Flott spiller, grattis!
|
Hvem er forhandler i Norge av disse? Har motor fra de, men trenger en ny "strikk"Jeg har eid Acoustic Solid Wood Black i antakelig rundt 20 år nå, for øyeblikket med arm nr 2 fra Origin Live (Ilustrious nå, hadde opprinnelig Silver), og det er vel sånn ca. 5 eller 6 p.u'n foruten de jeg har hatt på i kortere perioder av diverse årsaker / omtaler / sammenligninger.
Classic Line – Acoustic Solid
acoustic-solid.com
Spilleren er solid, som navnet tilsier, den ser fortsatt ikke særlig brukt ut, egentlig. Teknisk sett er den middels god, men jeg antar at styringselektronikk og jordingsløsningen er forbedret gjennom årene. Opprinnelig kom den med et tynt, fleksibelt fiskesnøre som driv"rem", den ideen var vel bare sånn passe, og de har senere byttet til en myk silikon"strikk" i stedet, den fungerer upåklagelig, jeg har et par stykker i reserve, og den reima som brukes nå, er vel nr. 3 inkl. det første fiskesnøret.
Tallerkenen er ekstremt tung, og belaster nok lageret ganske markant. Det betyr at innimellom (ca. årlig) bør man vel foreta "oljeskift", jeg greier meg finfint med symaskinolje fra Clas Ohlson. Motoren på min 20 år gamle spiller oppleves litt svak, det tar tid å spinne opp, så jeg hjelper den litt i gang, for å spare den for å jobbe tøft.
Lydmessig konkurrerer den greit med andre spillere i samme prisklasse, den spiller ikke like engasjerende og rytmisk som f.eks. Rega-spillerne i samme klasse, men har samtidig mer ro og myndighet over seg. Selv liker jeg den godt med arm fra Origin Live, men vil anta at Rega sine topparmer også vil gi svært gode resultater. Den er middels påvirket av direkte påvirkning fra underlaget, minimalt påvirket fra verden ellers, sånn sett er den veldig grei å ha med å gjøre. Ser ikke noen fornuftig grunn til å bytte den ut med mindre jeg vinner den store gevinsten, og da blir det Audio Note spiller. Noe annet skulle tatt seg ut.![]()
Om jeg ikke tar helt feil så er det Audio aktøren i Horten.Hvem er forhandler i Norge av disse? Har motor fra de, men trenger en ny "strikk"
Helt sant, godt poeng!Gratulerer.
På ingen måte uvanlig at originalpressinger fra utgivelsesåret låter langt, langt bedre en re-issues fra de senere år. 180gr er på ingen måte noe kvalitetsstempel i seg selv, selvom enkelte er forledet til å tro det.
Tusen takk og takk for tipsFlott spiller. Grattis. En del, meg selv inkludert bytter om i rekkefølgen på talerken slik at skinn matten kommer øverst. Gir en bedre feeling og kanskje litt annerledes lyd. Gratis og ufarlig å prøve. Lykke til videre med smykket!
mvh Atle
Tusen takkGratulerer med flott spiller
Låter både bra og ser visuelt bra ut!Dersom det låter slik det ser ut…
Lekkert! Gratla!
Tusen takkFlott spiller, grattis!
Audio aktøren ja og moet audio i StavangerOm jeg ikke tar helt feil så er det Audio aktøren i Horten.
Gedigen spiller den der, bra arm også! Grattis.
Her brukes skinnmatten på toppen av akryl ditto.Tusen takk og takk for tipsSkal prøve.
Har hørt litt forskjellig fra folk, leste en plass at han som lager acoustic solid spillerene mener at man skal ha skinnmatta under akryl plata, men tipper det er smak og behag, skal være tipset ditt!
Sikkert et godt poeng, men kan det virkelig være så liten margin?Siden det er lite headroom i forsterkeren din bør du i alle fall ikke velge Ortofons etterfølger til Quintet, X, som i følge tyske Stereoplay måler bortimot 0,6 mV.
Sikkert et godt poeng, men kan det virkelig være så liten margin?
Takker!
Det er nettopp i det høyfrekvente området disse mekaniske resonansen gjør seg gjeldende og vil gjøre at trinnet går i metning, noe som vil opptre som støy i hele båndet. Morgan Jones beskriver og viser fenomenet med målinger i boka "Valve Amplifiers" I praksis viste han at et typisk trinn kan ha 20–25 dB margin ved 1 kHz, men ofte under 10 dB ved 20 kHz.Klarer ikke helt å se for meg hva de 6dB-ene ved 20kHz vil bety i praksis?
Synd , for ellers ser testen bra ut. sitter på målinger av den nye Ortofon MC X40 fra Steve Hofman forum hvor også Stereoplay testen er lastet opp.Siden det er lite headroom i forsterkeren din bør du i alle fall ikke velge Ortofons etterfølger til Quintet, X, som i følge tyske Stereoplay måler bortimot 0,6 mV.
og man ville hatt en fattigmanns Verisimo,
Basert på specs og innsikt i Orts. sortiment, fremstår denne X40 som en vinner, om man ikke vil betale det hvite ut av øynene. Tror ikke den står tilbake for noe av det som befinner seg i luksussegmentet deres. Hadde ikke jeg vært slik en Tosk, hadde jeg kjøpt den uten å blunke. Endelig tilbyr de reell "trickle down"Okeida,. Når jeg ser kjapt på spec’ene ser jeg samme nål og fane på X40 og Cadenza Black?
Begge er MC med Bor og nude Shiabata, er det bare coil/generator som skiller?
Takker igjen.Det er nettopp i det høyfrekvente området disse mekaniske resonansen gjør seg gjeldende og vil gjøre at trinnet går i metning, noe som vil opptre som støy i hele båndet. Morgan Jones beskriver og viser fenomenet med målinger i boka "Valve Amplifiers" I praksis viste han at et typisk trinn kan ha 20–25 dB margin ved 1 kHz, men ofte under 10 dB ved 20 kHz.
Husk dessuten, overload margin er fenomen før RIAA korreksjon, i ingangstrinnet, og platen er som kjent modulert +20dB ved 20kHz.
Vis vedlegget 1140950
Vis vedlegget 1140951
Min 9ts er ikke åpnet ennå, så jeg vet ikke! Jo det er boas/Lyric som forhandler Ikeda i Norge.Takk for tipset om Ikeda, det var faktisk et merke jeg hadde glemt litt av. Er det ikke Bohas/Lyric som fører Ikeda her i Norge? Din beskrivelse av TS9 høres veldig spennende ut, og det er nok mer den “japanske” retningen jeg heller mot når det gjelder PU-valg. Ser også ut som TS9 matcher ganske bra på specs med RIAA delen i Burmester 011 en min, så dette skal jeg definitivt sjekke nærmere! Vurderer du å selge din?![]()
Siden det er registrert noen avvik mht kvalitet:Faktisk har det vært klager på 1200 tallerkener pga ujevnhet , vertikal bevegelse. Det er uakseptabelt, Vet ikke hvor utbredt det er eller når. Sjekket derfor en 1300 nylig, tallerkenen på den var perfekt. Armløfteren er ikke SME V kvalitet nei… Men jeg reagerte ikke noe pa kvalitet,( har SME V selv. ) Teestene med målinger på Hifinews indikerer ikke armproblemer på Technics.Heller ikke Fremrrs anmeldelse pa Tracking angle , som var grundig.
Jeg har hatt PP200, og den opplevde jeg som en svært "musikalsk" pickup. Vil tro den passer godt i din arm (grattis med en flott spiller!), jeg forsøkte den i en del forskjellige ...og uansett opplevdes den som en virkelig god pickup jeg godt kunne levd med, lenge!Takk for gode innspill, da skjønner jeg greia litt bedreSer at det er low output MC (~0,2–0,3 mV) jeg bør satse på, siden Burmester 011 ikke har all verdens headroom i toppen. Og den forsvinner jo ikke med det første, så greit å velge noe som matcher godt.
Benz ser spennende ut, men jeg fant ikke noe norsk forhandler på Google , må sjekke litt mer rundt det. Tips mottas gjerne!
Ut fra det jeg har lest virker Phasemation PP-300 (0,3 mV) å passe veldig bra med riaa trinnet. Noen her inne som har erfaring med Phasemation? Finner lite om dem her, men ser at Duett fører merket.
Trodde det bare er SL-1000R til 250k som lages i Japan , decanter i Malaysia eller noeSiden det er registrert noen avvik mht kvalitet:
Kan det tenkes at spillere eller deler ikke er det de utgir seg for.
At det ikke står "made in Japan" på japanske spillere.
Eller "made in Germany" på tyske.
Jeg har minst to eksempler på at tysk og japansk er "made in China".
Det har vært skrevet om at Malaysia-produksjonen har slitt med kvalitetskontrollen på selve platetallerkenen. De støpes, og det har vært eksemplarer med litt "kast" som ikke har vært 100% plane og i balanse. Vet ikke om dette var innkjøringsproblemer på tidlige batcher, eller om det fortsatt finnes på ny produksjon. I hvertfall noe man skal være obs på ved bruktkjøp.Trodde det bare er SL-1000R til 250k som lages i Japan , decanter i Malaysia eller noe
AI warning.
Technics splits production between two Panasonic‐owned sites:
• Premium models (SL-1000R, SP-10R, SL-1200G/GR) are hand-built at Panasonic’s Utsunomiya factory, about 130 km north of Tokyo in Japan A.
• More affordable, mass-market turntables are manufactured at Panasonic’s facility in Malaysia A.
Hvis kvalitetskontrollen ikke fanger opp kast i tallerkenen på en platespiller så er den vel nærmest ikke-eksisterende?Det har vært skrevet om at Malaysia-produksjonen har slitt med kvalitetskontrollen på selve platetallerkenen. De støpes, og det har vært eksemplarer med litt "kast" som ikke har vært 100% plane og i balanse. Vet ikke om dette var innkjøringsproblemer på tidlige batcher, eller om det fortsatt finnes på ny produksjon. I hvertfall noe man skal være obs på ved bruktkjøp.
Ja, en oppsiktsvekkende svikt i kvalitetskontrollen, dette. Spesielt med tanke på at vi snakker om selveste Technics.Hvis kvalitetskontrollen ikke fanger opp kast i tallerkenen på en platespiller så er den vel nærmest ikke-eksisterende?
Sorry, all produksjon ble flyttet til Malaysia for et par år siden, SL-1000 intet unntakTrodde det bare er SL-1000R til 250k som lages i Japan , decanter i Malaysia eller noe
AI warning.
Technics splits production between two Panasonic‐owned sites:
• Premium models (SL-1000R, SP-10R, SL-1200G/GR) are hand-built at Panasonic’s Utsunomiya factory, about 130 km north of Tokyo in Japan A.
• More affordable, mass-market turntables are manufactured at Panasonic’s facility in Malaysia A.