Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Vi har hatt anbudsregler i samferdselssektoren i mange år, og det fungerer helt utmerket. Det er ingen grunn til å fantasere om at det skal gå dårligere med tog enn buss.

    Det er heller ingen verdens grunn til at staten skal drive med alt mulig av næringsvirksomhet som vanlige mennesker mer enn godt nok kan utføre. Om man frakter folk i buss, bil, tog, ferge eller fly er det ikke mer naturlig at at staten skal eie og drive som om vil hadde statlige matvarebutikker og restauranter. (Selv om matsalg er av "kritisk nasjonal interesse")
    Tror du at det blir 300000 flere reisende på Sørlandsbanen fordi det står goahead på toget?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Vi har hatt anbudsregler i samferdselssektoren i mange år, og det fungerer helt utmerket. Det er ingen grunn til å fantasere om at det skal gå dårligere med tog enn buss.

    Det er heller ingen verdens grunn til at staten skal drive med alt mulig av næringsvirksomhet som vanlige mennesker mer enn godt nok kan utføre. Om man frakter folk i buss, bil, tog, ferge eller fly er det ikke mer naturlig at at staten skal eie og drive som om vil hadde statlige matvarebutikker og restauranter. (Selv om matsalg er av "kritisk nasjonal interesse")
    Tror du at det blir 300000 flere reisende på Sørlandsbanen fordi det står goahead på toget?
    Det har kommet politiske krav på Stortinget om at videre anbud må settes på vent til erfaringene med SJ og GoAhead kommer. At de faktisk er i stand til å levere.

    Ikke hold pusten, for Høyre pusher gjennom dette på blind ideologi.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ikke blind ideologi. Oppfølging av annet partis planer og visjoner. et rent tyveri fra AP

    Oppsplittinga av det opprinnelige NSB i trafikkselskapet NSB og infrastrukturetaten Jernbaneverket i 1996 var Arbeiderpartiets verk. Det er åpenbart hva hensikten var: å gjøre det mulig å konkurranseutsette eller privatisere jernbanedriften. Oppsplittinga av det opprinnelige NSB i trafikkselskapet NSB og infrastrukturetaten Jernbaneverket i 1996 var Arbeiderpartiets verk. Det er åpenbart hva hensikten var: å gjøre det mulig å konkurranseutsette eller privatisere jernbanedriften.
    https://steigan.no/2018/10/privatisering-av-jernbanen-forberedt-av-ap-gjennomfores-av-de-bla/
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    SJ tilsvarer det norske Vy/NSB og er et selskap med over 4000 ansatte og 8 milliarder i omsetning så det er ingen grunn til å tro at de ikke kan kjøre tog eller er i stand til å levere selv om dette anbudet er på andre siden av grensen.

    Denne kommunistiske romantikken og ultranasjonalismen er bare flaut å se på.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi har hatt anbudsregler i samferdselssektoren i mange år, og det fungerer helt utmerket. Det er ingen grunn til å fantasere om at det skal gå dårligere med tog enn buss.

    Det er heller ingen verdens grunn til at staten skal drive med alt mulig av næringsvirksomhet som vanlige mennesker mer enn godt nok kan utføre. Om man frakter folk i buss, bil, tog, ferge eller fly er det ikke mer naturlig at at staten skal eie og drive som om vil hadde statlige matvarebutikker og restauranter. (Selv om matsalg er av "kritisk nasjonal interesse")
    Tror du at det blir 300000 flere reisende på Sørlandsbanen fordi det står goahead på toget?
    Skal man øke passasjertallet må man nok tilby mer enn et navn. Da må man ha konkurransedyktige priser og en måte å reise på som er attraktiv nok for at publikum skal velge dette fremfor andre reisemetoder. Jeg har ikke noen oversikt over hvilke endringsplaner det nye selskapet har. Men der er rimelig tåpelig å tro at det er automatikk i at de som leverer det dyreste og dårligste anbudet vil gi det beste tilbudet til publikum.

    Så lenge de som får anbudet har vist at de kan drive på en god måte gjennom erfaringer med dem fra andre ruter, f.eks. SJ i Sverige så er det ingenting i veien for at de skal kunne klare det i Norge også.

    Det viktigste er at disse anbudene sparer det norske folk for milliarder av kroner, som kan brukes på andre ting. F.eks. å bygge ut jernbanenettet eller annen infrastruktur om det er politisk vilje for dette og det ikke bare sløses bort på fjas slik de rødgrønne har så lett for.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Vi har hatt anbudsregler i samferdselssektoren i mange år, og det fungerer helt utmerket. Det er ingen grunn til å fantasere om at det skal gå dårligere med tog enn buss.

    Det er heller ingen verdens grunn til at staten skal drive med alt mulig av næringsvirksomhet som vanlige mennesker mer enn godt nok kan utføre. Om man frakter folk i buss, bil, tog, ferge eller fly er det ikke mer naturlig at at staten skal eie og drive som om vil hadde statlige matvarebutikker og restauranter. (Selv om matsalg er av "kritisk nasjonal interesse")
    Tror du at det blir 300000 flere reisende på Sørlandsbanen fordi det står goahead på toget?
    Skal man øke passasjertallet må man nok tilby mer enn et navn. Da må man ha konkurransedyktige priser og en måte å reise på som er attraktiv nok for at publikum skal velge dette fremfor andre reisemetoder. Jeg har ikke noen oversikt over hvilke endringsplaner det nye selskapet har. Men der er rimelig tåpelig å tro at det er automatikk i at de som leverer det dyreste og dårligste anbudet vil gi det beste tilbudet til publikum.

    Så lenge de som får anbudet har vist at de kan drive på en god måte gjennom erfaringer med dem fra andre ruter, f.eks. SJ i Sverige så er det ingenting i veien for at de skal kunne klare det i Norge også.

    Det viktigste er at disse anbudene sparer det norske folk for milliarder av kroner, som kan brukes på andre ting. F.eks. å bygge ut jernbanenettet eller annen infrastruktur om det er politisk vilje for dette og det ikke bare sløses bort på fjas slik de rødgrønne har så lett for.
    De blåbrune gir nok gevinsten bort i skattelette.....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vi får nå se hvor mye gevinst det blir når alt kommer til alt. Det er nok av eksempler på at de laveste anbudene ikke nødvendigvis blir det billigste.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det store spørsmålet er hva i helv** som gjøres galt her til lands, nå statseide SJ kan gå 30% under... og dette gjelder neppe kun VY/NSB...
    Er det for mange direktrer, underdirektører. konsuletdirektører, direktørkonsulenter etc etc... Lønningene til de som står på barikadene er ikke sSÅ forskjellige...
    Ingen plassreservasjon, mange som må stå, barbert service på laveste billettnivå og skikkelige påslag når du vil ha "komfort".
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Er du blitt pensjonsreformert. Pass på å ikke stå for lenge i jobb, slik staten vil.

    Formålet med pensjonsreformen er at det offentlige skal spare pensjonsutgifter. For å oppnå det må de ansatte motiveres til å stå lenger i jobb. Dette er to sider av samme sak.

    For å få like høy tjenestepensjon etter ti år som jeg ville hatt uten pensjonsreformen, måtte jeg arbeidet til 67 år og én måned. Hadde jeg sluttet da i 2011, ville formålet med pensjonsreformen vært oppfylt.

    SPK hadde spart 6000 kroner i pensjonsutgifter, og jeg ville vært motivert til å arbeide en måned ekstra. Og jeg måtte slutte akkurat i løpet av denne ekstra måneden.

    Jeg kunne arbeide i det private, etablere mitt eget selskap etc., men kunne bare ikke fortsette i det offentlige. Jeg fortsatte.

    Allerede neste måned var tjenestepensjonen redusert og fortsatte med det hver måned til kr 0 da jeg sluttet i 2018. Motivasjonen til å arbeide lenger mangler.

    SPK har ikke informert sine medlemmer godt nok om konsekvensen av å arbeide «for lenge».
    https://www.aftenposten.no/meninger...ar-i-skatteetaten-far-jeg-kr-0--Unni-Bjelland
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Det store spørsmålet er hva i helv** som gjøres galt her til lands, nå statseide SJ kan gå 30% under... og dette gjelder neppe kun VY/NSB...
    Er det for mange direktrer, underdirektører. konsuletdirektører, direktørkonsulenter etc etc... Lønningene til de som står på barikadene er ikke sSÅ forskjellige...
    Ingen plassreservasjon, mange som må stå, barbert service på laveste billettnivå og skikkelige påslag når du vil ha "komfort".
    SJ er heleid av den svenske stat og leverte ett, samlet anbud. Her i landet er det vel en åtte, ti selskaper som skal koordinere seg for å levere et slags samlet anbud. Det gikk ikke så bra. 1-0 til Sverge. De holder seg vel kanskje med færre direktører og og har vel et islamofilt svenskefeministkommunistisk forhold til inntjening og påslag. Feiginger!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    15.812
    Er det særlig færre som skal koordineres for SJ? De skal leie togsett fra samme sted og kjøre på de samme skinnene som blir driftet av den samme underleverandøren - noe man må anta er de største kostnadene i å drive en togoperasjon. Det er vel stort sett de samme ansatte som skal gjøre den faktiske jobben også. Det stod i avisen i dag at forskjellen essensielt var at Vy hadde kalkulert med større fortjeneste - de underliggende postene var like innenfor noen veldig få prosentpoeng.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Initisiert av AP og videreført av H/FrP, blir spennende å se hvordan det hele ender.

    https://www.nrk.no/norge/naer-50-direktorer-med-millionlonn-styrer-jernbane-norge-1.14573860

    Bl.a
    Etter at seks ulike jernbaneselskaper har tatt over det som før var NSB, er antallet direktører økt fra 11 til 49. Alle med millionlønn. De seks toppsjefene tjener i snitt 3,2 millioner kroner.
    Bl.a
    Staten sparer åtte milliarder de neste ti årene på jernbanereformen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.779
    Antall liker
    11.620
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper ikke med nytt, trendy navn:

    https://www.aftenposten.no/norge/i/b5jMXd/SJ-vant-konkurranse-om-a-kjore-jernbane---Vy-tapte-igjen

    SJ AB (tidligere Statens Järnvägar) tar over 7 strekninger.

    Strekningene i konkurransen var:

    Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
    Dovrebanen (Oslo-Trondheim)
    Rørosbanen (Hamar - Støren)
    Trønderbanen (lokaltoget mellom Steinkjer og Trondheim)
    Meråkerbanen
    Raumabanen (Dombås - Åndalsnes)
    Saltenpendelen
    New public management er bare tragisk
    https://e24.no/naeringsliv/jernbane...utbetalt-6-2-millioner-kroner-i-fjor/24643586
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    11.779
    Antall liker
    11.620
    Torget vurderinger
    2
    Initisiert av AP og videreført av H/FrP, blir spennende å se hvordan det hele ender.

    https://www.nrk.no/norge/naer-50-direktorer-med-millionlonn-styrer-jernbane-norge-1.14573860

    Bl.a
    Etter at seks ulike jernbaneselskaper har tatt over det som før var NSB, er antallet direktører økt fra 11 til 49. Alle med millionlønn. De seks toppsjefene tjener i snitt 3,2 millioner kroner.
    Bl.a
    Staten sparer åtte milliarder de neste ti årene på jernbanereformen.
    Visvas!! ser frem til at noen ettergår og dokumenterer det om 10 år ..,
    Dette eri samme klasse som når helseforetak stipulerte effektivitetsforbedringer som skal rettferdiggjøre understimat av størrelse Og sengeplasser på sykehus . AHUS var allerede for lite og overbelastet fra den dagen det stod ferdig. Sykehuset som ikke skulle ha korridorpasienter . pthføy!!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    15.812
    Så vi har altså:

    - Vy som kjører mindre og mindre tog men har luftigere og luftigere visjoner
    - Bane Nor som har ansvaret for infrastrukturen
    - Baneservice som leverer entrepenørtjenetser til infrastrukturen
    - Norske Tog som eier og leier ut rullende materiell
    - En Tur som selger billetter
    - Montana som vedlikeholder skinnegangene

    Har jeg glemt noen da? Jeg må innrømme at jeg inntil svært nylig i min enfold trodde vi hadde kun NSB og BaneNor.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Initisiert av AP og videreført av H/FrP, blir spennende å se hvordan det hele ender.

    https://www.nrk.no/norge/naer-50-direktorer-med-millionlonn-styrer-jernbane-norge-1.14573860

    Bl.a
    Etter at seks ulike jernbaneselskaper har tatt over det som før var NSB, er antallet direktører økt fra 11 til 49. Alle med millionlønn. De seks toppsjefene tjener i snitt 3,2 millioner kroner.
    Bl.a
    Staten sparer åtte milliarder de neste ti årene på jernbanereformen.
    Visvas!! ser frem til at noen ettergår og dokumenterer det om 10 år ..,
    Dette eri samme klasse som når helseforetak stipulerte effektivitetsforbedringer som skal rettferdiggjøre understimat av størrelse Og sengeplasser på sykehus . AHUS var allerede for lite og overbelastet fra den dagen det stod ferdig. Sykehuset som ikke skulle ha korridorpasienter . pthføy!!
    Det var bare et utdrag fra den samme artikkelen.

    Men hvis det stemmer at det er 30 % billigere med SJ på den ene strekningen vil jeg tro vi sparer ganske mye.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.247
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    https://www.nrk.no/norge/naer-50-direktorer-med-millionlonn-styrer-jernbane-norge-1.14573860

    Tankevekkende artikkel. At millionlønningene til alle direktørene i denne skogen av jernbaneselskaper har vokst ut av alle proporsjoner visste vi jo. Men les hele artikkelen; bonusutbetalingene til denne gjengen er ikke knyttet opp mot krav til å vinne anbud. Neida, de får dem likevel.

    Så hvor ligger incitamentene til at Vy & Co skal legge seg i selen for å forbedre seg/bli konkurransedyktige? Mette direktører er vel ikke svaret på det? «Vi er kjempegode på buss» leste jeg et sted at en av disse herrene uttalte. De er aller best på kjempegod direktørlønn pluss bonus når det går dårlig og kjempegod sluttavtale skulle det bli så mye klaging at man blir litt lei og gir seg.

    Det er konkurranse, men gutta våre er mette og late. Å tape en konkurranse er ikke det samme som å tape ansikt og det vet disse folka godt. Vi har alle forståelse for at det bare kan bli én vinner og det faktum at det er etablert konkurranse gjør at direktørene slipper unna.

    I gamle dager, mens det var færre folk å pulveriserte ansvaret på og ingen konkurranse ville de ansvarlige direktører ikke hatt noe å gjemme seg bak. Enten leverte de eller så gikk de. Nå er det Gutteklubben Grei som leker seg på vår bekostning. Om så det ikke blir igjen en eneste togstrekning med norsk drift (det kan fort bli resultatet) så kommer hele kostebinderiet til å bestå.

    Jeg har alltid betalt min skatt med glede og sett på det som en garanti for samfunnsmaskineriet Norge. Men det her uvesenet som vi ser øke på i sektor etter sektor gjør at skattemoralen har begynt å lekke som en sil.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    https://www.nrk.no/norge/naer-50-direktorer-med-millionlonn-styrer-jernbane-norge-1.14573860

    Tankevekkende artikkel. At millionlønningene til alle direktørene i denne skogen av jernbaneselskaper har vokst ut av alle proporsjoner visste vi jo. Men les hele artikkelen; bonusutbetalingene til denne gjengen er ikke knyttet opp mot krav til å vinne anbud. Neida, de får dem likevel.

    Så hvor ligger incitamentene til at Vy & Co skal legge seg i selen for å forbedre seg/bli konkurransedyktige? Mette direktører er vel ikke svaret på det? «Vi er kjempegode på buss» leste jeg et sted at en av disse herrene uttalte. De er aller best på kjempegod direktørlønn pluss bonus når det går dårlig og kjempegod sluttavtale skulle det bli så mye klaging at man blir litt lei og gir seg.

    Det er konkurranse, men gutta våre er mette og late. Å tape en konkurranse er ikke det samme som å tape ansikt og det vet disse folka godt. Vi har alle forståelse for at det bare kan bli én vinner og det faktum at det er etablert konkurranse gjør at direktørene slipper unna.

    I gamle dager, mens det var færre folk å pulveriserte ansvaret på og ingen konkurranse ville de ansvarlige direktører ikke hatt noe å gjemme seg bak. Enten leverte de eller så gikk de. Nå er det Gutteklubben Grei som leker seg på vår bekostning. Om så det ikke blir igjen en eneste togstrekning med norsk drift (det kan fort bli resultatet) så kommer hele kostebinderiet til å bestå.

    Jeg har alltid betalt min skatt med glede og sett på det som en garanti for samfunnsmaskineriet Norge. Men det her uvesenet som vi ser øke på i sektor etter sektor gjør at skattemoralen har begynt å lekke som en sil.
    Du får stemme til høyre neste gang, da.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.408
    Antall liker
    4.406
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det nærmeste jeg kan se en slags logikk i denne oppsplittingen er at det vil være mye enklere å avvikle Vy enn det ville være tidligere. Dersom man ikke lenger har kunder og må legge ned bedriften, slipper man den brysomme jobben med å kvitte seg med ubrukelige ledere og lage en helt ny organisasjon fra bunnen av, som faktisk fungerer.
    Det er enklere å bare kvitte seg med hele greia når man uansett må legge ned siden man er utkonkurrert.

    Forhåpentligvis er det muligheter for at dyktig personell ombord på togene finner seg jobber i de nye selskapene, men ledelsen som er det store pengesluket har de ikke noe bruk for.

    Tviler på at dette er baktanken bak oppsplittingen, men det kan fort bli konsekvensen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Initisiert av AP og videreført av H/FrP, blir spennende å se hvordan det hele ender.

    https://www.nrk.no/norge/naer-50-direktorer-med-millionlonn-styrer-jernbane-norge-1.14573860

    Bl.a
    Etter at seks ulike jernbaneselskaper har tatt over det som før var NSB, er antallet direktører økt fra 11 til 49. Alle med millionlønn. De seks toppsjefene tjener i snitt 3,2 millioner kroner.
    Initiert av AP? Vi kan godt si at høyresiden rundlurte venstresiden da de fikk AP med på NPM. og AP har valgt å forbli rundlurt og fortjener derfor tilnavnet Høyre light.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    norsk forvaltningslogikk på sitt beste; en deler opp og «privatiserer» statlige foretak, gir x antall nye lederkorps lønn hinsides det en normalforstand greier å fatte - aka korrupsjon på norsk -, sier at den såkalte privatisering - nå er det anbud gutter - sparer oss for voldsomme beløp fordi de overbetalte lederne ikke får kontrakten, men andre slår dem i senk.

    «Samferdselsminister Jan Georg Dale mener at millionutgifter til et økende antall ledere lønner seg, fordi staten sparer milliarder på økt konkurranse takket være jernbanereformen.»
     
    Sist redigert:

    Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.331
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    SJ vant anbudet fordi de hadde mye rimeligere billettpriser.
    Hva er det som forhindrer SJ å sette opp billettprisene om et års tid ?

    Da kanskje med begrunnelsen "for å dekke inn økte kostnader".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.940
    Antall liker
    15.812
    Jeg vet ikke hvor mye av detaljene som er offentlige, men det stod her om dagen at den store forskjellen var hvor stort overskudd som var beregnet. Det er også betegnende at det - om det er korrekt - at Vy fant ut at de kunne drive det for 1/5 av statsstøtten når de plutselig ikke hadde monopol på virksomheten. Om noe så er det den største skandalen i dette. Det var samme greia på Sørlandsbanen, der også klarte Vy seg plutselig med mye mindre statstøtte.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg vet ikke hvor mye av detaljene som er offentlige, men det stod her om dagen at den store forskjellen var hvor stort overskudd som var beregnet. Det er også betegnende at det - om det er korrekt - at Vy fant ut at de kunne drive det for 1/5 av statsstøtten når de plutselig ikke hadde monopol på virksomheten. Om noe så er det den største skandalen i dette. Det var samme greia på Sørlandsbanen, der også klarte Vy seg plutselig med mye mindre statstøtte.
    Vy ble etablert for å kvitte seg med pensjonsforpliktelser. Er enklere å drive da ...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://nordnorskdebatt.no/article/abbasi-saken-aktivisme

    Abbasi-saken og aktivisme
    Skal asylpolitikken være styrt av følelser eller prinsipper?

    Skjalg Fjellheim

    Det har vakt sterke reaksjoner at Abbasi-familien har blitt forsøkt sendt ut av Norge med tvang. Samtidig fremsettes det flere krav om at det brede asylforliket på Stortinget må åpnes på nytt, og politikken mykes opp. Mediedekningen viser klare tegn til at at journalister opererer som aktivister for de som forlanger at en rettskraftig dom i lagmannsretten skal overprøves.

    Returen fremstår som dramatisk, og det er selvfølgelig lett å forstå engasjementet. Store ressurser ble brukt fra politiets side, uten at man klarte å gjennomføre returen. Det virker opprørende at mennesker, og særlig unge som har fått en sterk tilknytning til Norge, må forlate landet med politieskorte. Men så langt tyder alt på at regelverket er fulgt, at saksbehandlingen er særdeles grundig, med påfølgende beslutning i rettssystemet, der alle ankemuligheter er utprøvd.

    Abbasi-saken viser nok en gang at tvangsutsendelser er krevende, det berører og utfordrer emosjonelt. Men viktige sider ved saken ser ut til å være underkommunisert i debatten som har oppstått. Familien har ikke et beskyttelsesbehov. Her har redaktøren i Minerva, Nils August Andresen, opplyst oss med en grundig gjennomgang.

    Saken fungerer som en bruksanvisning for de mest dysfunksjonelle og urettferdige sidene ved asylinstituttet. På mer enn en måte har en enkeltsak derfor gitt innblikk i et system som ikke kan være bærekraftig. Her er det bare å sette i gang tankeprosessene: Tenk om det nok en gang skulle kommer over 30.000 til Norge i løpet av få måneder, som under migrasjonskrisen?

    Spørsmålet er hvor mange millioner Norge til slutt vil måtte bruke på å transportere en enkelt familie ut av landet. Tre millioner er allerede brukt. Det kan bli snakk om et tosifret antall millioner bare på denne ene prosessen, delvis fordi familien selv og deres støttespillere motsetter seg retur til opprinnelseslandet Afghanistan.

    Det fremstår som uansvarlig bruk av ressurser sett i lys av hvor mange flykninger i nærområder som ville fått hjelp med disse pengene. Det man burde diskutere i Norge, er kanskje om ikke systemet må legges om slik at man prioriterer FNs kvoteflyktninger? Det er en løsning som blir tryggere, billigere og mer forutsigbart for alle parter. Det vil for eksempel være i tråd med politikken Aps migrasjonsutvalg har foreslått, og som ble vedtatt på partiets landsmøte nylig.

    Inntil europeisk og norsk asylpolitikk er lagt om i en slik retning, synes det å være uunngåelig med et system som forutsetter tvangsreturer som vil oppleves som brutale. De er ikke til å unngå, men politiets oppgave er å gjøre det så skånsomt som mulig, selv om returene fortsatt vil være svært belastende for de berørte familiene.

    Alternativet er at vi premierer de som forsøker å lyve og lure seg til opphold i Norge, og etterpå ikke respekterer verken avslagene de har fått, eller rettskraftige dommer. Dersom man slår inn på en slik vei, blir det vanskelig, for ikke så si umulig, å opprettholde asylordningens integritet.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Mykje svineri på Dagsrevyen i dag.... svært kritikkverdige tilhøve innan grisenæringa. Heldigvis kan ein ete sau og geit...
    Burde bli fengselsstraffer. Mye råtne holdninger i bondestanden; ulven skal utryddes, gaupa skal utryddes, bjørnen skal utryddes og grisen skal tortureres. Og gårdsprodusenter som starter egen geskjeft utenfor samvirket skal fryses ut og bannlyses.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Så hvor ligger incitamentene til at Vy & Co skal legge seg i selen for å forbedre seg/bli konkurransedyktige?
    I det samme som for alle andre virksomheter: Vekst.
    Hvor skal VY vokse? De bygger ikke akkuart togskinner selv.
    På passasjertall og i utlandet, de har allerede vunnet kontrakter i Sverige. Telenor har hatt formidabel vekst siden man opphevet monopolet til Televerket. Var sikkert rød sutring den gangen også.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn