Få det til å låte balansert
Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.
Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.
50-100Hz
Å vite hvordan du jobber med EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.
	
		
			
		
		
	
								Det er fort gjort å miste motet når man skal ta i bruk equalizere. Øret vårt kan registrere svingninger med frekvenser mellom 16Hz til i 20 000Hz (20kHz). Å vite hvor man skal legge på og trekke av kommer med trening og erfaring. Mange tror nøkkelen ligger i bassområdet, men ofte er det i det viktige mellomtoneområde du har mest å hente.
Det er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
I tette moderne mikser har hvert instrument sin lille plass og det innbefatter mye manipulering av frekvenser. Derfor er det viktig å vite hvilke instrumenter som ligger i de forskjellige frekvensområdene, men også hvilke frekvenser de forskjellige instrumenter dekker. Og da holder det ikke bare å snakke om bass, mellomtone og diskant.
Her er noen viktige frekvensområderDet er ikke bare å legge på en mengde rundt 100Hz å tenke at nå låter det fett – du må tenke helhetlig og få alle frekvensområdene til å spille sammen og ikke slåss mot hverandre.
50-100Hz
- Dette området gir bassinstrumenter fylde
 - Gir fedme i basstrommer og tyngde i bassgitarer
 - For mye og det låter flabbete
 - For lite og miksen mangler tyngde
 
- Dette området tilfører varme
 - Gir punch i skarptromme
 - For mye og det blir fort ullent
 - For lite gjør at det kan låte kaldt
 
- Viktig område som gir varme i pianoer, gitarer og vokal
 - Blir fort tjukt og gjørmete i dette området pga proximity effekten
 - Fjerner du her tar du fort vekk viktig «mat» og det kan låte tynt
 
- «Pappkartong» området
 - Her ligger mye rom lyd
 - Ta vekk og du får mer punch i basstromma
 - Hjelper å fjerne her på tammer og overheadmikker
 
- Vanskelig området
 - Her ligger mye av tonen i instrumenter og vokal
 - For mye og det låter hult og honky
 - For lite og instrumenter låter unaturlig
 
- Presence området hvor øret er mest følsomt
 - Tilfører attack på alt
 - For mye er smertefullt
 - For lite gjør at at f eks vokal kan forsvinne
 
- Åpner opp og gjør ting klarere
 - Kan være fint område og åpne trommene i
 - For mye og det låt stygt
 - For lite og det vil låte ullent
 
- Tilfører luftighet
 - For mye og det låter kunstig og lite musikalsk
 - For lite låter det fort kjedelig
 
Å vite hvordan du jobber med EQ er helt avgjørende i dagens musikkproduksjon. Men, for all del ikke fall for fristelsen og tro at en EQ kan få ting til å låte riktig og redde deg i enhver situsjon – i mange tilfelle kan den dessverre ikke det.

				

