi kaller en forsterker som arbeider i det digitale domenet for digital. Det ligger i sakens natur.
Om denne sløyfa er en P som du bekriver, PI eller PID er av underordnet betydning.
Vanligvis bruker vi ikke begrepet proporsjonal om en ordinær closed loop negativ feedback, fordi de er ikke særlig like i måten de jobber på.
Den proporsjonale komponenten av korreksjon i en PID-regulator er veldig "soft" og har ingen kontroll over gain i forsterkeren. Den skal i tillegg få hjelp av den integrale og den derivative funksjonen siden den har så lite margin å korrigere på at det blir stående igjen ganske store feil. Vi har da for eksempel 26dB gain i forsterkeren, og PID-kontrolleren endrer ikke på dette. Forsøker du å øke den proporsjonale komponenten blir kretsen veldig fort ustabil.
En NFB derimot vil være selve det som styrer gain i forsterkeren og fungerer som en direkte spenningsstyring. Vi kan for eksempel ha 80dB open loop gain i forsterkeren (som er den forsterkningen vi får om vi kobler fra NFB-en), også 26dB demping tilbake i NFB, og ender da med en total gain på 26dB. Forskjellen på 80 og 26dB vil da være rommet vi har å feikorrigere i.
Så man kan si at der en NFB har kanskje 50dB rom å feilkorrigere i har i teorien den proporsjonale komponenten i en PID-regulator 0dB å feilkorrigere i. En NFB som jobber med 0dB feilkorreksjon er både ineffektiv og svært ødeleggende for ytelsen. En annen interessant detalj, som du tidligere også hevdet var vissvass, er at for at NFB-en skal fungere må den båndbreddebegrenses slik at man fortsatt har open loop gain igjen der NFB-en ruller av. PID-en er mer egnet til trege systemer der man kan justere seg til en korreksjon litt forbi den naturlige båndbredden på systemet. Resultatet er forholdsvis dårlig egnet til audio, men veldig bra til for eksempel temperaturstyring og bevegelseskontroll.
Så forskjellen på NFB og PID, eller PI, eller P, er virkelig ikke av underordnet betydning. Det er mer korrekt å si at det ser selve fundamentet for hvordan en forsterker virker.
Du får nå bare fortsette å strø om deg med omtrentligheter og omstendelige begreper som jeg oppfatter som vissvas.
Det er jo ikke så mye av det du har skrevet så langt som er riktig. Det blir mye begrepsforvirring, og det ser virkelig ut som om du skriver innleggene dine etter å ha panikk-googlet. Det er kanskje litt av nøkkelen til at du oppfatter ting som vissvas?