Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men det er hvertfall viktig å ha en ladeboks, og få den installert av en godkjent elektriker. Greit å tenke både på sikkerhet og forsikring. Shuko er ikke laget for å lade bil.

    Uten at dette nødvendigvis er tilfelle for noen av dere, syns det er fascinerende hvordan noen tar seg råd til å kjøpe en bil for 700 000, men å bruke 15-20 000 for å en sikker løsning for å lade bilen er uaktuelt. Hjelper vel lite at enkelte bilselgere hevder at å lade bilen med skjøteledning ut vinduet er tipp topp.
    Bilen er leaset eller på avbetaling, en ladeløsning er ekte penger og det er det mange som ikke har råd til. :eek:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men det er hvertfall viktig å ha en ladeboks, og få den installert av en godkjent elektriker. Greit å tenke både på sikkerhet og forsikring. Shuko er ikke laget for å lade bil.

    Uten at dette nødvendigvis er tilfelle for noen av dere, syns det er fascinerende hvordan noen tar seg råd til å kjøpe en bil for 700 000, men å bruke 15-20 000 for å en sikker løsning for å lade bilen er uaktuelt. Hjelper vel lite at enkelte bilselgere hevder at å lade bilen med skjøteledning ut vinduet er tipp topp.
    Du anbefaler jo Salto, du kan jo sikkert forklare hvorfor det er verdt merkostnaden opp fra en Tesla boks som koster 5100 kroner inkludert 7,5 meter kabel.

    Skulle nesten tro du var huselektriker.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Det kan jeg ikke, men skulle jo ikke forundre meg om tesla subsidier laderne til sine kunder noe. Den er sikkert like god som salto. Men, såvidt jeg kan se har den ikke jordfeilvern type B. Dette koster jo gjerne 3-4000 i tillegg for en 3 fas. Da har du samme pris som en salto lader som har dette innebygget. Men mulig jeg tar feil, og den har dette innebygget.

    Salto kommer hvertfall godt ut av denne testen https://www.google.com/amp/s/www.di...lorer-store-kvalitetsforskjeller/70532886/amp


    Men hovedpoenget mitt var at det viktigste er å ha ett godkjent uttak og få dette installert av ett firma som har papirene i orden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Så den nye Lexus elbilen med tyske skilt ladet ved Burger King Lillehammer i går. Den er vel straks å få kjøpt hos forhandler og et konservativt alternativ til Jaguar og Model 3.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg egentlig mener at elbil er det eneste fornuftige valget, har jeg nå gått til anskaffelse av en plugin hybrid. Av rene elbiler var kun Tesla X som dekket vårt behov og denne ble ikke aktuell. Siden jeg er helt fersk på lading av bil lurer jeg på om jeg trenger noe mer enn et vanlig stikk for dette minimal batteriet? Det vil jo senere sannsynligvis bli en elbil så det kunne jo uansett være greit å legge opp til det. Jeg har allerede bra med vanlige stikk i garasjen, men bør jeg legge opp noe nytt?
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Selv om jeg egentlig mener at elbil er det eneste fornuftige valget, har jeg nå gått til anskaffelse av en plugin hybrid. Av rene elbiler var kun Tesla X som dekket vårt behov og denne ble ikke aktuell. Siden jeg er helt fersk på lading av bil lurer jeg på om jeg trenger noe mer enn et vanlig stil for dette minimal batteriet? Det vil jo senere sannsynligvis bli en elbil så det kunne jo uansett være greit å legge opp til det. Jeg har allerede bra med vanlige stikk i garasjen, men bør jeg legge opp noe nytt?
    Ingen forskjell på elbil og hybrid her etter det jeg vet. Mao krav til ladestasjon og B-vern.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er mulig å bruke vanlig stikk, men det anbefales ikke.
    Les mer her.
    https://elbil.no/lading/lade-med-vanlig-stikkontakt/

    Det tryggeste er å lade med en ladestasjon, du behøver ikke å ha all verdens kapasitet.
    Man kan montere en ladestasjon og låse den til 6, 8, 10 eller 16A hvis det er lite strøm tilgjengelig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det skal vel strengt tatt bare brukes vanlig stikkontakt ved tilfeldig ladning (altså ikke som normalen). Ved normal ladning (daglig, hjemme) skal det brukes ladeboks.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er mange begrensninger med Schuko, og man trenger uansett en egen kurs til dette. Legger man opp en slik kan man vel like gjerne legge inn en CEE. Jeg vil tro det er tilstrekkelig til å lade en hybrid hvis man ikke vil betale for en ladeboks. Med CEE kan du lade på 16A uten problemer, mens det er lurt å ligge på ca halvparten med en Schuko, og det er mye tryggere i lengden.

    (så får heller elektrikerne korrigere meg om jeg sier noe feil her).
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    OK. Sa å da trenger jeg en ladeboks. Kanskje også en ny kurs, men slik jeg forstår det er det ikke lenger et krav. Er det en typisk "beste valg" når det gjelder ladebokser?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Pr i dag, etter min mening; Easee. Du får rabatt også om du bestiller den fra elbilforeningen.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.521
    Antall liker
    887
    Torget vurderinger
    1
    Pr i dag, etter min mening; Easee. Du får rabatt også om du bestiller den fra elbilforeningen.
    Ja, har den same sjølv. Både enkel og framtidsretta i tillegg til at den er rimeleg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kjøper man disse laderne? Lurt å kjøpe via elektriker eller seperat?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.563
    Antall liker
    7.093
    Selv om jeg egentlig mener at elbil er det eneste fornuftige valget, har jeg nå gått til anskaffelse av en plugin hybrid. Av rene elbiler var kun Tesla X som dekket vårt behov og denne ble ikke aktuell. Siden jeg er helt fersk på lading av bil lurer jeg på om jeg trenger noe mer enn et vanlig stikk for dette minimal batteriet? Det vil jo senere sannsynligvis bli en elbil så det kunne jo uansett være greit å legge opp til det. Jeg har allerede bra med vanlige stikk i garasjen, men bør jeg legge opp noe nytt?
    Litt ute i samme ærend så del gjerne hva det ble til og hvorfor, om du vil. Før ting ble stengt ned hadde jeg hybridversjonene av både GLE og X5 til helgetest.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en Volvo XC 90. Svært komfortabel og lang nok rekkevidde til at det meste av lokalkjøringen vil bli gjort på strøm.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Laderen er en del av bilen, det er jo strengt tatt bare et strømuttak og resultatet er for de fleste det samme enten de har en CEE stikkontakt eller en boks med app.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    1.497
    Torget vurderinger
    1
    Laderen er en del av bilen, det er jo strengt tatt bare et strømuttak og resultatet er for de fleste det samme enten de har en CEE stikkontakt eller en boks med app.
    Ja det skulle jeg også mene. Er ikke egentlig denne boksen kun en avansert kontakt?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Laderen er en del av bilen, det er jo strengt tatt bare et strømuttak og resultatet er for de fleste det samme enten de har en CEE stikkontakt eller en boks med app.
    Ja det skulle jeg også mene. Er ikke egentlig denne boksen kun en avansert kontakt?
    Jo, akkurat det den er. Noen av boksene har integrert jordfeilvern type B som til en viss grad kan forsvare prisen, kjøper man et løst jordfeilvern av den typen for montasje i sikringsskap koster de fra 1300 kroner.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Laderen er en del av bilen, det er jo strengt tatt bare et strømuttak og resultatet er for de fleste det samme enten de har en CEE stikkontakt eller en boks med app.
    Ja det skulle jeg også mene. Er ikke egentlig denne boksen kun en avansert kontakt?
    Jo, akkurat det den er. Noen av boksene har integrert jordfeilvern type B som til en viss grad kan forsvare prisen, kjøper man et løst jordfeilvern av den typen for montasje i sikringsskap koster de fra 1300 kroner.
    Og den gir beskjed til bilen hva som er i denne enden, hva den kan trekke av strøm og sikrer at strøm ikke blir satt på før kabel er trygt på plass i hver ende. Videre bryter den strømmen før kabelen i bilen forlater kontaktene slik at du slipper en lysbue...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Laderen er en del av bilen, det er jo strengt tatt bare et strømuttak og resultatet er for de fleste det samme enten de har en CEE stikkontakt eller en boks med app.
    Ja det skulle jeg også mene. Er ikke egentlig denne boksen kun en avansert kontakt?
    Jo, akkurat det den er. Noen av boksene har integrert jordfeilvern type B som til en viss grad kan forsvare prisen, kjøper man et løst jordfeilvern av den typen for montasje i sikringsskap koster de fra 1300 kroner.
    Og den gir beskjed til bilen hva som er i denne enden, hva den kan trekke av strøm og sikrer at strøm ikke blir satt på før kabel er trygt på plass i hver ende. Videre bryter den strømmen før kabelen i bilen forlater kontaktene slik at du slipper en lysbue...
    Men den funksjonen har absolutt alle ladebokser.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.057
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått montert en Eeasee lader i garasjen. Den er foreløpig begrenset til 20A. Men kan utvides til 32A om kraftselskapet tillater det i fremtiden. So far so good.

    AD746E2C-AA1B-47DF-8E7A-41B5BD745C28.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer, og 20A burde holde lenge. Lader du 12 timer hver natt så har du strøm til å kjøre 30 mil daglig.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    30 mil? Hvilken elbil bruker 18 kw/10 mil nå? Min Kona kjører ca 45 mil med 55 kwt på batten nå...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    30 mil? Hvilken elbil bruker 18 kw/10 mil nå? Min Kona kjører ca 45 mil med 55 kwt på batten nå...
    Regnet med et batteri på ca. 45-50kwt og ville ikke ta i for hardt. Hadde jeg nevnt 40-45 mil så kan du banne på at det ville kommet meldinger som "kjører du i 60 hele tiden", "eller er det bare bykjørimg?" , "husk på at forbruket er høyere om vinteren" men svar fikk jeg uansett:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    30 mil? Hvilken elbil bruker 18 kw/10 mil nå? Min Kona kjører ca 45 mil med 55 kwt på batten nå...
    De fleste elbiler bruker det så fort man kjører over 70 km/t. På egen bil TMS ligger jeg på 21kWh/10 mil, med TMX P90D som jeg hadde som leiebil halvannen uke var forbruket ca 27 kWh/10 mil og så har jeg kjørt noe Golf og Leaf og det er omtrent som TMS forbruksmessig.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.057
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, og 20A burde holde lenge. Lader du 12 timer hver natt så har du strøm til å kjøre 30 mil daglig.
    Det burde holde i massevis. Men nå kan jeg lade sikkert. Og jeg har mulighet til å henge på en lader nummer 2 om behovet oppstår.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Kona'n min ligger nå på ca 11,5-12,5 kwt/10 mil nå som varmen eller kjøling ikke brukes, og ca 75 % 90 km/t og resten 30-40 km/t. Kjedelig prestekone-kjøring men.... Artig å se hvor mye jeg kan presse den ned i. Ioniqen fikk jeg ned i 8,5-9 kwt/10 mil i snitt over en periode om sommeren på samme ruta til jobben.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ok. Kona'n min ligger nå på ca 11,5-12,5 kwt/10 mil nå som varmen eller kjøling ikke brukes, og ca 75 % 90 km/t og resten 30-40 km/t. Kjedelig prestekone-kjøring men.... Artig å se hvor mye jeg kan presse den ned i. Ioniqen fikk jeg ned i 8,5-9 kwt/10 mil i snitt over en periode om sommeren på samme ruta til jobben.
    Kona og Ioniq er nok blant de mest økonomiske og i mine øyne mest attraktive bilene på markedet.

    Nå skal det sies at jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder drivstofføkonomi, kjører stort sett forvarming så lenge det ikke er sommer og "keep climate on" funksjonen brukes også hyppig så jeg slipper å sette meg inn i en varm eller kald bil etter å ha hatt et ærend.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Kona'n min ligger nå på ca 11,5-12,5 kwt/10 mil nå som varmen eller kjøling ikke brukes, og ca 75 % 90 km/t og resten 30-40 km/t. Kjedelig prestekone-kjøring men.... Artig å se hvor mye jeg kan presse den ned i. Ioniqen fikk jeg ned i 8,5-9 kwt/10 mil i snitt over en periode om sommeren på samme ruta til jobben.
    Kona og Ioniq er nok blant de mest økonomiske og i mine øyne mest attraktive bilene på markedet.

    Nå skal det sies at jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder drivstofføkonomi, kjører stort sett forvarming så lenge det ikke er sommer og "keep climate on" funksjonen brukes også hyppig så jeg slipper å sette meg inn i en varm eller kald bil etter å ha hatt et ærend.
    Skjønner jeg godt. Heite og kalde kupéer er no' herk. :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.057
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Ett poeng men den funker ergo godt fornøyd :) Det hender jo at ting ikke funker...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ok. Kona'n min ligger nå på ca 11,5-12,5 kwt/10 mil nå som varmen eller kjøling ikke brukes, og ca 75 % 90 km/t og resten 30-40 km/t. Kjedelig prestekone-kjøring men.... Artig å se hvor mye jeg kan presse den ned i. Ioniqen fikk jeg ned i 8,5-9 kwt/10 mil i snitt over en periode om sommeren på samme ruta til jobben.
    Kona og Ioniq er nok blant de mest økonomiske og i mine øyne mest attraktive bilene på markedet.

    Nå skal det sies at jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder drivstofføkonomi, kjører stort sett forvarming så lenge det ikke er sommer og "keep climate on" funksjonen brukes også hyppig så jeg slipper å sette meg inn i en varm eller kald bil etter å ha hatt et ærend.
    Begge to er jo små biler da.

    - Ioniq kan ikke ha taklast og har alt for lavt tak baki.
    - Kona er litt bedre på høyden inni, men liten og lite plass i bagasjerommet, kan dog ha taklast, men er jo priset ut av markedet nå. 400 tusen for en slik gir jo ingen mening. Den er også ganske stygg med plastskjermer osv...men kan se ok ut i hvitt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ok. Kona'n min ligger nå på ca 11,5-12,5 kwt/10 mil nå som varmen eller kjøling ikke brukes, og ca 75 % 90 km/t og resten 30-40 km/t. Kjedelig prestekone-kjøring men.... Artig å se hvor mye jeg kan presse den ned i. Ioniqen fikk jeg ned i 8,5-9 kwt/10 mil i snitt over en periode om sommeren på samme ruta til jobben.
    Kona og Ioniq er nok blant de mest økonomiske og i mine øyne mest attraktive bilene på markedet.

    Nå skal det sies at jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder drivstofføkonomi, kjører stort sett forvarming så lenge det ikke er sommer og "keep climate on" funksjonen brukes også hyppig så jeg slipper å sette meg inn i en varm eller kald bil etter å ha hatt et ærend.
    Begge to er jo små biler da.

    - Ioniq kan ikke ha taklast og har alt for lavt tak baki.
    - Kona er litt bedre på høyden inni, men liten og lite plass i bagasjerommet, kan dog ha taklast, men er jo priset ut av markedet nå. 400 tusen for en slik gir jo ingen mening. Den er også ganske stygg med plastskjermer osv...men kan se ok ut i hvitt.
    Kommer an på hva man trenger det, og med mine 183 var heller ikke Ioniq FOR lav inni. Min Kona har også krok bak.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    En ganske forenklet oppsummering:
    https://www.nrk.no/ytring/el-for-elite-1.14936416

    Har sagt det før men sier det igjen, om en bilprodusent klarer å få til ett samarbeid med tesla om superladernettverket deres vil den bli meget interresant!

    --
    Martin
    Elbiler er utsatt for nervøse holdningssvingninger der ute, tror jeg, akkurat som dieselbiler. Ioniqen min tok det 2,5 uke på finn å selge rett før corona, og hadde ingen grunn til å være fornøyd med salgssummen jeg oppnådde.
    Nå søndag la jeg ut min 12 år gamle Outlander med relativ høy pris for å ha litt prutningsmonn, og dagen etter ble den solgt til den prisen, og ytterligere 5 pers som ba om å få komme å se/prøve den.

    Når jeg kjøpte Ioniqen senhøsten 2018 var det rift om den og diesel vanskelig å selge.

    Markedet snur fort gitt. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn