Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.712
    Antall liker
    3.900
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi misforstått hverandre, kanskje.
    ingen bestrider vel fotoboksenes effekt på trafikksikkerhete. Fart dreper, så slikt sett kunne man bare satt farten veldig ned og på et eller annet nivå forsvinner vel dødsulykkene, problem solved.
    jeg synes at når veien pepres med fotobokser i trafikksikkerhetens navn uten at også andre tiltak blir prioritert like høyt så blir det nok en oppfattet overstyring av hver enkelt. 5 stk på en 10 km firefelts motorvei? Du milde
    hadde fotoboksene hjulpet på
    ras
    svingete veier
    svingete veier feil kurvatur (?)
    hullete veier
    veier i full vårløsning
    bruer som faller sammen
    Veier med dype hjulspor
    uoversiktlige veikryss
    gjenvokste veikryss
    skilting om veiarbeid og 50 sone i åresvis etter at arbeidet er ferdig
    gjensnydde veier
    isete veier
    ubrøyta veier
    tilgang til 24t vei

    men sjølsagt, ingen av disse gir penger i statskassen
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    461
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Tror fartsbokser er litt mer sammensatt enn det, men dagens bøtenivået er jo «interessant».
    Så en kar tatt i 320km/t på Autobahn.
    200km/t over tillatt fart.
    Han fikk 900€.
    Det er det vi får for 25 over på motorvei.
    Politiet er underfinansiert I Norge, så da sørger dem for å få mer inn med bøtenivået...men argumentet for inndrivelsen er selvsagt at det skal måtte virke avskrekkende for bilistene!!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Politiet er underfinansiert I Norge, så da sørger dem for å få mer inn med bøtenivået...men argumentet for inndrivelsen er selvsagt at det skal måtte virke avskrekkende for bilistene!!
    Nå går da altså ikke disse pengene til politiet, men slike detaljer er kanskje ikke så nøye?

    For en del år siden sa regjeringen rett ut at bøtsatsene ble satt opp ganske mye for å bidra til balanse i budsjettet. Da altså statsbudsjettet, ikke budsjettet til politiet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.389
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hadde man virkelig ment noe med null visjon og trafikksikkerhet så hadde man bygd skikkelig veier.
    Dagens løsning er drittveier også pepprer vi de med fotobokser, vi gjemmer det bak trafikksikkerhet, men egentlig er det for å finansiere horer og kokain til politiet julebord og sommerfest.

    Heldigvis er det bare å skru av skiltet foran når man skal kjøre på strekninger med fotobokser, så slipper man å nistirre på speedometeret hele tiden.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Market Snodsbury
    Dagens løsning er drittveier også pepprer vi de med fotobokser, vi gjemmer det bak trafikksikkerhet, men egentlig er det for å finansiere horer og kokain til politiet julebord og sommerfest.
    Eg er ikkje sikker på at vegar, over ein viss standard, gjer så mykje frå eller til. Ulukkestala går visst opp når det er sumarføre, men eg er for lat til å leita opp den statistikken.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.389
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er svært få dødsulykker på firefelts motorveier og veier som har god standard (slake svinger, brede veiskuldre)
    Borti gata her har det daua 3 stk på motorsykkel bare denne sommeren. Egentlig godt gjort å få det til, men samtidig er det noe med de svingene, feil dosert og veldig ujevn sving slik at den enten nyper eller åpner avhengig av hvilken vei du kjører, noen av de er også hølete som gjerne ikke er så bra når du kommer med sykkel / stiv bil, noe som gjerne fører til at man prøver å unngå de
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    8.691
    Antall liker
    13.664
    Torget vurderinger
    2
    Eg er ikkje sikker på at vegar, over ein viss standard, gjer så mykje frå eller til. Ulukkestala går visst opp når det er sumarføre, men eg er for lat til å leita opp den statistikken.

    Sommeren – en utfordrende tid
    Juni og juli har vært svært krevende måneder i år, med henholdsvis 18 og 17 drepte. Det er 12 flere enn tilsvarende to måneder i fjor.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    461
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Nå går da altså ikke disse pengene til politiet, men slike detaljer er kanskje ikke så nøye?

    For en del år siden sa regjeringen rett ut at bøtsatsene ble satt opp ganske mye for å bidra til balanse i budsjettet. Da altså statsbudsjettet, ikke budsjettet til politiet.
    Hvilket budsjett bøtene dekker inn er egentlig ikke poenget, det er hvorfor satsene er urimelige som er mitt hovedanliggende her...
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.901
    Antall liker
    12.656
    Sted
    Oslo
    Hvilket budsjett bøtene dekker inn er egentlig ikke poenget, det er hvorfor satsene er urimelige som er mitt hovedanliggende her...
    Bøtene for moderater overskridelser kan absolutt diskuteres.
    Har derimot stor sans for danskenes praksis, over dobbel hastighet så inndras bilen, uansett om føreren er eier eller ei.
    Også ved såkalt "vanvidskørsel" eller høy rus
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.841
    Antall liker
    15.689
    Hvilket budsjett bøtene dekker inn er egentlig ikke poenget, det er hvorfor satsene er urimelige som er mitt hovedanliggende her...
    Du sa at
    Politiet er underfinansiert I Norge, så da sørger dem for å få mer inn med bøtenivået...men argumentet for inndrivelsen er selvsagt at det skal måtte virke avskrekkende for bilistene!!
    Hvilket impliserer at
    1) Inntektene fra bøtene går til politiet
    2) Politet bestemmer bøtesatsene

    Og begge deler er galt.

    På mer generelt gunnlag er det sjeldent til aldri noen direkte link mellom hvor inntektene kommer fra og hva utgiftene går til på statsbudsjettet. (Fossil)bilister burde kanskje være mer klar over dette enn de fleste.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.467
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I etterhvert voksen alder blir jeg mer og mer forbauset ( skjønt "-bauset" bør byttes med noe mer passende) over politikernes åpenbare løgner.. Siden norske bøtesatser er 10ggr resten av Europa blir det rimelig åpenbart at satsene er for statskassen alene, og ikke for trafikksikkerhet som det hevdes...

    Samme med plasposeavgiften, som blir rimelig absurd, når det vi putter i posene gjerne har både 10 og 20ggr mer plast en selve posen...likevel er det liksom posen som er miljøargumentet.... joda....

    Denne lista kan fort bli nokså lang...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.389
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ser ikke helt det miljø argumentet, ok så er handlenetta litt større så det går færre pr uke.
    De er ikke like tette heller så hender at de lekker litt hvis man hiver fuktig søppel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    11.485
    Det er svært få dødsulykker på firefelts motorveier og veier som har god standard (slake svinger, brede veiskuldre)
    Borti gata her har det daua 3 stk på motorsykkel bare denne sommeren. Egentlig godt gjort å få det til, men samtidig er det noe med de svingene, feil dosert og veldig ujevn sving slik at den enten nyper eller åpner avhengig av hvilken vei du kjører, noen av de er også hølete som gjerne ikke er så bra når du kommer med sykkel / stiv bil, noe som gjerne fører til at man prøver å unngå de
    Så du mener at alle veier bør utvides til 4-felt? Kanskje heller på tide at folk konsentrerer seg mer om å ferdes sikkert for seg selv og andre i trafikken.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    8.691
    Antall liker
    13.664
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener at alle veier bør utvides til 4-felt? Kanskje heller på tide at folk konsentrerer seg mer om å ferdes sikkert for seg selv og andre i trafikken.
    At man har tillatt at det har blitt en konkurranse om oppmerksomheten når man kjører bil er egentlig litt rart når man tenker på alle kampanjer o.l. man har hatt for få en tryggere trafikk.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.389
    Antall liker
    2.597
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så du mener at alle veier bør utvides til 4-felt? Kanskje heller på tide at folk konsentrerer seg mer om å ferdes sikkert for seg selv og andre i trafikken.
    ja selvfølgelig, alle veier, til og med i småveier i boligstrøk bør det være firefelts
    gjerne også firefelts gang og sykkelvei
    eller 6 felts så får vi en egen til elsparkistene også

    Selvfølgelig ikke alle veier, men alle europa veier og alle fylkesveier over en viss mengde passeringer per dag burde ha det.
    Man kan også gjøre dagens veier rettere og brede, og sist men ikke minst bør de vedlikeholdes, både mtp asfalt, men også mtp vegetasjon ved siden av veien.
    Dersom man kan se lengre gjennom svingen så øker det trafikksikkerheten
    Legg gjerne til at man helst bør se fremover, ikke oppover for å se om det går noe steinras på enkelte strekninger

    Syns ikke det for mye å forlange egentlig....
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    10.901
    Antall liker
    12.656
    Sted
    Oslo
    ja selvfølgelig, alle veier, til og med i småveier i boligstrøk bør det være firefelts
    gjerne også firefelts gang og sykkelvei
    eller 6 felts så får vi en egen til elsparkistene også

    Selvfølgelig ikke alle veier, men alle europa veier og alle fylkesveier over en viss mengde passeringer per dag burde ha det.
    Man kan også gjøre dagens veier rettere og brede, og sist men ikke minst bør de vedlikeholdes, både mtp asfalt, men også mtp vegetasjon ved siden av veien.
    Dersom man kan se lengre gjennom svingen så øker det trafikksikkerheten
    Legg gjerne til at man helst bør se fremover, ikke oppover for å se om det går noe steinras på enkelte strekninger

    Syns ikke det for mye å forlange egentlig....
    Og dette sier en som ellers propaganderer sterkt mot avgifter og skatter?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.554
    Antall liker
    2.285
    Torget vurderinger
    1
    Enslig asylsøker fra Marokko. Er forholdene i Marokko slik at det er grunnlag for å søke asyl i Norge?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    9.661
    Antall liker
    11.225
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I forhold til de fleste islamske land er vel ting ganske på stell i Marokko. Det er sikkert ikke særlig behagelig å være homofil eller trans der, litt avhengig av hvor du bor, og det er ikke lurt å klage høylydt på religionen eller monarkiet, men utover det er det langt over pari.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Market Snodsbury
    Enslig asylsøker fra Marokko. Er forholdene i Marokko slik at det er grunnlag for å søke asyl i Norge?
    Det kan det kanskje vera: det er vel eit «moderat autoritært» regime med islett av poliitsk vald, særleg i samband med okkupert Vest-Sahara.


    Om det er tilfelle i denne saka, anar eg ikkje.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.554
    Antall liker
    2.285
    Torget vurderinger
    1
    Uansett var bakgrunnen for asylinstituttet noe helt annet en slik det blir (mis)brukt i dag.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    18.021
    Antall liker
    15.632
    Sted
    Sølvbyen
    I forhold til de fleste islamske land er vel ting ganske på stell i Marokko. Det er sikkert ikke særlig behagelig å være homofil eller trans der, litt avhengig av hvor du bor, og det er ikke lurt å klage høylydt på religionen eller monarkiet, men utover det er det langt over pari.
    Anekdotisk, men jeg har en venninne som bor på Gran Canaria og som etter å ha vært der mener at landet er kvinnefiendtlig også. Jeg tror hun brukte ordene "aldri igjen" om å reise tilbake dit.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    18.021
    Antall liker
    15.632
    Sted
    Sølvbyen
    Hvorfor smiler alltid Sylvi når hun sier jævlige ting? Er hun psykopat?

    Og vi har jo forvaring for de verste forbrytelsene, er ikke det tilstrekkelig?

    Hun vil også ha dobbel straff for gjengkriminalitet, og dobbel straff for kriminalitet i "belastede områder".

    Skjermbilde 2025-08-08 kl. 09.39.18.png

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    9.661
    Antall liker
    11.225
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg heller mer og mer mot at Listhaug enten er direkte ond, er født uten empati eller har en seriøst forstørret reptilhjerne.

    Ad Marokko, så har jeg snakket med i alle fall et par kvinner som likte seg veldig godt der, men Marrakesh og Casablanca er vel ganske turistifiserte, så kanskje er det noget annerledes litt utenfor allfarvei.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    8.691
    Antall liker
    13.664
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner ikke hvorfor hun kommer med de tingene der, hun vet at det ikke kommer til å skje. Selvfølgelig er det valg men likevel...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.759
    Antall liker
    20.276
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, men tid og sted
    5 stk på 10 km firefelts motorvei der trafikken sjeldent flyter over 70
    sjekk gjerne hvilke veistrekninger som virkelige har trafikksikkerhetsproblemr og se hvor mye som blir gjort de
    du kan starte med enhver vei på Vestlandet
    sjekk spesielt de som går østover
    Det er jo mange eksempler på at fotobokser tilsynelatende er plassert for å få inntekter snarere enn å bidre til trafikksikkerhet.
    Eksempler (mange) der fotoboks er plassert rett før forbikjøringsfelter slutter. Dvs på strekninger der 2-felts vei har kortere strekninger med 3 felt - nettopp med den misjon at man skal kunne kjøre forbi. Hadde boksen stått 50m etter at feltet slutter, så hadde det vært helt greit. Men, neida - de er gjerne plassert +/-100m før feltet slutter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.840
    Antall liker
    11.485
    Det er jo mange eksempler på at fotobokser tilsynelatende er plassert for å få inntekter snarere enn å bidre til trafikksikkerhet.
    Eksempler (mange) der fotoboks er plassert rett før forbikjøringsfelter slutter. Dvs på strekninger der 2-felts vei har kortere strekninger med 3 felt - nettopp med den misjon at man skal kunne kjøre forbi. Hadde boksen stått 50m etter at feltet slutter, så hadde det vært helt greit. Men, neida - de er gjerne plassert +/-100m før feltet slutter.
    Det er kanskje for å fange opp de som på død og liv skal være først og snitter inn foran deg i 130?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.759
    Antall liker
    20.276
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Borti gata her har det daua 3 stk på motorsykkel bare denne sommeren. Egentlig godt gjort å få det til, men samtidig er det noe med de svingene, feil dosert og veldig ujevn sving slik at den enten nyper eller åpner avhengig av hvilken vei du kjører, noen av de er også hølete som gjerne ikke er så bra når du kommer med sykkel
    For oss som ferdes mye på MC, så er det 5 faktorer som er utfordrende med svinger. Ja, det gjelder også tildels for bil:
    a) De som nyper (mye). Ingen skilting som indikerer det, men her kunne kanskje vegmerking vært tatt i bruk.
    b) De som helt, eller delvis er feildosert.
    c) De som brått har ujevn/nedsunket veiskulder. Gjelder venstresvinger
    d) De som har hull/sprekker.
    e) de som helt eller delvis har dype hjulspor.

    Alle disse kan være utfordrende - og potensielt farlige selv i hastigheter godt under fartsgrensen på det aktuelle stedet.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.759
    Antall liker
    20.276
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er kanskje for å fange opp de som på død og liv skal være først og snitter inn foran deg i 130?
    Mulig, men... der er sjelden de utgjør noen stor fare. Man ser jo at de kommer i speilen.
    De ville blitt fanget opp uansett dersom boksen hadde stått akkurat etter at feltet slutter, eller 50m lengre frem.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.115
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Oppgrader alle hovedveier i hele landet til 4-felts motorvei og legg ned jernbanen utenom pendlerruter. Jernbanen er et evig tapssluk og uansett hvor mange milliarder som pøses inn blir ikke regulariteten stort bedre.
    Med nye og sikre veier kan disse traffikeres av ekspressbusser, de går jo parallellt med toget i dag allikevel og de går på tiden i motsetning til toget.
    Men så var det det med bygging av nye veier da, her vil det trenges en satsing. F.eks. E39 mellom Stavanger og Kristiandsand har vært under bygging i 15 år nå og sikkert planlagt 15 år før det igjen. Det åpnes noen kilometer her og der men det hele fremstår som et stort lappverk. I tillegg er bompengebelastningen så stor at de lokale pendlerne som kjører der hver dag gjerne kjører gamleveien for å slippe bompengene med det resultat at inntektene synker og bompengene må settes opp.
    Og med dagens fremgang vil det ta 20-30 år før veien er ferdig bygget, om denne det hele tatt blir det. De grønne politikerne jobber for å nedgradere veien til 3-felts eller 2-felts og også beholde gamleveien flere plasser så det gjenstår å se om prosjektet blir fullført.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.554
    Antall liker
    2.285
    Torget vurderinger
    1
    Herregud. Veiene i Norge er stort sett veldig bra der folk bor og kjører. Jeg har kjørt mye bil rundt i hele Europa, USA og Australia og kan vel ikke si at det er noe bedre hovedveier i andre land. Kristiansand-Lillehammer er helt i toppnivå. Etter hvert vil hele strekket Stavanger-Trondheim også ha meget god standard og for ikke å snakke om Stavanger-Bergen.

    Selfølgelig er det nok enkelte strekk på lokalveiene som har svært dårlig kvalitet, men tross alt er veien veldig god i Norge.

    I tillegg er det i absolutt alle land bompenger for å kjøre på god motorvei, inkludert kapitalismens høyborg USA.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.467
    Antall liker
    14.164
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Riksveier og Europaveier er vel stort sett sånn passe OK....med fylkesveiene er det nok atskillig verre stelt...

    Offentlig vedlikehold er langt på vei på katastrofenivå..... litt ned i artiklen omtales bl.a. fylkesveier...

     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    13.157
    Antall liker
    33.801
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte Kongsvinger-Kløfta igår gjort det mye de siste 30år en tragedie uten sidestykke:p det mangler vel en 5-6mil med 4-felt som skaper saktegående trafikk 40/60/70/80 grense med farlige situasjoner. Dette er E16 og nå driver man isteden og freser opp og legger nytt dekke.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.339
    Antall liker
    21.093
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på hvor mye rundt om i landet de har vært, de som hevder at veiene i Norge er "stort sett bra." Standarden kan ikke måles etter hvordan det er i noen få mils omkrets rundt Oslo. Veiene er underdimemensjonerte, dårlig vedlikeholdt og forårsaker køkjøring og lite effektivitet. Bompenger er en sterkt usosial måte å finansiere veiene, det er slikt vi har skatt til.
     

    Proethifi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    1.513
    Antall liker
    1.955
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo mange eksempler på at fotobokser tilsynelatende er plassert for å få inntekter snarere enn å bidre til trafikksikkerhet.
    Eksempler (mange) der fotoboks er plassert rett før forbikjøringsfelter slutter. Dvs på strekninger der 2-felts vei har kortere strekninger med 3 felt - nettopp med den misjon at man skal kunne kjøre forbi. Hadde boksen stått 50m etter at feltet slutter, så hadde det vært helt greit. Men, neida - de er gjerne plassert +/-100m før feltet slutter.
    Svartskog E18, i rettning sydover, står den vell rett etter 3-felts, hvor det er 2 felts?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.251
    Antall liker
    6.870
    Sted
    Market Snodsbury
    Lurer på hvor mye rundt om i landet de har vært, de som hevder at veiene i Norge er "stort sett bra." Standarden kan ikke måles etter hvordan det er i noen få mils omkrets rundt Oslo. Veiene er underdimemensjonerte, dårlig vedlikeholdt og forårsaker køkjøring og lite effektivitet. Bompenger er en sterkt usosial måte å finansiere veiene, det er slikt vi har skatt til.
    Det spørst jo alltid kva ein samanliknar med.

    Det som har vore bygd nytt av motorvegar dei siste tjue åra (ofte Europaveg) er gjerne bra, som E6 Svinesund-Mjøsbrua og E39 Bergen-Halhjem. Mykje annan riksveg er fin, i tydinga at det er forkøyrsveg der ein kan halda 80 km/t temmeleg jamt.

    Eit problem, som har med både folkesetnad og topografi å gjera, er at veldig mange riks/stamvegar er lokalvegar (og har det med å gå tvers gjennom byar og bygder). Den samansausinga av interesser (på eine sida lokal infrastruktur og interesser, på hi sida nasjonal infrastruktur) er litt av årsaka til at vi har fått inflasjonen av bompengeprosjekt her i landet, og ikkje betre har det vorte av at desse bompengane er heimla i to motstridande føremål: For det første å byggja ny veg for å få trafikken til å flyta betre, og for det andre å begrensa trafikken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn