Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Superladernettverket er helt genialt. Det gjør at Tesla fortsatt er eneste reelle alternativ for lange turer.
    Det er ladenettverket som gjør Tesla unik og pr dags dato er det derfor Tesla er riktig (eneste) valg dersom man kjører mye og langt. Så får man heller leve med resten.

    -BB-
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Superladernettverket er helt genialt. Det gjør at Tesla fortsatt er eneste reelle alternativ for lange turer.
    Det er ladenettverket som gjør Tesla unik og pr dags dato er det derfor Tesla er riktig (eneste) valg dersom man kjører mye og langt. Så får man heller leve med resten.

    -BB-
    Ja som at du får en bil med Porsche 911 egenskaper til 450K ?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Superladernettverket er helt genialt. Det gjør at Tesla fortsatt er eneste reelle alternativ for lange turer.
    Det er ladenettverket som gjør Tesla unik og pr dags dato er det derfor Tesla er riktig (eneste) valg dersom man kjører mye og langt. Så får man heller leve med resten.

    -BB-
    Ja som at du får en bil med Porsche 911 egenskaper til 450K ?
    Nei. Vil man ha slike ekstreme kvaliteter så må man være villig til å betale for det. Er tross alt ikke hifi vi prater om her :)

    For oss som er litt over gjennomsnittet interessert i bil så er det temmelig trist å se på kvaliteten til Tesla. Med Tesla 3 har det begynt å snu og der matcher ihvertfall noen av karosserilinjene.

    -BB-
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har du sett karosserilinjene på andre amerikanske biler? Cadillac, Lincoln, ...?

    Min 2013 P85 behøvde en tur innom karosseriverkstedet for å få ting sånn noenlunde rett, men jeg har ikke sett det som noe problem på 2016-modellen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Amerikansk kvalitet er noe litt annet enn «fit & finish». Da jeg holdt på i bilindustrien fulgte vi både JDPowers Initial Quality Survey og Long-term Dependability Survey (eller hva den het). I de fleste år var Lexus uslåelig i IQS, etterfulgt av Acura, Infiniti og diverse tyskere, mens de amerikanske dinosaurene regjerte i pålitelighetsstatistikken. Ting skrangler, men er så overdimensjonert at det fortsatt virker. Stort sett. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Superladeverket er genialt. Og Tesla er eneste alternativ for elektrisk langkjøring. Helt enig.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke lenge kommer tilhengerfeste til Ioniq, og vipps blir den litt mer praktisk.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Nå er en Tesla S over 100K NOK billigere i Norge enn i USA. Far out.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    Superladernettverket er helt genialt. Det gjør at Tesla fortsatt er eneste reelle alternativ for lange turer.
    Det er ladenettverket som gjør Tesla unik og pr dags dato er det derfor Tesla er riktig (eneste) valg dersom man kjører mye og langt. Så får man heller leve med resten.

    -BB-
    Jeg har forstått det slik at Tesla tilbyr andre fabrikanter å delta i nettverket, men at det så langt ikke er noen som har gått inn på dette. Noen som vet hvorfor? Har Tesla priset det hele alt for høyt? Det er flere produsenter av typiske langtursbiler som hadde hatt en kjempefordel av å kunne bruke Teslas ladenett. Porsche for eksempel.

    Det er mange nystartede elbilprodusenter på gang, disse vil måtte lage kostbare langtursbiler for å tjene penger på relativt få biler produsert. Å kjøpe tilgang til Teslas ladere og kanskje også batterier/teknologi må jo være den beste og enkleste måten å komme i gang på. Men hittil er det ingen som har gått den løypa der.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forstått det slik at Tesla tilbyr andre fabrikanter å delta i nettverket, men at det så langt ikke er noen som har gått inn på dette. Noen som vet hvorfor?
    Prestisje.

    Garantert.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan liste opp en rekke grunner av strategisk karakterer til at det er mer enn problematisk. Garantert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med Ionity så er prismodellen den at det skal koste minst like mye med strøm som med diesel.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er masse investeringskostnader som ikke kan tas via bilprisen. Og lite bruk foreløpig, det er klart dette er litt høna og egget. Det var ikke direkte billig å bruke mobilnettet heller for de første som satte i gang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det er masse investeringskostnader som ikke kan tas via bilprisen. Og lite bruk foreløpig, det er klart dette er litt høna og egget. Det var ikke direkte billig å bruke mobilnettet heller for de første som satte i gang.
    I børjan kunne man velge bort tilgang til superlading hos Tesla - da ble bilen evt 17.000 billigere. Målt i pris på strøm er det rasjonelle å velge det bort for de aller fleste, men målt i bruksverdi på bilen - not so much.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er masse investeringskostnader som ikke kan tas via bilprisen. Og lite bruk foreløpig, det er klart dette er litt høna og egget. Det var ikke direkte billig å bruke mobilnettet heller for de første som satte i gang.
    I børjan kunne man velge bort tilgang til superlading hos Tesla - da ble bilen evt 17.000 billigere. Målt i pris på strøm er det rasjonelle å velge det bort for de aller fleste, men målt i bruksverdi på bilen - not so much.
    Så vil man ha kundene inn på en abonnementsløsning med en månedspris på 189 kroner hos Audi og sannsynligvis tilsvarende for de andre.

    Forøvrig så er nye Tesla laderen på Liertoppen av en ny og raskere generasjon uten lastdeling.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gode nyheter for de med angst for brann i elbil.

    https://www.tu.no/artikler/dette-elbil-batteriet-kan-ikke-brenne/488851
    Bl.a.
    Dette elbil-batteriet kan ikke brenne.

    – Teknologien vår vil redefinere industrien, sier kinesiske BYD.

    Ved såkalte nail penetrations tests, der batteriene blir gjennomhullet av bor eller stålnagler, skal et litiumbatteri av NMC-typen ha utviklet over 500 varmegrader og blitt utbrent. Samme tester utført på litium-jernfosfat-batterier skal ikke ha resultert i åpne flammer eller røyk, men ga batteriene en overflatetemperatur på mellom 200 og 400 grader Celsius. Når de samme testene ble gjort med Blade Battery, skal det ikke ha blitt utviklet verken røyk eller flammer – og overflatetemperaturen holdt seg mellom 30 og 60 varmegrader, ifølge BYD.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og hvorfor du ikke skal kjøpe Tesla (11 ganger og 26 dager på verksted først 9 mndr):

    https://www.dn.no/motor/bil/tesla/t...-love-a-aldri-bli-tesla-eier-igjen/2-1-773184

    Uansett ville jeg lånt meg en langtur dieselbil om jeg skulle på europatur...
    Tja, jeg har hatt min i 5 år nå og har tatt den til verkstedet to ganger utenom service. Ene var et løst jordingspunkt og det andre var bremsene som hang seg opp. Begge deler ordnet på dagen uten at jeg bestilte time og kostnadsfritt.

    Første sommeren tog jeg bilen på langtur Danmark, Tyskland, Østerrike, Slovenia og Nord Italia. Helt uproblematisk, opplevde kun problemer på en ladestajon. Det var i Italia .. men hadde nok strøm til å komme til huset og ladet fra stikkontakt der.

    Så dette evige anti-tesla-gnålet begynner å bli passe åndssvakt etterhvert... Er det en mani eller noe? Det virker som en eller annen OCD-variant.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og hvorfor du ikke skal kjøpe Tesla (11 ganger og 26 dager på verksted først 9 mndr):

    https://www.dn.no/motor/bil/tesla/t...-love-a-aldri-bli-tesla-eier-igjen/2-1-773184

    Uansett ville jeg lånt meg en langtur dieselbil om jeg skulle på europatur...
    Jeg har selv vurdert Tesla M3 flere ganger, men hver gang tar jeg en tur innom FB og en av de 3 første postene får meg til å slå tanken bort igjen.
    Det er ikke så underlig. Det er jo kun de som er uheldig med et eller annet som bruker tid til å snakke om det i slike grupper. Alle de som ikke har noen som helst problemer hører man ikke noe fra der. Hvorfor skulle de gidde å oppsøke en FB-gruppe om bilen sin? Pluss noen troll med underlig agenda.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Min TMS har straks rullet 60k og bortsett fra at hovedskjermen/MCU tok kvelden har det kun vært småplukk som interiør og dørhåndtak.

    Den koreanske bensinbilen har hatt langt større utfordringer til tross for lavere kilometerstand.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det finnes "mandagsbiler" hos alle produsenter (selv om egentlig uttrykket "mandagsbil" er litt utdatert). Uansett hvilket bilmerke du leser om vil du finne noen (mange) som er misfornøyd og har hatt problemer med bilen.

    Realiteten er at hvis du har planer om å bruke en elbil til lengre turer, spesielt utenfor Norden, er Tesla det eneste alternativet i dag.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det finnes "mandagsbiler" hos alle produsenter (selv om egentlig uttrykket "mandagsbil" er litt utdatert). Uansett hvilket bilmerke du leser om vil du finne noen (mange) som er misfornøyd og har hatt problemer med bilen.

    Realiteten er at hvis du har planer om å bruke en elbil til lengre turer, spesielt utenfor Norden, er Tesla det eneste alternativet i dag.
    Jeg er helt enig. Husk også på at i tillegg til det egne ladenettverket så kan man benytte seg av alle "vanlige" landestasjoner og lademetoder i tillegg. Det krever litt mer planlegging enn med eksosbil, selv med Tesla (det finnes tross alt mange flere bensinstasjoner enn offentlige ladepunkter med hurtiglading), men det er ikke noe problem å kjøre Europa på kryss og tvers.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er på ca 130k+90k på mine nå. Noe har det jo vært, men det har vært mer krøll med Subaru Legacy’en jeg har som trekkdyr. Barnesykdommene på Tesla er overstått for lenge siden. Problemene med servicekapasitet er også historie. Superladernettverket er genialt.

    Fyren som kjøpte hvitt skinninteriør i en bil som skulle gå som taxi kan til en viss grad takke seg selv. Det ville jeg ikke anbefalt, uansett bilmerke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg er på ca 130k+90k på mine nå. Noe har det jo vært, men det har vært mer krøll med Subaru Legacy’en jeg har som trekkdyr. Barnesykdommene på Tesla er overstått for lenge siden. Problemene med servicekapasitet er også historie. Superladernettverket er genialt.

    Fyren som kjøpte hvitt skinninteriør i en bil som skulle gå som taxi kan til en viss grad takke seg selv. Det ville jeg ikke anbefalt, uansett bilmerke.
    Hmm, ser TM3 med hengerfeste lander på 400 blank, er jo ikke helt vilt.

    Det jeg har sett mest på er rapporter på lakkvalitet, flere TM3 ser jo ut som de er sandblåst på kanalene etter 6 mnd. Men no keramisk coating eller lignende er kanskje veien. Hengerfeste med 900 kg er et stort pluss, hadde den bare hatt skiluke i baksetet så hadde den vært meget aktuell.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Fyren som kjøpte hvitt skinninteriør i en bil som skulle gå som taxi kan til en viss grad takke seg selv. Det ville jeg ikke anbefalt, uansett bilmerke.
    Nåja. Går fint å ha hvite skinnseter. Riktignok har ikke gammel-audien min gått som taxi, men den har rundet 530 000km. Ingen problem å holde skinnet pent...
     

    Vedlegg

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder biler og feil, så er det selvsagt et par ting man bør styre unna om man ikke elsker å ha bilen på verksted hele tida (f.eks Alfa, fransk eller britisk), men det virker som at i det store og det hele går det hovedsaklig på om man har flaks eller uflaks. Det er sikkert noen her inne som faktisk har hatt flere kjøredager enn de har hatt verksteddager med sin Alfa, og som har brukt mindre penger på servicer og reparasjoner enn hva bilen hadde som nypris. Men samtidig er det også folk som har opplevd at sin Toyota HiAce har fått problem etter problem og det bare er rot.

    Dette skjer tydeligvis overalt, og er en av grunnene til at jeg synes det er dritskummelt å velge bil.

    Det jeg har kommet frem til er å sørge for å velge en leverandør som er kjent for å ta ansvar, og som har en lokal representant som har vist seg å være til å stole på, år etter år. Så spørsmålet er altså ikke OM du får problemer, men hvordan det blir håndtert NÅR det skjer.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    U Gotta B Kiddin..

    Det er vel en grunn til at Tesla nekter Teslaeiere å uttale seg til J. D. Powers:

    Genesis hit the top its first time out, Land Rover finished last and Tesla doesn’t want anyone talking to its customers.
    https://driving.ca/lexus/features/f...s-2020-best-and-worst-picks-for-dependability
    Samt:

    Marius orker ikke ha Teslaen lenger – her kan du lese hvorfor
    https://www.tv2.no/a/11155106/
    Denne er ikke unik.
    Fikk erstatning mot å inngå avtale: Må love å aldri bli Tesla-eier igjen
    Etter mye frem og tilbake i rettsapparatet, kjøper Tesla tilbake bilen til Kristian Henrik Svindal i Skien. Én av betingelsene er at han aldri igjen kan kjøpe en Tesla.
    https://www.dn.no/motor/bil/tesla/t...-love-a-aldri-bli-tesla-eier-igjen/2-1-773184
    Tesla-forlik med misfornøyde kunder
    Tesla har kommet til enighet med 37 bileiere som ville saksøke selskapet. Dermed blir det ingen rettssak.

    https://finansavisen.no/nyheter/motor/2018/03/tesla-forlik-med-misfornoeyde-kunder
    Modell Y følger samme lei....
    Livet som Teslakunde:


     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    U Gotta B Kiddin..

    Det er vel en grunn til at Tesla nekter Teslaeiere å uttale seg til J. D. Powers:



    Samt:



    Denne er ikke unik.


    Tesla-forlik med misfornøyde kunder
    Tesla har kommet til enighet med 37 bileiere som ville saksøke selskapet. Dermed blir det ingen rettssak.

    https://finansavisen.no/nyheter/motor/2018/03/tesla-forlik-med-misfornoeyde-kunder
    Modell Y følger samme lei....
    Livet som Teslakunde:


    Må være slitsomt med den misunnelsen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og hvorfor du ikke skal kjøpe Tesla (11 ganger og 26 dager på verksted først 9 mndr):

    https://www.dn.no/motor/bil/tesla/t...-love-a-aldri-bli-tesla-eier-igjen/2-1-773184

    Uansett ville jeg lånt meg en langtur dieselbil om jeg skulle på europatur...
    Jeg har selv vurdert Tesla M3 flere ganger, men hver gang tar jeg en tur innom FB og en av de 3 første postene får meg til å slå tanken bort igjen.
    Det er ikke så underlig. Det er jo kun de som er uheldig med et eller annet som bruker tid til å snakke om det i slike grupper. Alle de som ikke har noen som helst problemer hører man ikke noe fra der. Hvorfor skulle de gidde å oppsøke en FB-gruppe om bilen sin? Pluss noen troll med underlig agenda.
    Nå var det vel du som startet ballet med hentyding om at Tesla er det eneste som duger - så i fall er vi to troll ;)

    Jeg er helt enig med deg at Tesla har det beste ladenettverket. Så har man 10 tommeltotter så er det greit å bare plugge kabelen. Men det går greit å kjøre langt med andre biler og så lenge man setter seg litt inn i dette med ladere. Det er vel noe av problemet at folk knoter for mye og setter de ut av spill, men da er det som regel bare å ringe å få de til å re-starte laderen. I vinter kjørte et par I-Pace fra Sveits til Nordkapp og tilbake uten problemer (The Nortcape Challenge). I følge var det mange merker, også Tesla, og slik jeg forsto var det små problemer og alle 8-10 bilene kom seg frem, og da snakker vi vinter som er noe helt annet enn sommer!

    Personlig trenger jeg sjelden å hurtig-lade og har vel ikke hurtig-ladet siden i fjor sommer på en langre tur i sør Norge. Kom og til noen stasjoner som ikke virker men da var det bare å kjøre videre til neste.

    Når det gjelder bilen så er det vel en kjensgjerning at Tesla er av de men flest feil, ellers hadde de vel ikke satt klagerekord hos forbrukerrådet i 2019. Pussig da at ingen som har Tesla har feil på bilene sine :rolleyes:. Noen feil kan lett fikses mens andre som dårlig tilpassede paneler kan oftest ikke fikses og jeg hadde vel ergret hjerte attakk på meg selv med en slik bil - derfor skyr jeg Tesla. Kan kanskje ha noe med at jeg og heller ikke liker Apple, Microsoft, Intel, myndighet osv. Den store skrekken er vel at Tesla tar hele markedet, om de får kontroll på produksjonen - det må ikke skje ! Det skal jeg i alle fall kjempe mot med nebb og klør.

    Og så er det så morsomt å sparke Tesla gjengen i leggen, for de er så religiøse ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jo I-Pace overtatt tronen i å stå oppå bilberger ser det ut som.

    Klart andre elbiler duger, hadde ikke hatt noe problem med å reist på langtur innenlands i en Ampera, Soul 60kWh, I-Pace eller E-tron men jeg hadde brukt lengre tid på turen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte Barcelona t/r forrige høst for å hente datterens flyttelass. Nemas problemas. Men det kommer nok fortsatt litt an på hvilken elbil.

    Apropos dårlig tilpassede paneler: 2013-modellen fikk en tur til karosseriverkstedet på Teslas regning og er nå rett og fin i alle skjøter. Veldig fiksbart. 2016-modellen har ikke hatt noe behov for det. Men det er ingen hemmelighet at dette ikke er en Lexus mht fit & finish.
     
    Sist redigert:

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    746
    Antall liker
    439
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Harrys Garage på YouTube har testet noen få elbiler det siste halvåret. Anbefaler dere å se tesla episoden!

    Oppsummerer elbilens generelle problem, og Teslas enorme overtak pga superladernettverket sitt.
    Nå kan det nevnes at mange av problemene han hadde med I-Pace var pga mangel på forberedelser.

    Det bilmerket som klarer å få til en "låneavtale" på Teslas superladernettverk har skutt gullfuglen!

    --
    Martin
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Å kjøre elbil krever litt intelligens, de som har for lite av det får holde seg til fossilbil;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn