Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har kjørt en leaf 2018 i 2 år. Den eneste utgiften jeg har hatt er en service til 2390,- . Til og med strømmen er gratis for meg. :)

    Det blir akkurat 96,- PR mnd. i totale utgifter. + forsikring til 3960,- med årsavgift.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt en leaf 2018 i 2 år. Den eneste utgiften jeg har hatt er en service til 2390,- . Til og med strømmen er gratis for meg. :)

    Det blir akkurat 96,- PR mnd. i totale utgifter. + forsikring til 3960,- med årsavgift.
    Du må nok regne med å tape store penger når du selger den, 30-35.000.- kroner pr år/ rundt 3.000,- pr mnd... Tiden for stillstand i verditap på elbiler er definitivt forbi. Jeg solgte en Leaf for 2 år siden. Ble solgt på 10 minutter. For to uker siden solgte jeg Ioniqen. En helt annen salgshistorie, med stort tap og venting på folk som åpenbart sitter på gjerdet.
    Fikk meg en ny Kona med hengerfeste i stedet. Aldri fossil igjen! (bank i bordet)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som MÅ ha en elbil har nok i en viss grad skaffet seg. Vi andre sitter på gjerdet og venter på at de rette modellene og ladenettverkene kommer. Det siste blir nok det vanskeligste, og Coronakrisen kommer til å forsinke det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har kjørt en leaf 2018 i 2 år. Den eneste utgiften jeg har hatt er en service til 2390,- . Til og med strømmen er gratis for meg. :)

    Det blir akkurat 96,- PR mnd. i totale utgifter. + forsikring til 3960,- med årsavgift.
    Du må nok regne med å tape store penger når du selger den, 30-35.000.- kroner pr år/ rundt 3.000,- pr mnd... Tiden for stillstand i verditap på elbiler er definitivt forbi. Jeg solgte en Leaf for 2 år siden. Ble solgt på 10 minutter. For to uker siden solgte jeg Ioniqen. En helt annen salgshistorie, med stort tap og venting på folk som åpenbart sitter på gjerdet.
    Fikk meg en ny Kona med hengerfeste i stedet. Aldri fossil igjen! (bank i bordet)
    Vi ga 258k for den ny. Jeg skal ha den i minst 8 år til. Tipper dette ikke blir så værst økonomi. Er veldig fornøyd med bilen. Vi kjører aldri lengere mer en 30 mil pr dag uansett. Utrolig stille kupe. God plass, varme i alle seter og i rattet. Vi har like godt lys på leafen som på MB'en som har med Zenon. Vi kommer oss fint på hytta 18mil unna og bilen viser 4 mil igjen. Perfekt for oss. Skal selge hengeren. Trenger ikke lengere. Vi får tilkjørt alt uansett. Gidder ikke styre med å lesse av og på.

    Det som koster penger er å bytte biler hele tiden.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    ^ Hvorfor må alle disse pseudoekspertene gaule som om seerene er tunghørte?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg elsker Teslaen min. Det er en nydelig opplevelse å kjøre i den, korte som lange turer. Den har kjøreegenskaper som en fullblods sportsbil. Ladenettverket gir meg frihet til å reise hvor jeg måtte ønske meg. Jeg koser meg hver gang jeg kjører forbi en bensinstasjon.
    Finnes ikke en bil på denne jorden som er mer 2020. Jeg føler meg bare utrolig heldig som har muligheten til å ha en så skjønn bil.
    Og barna elsker den.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg elsker Teslaen min. Det er en nydelig opplevelse å kjøre i den, korte som lange turer. Den har kjøreegenskaper som en fullblods sportsbil. Ladenettverket gir meg frihet til å reise hvor jeg måtte ønske meg. Jeg koser meg hver gang jeg kjører forbi en bensinstasjon.
    Finnes ikke en bil på denne jorden som er mer 2020. Jeg føler meg bare utrolig heldig som har muligheten til å ha en så skjønn bil.
    Og barna elsker den.
    Model 3?

    Jeg synes egentlig e-Golf tilbudet nå på 285 med mye utstyr er ganske kurant for ny bil med garanti.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg elsker Teslaen min. Det er en nydelig opplevelse å kjøre i den, korte som lange turer. Den har kjøreegenskaper som en fullblods sportsbil. Ladenettverket gir meg frihet til å reise hvor jeg måtte ønske meg. Jeg koser meg hver gang jeg kjører forbi en bensinstasjon.
    Finnes ikke en bil på denne jorden som er mer 2020. Jeg føler meg bare utrolig heldig som har muligheten til å ha en så skjønn bil.
    Og barna elsker den.
    Model 3?

    Jeg synes egentlig e-Golf tilbudet nå på 285 med mye utstyr er ganske kurant for ny bil med garanti.
    Jeps M3 LR. VW er sikkert ok, men vi hadde en Golf bensin nå, og det var så utrolig mye feil på den at jeg kan aldri ha VW igjen.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Har kjørt en leaf 2018 i 2 år. Den eneste utgiften jeg har hatt er en service til 2390,- . Til og med strømmen er gratis for meg. :)

    Det blir akkurat 96,- PR mnd. i totale utgifter. + forsikring til 3960,- med årsavgift.
    Du må nok regne med å tape store penger når du selger den, 30-35.000.- kroner pr år/ rundt 3.000,- pr mnd... Tiden for stillstand i verditap på elbiler er definitivt forbi. Jeg solgte en Leaf for 2 år siden. Ble solgt på 10 minutter. For to uker siden solgte jeg Ioniqen. En helt annen salgshistorie, med stort tap og venting på folk som åpenbart sitter på gjerdet.
    Fikk meg en ny Kona med hengerfeste i stedet. Aldri fossil igjen! (bank i bordet)
    Kona ser ut til å gi mye for pengene. Er du fornøyd?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt en leaf 2018 i 2 år. Den eneste utgiften jeg har hatt er en service til 2390,- . Til og med strømmen er gratis for meg. :)

    Det blir akkurat 96,- PR mnd. i totale utgifter. + forsikring til 3960,- med årsavgift.
    Du må nok regne med å tape store penger når du selger den, 30-35.000.- kroner pr år/ rundt 3.000,- pr mnd... Tiden for stillstand i verditap på elbiler er definitivt forbi. Jeg solgte en Leaf for 2 år siden. Ble solgt på 10 minutter. For to uker siden solgte jeg Ioniqen. En helt annen salgshistorie, med stort tap og venting på folk som åpenbart sitter på gjerdet.
    Fikk meg en ny Kona med hengerfeste i stedet. Aldri fossil igjen! (bank i bordet)
    Kona ser ut til å gi mye for pengene. Er du fornøyd?
    Veldig fornøyd. :)
    Kjøpte en avbestilling med Premium-pakke, vin-rød metalliclakk, skinnseter og krok for 387'. Appen er helt super, skjermen er helt super og bilen bruker beskjedent med strøm. Så langt ligger snittet på 12.7 Kw/t pr 10 mil. Det er ikke noe problem å kjøre over 50 mil om sommeren og 40-43 mil under normalvinter med denne.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye kan du hekte rett på kroken på Konaen? Jeg regner med at det er sånn sykkelstativ-opplegg, men den har vel et visst antall kilo den er beregnet for å takle allikevel.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har også en Kona, har kjørt rundt 40 000 km med den siden i fjor sommer.
    Jeg har nok noe høyere strømforbruk, men jeg kjører mye motorvei.
    Blandet 60/40 motorvei og 80-landevei ga meg ca.1,4 på sommer, og rundt 1,7 nå i vinter.
    Da holder jeg fartsgrensen på motorvei, og har 21 grader inni bilen.
    Tipper årssnittet blir omlag 1,5

    Jeg tipper at en om sommeren i omlag 100 km/t på motorvei såvidt kan klare 45 mil.
    Må en bruke aircondition, så blir det noe mindre.
    Bilen ellers er grei nok, er vel ingen designperle, men det var ikke derfor jeg kjøpte den.
    Skulle ha en pendlebil til meg og pc'en. Og den skulle klare inntil 25 mil hver dag uten at jeg skulle ha behov for å lade underveis. Uansett årstid.
    Ja, jeg kunne ha kjøpt en Tesla S, X eller 3, men jeg synes de var i overkant av hva jeg hadde lyst til å bruke.
    Jeg ga i prinsippet 313' for min Kona i fjor sommer, skulle jeg ha kjøpt en 3 LR, så ville det fort ha nærmet seg 500'.

    Er fornøyd med den, men som de fleste elbiler, så er det noe mer støy.
    Det som har skjedd med den, er at forhandleren greide å tukle det til når den var på service.
    Da forsvant GPS'en, tipper det er en oppdatering av kartdata som ikke gikk helt som den skulle.
    Ikke noen stor sak, og får de til å fikse det på neste service.

    Ellers er jo plasseringen av ladeluka en historie for seg, jeg har nå permanent liggende en liten hårføner m/skjøteledning baki bagasjerommet.
    Har til nå ikke forsøkt hurtigladere, har kun ladet hjemme eller på kontoret. I praksis så lader jeg nesten veien til kontoret på kontoret, og returen hjemme.
    Har en egen 32 A kurs til bilen hjemme, men lader normalt på 20 A. Kan nok gå ned til 16 A også. De gangene jeg har hatt bruk for 32 A kan jeg telle på 1 hånd.

    Har ikke app på den, men det har jeg ikke hatt på noen av de andre bilene heller.
    Det er noen som må ha varm bil når de setter seg inn. Husk at den er elektrisk, så varmen kommer med engang. Og med varme i setet og rattet, så funker det greit nok for meg. Når den står på lading, så er forvarming skrudd på til et klokkeslett, og da er den varm. Den store fordelen med det er at den da også er isfri/duggfri, og ofte snøfri. Med app så kan en del av dette fjernstyres.
    Hengerfeste, jeg trodde ikke en kunne dra noe som helst med den, at det kun er typegodkjent som sykkelstativ (?)
    Men en kan ha skiboks / takstativ.

    Ville jag ha kjøpt den igjen ? Ja, til prisen jeg ga, så var det ingen andre som var i nærheten. De hadde enten for dårlig rekkevidde eller var vesentlig dyrere.
    Men det er klart, det skal komme ID 3, Tesla Y, Skoda og flere andre som kan endre på dette.

    Just my 0,02...
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et robust sykkelstativ med noen litt korpulente sykler kan fort bli tungt, derfor jeg lurer på hva den er oppgitt til å skulle kunne ha på kula.
    Var aldri noe tanke å hekte på henger.

    Får du ledningssett til den også, så du kan få lysbjelke til å fungere, eller er det kun en naken krok?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Kroken kan dra 300 kg og bærer 100 kg loddrett last. Ved ettermontering av krok på Konaer før mars er kun sertifisert for 100 kg vertikallast. Krok inkluderer strømuttak ved siden på normal måte.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Det som er nyttig ved appen er å kunne slå på varme/kjøling uten at bilen er tilkoblet strøm, bilen sender mld dersom en går fra bilen og glemmer å låse den, den sender mld ved innbrudd og tyveriforsøk, en kan låse den/låse den opp med appen, planlegge lading og klima, sjekke status, lese statistikk for kjøring, planlegge kjørerute på mob og sende ruteplanleggeren til bilen, og starte/stoppe lading utenom timeplan og kart i appen viser hvor bilen er og hvor eieren er.
    En klarer seg selvsagt godt uten også, men dét hindrer ikke bekvemmeligheten det er å ha den.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Helt uvesentlig men ... en artig funksjon i teslaappen er summon.

    Bruker den ikke ofte men parkerte en gang et sted der det var tørt når jeg parkerte og 10-20cm vann etter det hadde regnet den dagen... "bil flytt deg 5m fremover" er ikke den verste tingen du kan si til en bil".

    en annen ting man ikke kan gjøre med alle biler:

    Jeg var på hyttetur med mine venner. Lang helg så både telefonen og key.foben var uten batteri ... ok ingen mulighet til å skifte batteri (CR2032 er ikke noe som folk har liggende).. må jo hjem så hva da?

    Han som skulle sitte på tilbake hadde en mobil med strøm.. ok .. installer appen på hans telefon og log på som meg. Et voilla .. der starter den.

    Jeg forteller ikke eventyr her selv om det høres slik ut.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Helt uvesentlig men ... en artig funksjon i teslaappen er summon.

    Bruker den ikke ofte men parkerte en gang et sted der det var tørt når jeg parkerte og 10-20cm vann etter det hadde regnet den dagen... "bil flytt deg 5m fremover" er ikke den verste tingen du kan si til en bil".

    en annen ting man ikke kan gjøre med alle biler:

    Jeg var på hyttetur med mine venner. Lang helg så både telefonen og key.foben var uten batteri ... ok ingen mulighet til å skifte batteri (CR2032 er ikke noe som folk har liggende).. må jo hjem så hva da?

    Han som skulle sitte på tilbake hadde en mobil med strøm.. ok .. installer appen på hans telefon og log på som meg. Et voilla .. der starter den.

    Jeg forteller ikke eventyr her selv om det høres slik ut.
    Men er det et fremskritt fra den gode gamle bilnøkkelen ?
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Helt uvesentlig men ... en artig funksjon i teslaappen er summon.

    Bruker den ikke ofte men parkerte en gang et sted der det var tørt når jeg parkerte og 10-20cm vann etter det hadde regnet den dagen... "bil flytt deg 5m fremover" er ikke den verste tingen du kan si til en bil".

    en annen ting man ikke kan gjøre med alle biler:

    Jeg var på hyttetur med mine venner. Lang helg så både telefonen og key.foben var uten batteri ... ok ingen mulighet til å skifte batteri (CR2032 er ikke noe som folk har liggende).. må jo hjem så hva da?

    Han som skulle sitte på tilbake hadde en mobil med strøm.. ok .. installer appen på hans telefon og log på som meg. Et voilla .. der starter den.

    Jeg forteller ikke eventyr her selv om det høres slik ut.
    Men er det et fremskritt fra den gode gamle bilnøkkelen ?
    Det vil jeg da si. Du kommer ikke langt hvis du er på hyttetur og mister bilnøkkelen
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Helt uvesentlig men ... en artig funksjon i teslaappen er summon.

    Bruker den ikke ofte men parkerte en gang et sted der det var tørt når jeg parkerte og 10-20cm vann etter det hadde regnet den dagen... "bil flytt deg 5m fremover" er ikke den verste tingen du kan si til en bil".

    en annen ting man ikke kan gjøre med alle biler:

    Jeg var på hyttetur med mine venner. Lang helg så både telefonen og key.foben var uten batteri ... ok ingen mulighet til å skifte batteri (CR2032 er ikke noe som folk har liggende).. må jo hjem så hva da?

    Han som skulle sitte på tilbake hadde en mobil med strøm.. ok .. installer appen på hans telefon og log på som meg. Et voilla .. der starter den.

    Jeg forteller ikke eventyr her selv om det høres slik ut.
    Men er det et fremskritt fra den gode gamle bilnøkkelen ?
    Det vil jeg da si. Du kommer ikke langt hvis du er på hyttetur og mister bilnøkkelen
    Tja, du kan jo miste Tesla-dingsen også, og når du finner den så er den tom for strøm. Og null mobildekning.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kroken kan dra 300 kg og bærer 100 kg loddrett last. Ved ettermontering av krok på Konaer før mars er kun sertifisert for 100 kg vertikallast. Krok inkluderer strømuttak ved siden på normal måte.
    300Kg ;) Hvillen henger kan den da dra?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Helt uvesentlig men ... en artig funksjon i teslaappen er summon.

    Bruker den ikke ofte men parkerte en gang et sted der det var tørt når jeg parkerte og 10-20cm vann etter det hadde regnet den dagen... "bil flytt deg 5m fremover" er ikke den verste tingen du kan si til en bil".

    en annen ting man ikke kan gjøre med alle biler:

    Jeg var på hyttetur med mine venner. Lang helg så både telefonen og key.foben var uten batteri ... ok ingen mulighet til å skifte batteri (CR2032 er ikke noe som folk har liggende).. må jo hjem så hva da?

    Han som skulle sitte på tilbake hadde en mobil med strøm.. ok .. installer appen på hans telefon og log på som meg. Et voilla .. der starter den.

    Jeg forteller ikke eventyr her selv om det høres slik ut.
    Eller du kan legge den strømløse foben på nfc-feltet og låse opp på den måten. På frontruta på s tror jeg.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Kroken kan dra 300 kg og bærer 100 kg loddrett last. Ved ettermontering av krok på Konaer før mars er kun sertifisert for 100 kg vertikallast. Krok inkluderer strømuttak ved siden på normal måte.
    300Kg ;) Hvillen henger kan den da dra?
    En 750 kg-henger feks. Min 750-henger veier 140 kg, biltilsynet nedskrev tillatt hengervekt på den til 300 kg. U do the math. Det holder fint til mitt bruk. Hageavfall, sporadisk tur på maxbo osv.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kroken kan dra 300 kg og bærer 100 kg loddrett last. Ved ettermontering av krok på Konaer før mars er kun sertifisert for 100 kg vertikallast. Krok inkluderer strømuttak ved siden på normal måte.
    300Kg ;) Hvillen henger kan den da dra?
    En 750 kg-henger feks. Min 750-henger veier 140 kg, biltilsynet nedskrev tillatt hengervekt på den til 300 kg. U do the math. Det holder fint til mitt bruk. Hageavfall, sporadisk tur på maxbo osv.
    "nedskrev tillatt hengervekt", første gangen jeg har hørt om, men det var da enda godt. Ellers finnes dert vel ikke hengere med maks totalvekt på 300kg.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kroken kan dra 300 kg og bærer 100 kg loddrett last. Ved ettermontering av krok på Konaer før mars er kun sertifisert for 100 kg vertikallast. Krok inkluderer strømuttak ved siden på normal måte.
    300Kg ;) Hvillen henger kan den da dra?
    En 750 kg-henger feks. Min 750-henger veier 140 kg, biltilsynet nedskrev tillatt hengervekt på den til 300 kg. U do the math. Det holder fint til mitt bruk. Hageavfall, sporadisk tur på maxbo osv.
    "nedskrev tillatt hengervekt", første gangen jeg har hørt om, men det var da enda godt. Ellers finnes dert vel ikke hengere med maks totalvekt på 300kg.
    Med BE så kan du vel trekke hengere med større tillatt totalvekt så lenge den ikke overstiger 300 kg?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vi har nettopp gått til anskaffelse av vår første elbil, en BMW i3. Neste skritt vil da være å få installert en hjemmelader i garasjen. Jeg trenger ikke voldsom kapasitet. Men ønsker noe som er fremtidsrettet og som aller helst kan lade to biler samtidig. Dieseldyret skal jo skiftes ut en gang, og da er det aktuelt med elbil nummer to. Er det noen merker man skal unngå, eller andre ting man skal passe på ?
    Og hvor mye må man forvente å betale inkludert montering ?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vi har nettopp gått til anskaffelse av vår første elbil, en BMW i3. Neste skritt vil da være å få installert en hjemmelader i garasjen. Jeg trenger ikke voldsom kapasitet. Men ønsker noe som er fretidsrettet og som aller helst kan lade to biler samtidig. Dieseldyret skal jo skiftes ut en gang, og da er det aktuelt med elbil nummer to. Er det noen merker man skal unngå, eller andre ting man skal passe på ?
    Og hvor mye må man forvente å betale inkludert montering ?
    En 32A trefase kurs og 2 stk ladeuttak (lader sitter i bilene) med mulighet for lastdeling er min anbefaling. Skrur alt av el selv og handler hos grossist så jeg synes alltid det er dyrt når jeg hører priser men lavt 20-tall er nok en bra pris.

    Gratulerer med ny flott bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Vi har nettopp gått til anskaffelse av vår første elbil, en BMW i3. Neste skritt vil da være å få installert en hjemmelader i garasjen. Jeg trenger ikke voldsom kapasitet. Men ønsker noe som er fretidsrettet og som aller helst kan lade to biler samtidig. Dieseldyret skal jo skiftes ut en gang, og da er det aktuelt med elbil nummer to. Er det noen merker man skal unngå, eller andre ting man skal passe på ?
    Og hvor mye må man forvente å betale inkludert montering ?
    Jeg ville ventet til du ser hva det faktiske behovet er. Det er sannsynligvis langt mindre enn du tror. En enkel løsning som er trygg ift brann og ikke koster allverden er å få en elektriker til å motere et blått industristikk og så kjøpe en ladestasjon, evt koble ladestasjonen direkte. Jeg lader min elbil på 7A og har aldri trengt noe mer enn det, men så har også den lang rekkevidde uansett og jeg kjører ganske lite. Jeg bruker kun stikkontakten, men skulle jeg ladet med mer effekt ville jeg definitvt installert noe dedikert. Jeg har et industristikk liggende en elektrisk skal få montere neste gang jeg har en av sorten innom.

    Har du allerede to eller flere separate kurser tilgjengelig i garasjen trenger du neppe noe mer. Å få lagt opp til 32A 3-fase koster fort en del om det blir mange meter kabel, slikt er ikke spesielt rimelig.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Vi har nettopp gått til anskaffelse av vår første elbil, en BMW i3. Neste skritt vil da være å få installert en hjemmelader i garasjen. Jeg trenger ikke voldsom kapasitet. Men ønsker noe som er fretidsrettet og som aller helst kan lade to biler samtidig. Dieseldyret skal jo skiftes ut en gang, og da er det aktuelt med elbil nummer to. Er det noen merker man skal unngå, eller andre ting man skal passe på ?
    Og hvor mye må man forvente å betale inkludert montering ?
    Jeg ville ventet til du ser hva det faktiske behovet er. Det er sannsynligvis langt mindre enn du tror. En enkel løsning som er trygg ift brann og ikke koster allverden er å få en elektriker til å motere et blått industristikk og så kjøpe en ladestasjon, evt koble ladestasjonen direkte. Jeg lader min elbil på 7A og har aldri trengt noe mer enn det, men så har også den lang rekkevidde uansett og jeg kjører ganske lite. Jeg bruker kun stikkontakten, men skulle jeg ladet med mer effekt ville jeg definitvt installert noe dedikert. Jeg har et industristikk liggende en elektrisk skal få montere neste gang jeg har en av sorten innom.

    Har du allerede to eller flere separate kurser tilgjengelig i garasjen trenger du neppe noe mer. Å få lagt opp til 32A 3-fase koster fort en del om det blir mange meter kabel, slikt er ikke spesielt rimelig.
    Jeg må uansett få lagt en ny kurs ned til garasjen. Den eksisterende kursen har tilkoblet varmtvannsbereder og varmepumpe ++
    Jeg har ikke behov for å lade spesielt hurtig, siden vi ikke kjører spesielt langt i det daglige. Men jeg ser for meg at det kan bli nødvendig med ladepunkt nummer 2, som da vil bli montert utvendig for lading av bil som står i oppkjørselen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er greit å ha muligheten til å lade litt hurtig selv om man ikke trenger det i det daglige. Er bilen lav på batteri og du må en uforventet tur om 3-4 timer så er det ikke så dumt å kunne lade på 3-4 timer.

    Selv har jeg en egen kurs med 32A enfas og en boks (men det er ikke alle steder man får lov til det).

    Ha som en tommelfingerreget at 1A gir 1km rekkevidde per time (varierer selvsagt mye fra bil til bil men .. sånn ca)

    Mao. på min bil, om jeg lader på 25A så tar det ca 4 timer å lade 100km rekkevidde. Finnes nok mye mer nøyaktige regnestykker, men for å få en pekepinn på hva du ditt behov er så er det ikke helt ute.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er tilbøyelig til å være enig med Weld77 da lade behovet ditt trolig er mindre enn du tror..

    De fleste ladere på markedet duger men husk å få lagt en kabel med tilstrekkelig tverrsnitt for fremtiden frem til garasjen. Selv valgte jeg en lader med kontakt til industri kontakt på laderen fra Elbilhjelpen. Veldig praktisk når laderen måtte flyttes ifm at jeg byttet fra I3 til I-Pace for snart et år siden, eller om du flytter. Mye billigere å fikse enn å flytte en lader med fast kabel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er tilbøyelig til å være enig med Weld77 da lade behovet ditt trolig er mindre enn du tror..

    De fleste ladere på markedet duger men husk å få lagt en kabel med tilstrekkelig tverrsnitt for fremtiden frem til garasjen. Selv valgte jeg en lader med kontakt til industri kontakt på laderen fra Elbilhjelpen. Veldig praktisk når laderen måtte flyttes ifm at jeg byttet fra I3 til I-Pace for snart et år siden, eller om du flytter. Mye billigere å fikse enn å flytte en lader med fast kabel.
    Hvorfor skal du gå ned på ladeeffekten hvis du uansett har en kabel som er dimensjonert for 22kW? Kostnaden blir jo den samme uansett med likt dimensjonert kabel og identisk ladeboks.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er tilbøyelig til å være enig med Weld77 da lade behovet ditt trolig er mindre enn du tror..

    De fleste ladere på markedet duger men husk å få lagt en kabel med tilstrekkelig tverrsnitt for fremtiden frem til garasjen. Selv valgte jeg en lader med kontakt til industri kontakt på laderen fra Elbilhjelpen. Veldig praktisk når laderen måtte flyttes ifm at jeg byttet fra I3 til I-Pace for snart et år siden, eller om du flytter. Mye billigere å fikse enn å flytte en lader med fast kabel.
    Hvorfor skal du gå ned på ladeeffekten hvis du uansett har en kabel som er dimensjonert for 22kW? Kostnaden blir jo den samme uansett med likt dimensjonert kabel og identisk ladeboks.
    Jeg sier vel ikke at han ikke skal lade med 20 A, men erfaringen min etter 4 år med I3 var at jeg aldri ladet med mer enn 10A, selv om jeg kunne vri på en bryter og lade med 16A. Behovet hans får styre men jeg tror vi får en effektavgift i en eller annen form. Skal og sies at jeg har en hurtiglader i nabolaget...

    Kabelens dimensjon var ment for å dekke to ladere i fremtiden, om han får behov.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Salto defa lager gode produkter, her har også mulighet til å kjøpe en boks med uttak til to biler. Fåes med mange funksjoner deriblant laststyring mellom uttakene slik at du kan prioritere etter hva du har av effekt å lade med.

    https://www.salto.no/ladeprodukter

    Jeg hadde ikke vurdert noe annet,

    Men hvis du kun skal lade på lav effekt er folkeladeren ett rimelig og godt alternativ.

    Begge alternativer er noe de fleste elektrikere tilbyr.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes de fleste ladebokser er altfor dyre i og med at det er ganske enkle saker. Jeg ville definitivt kjøpt rimeligste alternativ som har tilfredsstillende funksjon. Selv betalte jeg 5100 kroner i butikk hos Tesla for boks med 7,5 meter kabel og mulighet for inntil 22kw ladeeffekt og det er nok.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg synes de fleste ladebokser er altfor dyre i og med at det er ganske enkle saker. Jeg ville definitivt kjøpt rimeligste alternativ som har tilfredsstillende funksjon. Selv betalte jeg 5100 kroner i butikk hos Tesla for boks med 7,5 meter kabel og mulighet for inntil 22kw ladeeffekt og det er nok.
    20+ lapper for å installere en ladeboks ville være langt mer enn jeg har betalt for "drivstoff" til elbilen i løpet av de over 5 årene jeg har hatt den.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Men det er hvertfall viktig å ha en ladeboks, og få den installert av en godkjent elektriker. Greit å tenke både på sikkerhet og forsikring. Shuko er ikke laget for å lade bil.

    Uten at dette nødvendigvis er tilfelle for noen av dere, syns det er fascinerende hvordan noen tar seg råd til å kjøpe en bil for 700 000, men å bruke 15-20 000 for å en sikker løsning for å lade bilen er uaktuelt. Hjelper vel lite at enkelte bilselgere hevder at å lade bilen med skjøteledning ut vinduet er tipp topp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn