Alek264
Hi-Fi freak
Har ryki noen strikker sjøl så skal ikke peke, jeg liker ting satt på spissen ogsåNå tenkte jeg at den strikken røk vel for lenge siden for flere av oss.
Har ryki noen strikker sjøl så skal ikke peke, jeg liker ting satt på spissen ogsåNå tenkte jeg at den strikken røk vel for lenge siden for flere av oss.
Forskjell ja, men tror du alle vil være av det oppfatning av at det låter bedre med korrigering lavere på kroppen?Det kan man trygt si. Det vil være et fåtall som ikke enkelt hører forskjell på dette i en blindtest.
Nei, det er ikke argumentet, det er den fiktive problemstillingen.Argumentet er vel også at det er forskjeller når man måler høyt og lavt på kroppen, hva som er mest riktig er vel opp til enhver.
At det er det samme som uberkabler og magiskeswitcher er vel å dra strikken til den ryker
Ja, det gjør man, utvilsomt.Går en på rockekonsert så kjenner en fort at det er mer enn det under 100hz som en merker fysisk.
Jeg føler spørsmålsstillingen i seg selv kan være problematisk. For det første er det jo ikke snakk om å velge rett frekvensrespons en annen plass på kroppen enn i ørehøyde. Det handler i stedet om at man ikke tillater ett av målepunktene å bli vektlagt i en slik grad at flere andre målepunkter som ikke har dette problemet overkompenseres.Forskjell ja, men tror du alle vil være av det oppfatning av at det låter bedre med korrigering lavere på kroppen?
Okei, da er jeg med Men siden dette er målbare ting som man også vil føle på kroppen, er du ikke da åpen for at dette er preferanse? Kontra switcher som ikke gjør noe som helst med lyden?Nei, det er ikke argumentet, det er den fiktive problemstillingen.
Det er en ren nytelse å se deg fore opp den kamelen i ekspressfart når jeg vet at du på et tidspunkt ender med å måtte svelge den.Nei, det er ikke argumentet, det er den fiktive problemstillingen.
Det er ikke der min uenighet ligger, jeg er heller ingen motstander av multipunktsmåling. Det har blitt fremlagt en del påstander, både her og i en annen tråd som jeg er uenig i.Men siden dette er målbare ting som man også vil føle på kroppen, er du ikke da åpen for at dette er preferanse?
Ligger null prestisje i dette for meg vet du. Du som prøver å føre opp luftslott på luftslott, for meg er dette bare en lek.Det er en ren nytelse å se deg fore opp den kamelen i ekspressfart når jeg vet at du på et tidspunkt ender med å måtte svelge den.
Ser ingenting kontroversielt i det du skriver.Siden man åpenbart merker forskjell på membranareal selv om det spiller på samme frekvens så er det åpenbart at hele kroppen er et sanseapparat. Det er jo for å tilfredstille hele sanseapparatet man bygger basstårn, flere subber osv. at man derfor gjerne tar hensyn til hele spekteret man lytter med, les kroppen med økende spissing mot ørehøyde er for meg en gåte å se bort ifra som vesentlig.
Denne skjønner jeg ikke. Har jeg gått glipp av noe tildligere i tråden?Siden man åpenbart merker forskjell på membranareal selv om det spiller på samme frekvens <snipp>
Det hadde vært flott for oss som ikke leser alle tråder om alle påstandene ble postet og at de som står for påstandene svarer på det, når man tar opp dette i en ny tråd. Det blir bare rot for oss andre, og eller gjetning fra enkelte på hva dere egentlig er uenige om. IMODet er ikke der min uenighet ligger, jeg er heller ingen motstander av multipunktsmåling. Det har blitt fremlagt en del påstander, både her og i en annen tråd som jeg er uenig i.
Henvend deg til Snickers, det er hans show.Det hadde vært flott for oss som ikke leser alle tråder om alle påstandene ble postet og at de som står for påstandene svarer på det, når man tar opp dette i en ny tråd. Det blir bare rot for oss andre, og eller gjetning fra enkelte på hva dere egentlig er uenige om. IMO
Det kan jeg. Men da er han HELT klar over hva som er uenigheten fra tidligere?Henvend deg til Snickers, det er hans show.
Jeg må give dig ret i, at en højttaler bør være lavet rigtigt og ikke skulle korrigeres. Desværre er der mange, der så ikke er det. Målinger er godt før køb af højttalere, for at se om der er grimme fasekurver! Hvordan er impedansen? Den norske landskab er flot, men ikke på en impedanskurve.Hva er det rette?
Ferdig høytaler er laget for å spille riktig uavhengig av rommet. Settes den ute spiller den fortsatt riktig.
Kalibreres høyttalere til rommet vil det si høyttaleren spiller feil, det kommer feil lyd ut av høyttaleren. Plasseres denne ute antar jeg det spiller veldig feil.
Kan det være grunn til at diy ofte låter diy? Lage basskasser og kjøpe paneler med mellomtone og diskant for å kjøre noen sveiper så det måler perfekt også er en i mekka? Samlet informasjon til mikrofon er «perfekt», men vi oppfatter om lyden kommer delvis fra ht og delvis fra refleksjoner?
Er det ikke bedre å ha en høyttaler som spiller riktig og heller jobbe med rommet? Om hifi «naturtro» er målet.
Det er spændende med Hi-fi, at vi arbejder i mange retninger for god lyd. Du har brugt en anden filosofi en jeg. Hvem af os har så ret? Men det gør jo også vores hobby så interessant, at vi kan blive ved med at forbedre noget. Rum er forskellige. Derfor er der ikke en entydig sandhed for alle, da vores rum er forskellige.Hele ditt innlegg Svens Palvig er uttalelser som så og si er helt motsatt av filosofien jeg har brukt for å oppnå min lyd. En lyd som funket helt ok i Larsmartin sine ører. Du får be larsmartin på en demo han aldri vil komme til å glemme.
Ikke alle dansker kan lyd.. Shy har hvertfall fått det til, kanskje sven palvig har klart det, hvem vet.Hele ditt innlegg Svens Palvig er uttalelser som så og si er helt motsatt av filosofien jeg har brukt for å oppnå min lyd. En lyd som funket helt ok i Larsmartin sine ører. Du får be larsmartin på en demo han aldri vil komme til å glemme.
Hmmmmm.... ta deg i akt nå.... om du krydser grensen en dagIkke alle dansker kan lyd..
Det blir akkurat som i virkeligheten. Ekte lyd er også «flat», og forandres av ørene når lyden plukkes opp.En tanke..
Vi måler med en mikrofon som måler i alle retninger, øret vårt er designet annerledes.
Vil ikke da et anlegg som måler bra høres værre ut med ørene da vi ikke kan plukke opp lyd i alle retninger på samme måte som mikrofonen som målte så bra?
Kan ikke skryte på med å ha hørt mange danske oppsett, men en grunnleggende forståelse av det rundt lyd/stereo, ser ut til å være en fordel der nede ogsåIkke alle dansker kan lyd.. Shy har hvertfall fått det til, kanskje sven palvig har klart det, hvem vet.
Vet sannelig ikke. Virker som at det er noen i Danmark som svarer på mine spørsmål hvertfallHar ikke DPA endt opp i Australia?
Danmarks ligger generelt høyt i nivå men har noen kraftige dipper, heheBare en digresjon egentlig, men jeg husket jeg fikk positivt sjokk over lydkompetansen da jeg bodde i Danmark. Det kan ha vært tilfeldig, men det virket som at grunnkompetansen var høy og bred. I Norge har den føltes smal, men med høye topper.
Danmark har også DPA-micer er de produsert i Danmark?
Viktig å forholde seg til at det man i de fleste tilfeller spiller er en gjennom-mikset og "polert" studioinnspilling, og ikke et live opptak.Det enkleste er å tenke som følger:
Referansegrunnlaget:
Vi har lært oss å lytte gjennom livslang erfaring. Når vi får musikken fremført live ...osv
Når vi skal korrigere:
Målet med korreksjon er jo å fjerne signatur fra rommet/oppsettet for i størst mulig grad å oppleve det som er på plata...osv
Er redd det ikke stemmer. Seas er 100% Eid av Sonavox, hvilket igjen betyr at den kinesiske regjeringen i prinsippet eier 40% av selskapets aksjer.Den danske høyttaler-industrien gikk det ikke så bra med egentlig. Vifa, ScanSpeak og Peerless ble jo overtatt av Hong Kong-baserte Tymphany.
SEAS derimot - fortsatt 100% norsk.
Men i den prosessen gjøres det ikke noe for å fjerne signaturen fra rommet ditt.Viktig å forholde seg til at det man i de fleste tilfeller spiller er en gjennom-mikset og "polert" studioinnspilling, og ikke et live opptak.
Det var nytt for meg. Synd. F&enEr redd det ikke stemmer. Seas er 100% Eid av Sonavox, hvilket igjen betyr at den kinesiske regjeringen i prinsippet eier 40% av selskapets aksjer.
Nei, det vet jeg. Men, om man søker å tune slike innspillinger til å låte "live", så...Men i den prosessen gjøres det ikke noe for å fjerne signaturen fra rommet ditt.
Jeg tror vi må skille mellom "låter nøyaktig som i studio" og "låter som om det var live". I masteringprosessen gjør man lite for å bevare den første, men alt for å bevare den siste.Nei, det vet jeg. Men, om man søker å tune slike innspillinger til å låte "live", så...