CD nørding

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Nå som CD platen har gjenoppstått hva med en ny tråd for CD utgivelser med ulike master, mikser og annet merkelig? Starter tråden med en utgivelse som ikke er helt hva den først gir seg ut for å være. Rydder i samlingen med mål om å redusere antall fysiske CD plater. Når to like eksemplarer dukker opp skjekker jeg vanligvis bare EAN nummeret, — og er dem like er det ut med en av dem.

    1749552836557.jpeg


    I dette tilfellet var det trykket "popron 50 110-2" på baksiden av et identisk CD cover. På CD platen er det trykket Made in CSFR som jeg senere skal lære står for Czechoslovak Federal Republic som opphørte i 1993 og nå er delt mellom Tsjekkia og Slovakia. Mens det andre eksemplaret har trykket Made in Germany på CD platen har begge coverne Tyskland som opphavsland.

    En rask stikkprøve ved å rippe spor 3 til wav fra begge CD plater avslører at filene gir ulike MD5 skjekksummer. Som vi skal se kan det skyldes at utgivelsene er generert fra ulike CUE filer.
    TOC of the extracted CD (made in CSFR POPRON 50 110-2, Czechoslovak Federal Republic frem til 1993)

    Track | Start | Length | Start sector | End sector
    ---------------------------------------------------------
    1 | 0:00.32 | 4:15.18 | 32 | 19174
    2 | 4:15.50 | 4:10.30 | 19175 | 37954
    3 | 8:26.05 | 4:26.40 | 37955 | 57944
    4 | 12:52.45 | 4:14.35 | 57945 | 77029
    5 | 17:07.05 | 5:34.02 | 77030 | 102081
    6 | 22:41.07 | 4:09.38 | 102082 | 120794
    7 | 26:50.45 | 4:00.30 | 120795 | 138824
    8 | 30:51.00 | 4:20.45 | 138825 | 158369
    9 | 35:11.45 | 5:47.25 | 158370 | 184419
    10 | 40:58.70 | 4:01.35 | 184420 | 202529
    11 | 45:00.30 | 4:47.50 | 202530 | 224104
    12 | 49:48.05 | 4:40.45 | 224105 | 245149
    13 | 54:28.50 | 4:56.45 | 245150 | 267394

    TOC of the extracted CD (made in Germany)

    Track | Start | Length | Start sector | End sector
    ---------------------------------------------------------
    1 | 0:00.00 | 4:15.45 | 0 | 19169
    2 | 4:15.45 | 4:10.28 | 19170 | 37947
    3 | 8:25.73 | 4:26.42 | 37948 | 57939
    4 | 12:52.40 | 4:14.33 | 57940 | 77022
    5 | 17:06.73 | 5:34.02 | 77023 | 102074
    6 | 22:41.00 | 4:09.38 | 102075 | 120787
    7 | 26:50.38 | 4:00.30 | 120788 | 138817
    8 | 30:50.68 | 4:20.45 | 138818 | 158362
    9 | 35:11.38 | 5:47.27 | 158363 | 184414
    10 | 40:58.65 | 4:01.35 | 184415 | 202524
    11 | 45:00.25 | 4:47.48 | 202525 | 224097
    12 | 49:47.73 | 4:40.47 | 224098 | 245144
    13 | 54:28.45 | 4:56.45 | 245145 | 267389

    1749552940529.jpeg


    Platene har heller ikke samme ISRC-kode. Dog finner EAC begge utgivelsene i tag databasene.

    På Discogs kan vi lese følgende om popron:
    "Czech label and distributor, focused on licensing and distribution of foreign releases. Established in 1990 by Peter Schier Sr., Peter Schier Jr. and Petr Dvořáček. Transformed into Popron Music in 1992."

    Jeg er usikker på hvilke regler som gjelder for slik lisensiering når det gjelder cover art. Men jeg er ganske sikker på at utgivelsene ikke kan benytte Made in Germany når det ikke er faktum. Meget beleilig har popron utgivelsen ikke EAN strekkode slik den tyske har. Men bruker den samme EAN tallkoden.

    Men mest intressant, hva kan DeltaWave fortelle oss? BITPERFECT! 100%
    Konklusjon er da at dem har produsert sitt eget CUE sheet og ISRC kode. Litt rart at dem ikke bare har kopiert hele CD platen slik dem har gjort med coveret gitt masteren som er benytter er identisk?

    All this drama for nothing!
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Takk @Valentino - da byr jeg på en til. Denne gang er CD cover helt identiske. Men ene plata har covermotiv trykket på CD platen mens den andre har tradisjonell tekst.

    Også her er MD5 skjekksum ulike på wav filnivå. Men ISRC koden for CD platen er identisk. Igjen forteller DeltaWave oss at sammenligning er bitperfect.

    1749556972857.jpeg
     

    Deng1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    3.241
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    CD gjenoppstått ? "Alltid" vært der og har blitt kjøpt helt jevnlig, hverken comeback eller noe annet fancy her.
    Spilles jevnlig sammens med vinyl og streaming.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    2.207
    Sted
    Horten
    Selv om 2 CD'er er 100% like/bitperfect, så er jeg ganske sikker på at man nok ikke trenger å lete så lenge etter noen som mener at den ene nok er betydelig mere oppløst i toppen, roligere bakgrunn og betydelig mere analog.😂
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.587
    Antall liker
    5.348
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Litt kommandolinjenørding:

    Dersom begge CDene allerede er rippet til FLAC, kan metaflac brukes til å sjekke om alle sampleverdiene er like, uten først å måtte pakke ut FLAC-filene til WAV:
    Kode:
    metaflac --show-md5sum file1.flac file2.flac
    og så bortetter.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    1749568548383.jpeg

    Denne gang er det repakking fra samme artists plateselskap. Ulike EAN og ISRC nummer.
    CD i jewel case inneholder kun 12 spor mens dobbelalbummet har 15 spor på hoved CD.
    Tester kun de to sporene dem proklamerer Get re-smarted with og begge kommer ut som bitperfekt identiske til dobbeltalbummet.

    1749568461484.jpeg


    1749568484424.jpeg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Hvordan påvirker kopibeskyttelse (CP) EACs evne til å lage en eksakt rip? Nå fantes det flere ulike CP algoritmer tilgjengelig og veldig få utgivelser oppgir hvilken CP metode som er benyttet. En populær CP som EAC vet å kjøre omvei rundt merker det første sporet med rød tekst. Men vet vi om musikkdata faktisk er 100% riktige? AccurateRip databasen kan jo like gjerne være full av eksempler med en identisk feil. Til min store lykke kom jeg over to eksemplarer av det samme albummet med og uten kopibeskyttelse som byr på mulighet å lære litt.

    1749837666127.png


    Litt overraskende hart Epic valgt for denne utgivelsen å benytte det samme EAN nummeret som jo burde komplisere eventulle salg og reklamasjoner. CD plantene har dog ulikt ISRC nummer.
    MD5 skjekksum er ikke lik for sporene. Men vi mener jo å ha lært at når ISRC er ulik for er utgivelse er platen gjerne produsert fra et annet CUE ark. Hvor noen sekunder pause plassert før eller etter et spor da også vil endre MD5 kalkulering. Vi ser også at deltaWave leser flere samples fra den kopibeskyttede filen.
    deltaWave finner de rippede sporene å være lydmessig helt identiske.
    DeltaWave v2.0.17, 2025-06-13T20:25:45.5357940+02:00
    Reference: nocp1.wav[?] 9830772 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Comparison: cp1.wav[?] 9831360 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Settings:
    Gain:True, Remove DC:True
    Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
    EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -500dB
    Correct Non-linearity: False
    Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
    Non-Linear drift Correction:False
    Upsample:False, Window:Kaiser
    Spectrum Window:Kaiser, Spectrum Size:32768
    Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:8192, Spectrogram Steps:4096
    Filter Type:IIR, window:Kaiser, taps:262144, minimum phase=False
    Dither:False bits=0
    Trim Silence:True
    Enable Simple Waveform Measurement: False

    Discarding Reference: Start=0s, End=0s
    Discarding Comparison: Start=0s, End=0s

    Initial peak values Reference: -0,009dB Comparison: -0,009dB
    Initial RMS values Reference: -11,361dB Comparison: -11,361dB

    Null Depth=13,934dB
    Trimming 572 samples at start and 391 samples at the end that are below -90,31dB level

    X-Correlation offset: 0 samples
    Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

    Drift computation quality, #1: Excellent (0μs)

    Trimmed 0 samples ( 0,00ms) front, 0 samples ( 0,00ms end)

    Final peak values Reference: -0,009dB Comparison: -0,009dB
    Final RMS values Reference: -11,36dB Comparison: -11,36dB

    Gain= 0dB (1x) DC=0 Phase offset=0ms (0 samples)
    Difference (rms) = -400dB [-400dBA]
    Correlated Null Depth=300dB [300dBA]
    Clock drift: 0 ppm

    Files are a bit-perfect match at 16 bits
    Files are a bit-perfect match at 24 bits

    ---- Phase difference (full bandwidth): 0°
    0-10kHz: 0,00°
    0-20kHz: 0,00°
    0-24kHz: 0,00°
    Timing error (rms jitter): 0sec
    PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
    RMS=-∞dBFS
    Median=-∞
    Max=-∞

    99%: -∞
    75%: -∞
    50%: -∞
    25%: -∞
    1%: -∞

    gn=1, dc=0, dr=0, of=0

    DONE!

    Signature: 7e2dba0aea57bee2f765887fb9deff1c

    RMS of the difference of spectra: NaNdB
    DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
    Median=-300dB
    Max=-152,6dB Min=-300dB

    1% > -300,0dB
    10% > -300,0dB
    25% > -300,0dB
    50% > -300,0dB
    75% > -300,0dB
    90% > -159,55dB
    99% > -154,77dB

    Linearity 32,0bits @ 0.5dB error
    Bortsett fra merking av at album ikke vil spille på datamaskin er det kun et nummer på baksiden av innvending omslag som viser ulikheter. Versjonen uten advarsel om CP kommer spor 1 opp med vanlig sort tekst i EAC.
    1749838003938.png

    1749837934471.png

    1749837851177.png

    1749840022433.png

    1749840041349.png
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.442
    Antall liker
    29.897
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Låter det som i nederste bilde kan det være det samme. Sorry Shakira, da hjelper det ikke å se bra ut.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Ja dem skal ha for å levere maks for penga våre. Men denne tangolåten evner unngå klipping slik Metalica albummet lider med.

    LUFS plottet fra DeltaWave er vel ment å bedre vise oss hvordan vi opplever amplitude enn det tradisjonelle peakplottet.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.162
    Antall liker
    3.631
    Sted
    Bergen
    Som alltid, HiFiS fortsetter å forundre, hvilken fantastisk tråd. Nerding ja, men veldig lærerikt

    Litt kjedelig at på CD kan ulike pressinger være lydmessig prikk like. Vinyl og lydbånd er aldri slik.
    Helt enig, gud hvor kjedelig musikk må være uten alt det som følger med vinylen, og sikkert også lydbånd
    Men enkelte ganger er alt det kjedelige just too much, og da snurrer sølvplata… jevnt og trutt uten store overraskelser

    For øvrig ser det ut til at TS har en nerdegave som deles villig vekk, og verden har behov for nerder i en tid bestemt av 280 tegn (er det Microsoft som står bak) eller videoer
    (Unnskyld litt OT, men setter virkelig pris på TS sine nerderier ..)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Jeg får bare beklage at artistene som taes fram her ikke er de mest inressante. Men igjen er jeg kommet over en CBS / Columbia utgivelser fra 1990. Jeg finner det påfallende at flere utgivelser fra denne perioden er gitt ut på to selskaper. Når de begge eies av Sony hvorfor ta den ekstra kostnaden og risiko med flere feilkilder?

    En mulig forklaring skal være at da Sony kjøpt musikkavdelingen fra CBS i 1988 hadde dem kun tilgang til CBS nanvet i en overgangsperiode. Varemerket Columbia med historie tilbake til 1887 var del av portefølgen fra CBS. Men dem hadde kun rettigheter til navnet i USA og Canada. I denne overgangsperioden skal derfor flere utgivelser ha brukt Columbia i USA og CBS internasjonalt.

    EMI hadde stått som eier av Columbia varemerket globalt siden 1931 med noen unntak. I 1990 kjøper Sony rettighetene fra EMI og 1991 tar dem i bruk Columbia verden over. Med unntak av Spania hvor Columbia eies av RCA, senere BMG og fra 2004 Sony-BMG, og i Japan hvor Nippon Columbia fortsatt eksisterer.

    For dette albummet er både cover, EAN, ISRC og CUE forskjellige med ditto ulike MD5 skjekksummer. Mer intressant, her er heller ikke filene identiske.

    1749892177807.jpeg

    1749892192985.jpeg


    Spektrogrammet viser det jeg mistenker er en ulike resamplinger fra master. Hvor vi kan se filterene ved Nyquist ikke er identiske. Der hvor det er solid grønt er filene helt like. Som i begynnelse og slutt hvor det er stille.

    CBS utgivelsen er brukt som referanse. Siden vi for spor 2 ser rødt tolker vi det som Columbia utgivelsen da har opp til 5dB mer gain rundt Nyquist. Spor 3 vist i nederste skjermdump er det motsatt, der er det lilla farge som da indikerer lavere amplitude. Eidt: Bare tull, var meg som hadde byttet om referansen

    1749890529551.png
    1749890778056.png

    1749891082517.png

    Denne låten viser vel egentlig hvordan det ikke behøver være korrelasjon mellom opplevd loadness og peak wave.
    1749891342326.png

    DeltaWave v2.0.17, 2025-06-14T10:38:42.0964753+02:00
    Reference: cbs2.wav[?] 12931890 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Comparison: col02.wav[?] 12891900 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Settings:
    Gain:True, Remove DC:True
    Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
    EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -500dB
    Correct Non-linearity: False
    Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
    Non-Linear drift Correction:False
    Upsample:False, Window:Kaiser
    Spectrum Window:Kaiser, Spectrum Size:32768
    Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:8192, Spectrogram Steps:4096
    Filter Type:IIR, window:Kaiser, taps:262144, minimum phase=False
    Dither:False bits=0
    Trim Silence:True
    Enable Simple Waveform Measurement: False

    Discarding Reference: Start=0s, End=0s
    Discarding Comparison: Start=0s, End=0s

    Initial peak values Reference: 0dB Comparison: -0,2dB
    Initial RMS values Reference: -16,452dB Comparison: -16,63dB

    Null Depth=10,133dB
    Trimming 579 samples at start and 635 samples at the end that are below -90,31dB level

    X-Correlation offset: 328 samples
    Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

    Drift computation quality, #1: Excellent (0μs)

    Trimmed 199 samples ( 4,512472ms) front, 27719 samples ( 628,548753ms end)

    Final peak values Reference: 0dB Comparison: -0,01dB
    Final RMS values Reference: -16,438dB Comparison: -16,44dB

    Gain= -0,1896dB (0,9784x) DC=0 Phase offset=7,437642ms (328 samples)
    Difference (rms) = -62,78dB [-63,74dBA]
    Correlated Null Depth=60,6dB [63,6dBA]
    Clock drift: 0 ppm

    Files are NOT a bit-perfect match (match=4,05%) at 16 bits
    Files are NOT a bit-perfect match (match=0,02%) at 24 bits
    Files match @ 50,0111% when reduced to 11,86 bits

    ---- Phase difference (full bandwidth): 0,315551054568273°
    0-10kHz: 0,42°
    0-20kHz: 0,33°
    0-24kHz: 0,32°
    Timing error (rms jitter): 552,1ns
    PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
    RMS=-54,5dBFS
    Median=-66,8
    Max=-36,8

    99%: -39,71
    75%: -64,27
    50%: -66,78
    25%: -69,53
    1%: -81,74

    gn=1,0220710072067, dc=-2,70553783166392E-07, dr=0, of=328

    DONE!

    Signature: 9ff609aa2fba41f549ac08b07ae35122

    RMS of the difference of spectra: -118,522075153506dB
    DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
    Median=-84,7dB
    Max=-1,2dB Min=-300dB

    1% > -300,0dB
    10% > -88,9dB
    25% > -86,41dB
    50% > -84,72dB
    75% > -82,69dB
    90% > -80,77dB
    99% > -28,43dB

    Linearity 25,6bits @ 0.5dB error

    Denne viser faseforskjeller mellom filene for spor 2. Det er også verd å notere Timing error (rms jitter): 552,1ns.
    1749896560615.png
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Denne gang er det en ren piratkopi som sammenlignes. Originalen jeg sammenligner med er EMI UK sin utgivelse EAN: 7 24383 27002 6 merket Made in Holland. Varianten med et stk AA batteri som trolig bør fjernes: https://www.youtube.com/results?search_query=change+battery+in+pulse+CD

    1749985177700.jpeg


    Discogs sier følgene om utgivelse og piraten
    1749985345910.jpeg


    Trykk på CD platen er kopi fra en UK produksjon
    1749985456917.jpeg


    EAN, ISRC, CUE og innhold er ulikt. Dette er spor 2 fra CD1
    1749985597818.png


    Zoomer vi inn ser vi "skader" helt ned til 6-7kHz.
    1749985709822.png


    Er det ikke påfallende at forskjellen i filene ser ut til å følge de stille partiene?
    1749986485405.png

    1749986606263.png


    DeltaWave v2.0.17, 2025-06-15T12:51:48.9626454+02:00
    Reference: org2.wav[?] 11494224 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Comparison: pir2.wav[?] 11354280 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Settings:
    Gain:True, Remove DC:True
    Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
    EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -500dB
    Correct Non-linearity: False
    Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
    Non-Linear drift Correction:False
    Upsample:False, Window:Kaiser
    Spectrum Window:Kaiser, Spectrum Size:32768
    Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:8192, Spectrogram Steps:4096
    Filter Type:IIR, window:Kaiser, taps:262144, minimum phase=False
    Dither:False bits=0
    Trim Silence:True
    Enable Simple Waveform Measurement: False

    Discarding Reference: Start=0s, End=0s
    Discarding Comparison: Start=0s, End=0s

    Initial peak values Reference: 0dB Comparison: 0dB
    Initial RMS values Reference: -16,493dB Comparison: -16,446dB

    Null Depth=9,225dB
    Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

    X-Correlation offset: 192392 samples
    Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

    Drift computation quality, #1: Excellent (0μs)

    Trimmed 68 samples ( 1,54195ms) front, 84 samples ( 1,904762ms end)

    Final peak values Reference: 0dB Comparison: 0dB
    Final RMS values Reference: -16,427dB Comparison: -16,427dB

    Gain= 0dB (1x) DC=0 Phase offset=4362,630385ms (192392 samples)
    Difference (rms) = -96,35dB [-100,54dBA]
    Correlated Null Depth=171,38dB [106,01dBA]
    Clock drift: 0 ppm

    Files are NOT a bit-perfect match (match=75,1%) at 16 bits
    Files are NOT a bit-perfect match (match=72,63%) at 24 bits
    Files match @ 75,1033% when reduced to 16 bits

    ---- Phase difference (full bandwidth): 0,0236085770723467°
    0-10kHz: 0,01°
    0-20kHz: 0,02°
    0-24kHz: 0,02°
    Timing error (rms jitter): 26,3ns
    PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
    RMS=-110,4dBFS
    Median=-110,5
    Max=-107,6

    99%: -108,49
    75%: -109,91
    50%: -110,5
    25%: -111,1
    1%: -112,54

    gn=0,999999983082879, dc=5,06999738324524E-10, dr=0, of=192392

    DONE!

    Signature: b3920ff7abb45022db835682693d115d

    RMS of the difference of spectra: -131,621528448567dB
    DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
    Median=-83,3dB
    Max=-62,3dB Min=-86,5dB

    1% > -85,87dB
    10% > -84,69dB
    25% > -84,17dB
    50% > -83,26dB
    75% > -81,67dB
    90% > -75,04dB
    99% > -65,76dB

    Linearity 26,9bits @ 0.5dB error
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Her er enda en CBS vs Columbia utgivelse. Denne utgivelsen byr på en intressant forskjell som åpner opp for å ta nørdefaktoren opp ytterligere et steg.
    1750502758608.png

    1750502797789.png


    EAN, ISRC, CUE er lik, samt DeltaWave tester filene som bitperfekt identiske. Likevel får jeg ulik MD5 skjekksum på filene? Forsøk på å fjerne WAV header ved å konvertere filene til PCM med SOX gav meg fortsatt ulike filer.

    Det skulle det vise seg ved å ignorere stillhet i filene (ikke helt ulikt hvordan DeltaWave gjør det) at vi kom et steg videre. OpenAI hjalp meg fram til denne kommandoen
    sox CBS1.wav trimCBS1.wav silence 1 0.1 0.1% reverse silence 1 0.1 0.1% reverse
    Kommandoen leser filen baklengs og lager en kopi hvor lyder under 0,1% av maks volum med lenge over 0,1 sekund ignoreres og ikke inkluderes i kopien. cmp -l trimCBS1.wav trimCOL1.wav viser nå at filene er identisk. Samme gjør nå MD5 skjekksum.

    I forsøk på å forstå hva som skiller de stille partiene ble det plotter og HEXet og og og og....masse rart forsøkt. Vel det endte med at jeg som sannhetstest for å bekrefte noe annet laget en nulltest av de første 20 sekundene av de originale rippede filene.
    sox CBS1.wav -t raw -r 44100 -c 2 -b 16 -e signed-integer CBS1_first20sec.pcm trim 0 20
    sox -m CBS1_first20sec.wav "|sox COL1_first20sec.wav -p vol -1" difference.wav
    Denne gikk ikke i null med spilte faktisk rett så pent. Dermed falt hypotesen om mulig vannmerke eller annen dither til steingrunn. Forskjellen skyldes mest sannsynlig at audio i filene til tross for å ha identisk CUE liste ikke har identisk startposisjon i wav-filene.

    For å sikre nattesøvnen ble det derfor bestemt at vi må til bunns i dette. OpenAI ble vekket og med vi fikk lurt min Debian WSL (Win10) til å kjøre noen vitenskapelige python moduler. Scripet vil forsøke finne hvor filene bli identisk og rapportere hvor mange samples og sekunder forskjell det er mellom innhold.
    Python:
    import numpy as np
    from scipy.io import wavfile
    from scipy.signal import correlate
    
    # Les WAV-filer
    rate1, data1 = wavfile.read('CBS1.wav')
    rate2, data2 = wavfile.read('COL1.wav')
    
    assert rate1 == rate2, "Sample rates må være like"
    
    # Hvis stereo, miks til mono (gjennomsnitt av kanaler)
    if len(data1.shape) > 1:
        data1 = data1.mean(axis=1)
    if len(data2.shape) > 1:
        data2 = data2.mean(axis=1)
    
    # Normaliser data for bedre cross-correlation
    data1 = data1 - np.mean(data1)
    data2 = data2 - np.mean(data2)
    
    # Cross-correlate
    corr = correlate(data1, data2, mode='full')
    lags = np.arange(-len(data2) + 1, len(data1))
    
    # Finn offset der korrelasjonen er størst
    max_corr_index = np.argmax(corr)
    offset_samples = lags[max_corr_index]
    offset_seconds = offset_samples / rate1
    
    print(f"Beste offset: {offset_samples} samples ({offset_seconds:.5f} sekunder)")
    
    # Hvis offset_samples > 0: data1 starter først
    # Hvis offset_samples < 0: data2 starter først
    For spor 1 rapporterer scriptet: Beste offset: -185 samples (-0.00420 sekunder)

    Dette vil synkronisere PCM data i wavfilene og en nulltest fungerte nå perfekt:
    sox CBS1.wav CBS1_padded.wav pad 0.0042 0

    Så da har vi konkludert at en CD plate med indentisk CUE liste ikke behøver ha like lang pause mellom sporene. Dette kan faktisk brukes som en enkel og ikke destruktiv metode for vannmerking av utgivelser.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.442
    Antall liker
    29.897
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    okay da

    0,1 %, er ikke det 60 dBFS, 10 bit?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Jo det er veldig nærme. 6.02 x 10. Lektyren jeg blar i foreslår at vi også legger til +1,76 dB, en konstant som kommer fra den matematiske analysen av kvantiseringsstøyens effekt på SNR.

    Bra observert, jeg burde nok mer optimalt ha siktet et sted mellom -80 og -90 for en bedre analyse av problemet. Men nå stod lykken meg bi og årsakssammenheng ble påvist annet sted.

    EDIT: For å følge opp tankerekken du trigget hos meg. Såkalt shaped dither skal ref OpenAI kunne peake helt oppe under -70 dB i visse frekvensbånd. Mer vanlig TPDF dither -90 dB.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Den bakenforliggende årsaken til at tråden kunne startes er at jeg sliter med oppevaringsplass til CD samlingen. I den anledning ble alle Benno søylene tømt og flere av dem demontert og modifisert slik at de nå blir moduler á 3 stk kolonner.

    1750685513776.png


    Ved å fjerne sidevangene i to av søylene frigjøres plass tilsvarende røfflig 48 CD album om 12 av dem er digipak (papp med plast tray). Det er ikke å skimse av når en slik søyle rommer 180 stk CD plater. Håpet er å frigjøre nok plass til å klemme inn en Benno søyle ekstra på samme veggplass.

    Stuegulvet brukes til sortering og kona teller timer minutter og sekunder til jeg er ferdig. Den hvite kassen i nedre bilde til venstre inneholder album sortert på bokstaven S. Og de fire stablene lengst til til høyre i samme bilde er bokstaven M. Er egentlig blitt uhåndterlig. Derfor vurderes det samtidig dele opp samlingen i musikksjangere. Dog var det ganske misslykket da jeg utførte dette på RIP samlingen av de samme albummene da MusicBrainz fikk spredd muzakken over noen tusen sjangere.
    1750686643020.png


    Hvordan gjør dere andre dette med sortering?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.442
    Antall liker
    29.897
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Klassisk (komponist-verk-utøver, utøver dersom flere komponister på samme plate), jazz, røkla, og jul på utøver, filmmusikk på tittel. Horisontal Benno er en god løsning som gjør sortering mulig.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    9.395
    Antall liker
    10.779
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg sorterer på brede sjangere (Nordisk, Pop & Rock, Folk, World/Etnisk, Jazz) og deretter alfabetisk. Unntaket er Klassisk & Early Music, som jeg først og fremst sorterer på label/serie, men også på tema eller artist.

    CDene står på vegghyller (IKEA Bergshult/Granhult), fordelt på 3 separate "avdelinger" og det er "bare" rundt 1000 av dem. Fungerer ganske så godt synes jeg.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Det finnes medlemmer på HFS som mener at det korrekte antallet Dire Straits album i en god musikksamling er nøyaktig 0 album. Nå er ikke meningen å debatere hvem som har rett i så hensende, — men jeg vil her føre bevis for at et slikt tenkesett kan gi konsekvenser for andre.

    :) Jeg er spesielt spendt på å se delta spektrogram av remastering versjonene når jeg kommer så langt. Samt Money for Nothing kompileringen har vi her tilgang til en amerikansk Warner Bros utgivelse, Vertigo sin europeiske samt en piratkopi.
    -- End of cliff hanger

    1750689299101.jpeg


    1750689347217.jpeg
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.442
    Antall liker
    29.897
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes debutplata er bra. Dessverre er utgivelsen i min samling av det lydstyrkekrigede slaget.
    Imponerende samling dubletter og tripletter.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    1.020
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan gjør dere andre dette med sortering?
    Hos meg er alt semi-randomisert:

    Jeg har flyttet alle cd med jewlcase over i djois sine plastlommer. Disse finner da veien inn i ymse bokser og kar jeg har. Boksene oppbevares i ymse rom/ roteres mellom hytte og hjem. Jeg kjøper stadig brukt både lokalt og på finn. Bokstallet bare øker, med konas frustrasjon.

    Hver boks jeg har rommer ca 80 cd. Jeg tar fram en vilkårlig / eller ikke/ boks og flipper gjennom. Når en plate har vært i spilleren så havner den bakerst i boksen. Eller ikke. 😆 alt ettersom.

    Dette som et tiltak i kampen mot streaming fatigue. Om jeg vet hva jeg vil høre på så kan jeg uansett hente det fram på streaming. Om jeg vil utforske så finner jeg alltid noe spennende i en boks.

    Softcover oppbevares i benk, som er full, så overskuddet der flyter og mellom ymse bokser.

    Fullt kaos, mao.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Dagens dose av unyttig informasjon innledes med at "dire straits" er et engelsk uttrykk som betyr Å være i alvorlige vanskeligheter.
    Det er heller ikke sikkert at man finner læren om at rettighetene til Dire Straits katalogen vistnok er delt som spesielt nyttig. Universal (Vertigo/UMC) utenfor USA og Warner (Rhino/Warner Bros.) i USA/Canada.

    Utgivelsene under test er merket:
    0 42283 64192 1, Vertigo 836 419-2
    0 7599-25794-2 1, Warner Bros 9 2579-2
    1750697338849.jpeg

    1750697727019.jpeg


    Disse utgivelsene har ulikt ISRC nummer og CUE listen har mindre variasjoner.
    Ingen av de 3 utgivelsene gir lik MD5 skjekksum på spor 2 som brukes til test.

    Synkroniseringskriptet postet tidligere kommer til følgende når jeg ber det samstille Vertigo og WB utgivelsen: Beste offset: 4549 samples (0.10315 sekunder). Derfor var det overraskende å se DeltaWave sine resultater når vi samstiller Vertigo utgivelsen mot Warner Bros.

    Det er Warner Bros utgivelsen som ruller av toppen. Hvorfor DeltaWave mener se 13 EQ bånd med ca 0,5 dB gainforskjell virker helt merkelig. Skal vi spekulere ser det nesten ut som vi har to ulike mastere. Eller en resampling utført med en meget intressant algoritme 🥴

    1750697417137.png


    Dette er delta hvor de blå peakene er Vertigo referansen
    1750697525995.png

    1750697619475.png

    1750697660128.png

    DeltaWave v2.0.17, 2025-06-23T18:32:48.1668899+02:00
    Reference: vertigo.wav[?] 10585758 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Comparison: wb.wav[?] 10581054 samples 44100Hz 16bits, stereo, MD5=00
    Settings:
    Gain:True, Remove DC:True
    Non-linear Gain EQ:False Non-linear Phase EQ: False
    EQ FFT Size:65536, EQ Frequency Cut: 0Hz - 0Hz, EQ Threshold: -500dB
    Correct Non-linearity: False
    Correct Drift:True, Precision:30, Subsample Align:True
    Non-Linear drift Correction:False
    Upsample:False, Window:Kaiser
    Spectrum Window:Kaiser, Spectrum Size:32768
    Spectrogram Window:Hann, Spectrogram Size:8192, Spectrogram Steps:4096
    Filter Type:IIR, window:Kaiser, taps:262144, minimum phase=False
    Dither:False bits=0
    Trim Silence:True
    Enable Simple Waveform Measurement: False

    Discarding Reference: Start=0s, End=0s
    Discarding Comparison: Start=0s, End=0s

    Initial peak values Reference: -1,075dB Comparison: -1,25dB
    Initial RMS values Reference: -22,216dB Comparison: -22,391dB

    Null Depth=8,661dB
    Trimming 0 samples at start and 476 samples at the end that are below -90,31dB level

    X-Correlation offset: 4549 samples
    Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level

    Drift computation quality, #1: Excellent (0μs)

    Trimmed 10502 samples ( 238,14059ms) front, 9496 samples ( 215,328798ms end)

    Final peak values Reference: -1,075dB Comparison: -1,076dB
    Final RMS values Reference: -22,214dB Comparison: -22,216dB

    Gain= -0,1752dB (0,98x) DC=0,0001 Phase offset=103,151924ms (4549 samples)
    Difference (rms) = -55,76dB [-58,16dBA]
    Correlated Null Depth=59,68dB [49,12dBA]
    Clock drift: 0 ppm

    Files are NOT a bit-perfect match (match=0,84%) at 16 bits
    Files are NOT a bit-perfect match (match=0,01%) at 24 bits
    Files match @ 50,0196% when reduced to 9,23 bits

    ---- Phase difference (full bandwidth): 0,0300219980887337°
    0-10kHz: 0,02°
    0-20kHz: 0,03°
    0-24kHz: 0,03°
    Timing error (rms jitter): 3,1μs
    PK Metric (step=400ms, overlap=50%):
    RMS=-48,2dBFS
    Median=-49,2
    Max=-40,3

    99%: -42,3
    75%: -46,53
    50%: -49,15
    25%: -53,76
    1%: -91,65

    gn=1,02037867842431, dc=0,000102046627025319, dr=0, of=4548,99986889253

    DONE!

    Signature: d6da0bea3e98eba530d3b6a563db7955

    RMS of the difference of spectra: -110,41946977205dB
    DF Metric (step=400ms, overlap=0%):
    Median=-37,2dB
    Max=-29,1dB Min=-61,1dB

    1% > -58,07dB
    10% > -42,04dB
    25% > -38,92dB
    50% > -37,17dB
    75% > -36,03dB
    90% > -35,18dB
    99% > -31,32dB

    Linearity 22,7bits @ 0.5dB error

    1750697753924.jpeg

    Piraten har kopiert ISRC, EAN, CUE og cover fra Vertigo utgivelsen. Den kommer også ut helt bitperfekt samstilt med Vertigo.
    Siden MD5 ikke er lik til Vertigo ble synkroniseringskriptet testet og finner: Beste offset: 192 samples (0.00435 sekunder)
    Cover trykk på piraten er av heller dårlig kvalitet hvor tynne linjer og tekst mangler piksler og alt ser "litt ute av fokus".
    Eneste forskjell jeg finner ellers er at INT er byttet ut med en stjerne.

    Jeg mener ha vært borti denne stjernen (Star) i forbindelse med tvilsomme vinyl utgivelser. Igjen er det Bulgaria som kommer opp som mulig kilde for denne CD platen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Resultatet fra post #27 var så merkelig at jeg tester alle sporene. Igjen er det Vertigo som er referansen.
    Spor 1 er veldig lik til spor 2 som først testet. Den 13 bånds EQ som ikke er nullet ut skikkelig går igjen på alle sporene

    Spor 3 - Jeg har begynt å spekulere om forskjellene vi erfarer å se i stille pasasjer kan være et resultat av ulikt dither?
    DeltaWave bruker følgende "Trimming 0 samples at start and 0 samples at the end that are below -90,31dB level"
    1750701517465.png

    1750701540237.png


    Spor 4 - Zoomet inn på frekvenspekter og endred oppløsning for amplitude. Lilla betyr her -10 dB eller mer. Gul er her 0 dB
    1750702087823.png

    1750702177722.png


    EDIT: Logaritmisk visning av frekvens viser at det foregår ulike saker og ting i subområdet under 20Hz på alle spor. For å teste at ikke DW tuller får jeg perfekt nulltest ved å samstille den samme filen.
    Spor 12
    1750708561672.png

    1750708612223.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    1750705856114.jpeg

    Nå pulserer det igjen! Meningen var å ta noen bilder for å vise hvor dem hadde lagt limkladdene slik at det skulle være lettere for andre å plassere kniven på riktig sted. Dessverre var dette eksemplaret hellimt og pappen måtte separeres.

    Etter batteribytte teipet jeg bare sammen restene av papphylsen og dyttet den på plass i coveret igjen. Det er nok friksjon til at albummet kan brukes uten at elektronikken ramler ut.

    Nyttig verktøy til oppgaven ble funnet i kjøkkenskuffene. En kniv med tynt smalt blad og en pølseklype.

    Grunnen til at jeg tok meg bryet var bekymring for lekasje fra LR6 (AA) batteri kunne ødelegge innhold og annet på samme hylle. Heldigvis viste Duracell PROCELL Industrial med best før mars 1998 ingen tegn til lekasje (y)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    1750758627464.jpeg

    3 album med samme EAN: 7 31451 01602 8 og Vertigo nummer: 510 160-2
    Run-in (inprint ved senterhull) er ulik på alle 3 med henholdsvis:
    A: 510 160-2 01 +
    B: 510 160 2 1060041 02 % MADE IN U.K.
    C: 510 160-2 70 L7 1A•A PMDC FRANCE (dette er den som er merket remastered)

    A og B har ulike ISRC nummer og ulik CUE liste gir forskjellige TOC. Med ditto ulik MD5 på filene.
    Men DeltaWave finner at filene er bitperfekt identiske og synkroniseringskriptet sier Beste offset: 359 samples (0.00814 sekunder)

    CD A Spor 2 viser at det klipper 29 ganger. Men LUFS plottet kan nesten tilgi denne feilen.
    1750757671007.png

    1750758472882.png


    Som forventet har Remaster versjonen fra nå av refert til som CD C ulikt ISRC og CUE.
    CD cover informerer om at SBM (Super Bit Mapping) som skal gi økt dynamikk. I praksis er det en dither algoritme utviklet av Sony som benytter psykoakustisk noise shaping som skal gi lavere opplevd støygulv.

    CD A blå er referanse, mot CD C remaster som er hvit.

    Spor 1 - CD A klipper 100 ganger og den remastrede CD C har ingen klipping.
    1750762639567.png

    1750762823787.png

    Denne viser delta, — altså kun forskjell i lydstyrke for spor 1
    1750762789864.png

    1750763061843.png


    Spor 2
    1750763733667.png

    1750763756836.png

    1750763771791.png

    1750763693340.png


    Også videre... Kan vi da konkludere at om man ikke kan finne de originale tidlige utgivelsene er det slett ikke dumt å se etter disse Resmastered versjonene? Det er ikke sikkert. Manglende klipping kan også bety mer komprimering. La oss tagge filene med replay gain data.

    Album CD ACD C - Remaster med SBM
    Loudness:-15.69 LUFS12.75 LUFS
    Range:10.99 dB10.68 dB
    Peak:1.052790 (0.45 dBTP)Gain:1.278219 (2.13 dBTP)
    Gain:-2.31 dB-5.25 dB

    *** CD A ***
    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/01 - Calling Elvis.flac
    Loudness: -16.57 LUFS
    Range: 8.81 dB
    Peak: 1.038165 (0.33 dBTP)
    Gain: -1.43 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/02 - On Every Street.flac
    Loudness: -16.69 LUFS
    Range: 19.43 dB
    Peak: 1.034845 (0.30 dBTP)
    Gain: -1.31 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/03 - When It Comes to You.flac
    Loudness: -15.71 LUFS
    Range: 2.75 dB
    Peak: 0.942524 (-0.51 dBTP)
    Gain: -2.29 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/04 - Fade to Black.flac
    Loudness: -18.12 LUFS
    Range: 4.80 dB
    Peak: 0.728358 (-2.75 dBTP)
    Gain: 0.12 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/05 - The Bug.flac
    Loudness: -13.82 LUFS
    Range: 4.04 dB
    Peak: 1.052790 (0.45 dBTP)
    Gain: -4.18 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/06 - You and Your Friend.flac
    Loudness: -16.13 LUFS
    Range: 10.33 dB
    Peak: 1.052539 (0.44 dBTP)
    Gain: -1.87 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/07 - Heavy Fuel.flac
    Loudness: -13.93 LUFS
    Range: 2.90 dB
    Peak: 1.046625 (0.40 dBTP)
    Gain: -4.07 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/08 - Iron Hand.flac
    Loudness: -16.05 LUFS
    Range: 8.09 dB
    Peak: 1.005161 (0.04 dBTP)
    Gain: -1.95 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/09 - Ticket to Heaven.flac
    Loudness: -15.53 LUFS
    Range: 3.12 dB
    Peak: 0.876006 (-1.15 dBTP)
    Gain: -2.47 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/10 - My Parties.flac
    Loudness: -17.51 LUFS
    Range: 8.12 dB
    Peak: 1.026945 (0.23 dBTP)
    Gain: -1.23 dB (corrected to prevent clipping)

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/11 - Planet of New Orleans.flac
    Loudness: -16.16 LUFS
    Range: 12.35 dB
    Peak: 1.052274 (0.44 dBTP)
    Gain: -1.84 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/12 - How Long.flac
    Loudness: -14.66 LUFS
    Range: 5.09 dB
    Peak: 0.977133 (-0.20 dBTP)
    Gain: -3.34 dB

    Album:
    Loudness: -15.69 LUFS
    Range: 10.99 dB
    Peak: 1.052790 (0.45 dBTP)
    Gain: -2.31 dB


    *** CD C REMASTERED ***

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/01 - Calling Elvis.flac
    Loudness: -13.54 LUFS
    Range: 8.71 dB
    Peak: 1.087282 (0.73 dBTP)
    Gain: -4.46 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/02 - On Every Street.flac
    Loudness: -13.45 LUFS
    Range: 19.51 dB
    Peak: 1.080071 (0.67 dBTP)
    Gain: -4.55 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/03 - When It Comes to You.flac
    Loudness: -11.85 LUFS
    Range: 2.39 dB
    Peak: 1.278219 (2.13 dBTP)
    Gain: -6.15 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/04 - Fade to Black.flac
    Loudness: -13.80 LUFS
    Range: 4.13 dB
    Peak: 1.050567 (0.43 dBTP)
    Gain: -4.20 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/05 - The Bug.flac
    Loudness: -11.87 LUFS
    Range: 3.03 dB
    Peak: 1.076176 (0.64 dBTP)
    Gain: -6.13 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/06 - You and Your Friend.flac
    Loudness: -13.79 LUFS
    Range: 8.79 dB
    Peak: 1.049412 (0.42 dBTP)
    Gain: -4.21 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/07 - Heavy Fuel.flac
    Loudness: -12.20 LUFS
    Range: 3.08 dB
    Peak: 1.055955 (0.47 dBTP)
    Gain: -5.80 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/08 - Iron Hand.flac
    Loudness: -13.71 LUFS
    Range: 7.97 dB
    Peak: 0.995858 (-0.04 dBTP)
    Gain: -4.29 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/09 - Ticket to Heaven.flac
    Loudness: -12.74 LUFS
    Range: 2.67 dB
    Peak: 0.994922 (-0.04 dBTP)
    Gain: -5.26 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/10 - My Parties.flac
    Loudness: -14.08 LUFS
    Range: 7.64 dB
    Peak: 1.110743 (0.91 dBTP)
    Gain: -3.92 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/11 - Planet of New Orleans.flac
    Loudness: -12.62 LUFS
    Range: 12.25 dB
    Peak: 1.046039 (0.39 dBTP)
    Gain: -5.38 dB

    Track: Dire Straits/1991 - On Every Street (Remaster med SMB 7 31451 01602 8, Vertigo 510 160-2)/12 - How Long.flac
    Loudness: -10.83 LUFS
    Range: 5.14 dB
    Peak: 1.105520 (0.87 dBTP)
    Gain: -7.17 dB

    Album:
    Loudness: -12.75 LUFS
    Range: 10.68 dB
    Peak: 1.278219 (2.13 dBTP)
    Gain: -5.25 dB

    Subjektivt ble en raskt testlytting av tittelsporet forsøkt. Med forbehold at jeg ikke har den beste dagen med tinitus oppleves CD A som litt lysere i klangen. Det er selvsagt ikke mulig å høre disse 29 samplene som klipper. Og vi ser fra delta LUFS plottet at den remastrede versjon fint holder seg innenfor sangens opprinnelig dynamikk.

    Remaster versjonen låter slett ikke dårlig, jeg våger nesten si den er varmere i klangen som passer fint på anlegget mitt. Men la oss ikke skimse av at nesten 3 dB mer opplevd volume lett lurer meg. En bedre lyttetest vil derfor være å laste disse albummene opp i en streamer spilleliste med replay gain aktivert.
    1750765931031.png
     

    Vedlegg

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Disse to eksemplarene av Nine Lifes er identisk på alle områder med unntak av EAN og Run-in på CD platen.

    EAN: 5 099748 502025 - run-in: S0100210671-0101 14 E1 IFPI L554
    EAN: 5 099748 502056 - run-in: S0100210671-0101 24 B2 IFPI L554

    OpenAI kan informere at IFPI L554 tilhører Sony DADC (Digital Audio Disc Corporation) i Østerrike, anlegget i Anif, nær Salzburg

    1751049578410.png


    OpenAI forsøker her redegjøre for mer korrekt bruk av det jeg fram til nå har kalt run-in. Korrekt betegnelse er Matrix code og kan (med mange unntak) brytes opp som følger:

    50100210671 kan referere til en EAN-/strekkode-komponent eller label-/produsentkode.
    -0101 er ofte en variant eller pressing-ID, hvor 01 kan stå for første mastering og neste tall her 01 kan stå for første pressing.
    14 kan indikere at dette er den 14. glassmasteren laget for dette prosjektet. Kan også være relatert til versjon eller batch.
    E1 kan være en forkortelse for et bestemt produksjonsanlegg eller støpeform brukt i produksjonsprosessen.

    IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) også kalt SID (Source Identification Code) kodene er ment å vise følgende:
    IFPI L-kode (glassmastering-anlegg)
    IFPI-kode uten L (mould/støpeverktøy)

    EDIT: Denne wikipediasiden kan muligens være av interesse for å finne produsent.
    EDIT2: https://crimson-ceremony.net/pr3/mf/odlist.php?utm_source=chatgpt.com
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Hvordan ser det ut om man samstiller spor fra av de mange kompileringene som var tilgjengelig på CD platens høytid?

    Sing my name fra 2001 Talk Talk album utgivelse av D'sound mot Absolute Music #34 fra samma år.

    1751099653625.png
    1751099685745.png


    Spektrum er veldig anderledes til albumutgivelsen. Forskjellen er så stor jeg antar at vi ikke sammenligner den samme miksen. Det er nærliggende å tenke at disse komplieringene benytter single og radio mikser om slike er tilgjengelig. Slik sett kunne dem hatt samlerverdi om man ikke samler på CD singler. Men de neste sporene jeg tester viser hvorfor dette ikke er noe å samle på.
    1751099946242.png

    Joda dem får det til å klippe
    1751099985476.png


    Annet spor fra AM #34 jeg har CD album utgivelsen for. Coldplay - Trouble
    1751100137457.png

    Frekvenspesktrum er her langt nærmere originalen, men dem har kløna med loadnes skal vi se
    1751100371787.png
    Vi ser samme Dette sporet klipper 1151 samples og delta loadness viser hvor stor forskjell det er.
    1751100267044.png


    Se & Hør har satt navnet sitt på mang en CD plate opp gjennom årene. Sommer favoritter fra 2009 mot CC Cowboy sin egen offesielle kompilering fra 1998 - Vill Vakker & Våt.
    1751103699649.png
    1751103604610.png

    Samme som testene over er originalen fra CC Cowboy referanse.
    1751103903865.png
    Delta Loadness er igjen avslørende
    1751103821324.png


    Vi kan vel konkludere at disse utgivelsene trolig ikke representerer de beste lydrevisjonene av artistens utgivelse. Men er laget for en helhetlig albumavspilling av den aktuelle kompileringen.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    Kopibeskyttet CD som EAC ikke klarer rippe.

    Jeg har brukt å re-digitlalisere slike utgivelser via SPDIF med et RME lydkort. Nå fikk jeg anledning å samstille en slik digital overføring med et CD eksemplar som ikke har kopibeskyttelse.

    1751194169778.png


    Disse utgivelsene har forskjellig EAN så jeg bryr meg ikke med matrix koder m.m. Vi kan nok anta at den med kopisperre er en tidligere utgielse.
    0 7567-83051-2 2 Uten kopibeskyttelse
    0 7567-83106-2 1 Kopibeskyttet

    Litt rusk ser vi at det er. Spørsmål en blir å stille, — skyldes dette at CD spilleren heller ikke klarer lese den kopibeskyttede platen uten å gjøre feil? Eller leser den faktisk andre data plassert i filen? Jeg vet med sikkerhet at denne SACD spilleren fra Pioneer spiller bitperfekt sammenlignet mot datarip. Se testen her: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/cd-drivverk-og-kvalitet-på-spdif-utgang-med-målinger.109757/post-4080917
    1751194387940.png

    Om vi zoomer inn i delta spektrogrammet er det et påfallende mønster der som ikke korrelerer med waveform.
    1751195608146.png

    1751195511172.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.627
    Antall liker
    4.531
    DEN STORE FETE LØGNEN?????

    1751217995282.png

    1751218835443.jpeg


    TOC er identisk fram til slutten av spor 5 som har 13 flere sektorer. Samt ISRC er lik.

    Når jeg forsøker lese mellom linjene mener jeg å forstå at begge disse CDene skal stammer fra en digital transfer fra mastertape gjort i 1997. Utgivelsen først utgitt samme år fikk da samtidig ny master og SBM trolig fra 20-bit som virker være en vanlig mastering oppløsning fra denne perioden.

    Enten har noen driti på draget og send feil master til produksjon, eller så ser vi her et resultat av skrupuløs markedsføring.
    Dette viser delta spekter for spor 1, 2, 3, 4, 5 og 6. Vi klarer heller ikke påvise hastighetsjustering som tekst viser til. Alle 6 spor er 100% identiske.
    1751221557501.png


    1751220895138.jpeg


    Måtte dobbelskjekke at jeg ikke rotet det til. Disse to CD med ulike nummer har 100% identisk innhold. Jeg aner ikke om det er en remaster eller direkte transfer.

    MERK: Platene kommer fra bruktmarked på ulike tidspunk. Det er derfor en ørliten mulighet at en tidligere eier kan ha lagt feil CD i et av coverne.

    1751220918916.jpeg
    1751220928808.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn